Bijušais basketbolists uztaisa firmu, kas ražo sporta tērpus vietējām un ārvalstu sporta komandām. Ir arī luksusa piedāvājums – Swarovski kristāliem izšūti tērpi
Viņu sporta apģērbu ražotne Rīgas pievārtē Tīrainē drīzāk atgādina šūšanas darbnīcu. Tajā nav nekā no stereotipa, kāds izveidojies par šūšanas fabrikām, – nav desmitiem rindā saliktu darbagaldu, pie kuriem sievietes klabinātu šujmašīnas. Nav nekā arī no sterilās biznesa komunikācijas, kādu piedāvā Rīgas centra biroji. Bars LV ir neliela, vienkārša ražotne, kuru bez liela kapitāla aizmugures uztaisījuši uzņēmīgi cilvēki, un saruna tajā notiek brīvā gaisotnē. Tomēr šajā vienkāršībā top labas lietas – sporta apģērbi gan profesionāļiem, gan sportiski aktīviem cilvēkiem.
Bars LV 2002.gadā sāka bijušais basketbolists Jānis Bacāns kopā ar savu biznesa partneri Valēriju Šinkus. Prasu, kas viņu, basketbolistu, pamudināja ķerties pie apģērbu ražošanas. Bacāns stāsta, ka sākotnēji viņi tirgojuši lietuviešu sporta apģērbu ražotāja Audimas preces, bijuši tā pārstāvji Latvijā. Taču vienā brīdī lietuviešiem viņu pakalpojumi vairs nav bijuši vajadzīgi. Iesituši roku šajā biznesā un sapratuši, ko pircējiem vajag, abi kompanjoni izlēma izveidot savu ražotni.
Kādā agrākā publikācijā Bacāns par šo brīdi izteicies sulīgāk: «Tagad varu droši teikt un arī viņiem [lietuviešiem] jau esmu to pateicis: «Paldies, ka jūs mani uzmetāt!» Un tas ir patiesi. Ja tolaik Audimas tā nebūtu izrīkojies, diezin vai es domātu par savas firmas veidošanu.»
Ražotnes starta kapitāls nopelnīts tirdzniecībā un citā biznesā, par kuru Bacāns stāstīt nevēlas, jo «tas nav saistīts ar Bars». (Lursoft dati rāda, ka viņš ir arī nekustamā īpašuma uzņēmuma VSB Grup līdzīpašnieks.) Ņemts arī kredīts bankā, jo «bez tā nevar». Cik naudas vajadzējis biznesa sākšanai, Bacāns nevarot saskaitīt. Tūkstoši vai miljoni? Tūkstoši, viņš atbild.
Sākuši ar mazumiņu, un redzot, ka cilvēkiem prece iet pie sirds, bizness paplašināts un izaudzis līdz piecām apģērbu līnijām – sievietēm, vīriešiem, bērniem, liela auguma sievietēm un dārgā līnija Claw, kas ir ar Swarovski kristāliem izšūts sporta apģērbs. Vēlos zināt, kas nēsā šos greznos sporta tērpus.
«Sportiskais stils tagad ir aktuāls. Visām kompānijām ir sporta līnija – apģērbi, ko var vilkt brīvajā laikā,» sarunā iesaistās Bars LV mārketinga vadītāja Ņina Andruka. Firma dārgo zīmolu izveidojusi pirms gadiem četriem pēc Elkor veikalu pasūtījuma, kad viņiem pārtrūkusi sadarbība ar kādu vācu ražotāju. Pašlaik Claw apģērbi jau sasniedz 20% no kopējā Bars LV apjoma. Bars LV Latvijā nav plaši pazīstams zīmols, lai arī tā apģērbus tirgo vairāki sporta preču veikali. «Jebkura reklāma maksā naudu,» Bacāns atbild, kāpēc viņi daudziem palikuši nemanāmi. «Labāka reklāma tomēr ir savi sakari, no mutes mutē.»
