Vai sūtījumu piegādes ir saistītas tikai ar ģeogrāfiju? • IR.lv

Vai sūtījumu piegādes ir saistītas tikai ar ģeogrāfiju?

Pārtikas pakomāts Āgenskalna tirgū.
Martti Kuldma

Pēdējos mēnešos Latvijā publiskajā telpā risinājušās diezgan plašas diskusijas par valsts pasta uzņēmuma lomu un tam atbilstošāko biznesa modeli. Neiedziļinoties šo diskusiju detaļās, ir svarīgi saprast, ka tradicionālā pasta un paku sūtījumu nozare piedzīvo ekstrēmu transformāciju, kļūstot par augsto tehnoloģiju automatizētu nozari, kurā arvien mazāk ir iesaistīts cilvēks. Šo pārmaiņu laikā ir īpaši svarīgi, lai jauninājumi pasta pakalpojumos tiktu apvienoti ar cilvēcisku pieeju un joprojām aktuālo pieejamību klientiem.

Pēdējos 20 gadus loģistika ir nepārtraukti bijusi viena no visstraujāk augošajām uzņēmējdarbības nozarēm. Nepieciešamība pēc loģistikas risinājumiem nemitīgi pieaug, jo strauji attīstās iepirkšanās tiešsaistē, cilvēki vēlas pasūtīt produktus no visas pasaules, un nozare strauji paplašinās. Turklāt Covid-19 pandēmija būtiski veicināja šo tendenci.

Būtībā pašlaik mainās viss sūtījumu loģistikas uzņēmējdarbības modelis – tagad tikai 15% no kopējiem apjomiem sastāda tādi tradicionālie pasta pakalpojumi kā vēstuļu un periodisko izdevumu piegāde. Nozari pašlaik raksturo zems ienesīgums un sīva konkurence.

Tā arī ir darbietilpīga nozare, kurā sūtījumu plūsmas palielinās un vispārējais algu pieaugums rada lielu spiedienu gan uz privāto, gan valsts uzņēmumu rentabilitāti. Ja ir vēlme būt konkurētspējīgam šajā nozarē, tikai lai noturētu galvu virs ūdens, katru dienu ir jāstrādā ātrāk nekā vakar. Savukārt, lai gūtu kvalitatīvus panākumus, ir jādara kaut kas būtiski atšķirīgs.

Lai gan var šķist, ka attīstība notiek lineāri – cilvēki pērk arvien vairāk un vairāk, loģistikas uzņēmumi piedāvā arvien ātrāku piegādi no arvien plašāka preču tīkla -, realitātē viss nav tik vienkārši. Tas attiecas arī uz pasta uzņēmumiem mūsu reģionā. Mūsdienās tādi e-komercijas giganti kā eBay, Amazon, Temu un citi no saviem piegādes partneriem pieprasa īpaši ātrus un kvalitatīvus pakalpojumus, kas savukārt no loģistikas uzņēmumiem pieprasa efektīvu un ļoti ātri pieejamu IT un transporta simbiozi, kas darbojas bez traucējumiem. Šādu līmeni sasniegt ir grūti pat ļoti elastīgiem uzņēmumiem, kas galveno uzmanību pievērš attīstībai un efektivitātei.

Tehnoloģijas ir palīdzējušas tikt galā ar strauji pieaugošo paku sūtījumu apjomu virknei uzņēmumu, jo daudzi procesi jau ir automatizēti. Roboti un viedie paliktņi, kurus jau izmanto, piemēram, e-komercijas gigants Amazon, ir viens no piemēriem. Savukārt, runājot par sūtījumu saņemšanu, ir skaidrs, ka cilvēki tos labprātāk saņem pakomātā nevis no kurjera. Skaidrojums ir vienkāršs: kurjeri bieži vien mēdz ierasties klientiem neērtā laikā, saņemšana kļūst par papildus darāmo lietu, kas jāņem vērā, pārplānojot savu dienas plānu utt. Piemēram, statistika liecina, ka kurjeri pirmajā mēģinājumā piegādā tikai 40% sūtījumu, kas nozīmē, ka 60% saņēmēju piegādes laiks nebija piemērots.

Kopumā sūtījumu piegādes jomā gaidāmi aizraujoši laiki. Visi sūtījumu piegādes uzņēmumi meklē jaunus risinājumus, un nozare strauji attīstās. Tieši tāpēc konkurence loģistikas nozarē ir patiešām sīva – ir gan jauni spēlētāji, gan uzņēmumi, kas pamet šo nozari. Tātad sūtījumu piegādes nozares attīstība ir dinamiska, un turpmāko gadu notikumi būtiski mainīs tās seju. Sūtījumu apjomi nemitīgi pieaug, tajā pašā laikā ar automatizācijas palīdzību pieaug procesu efektivitāte. Lai gūtu panākumus, inovācijas un jēgpilna sadarbība starp dažādiem pakalpojumu sniedzējiem kļūst arvien svarīgāka.

Vērtējot tehnoloģiju lomu, jāsaka, ka jebkura pasta un sūtījumu piegādes loģistikas uzņēmuma panākumu atslēga pašlaik slēpjas diferenciācijā, piedāvājot jaunus risinājumus un tehnoloģiskas inovācijas. Mācība, ko esam guvuši mēs, ir tāda, ka ar simtiem pakomātu visā valstī vien nepietiek. Klienti vēlas ātrāku piegādi, piegādes tuvāk savai dzīvesvietai un inovatīvus pakalpojumus. Pakomātu bizness ir ātrvilciens, kas jau tagad brauc ar maksimālo ātrumu, un mēģināt patlaban tajā ielēkt ar vērienīgām investīcijām ir ļoti apšaubāma biznesa stratēģija.

 

Autors ir Omniva Grupas inovāciju un tehnoloģiju vadītājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu