Absolventa piezīmes par augstāko izglītību un to, ka Latvija VAR! • IR.lv

Absolventa piezīmes par augstāko izglītību un to, ka Latvija VAR!

1
Eduards Lapiņš. Autora foto
Eduards Lapiņš

Viss sākas ar mērķi. Ar sapni. Vēlmi pacelties augstāk par ierasto līmeni un palīdzēt pacelt latiņu visiem apkārtējiem. Vienkāršu vēlmi augt pašam un pacelt augstāk citus.

Pirmo reizi ar šo domu saskāros agrā bērnībā. Cik vien sevi atceros, gribēju būt inženieris, sacīkšu braucējs, aktieris un prezidents. Šie sapņi vienmēr gāja roku rokā – “visu vai neko”. Mani vecāki to laikus pamanīja un sāka atbalstīt. Viņu bieži atkārtotā un gudrā doma patiesībā bija vienkārša: “Ja gribi kļūt par inženieri, jābūt gudram un cītīgi jāmācās. Lai kļūtu par autosportistu, tev vajadzēs daudz naudas un disciplīnu. Lai kļūtu par aktieri, jābūt harizmātiskam un talantīgam. Visbeidzot, ja gribi kļūt par prezidentu, tev jābūt visam iepriekšminētajam.”

Tagad nedaudz smaidu par šiem sešgadnieka sapņiem, taču tie, ar vecāku padomiem, man palīdzēja izvirzīt trīs vienkāršus mērķus, kas kopš tā laika ir virzījuši manus lēmumus: būt zinošam un strādīgam, atrast ienesīgu profesionālo novirzienu un pastāvīgi attīstīt savus talantus.

Nākamais loģiskais solis ir meklēt ceļus, kas var palīdzēt sasniegt šos mērķus, un visi tie sākas ar kvalitatīvu izglītību un spēju nodibināt labus kontaktus. Gan mana pamatskola, gan vidusskola bija vienas no labākajām Latvijā. Tajās man apkārt bija pastāvīgas izaugsmes vide, kas ļāva uzturēt pašattīstības fokusu un veselīgu konkurenci starp līdzīgi domājošiem vienaudžiem. Taču pēc absolvēšanas zināju, ka studējot gribu atrast vēl ko vairāk, un tolaik bija bažas, vai Latvijas izglītības sistēma spēj man to piedāvāt.

Bet Latvija varēja un var! Par to pārliecinājos šā gada 1. jūnijā kopā ar vēl 47 citiem bakalaura studentiem no Riga Business School. Saņēmu savu diplomu datorzinātnēs labākajā IT un biznesa bakalaura līmeņa programmā Latvijā. Kāpēc tik pārliecinoši varu teikt – labākajā? Atskatoties uz aizvadītajiem četriem gadiem, iezīmējas pāris svarīgi punkti, kas pavirzīja kopējo datorzinātņu augstākās izglītības latiņu uz augšu.

Pirmkārt, Riga Business School (RBS) kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība man deva iespēju mana Datorzinātnes un organizāciju tehnoloģiju (CSOT) bakalaura programmas ietvaros 4.kursā pārcelties uz ASV un pabeigt studijas SUNY University at Buffalo, tādējādi saņemot izglītības diplomus gan par izglītību Latvijā, gan ASV. Protams, katru gadu vairāki tūkstoši jauniešu dodas studēt uz ārzemēm ERASMUS un citās programmās, taču šī iespēja bija īpaša, pateicoties cieši saistītajai SUNY University at Buffalo (Bufalo Universitāte) un RBS mācību programmai, ļaujot daudz efektīvāk pārnest zināšanas un izmantot UB piedāvātos mācību un citus resursus.

Tieši pateicoties RBS spēcīgajai labāko LU un RTU profesoru komandai, kas cītīgi piemēroja (Bufalo Universitāte) izglītības standartus un mācību programmas Latvijā, izglītības kvalitāte bija līdzvērtīga tam, ko varēja piedāvāt labākās ASV štata universitātes. Nonākot ASV, es bez grūtībām varēju turpināt iegūtās zināšanas un konkurēt pat ar labākajiem (Bufalo Universitāte) studentiem.

Otrkārt, no ASV aizgūtā un uzlabotā vienkāršā kursu struktūra, secība un mācību programmas, ko Latvijā nodrošina RBS, ļauj šai programmai būtiski izcelties studentu vērtējumā un ir signāls, ka pasaules izglītību ar starptautiskiem standartiem var iegūt šeit. CSOT pamatā bija loģiski strukturizēti, no industrijas ņemti praktisko darbu materiāli, kas katru gadu tieši un netieši atsaucās un ļāva aizgūt vienam no otra, pat nesaistītos kursos. Tas ļāva man labāk un ātrāk apgūt visus primāros datorzinātņu jēdzienus, praktiski tos pielietot un strauji paātrināt manu izaugsmi nozarē. Vienlaikus jāuzsver, ka tieši veiksmīgi ieliktie pamati pirmajos kursos šeit Latvijā palīdzēja man būt līmenī arī ASV.

