Vēl daudz mājasdarbu uzņēmējiem, amatpersonām un sabiedrībai
Nedēļā, kad Rīgā norisinās vairāki modei veltīti pasākumi, vēlos dalīties ar savu redzējumu par to, kā ir būt Latvijā bāzētam starptautiskam bērnu modes zīmolam, kura ražojumus pašlaik var iegādāties tirdzniecības vietās vairāk nekā 15 pasaules valstīs.
Roku uz sirds liekot varu teikt – Latvija ir lieliska valsts, kurā var sākt starptautisku uzņēmumu. Mums pieejami biznesa inkubatori, mentori, jūtams tehnisks atbalsts, ir, kam vaicāt palīdzību. Lai gan zinām, ka “Ķīnā visu var saražot lētāk”, joprojām izvēlamies būt Latvijā bāzēts uzņēmums, kas apzināti atbalsta tā dēvēto ”slow fashion” jeb ”lēnās modes” pieeju, kas paredz jaunu izstrādājumu iegādi nevis ātram patēriņam, bet to kvalitātes un ilgstpējas īpašību dēļ.
Tāpēc nemetamies konkurences cīņā par zemāko cenu, upurējot kvalitātes un darba ētikas un principus. Tam ir rezultāts, ko vienkāršiem vārdiem var aprakstīt šādi – šobrīd dizaina ziņā nevis mēs sekojam “Zārai”, bet “Zāra” seko mums. Jāuzsver, ka joprojām esam vienīgais latviešu modes zīmols, kurš saņēmis bērnu modes ”Oskaru” – prestižo Francijas “Milk Fashion Design Award” godalgu. Vairākas sezonas esam iekļauti pasaules vadošo ”tendenču mednieku” apskatos.
Mūsu cilvēku trumpis joprojām ir augstais radošuma un amatniecības prasmju līmenis.
Katra otrā mamma vai vecmāmiņa prot adīt un šūt. Ja kādam par to ir šaubas, jāapmeklē tirdziņi, jāpavēro mājražotāju daudzums un aktivitāte. Turpretī attīstītajā Rietumeiropā šīs prasmes jau teju izmirušas, skolās tikai tagad pamazām atjauno mācību priekšmetu “amatniecība”. Cilvēki citur apzināti sāk mācīties to, ko mēs mājās ne vienmēr novērtējam. Vai esat ievērojuši, cik daudz audumu veikalu ir Rīgā? Vai ko līdzīgu varat novērot citās Eiropas valstīs? Latvija šajā ziņā ir unikāla.
Tai pat laikā, nespējot piemēroties brīvās ekonomikas tirgus principiem, no Latvijas valsts neatkarības atgūšanas brīža savu darbu beigušas teju visas lielās tekstilražotnes – lina, vilnas, kokvilnas. To ļoti novērtē mūsu kaimiņi lietuvieši, kuri pēdējo gadu laikā attīstījuši spēcīgas plaša spektra tekstila ražotnes ar modernām tehnoloģijām.
Eksportējot 98% no saražotajiem “Paade mode” izstrādājumiem un katru gadu turpinot kāpināt apgrozījumu par 50-100%, joprojām teju vai katra saruna ar klietnu sākas ar to, ka kopīgi noskaidrojam, kas ir Latvija un kur tā atrodas. Āzijas valstīm, Amerikas uzņēmējiem aizvien ir pārsteigums dzirdēt, ka esam Eiropas valsts.
Rietumeiropā mūs joprojām uzlūko kā jauniņos, kam sevi vēl jāpierāda.
Latvija kā valsts, ne tikai tās modes industrija, vēl ir attīstības stadijā, nenobriedusi. Redzam lielu piesardzību, ilgstošu vērošanu, sak, paskatīsimies – kā noturēsieties, vai attīstīsieties. Mums jāaug ne tikai kā nozarei, bet arī valstij, tostarp katram cilvēkam atbalstot amatniekus un dizainerus, lietojot to radīto pašiem un iesakot citiem. Mums pašiem savās mājās jāiemācās novērtēt izstrādājumus, kas citviet tiek uzlūkoti gluži citām acīm.
Joprojām varam vēlēties lielāku Latvijas modes pārstāvniecību no mūsu valsts amatpersonu, viedokļu līderu puses. Ne vienmēr tas būs tikai naudas vai gaumes jautājums, bet arī pārliecības, vērtību un galu galā – vēlēšanās. Mūsu dizaineru darinājumu valkāšana, apzināta dalīšanās ar informāciju par tiem ir liels un nozīmīgs solis pretī tam, lai ar mūsu dizainu varētu lepoties ne ārvalstnieki, bet arī mēs paši. Turklāt tas jādara stratēģiski sistemātiski, nevis kampaņu veidā.
Mājas darbi ir arī Latvijas uzņēmējiem, kuri pretendē uz to, lai radītu un – vēl svarīgāk – noturētu dizaina zīmolus ilgtspējīgus.
Jāpieņem, ka modes jomā Latvija var būt labs “vienīgais tirgus” tikai tad, ja esi mājražotājs, individuālais komersants vai salona uzņēmums. Tomēr, lai panāktu tālāku izaugsmi un uzņēmuma attīstību, ar Latviju vien būs par šauru.
Tāpēc īpaši svarīga ir spēja koncentrēties un būt konceptuāli tīram, jo pie šī nosacījuma visbiežāk beidzas amatniecība un sākas dizains. Jāuzsver spēja radīt, pārsteigt un darīt to vairākas sezonas pēc kārtas, kā arī prasme profesionāli prezentēt savu ideju tai atbilstīgā vietā un laikā. Spēt izmantot pieejamo atbalstu ir absolūta nepieciešamība, nevis vēlama iezīme. Lai tirgū noturētos, ir jābūt informētam par starptautiskām tendencēm, ar spēju izprast likumsakarības un mijiedarību uz savu zīmolu.
Linda Raituma ir zīmola ”Paade mode” dibinātāja un vadītāja.
Komentāri (38)
Absints 31.10.2016. 11.40
Prieks dzirdēt kaut ko, kas nav gaušanās un ķengāšanās. Domāju, ka ne tikai Latvijā ir saprasts, ka “skopais maksā divreiz”. Zemākās cenas princips, gan valsts iepirkumos, gan sadzīvē bieži vien nozīmē arī zemāko kvalitāti. Man ir iespaids, ka cilvēki to beidzot saprot. Varbūt, mānīgs..
0
TT 31.10.2016. 05.35
Veiksmi! :)
0