Apģērbj komandas
Basketbolista gaitās iegūtie sakari patiešām lieti noderējuši cita darbības virziena attīstīšanā – formas tērpu un treniņtērpu šūšana dažādām sporta komandām. Visbiežāk Bars LV tērpus valkā tieši basketbolisti – gan sieviešu, gan vīriešu komandas Latvijā un ārpus tās. Pilnībā no basketbola Bacāns nav aizgājis joprojām – viņš ir viens no Jelgavas kluba Zemgale veidotājiem un valdes priekšsēdētājs.
Uzņēmējs palepojas, ka viņi, piemēram, šūdinājuši tērpus Anglijas sieviešu un vīriešu basketbola izlasei. Tiesa, Bars LV izpildījis Adidas pasūtījumu un uz tiem bijis Adidas zīmols. Lielās sporta kompānijas bieži sponsorē sportistus vai komandas, apgādā viņus ne vien ar apģērbiem, bet arī ar apaviem un sporta inventāru. Bars LV to nevar atļauties un līdz ar to nespēj līdzvērtīgi cīnīties ar lielajiem milžiem, stāsta Bacāns.
Bars LV kabatā ir konkursā iegūts līgums par formas tērpu šūšanu Krievijas olimpiskajai komandai Soču spēlēm. «Darbs bija trīs gadu garumā, šuvām daudz paraugu,» saka Bacāns. Taču, kamēr nauda nav kontā, viņš nav drošs, ka pasūtījumu īstenos, jo «Krievija ir Krievija» un atliek mūsu politiķiem izteikties ne pa prātam krieviem, un darbība šajā virzienā būs slēgta.
Latvijas olimpiešiem formas šūs? «Ja viņiem vajadzēs, šūsim,» atteic Bacāns un norāda, ka viņiem varētu būt grūti sacensties ar lielajām firmām, kuras gatavas kaut ko iedot par brīvu. Pagaidām Bars LV Latvijas Olimpiskās komitejas uzdevumā apģērbis tikai jauniešus, kuri šovasar piedalīsies olimpiādē Singapūrā. Sporta apģērbu ražotājs šuj arī tērpus dejotājiem un skolas formas Rīgas Franču liceja skolēniem.
Ir klienti arī Igaunijā, Polijā, Vācijā, Itālijā. «Lūk, zvans no Permas,» viņš norāda uz mārketinga vadītāju, kura tobrīd runā pa tālruni. Bars LV četrus gadus piedalījies sporta preču izstādē Minhenē, jo kontaktiem biznesā ir ļoti liela nozīme. Pašlaik firmas vārds industrijas spēlētājiem jau ir zināms, un lielie zīmoli pasūtījumu īstenošanai viņus atrod paši.
Ar Ķīnu nekonkurē
Audumus Bars LV iepērk no Eiropas ražotājiem, modeļus veido pašu dizaineri. «Piemēram, Andris Biedriņš, kad sāka spēlēt ASV, atsūtīja mums kādu ļoti augstas kvalitātes sporta apģērba auduma paraugu. Ko izdarījām mēs? Palūdzām mūsu pašu Laumai izstrādāt ekvivalentu. Un tagad mums ir tāds pats augstākās klases audums. Viens pret viens. Mēs strādājam ar visiem kvalitatīvākajiem audumiem un tā arī spējam parādīt sevi augstas konkurences apstākļos,» Bacānu 2008.gadā citē Jelgavas Vēstnesis.
Šķiet, viss apģērbs šajos laikos tiek saražots Ķīnā vai citās liela un lēta darbaspēka zemēs, tāpēc jautāju Bacānam, vai Latvijā tā ir perspektīva niša.
«Mēs nelienam iekšā zemo cenu segmentā. Tā ir Ķīnas niša, kuru pārspēt nav ne vajadzības, ne ir iespējams. Viņu apģērbs ir lēts, tam nevar būt nekāda kvalitāte, pēc otrās mazgāšanas reizes visi diegi būs iziruši,» lēto preci nesaudzē Bacāns. Bars LV ražo vidējā un augstākā cenu līmeņa apģērbus no izturīga un elastīga auduma. «Mums pirmajā vietā ir kvalitāte. Latvijā nav ražotāja, kurš varētu uztaisīt to, ko taisām mēs, nevienam nav tādas tehnoloģijas. Esam specializējušies uz elastīgajiem audumiem, kas sportojot neizstiepsies un neizdils elkoņos vai ceļgalos.»
