
Andris K.Bērziņš
Mums tur jābūt, lai nostiprinātu savu zīmolu tirgū! Šādus izteicienus daudz dzirdu, runājot par uzņēmumu iespējām samaksāt par stendu kādā izstādē Sanfrancisko, Hannoverē, Londonā vai citur. Izstādes pārdevēji atsūta pārliecinošu informāciju par tūkstošiem apmeklētāju, stendu var dabūt ar 40% atlaidi, tātad to nekādi nedrīkst laist garām!
Realitātē bieži ir otrādi - labāk laist garām, vismaz pirmajos firmas darba gados. Sūrā pieredzē esmu iemācījies, ka izmaksas un ieguldāmais laiks vienmēr ir lielāks, nekā plānots. Toties uzņemtie sakari pārvēršas darījumos retāk, nekā plānots.
Rēķinot izmaksas, galvenokārt domā par pašu stendu, bet tam klāt nāk vēl daudzas lietas. Internets parasti izmaksā dārgi, jāpierēķina arī produktu demonstrācijas izstrāde un kādi suvenīri. Stendā visu laiku jābūt darbiniekam, kas var runāt ar apmeklētājiem. Bieži vien vajadzīgi pats trīs vai vairāk, jo uzņēmuma augstākā ranga pārstāvji nestāv stendā, bet tiekas ar klientiem privātās sarunās (vismaz ja brauciens ir kārtīgi saplānots). Visiem jāmaksā par ceļu, viesnīcu, ēdināšanu.