Ar pirmizrādi Pučini operas viencēlieniem “Apmetnis”, “Māsa Andželika” un “Džanni Skiki” atklāj 13. Rīgas Operas festivālu
Džakomo Pučini darbs parasti pazīstams vienkārši ar nosaukumu “Triptihs”. “Triptiha” radošo komandu veido muzikālais vadītājs Modests Pitrens, diriģents Atvars Lakstīgala, režisors Viesturs Kairišs, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ieva Jurjāne, dramaturgs Johens Breiholcs, gaismu māksliniece Karina Pēšone. Iestudējumā iesaistīti gandrīz visi LNO solisti un viesi Kristīne Opolais, Asmika Grigorjana, Kosma Ranuers, Tjago Arankams, Maksims Aksenovs, informēja LNO pārstāvji.
Pasaules pirmizrādi „Triptihs” piedzīvoja 1918.gada 14.decembrī Ņujorkas Metropolitan operā. Atsauksmes bija dažādas, tomēr lielākā daļa skatītāju un kritiķu slavēja “Džanni Skiki” kā veiksmīgāko no visām trim operām. 1919.gada 11.janvārī “Triptiha” pirmizrāde notika Romā, to apmeklēja arī pats autors. Šai pirmizrādei sekoja citas Eiropā, ASV un Dienvidamerikā un, tā kā visiem patika “Džanni Skiki”, drīz vien tas parādījās opernamu repertuāros kā patstāvīgs iestudējums. Pučīni gadiem ilgi iebilda pret “Triptiha” dalīšanu atsevišķās vienībās (vēl vairāk viņu kaitināja tādi iestudējumi, kur vienā vakara daļā tika rādīta kāda no “Triptiha” operām, bet turpinājumā – kāda cita komponista viencēliens), tomēr pirmās divas operas uz ilgu laiku faktiski pazuda no publikas redzesloka.
Viens no populārākajiem sacerējumiem ne tikai “Triptiha”, bet, iespējams, visas Pučīni daiļrades kontekstā ir Lauretas ārija no “Džanni Skiki”, kuras valdzinājumam pirmizrādes publiku pakļāva Florensa Īstone, bet kopš tā laika to darījušas visu paaudžu operas granddāmas, tostarp Marija Kallasa, Viktorija de los Anhelesa, Renata Tebaldi, Monserata Kavaljē, Elizabete Švarckopfa, Renata Skoto, Andžela Georgiu, Renē Fleminga un Anna Ņetrebko.
Kā patstāvīgi iestudējumi Latvijas Nacionālās operas repertuārā pabijuši “Džanni Skiki” (1932, diriģents Lovro fon Matačičs, režisors Ludolfs Liberts) un “Māsa Andželika” (1993, diriģents Normunds Vaicis, režisors Guntis Gailītis). Pilnā apjomā, kā to iecerējis Pučīni, “Triptihs” Rīga tiek iestudēts pirmoreiz.
“Varu tikai iztēloties Pučīni domu gaitu – rakstot „Triptihu”, viņš jau daudzus gadus bija vispāratzīts ģēnijs ar savu neatkārtojamu stilu, otrs slavenākais un visbiežāk atskaņotais dzīvais komponists pasaulē aiz Riharda Štrausa,” saka izrādes režisors Viesturs Kairišs. “Manuprāt, Pučīni meklēja kaut ko sev pašam interesantu, viņš gribēja atrast jaunus izteiksmes līdzekļus. No šiem trim tikai “Māsa Andželika” ir tāds tipisks Pučīni, “Apmetnis” un “Džanni Skiki” ir atšķirīgi. Tajā trīsdaļīgajā struktūrā ir kaut kāds noslēpums. Kā zināms, pats Dante, kas bija Pučīni iedvesmas avots, sacerot “Dievišķo komēdiju”, izvēlējās trīsdaļīgu struktūru – tā sastāv no Elles, Šķīstītavas un Paradīzes. Un, lai gan tikai “Džanni Skiki” sižets ir ņemts tieši no Dantes šedevra, katra no “Triptiha” daļām ir kaut kādā veidā saistīta ar šo trīsvienību. Katra no šīm trim – Elle, Šķīstītava, Paradīze – ir būtiska cilvēka dzīves sastāvdaļa. Tās šķir un vienlaikus vieno šos trīs viencēlienus.”
Pirmizrāde notiks 8.jūnijā plkst. 19.00; izrādes 13.jūnijā un LNO augusta izrāžu sērijā 15.augustā.
Ar 13. Rīgas Operas svētku programmu var iepazīties šeit.
Komentāri (33)
Driimeris 08.06.2010. 08.48
šogad nesanāks apmeklēt :(
1
ievuliitis > Driimeris 08.06.2010. 10.56
Jā, arī šogad:(
0