Lielie starptautiskie zīmoli, kuri apģērbu ražo Ķīnā, paši tur ir pārstāvēti un kontrolē ražošanu, turklāt tur viss notiek milzīgos apjomos. Bacāns prognozē, ka Ķīna tekstila ražošanā «aizies otrajā plānā», jo pirms pāris gadiem valsts atcēlusi dotācijas tekstilam un ražot tur vairs nav tik lēti, turklāt šai precei jāmaksā ievedmuita. Tagad daudzi ražotāji darbojas Polijā, par apģērbu šūšanas biznesam piemērotām uzskata arī Baltijas valstis un Baltkrieviju. Bacāns min, ka Latvijā un Lietuvā ir vairākas ražotnes, kurās top apģērbi ārvalstu zīmoliem. Bars LV gan gribētu attīstīt savu zīmolu, kaut neatsakās no pasūtījumiem zem sveša vārda, jo «šajos laikos laist garām papildu ienākumus būtu muļķīgi».
Ekonomikas dziļo lejupslīdi izjutis arī Bars LV, pieprasījums jūtami samazinājies. Lai savilktu galus kopā, «kardināli» samazinātas blakus izmaksas. «Firmai bija četras automašīnas, tagad ir tikai viena. Lattelecom sakarus izmantojām par 95 latiem mēnesī, tagad par 35 latiem.» Lai samazinātu apkures izmaksas, sašaurinātas telpas, kurās izvietota ražotne.
Uzņēmums daļēji turas uz vecajiem audumu krājumiem, nav tik daudz naudas jātērē izejvielu iegādei. Bacānam nepatīk pēdējos gados celtās nodokļu likmes. Bankas kredītus dot nevēlas, un ražotājs šaubās, vai tagad biznesu būtu iespējams sākt: «Mēs sākām pareizajā laikā. Tagad ir periods, kad galvenais ir noturēties un nepazust. Daudzi pazūd.»
Uzņēmumā patlaban strādā 20 darbinieku. Dienā, kad viesojamies mēs, ražotnē ir tikai pāris administrācijas cilvēku un viena šuvēja. Jūlijs ir atvaļinājumu laiks, īpašnieks paskaidro.
Savu firmu Bacāns sauc par barsiņu, kas īstenībā ir sniega leopards (krievu valodā – bars), kura galva rotā firmas logotipu. Savdabīgi vārdi doti arī apģērbu līnijām. Piemēram, vīriešu apģērbu līniju 3B viņš dēvē par Lāčplēsi. «Bear Breakers by Bars,» smejas Bacāns.
Bacāns biznesu augstās skolās nav mācījies, viņš ir studējis celtniecību. Taču sportists jau no paša sākuma zinājis, ka viņš nestrādās citu labā – viņam būs savs bizness. «Es biju vidējā līmeņa basketbolists, no 1993.gada spēlēju dažādas komandās un paralēli vienmēr esmu strādājis. Es zināju, ka ar sportu neizdzīvošu, tas ir pamatprincips.»
3 biznesa principi
1. Pats svarīgākais ir laba komanda
2. Mēs zinām, ko mēs gribam
3. Labi sakari sporta un ražotāju aprindās
Jaunākās paaudzes sporta apģērbu audumi ātri izvada sviedrus. Tas palīdz uzturēt ādas baktēriju dabīgo līdzsvaru un novērš nepatīkamas smakas. Audumiem jābūt izturīgiem, lai, bieži mazgājot, neizdiltu un neizbalētu, bet vienlaikus tiem jābūt arī viegliem un elastīgiem
Veikali, kuros Latvijā tirgo Bars LV sporta apģērbu
ELKOR, FANS, SPORT 2000, IKI, NELDA
Valstis, kurĀs pārdod Bars LV preces
Igaunija, Somija, ItĀlija, LielbritĀnija, Krievija
Komentāri (33)