Latvijas mašīnbūves šūpulis

  • Helmuts Guļevskis
  • 18.10.2014
Mehānikas fakultātei padomju gados nācās atstāt tās vēsturiskās telpas un pārcelties uz Ļeņina (tagadējo Kaļķu) ielu 1, kur patlaban atrodas RTU centrālā ēka, kā arī uz citām mācību procesam mazāk piemērotām telpām Ausekļa un Cēsu ielā. Attēlā - asināšana Cēsu ielā. Foto no RTU arhīva

Mehānikas fakultātei padomju gados nācās atstāt tās vēsturiskās telpas un pārcelties uz Ļeņina (tagadējo Kaļķu) ielu 1, kur patlaban atrodas RTU centrālā ēka, kā arī uz citām mācību procesam mazāk piemērotām telpām Ausekļa un Cēsu ielā. Attēlā - asināšana Cēsu ielā. Foto no RTU arhīva

Rīgas Politehnikumu dibināja baltvācieši, paraugu gūstot no Rietumeiropas rūpnieciski attīstītākajām valstīm

Pirms 150 gadiem Emils Lemans no Penzas guberņas Rīgas Politehnikumā tika reģistrēts kā pirmais mašīnu būvētāju specialitātes students, un līdz ar to 1864.gadā Rīgā darbu sāka Mašīnu inženieru nodaļa, kļūstot par mašīnbūves šūpuli visā Krievijas impērijā, kurā tolaik ietilpa arī tagadējā Latvijas teritorija.

Mūsdienās toreizējās Rīgas Politehnikuma Mašīnu inženieru nodaļas tradīciju pārmantotāja ir Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Transporta un mašīnzinību fakultāte (TMF), kas šonedēļ ar plašu pasākumu programmu svin savu 150.jubileju. Pusotra gadsimta laikā, pielāgojoties gan politiskajiem griežiem, gan sekojot līdzi mašīnbūves attīstības tendencēm pasaulē, fakultāte ir piedzīvojusi gan nosaukumu, gan studiju programmu saturiskās pārmaiņas. Taču pirms 150.gadiem iedibinātais studētkāres un zinātnes gars fakultātē ir dzīvs vēl šodien.

Jaunākajā žurnālā