Treškārt, ASV augstākās izglītības sistēmas piedāvātais bagātīgais resursu un zināšanu apjoms visās jaunajās IT jomās ir neticams. Neapšaubāmi pat salīdzinoši neliela ASV universitāte ir spējīga ieguldīt desmitiem reižu lielāku finanšu kapitālu nozares celmlaužu – mākslīgā intelekta, datu zinātnes un robotikas – attīstībā kā visas Latvijas universitātes kopā ņemtas. Taču viņi to dara izšķērdīgi. RBS ar mazāk nekā 1% no Bufalo Universitātes datorzinātņu katedras ieguldījuma bija spējīgi apmācīt 20 jaunos absolventus, kamēr Bufalo Universitāte aptuveni 220. Rezultātā tikpat spēcīgs un pat spēcīgāks students par amerikāņu vidējo Latvijā tiek apmācīts 10 reižu lētāk. Gala beigās tie tomēr ir cilvēki, kas rada reālas inovācijas, nevis nauda, kas pierāda izcilo studiju programmas perspektīvu un ieguldījuma kvalitāti.

Ceturtkārt, Latvijai kopumā ir salīdzinoši mazs studentu kopskaits. Visi visus pazīst. Tas ļauj veidot ciešāku kontaktu loku un aktīvāk sekot līdzi ikkatra studiju un pēc studiju darbiem. RBS  uz to lika apzinātu uzsvaru. Arī man tas palīdzēja īsi pēc atgriešanās no ASV un īsi pirms mana izlaiduma Riga Business School pievienoties Latvijas tehnoloģiju jaunuzņēmumam SUBmerge Baltic, kas izstrādā zemūdens dronus. Studējot RBS kopā ar vienu no tā dibinātājiem, komanda ātri spēja atpazīt manas jauniegūtās prasmes ASV un saprast, ka būtu vērtīgs jaunpienācējs un izrāviena radītājs. Uzņēmums ir guvis uzmanību un novērtējumu Latvijā un tagad jau kopā virzām un attīstām to ārpus Latvijas.

Skaisti ir tas, ka manis bērnībā nospraustie pašmērķi un CSOT programmas uzlabojumi Latvijas datorzinātņu izglītībā atbalsojas. Caur zinošu un profesionālu komandu tika uzlabota esošā datorzinātņu apguves struktūra. Ar ienesīgās ASV IT industrijas zināšanu atbalstu bija salīdzinoši lēti iespējams pielīdzināt Latvijas izglītības līmeni pasaules grandiem. Ar mērķi nepārtraukti uzlabot studentu zināšanas, liekot jaunās uz jau esošo zināšanu pamatiem, tika nodrošināta studentu pastāvīgā izaugsme.

Visbeidzot ar ciešu kontaktu tīklu šis trīs mērķu cikls atkārtojas jau citās nozarēs, cilvēkos un darbos, kas palīdz celt latiņu ne tikai katram individuālajam studentam, bet reizē, visiem kopā.

 

Autors ir Riga Business School 2024. gada absolvents, SUBmerge Baltic dronu autonomijas izstrādātājs

Komentāri (1)

Uldis.M42 11.06.2024. 12.04

“Ja gribi kļūt par inženieri, jābūt gudram un cītīgi jāmācās. Lai kļūtu par autosportistu, tev vajadzēs daudz naudas un disciplīnu. Lai kļūtu par aktieri, jābūt harizmātiskam un talantīgam. Visbeidzot, ja gribi kļūt par prezidentu, tev jābūt visam iepriekšminētajam.”
—————–
Nu par prezidentu, tas bija nepareizs orientieris. Latvijā tās īpašības noteikti neder un ASV, ja ģem-parķija 2025. gadā saglabās varu un ja tur nenotiks Pilsoņu karš, tad uz visiem laikiem, noteikti arī ne. Laba valsts būtu Argentīna, bet ja ASV pie varas būs ģem-parķija, tad tāpat, kā Afganistānā 1978. un Irākā un Irānā 1979. ar tās atbalstu kremlis sarīkos asiņainu apvērsumu. Atliek Japāna, Taivāna, Koreja, Vjetnama, tikai ņemot vērā, ka tās ir nacionālas valstis, svešiniekam tur nebūtu iespējas, tātad jauneklim no sapņa kļūt par prezidentu jāatsakās uz visiem laikiem.
Atliek bizness, tikai ja civilizācijas vektors radikāli neizmainīsies, švābi, geitsi, sorosi, cukerbergi, beizosi un ASV ģem-parķijas kaku stūmdītāji likvidēs kapitālismu, pašiem, saprotama lieta, paliekot Olimpā, arī iegūtām zināšanām nebūs nekāda vērtība.
Vienīgais veids, kā nepalikt intelektuāli augsti attīstītam plebejam, tāpat kā pirms 40 gadiem uzsākt darboties komjaunatnē, skat: Čevers, Kaže, Ameriks, Riekstiņš, Vaivars, Rimševičs, Reirs, Piebalgs (Latvijas gadījumā JV/Progresīvo jaunatnes organizācijā). Ja vien seksuālās orientācijas maiņa nesagādās neērtības, tad bradājot pa konkurentu galvām, uzsākt ceļu pie patriciešiem, ne uz mirkli neaizmirstot galveno principu: “nekādu principu” un morāli: “nekādas morāles”

0
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu