Ko dod ātrākais internets, ja mums ir vecākie lifti!?

  • Gatis Roze
  • 31.05.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Pirms diviem gadiem stājās spēkā jauns normatīvais regulējums liftu un vertikālo cēlājplatformu drošības un tehniskajai uzraudzībai - noteikumi Nr. 679. Tie maina lietošanā esošo liftu, sevišķi to, kas uzstādīti līdz 2000.gada 1. septembrim, tehnisko uzraudzību, un liek rēķināties ar augstākām liftu drošības prasībām. Atkarībā no liftu tipa un bīstamības pakāpes, risku novēršanas vai samazināšanas pasākumi jāveic 5-15 gadu laikā līdz 2040. gadam, kas ir maksimālais termiņš.

Sērijveida daudzdzīvokļu māju liftu ekspluatācijas laiks ir 25 gadi. Patlaban Latvijā gandrīz pusei no lietošanā esošajiem liftiem jau ir beidzies lifta ražotāja noteiktais lietošanas termiņš.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzturētā Bīstamo iekārtu reģistra (BIR) dati liecina, ka pašlaik reģistrēti un tiek izmantoti aptuveni 3800 lifti, kuri uzstādīti līdz 2000. gada 1. septembrim.

Nav jābūt nedz liftu ekspertam, nedz matemātiķim, lai saprastu, ka padomju laikos celto māju liftu mūžs sen jau nokalpots. Daudzi no tiem darbojas vairāk nekā 30-40 gadus, kas nozīmē, ka lielākā daļa mehāniskās un elektriskās komponentes ir aizvēsturiskas un lifti kopumā ir morāli un fiziski novecojuši, kā arī neatbilst mūsdienu cilvēku ikdienas lietošanas prasībām.

Ja laiks veikt liftu risku novēršanas vai mazināšanas pasākumus jeb sauksim to vienkāršāk par modernizāciju dots līdz 2040. gadam, loģisks šķiet jautājums – kādā stāvoklī būs šie lifti tad, kad to ekspluatācijas laiks būs beidzies nu jau ne tikai pirms 25, bet jau turpat 40 gadiem? Vai tiešām šis ir tas gadījums, kad iespējams kaut ko modernizēt, uzlabot?

Teikšu atklāti, tas izklausās komiski. Pieliekot žigulim Volvo drošības spilvenus, tas automātiski nekļūs par drošāko auto. Nemaz nerunāsim par to, ka padomju laika daudzdzīvokļu nami un to lifti ir ne vien fiziski, bet arī morāli novecojuši. Jā, iespējams, kādā senā ēkā tajā esošajam liftam ir vēsturiska vērtība, bet to noteikti nevar attiecināt uz sērijveida dzīvokļiem.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Padomju liftiem nav nekādas vērtības - tie ir savu laiku nokalpojuši un tiem vairs nav vietas 21. gadsimtā.

Veco liftu apkope ir dārga un sarežģīta. Ir grūti atrast rezerves daļas, turklāt padomju laika liftu detaļas lielākoties tiek ražotas Krievijā un Baltkrievijā. Turpinot modernizēt vecos liftus, mēs atbalstām un investējam agresorvalstu ekonomikās. Man šķiet, ka šis vien ir pietiekams arguments liftu nomaiņai.

Taču, ja ētiskie apsvērumi nešķiet gana skaļi, tad tādas varētu būt finanšu aplēses. Veicot liftu uzlabošanas darbus, jārēķinās arī ar nesamērīgām izmaksām. Vecā lifta modernizācija varētu izmaksāt ap 35 000 eiro, kamēr jauna lifta ierīkošana izmaksātu ap 50 000 eiro (atkarībā no aprīkojuma un stāvu skaita). Vai tas nešķiet absurdi?

Turpinot par ekonomiju, piebildīšu, ka jauni lifti tiek ražoti, ņemot vērā atbilstību mūsdienu prasībām, kas atvieglo to uzturēšanu un samazina apkopes izmaksas. Turklāt jauni lifti bieži vien ir energoefektīvāki, izmantojot mazāk enerģijas salīdzinājumā ar vecajiem liftiem. Tas var krietni samazināt kopējās ēkas ekspluatācijas izmaksas ilgtermiņā.

Vairumā gadījumu, kad ēkās jāveic kādi ievērojamus finanšu līdzekļus prasoši darbi, pie kādiem pieskaitu arī liftu nomaiņu, ēku iedzīvotāju argumenti kaut kā nedarīšanai ir: “Mums nav naudas.” Uzskatu, ka šo kārti izspēlēt vairs nedrīkst. Naudu atrast var un vajag! Atcerieties, ka tas ir jūsu īpašums, jūsu un jūsu tuvinieku mājas, bet, kas vēl svarīgāk, tā ir jūsu drošība!

Jā, lifti lielākajā daļā gadījumu ir ēku iemītnieku kopīpašums, līdz ar to izmaksas gulsies uz dzīvokļu īpašnieku pleciem. Taču, izmantojot ALTUM programmu “Aizdevums daudzdzīvokļu īres māju renovācijai”, kuras finansējums ir paredzēts arī liftu modernizācijai vai nomaiņai, finanšu palīdzību iespējams saņemt arī no valsts. Arīdzan PTAC izteicis aicinājumu dzīvokļu īpašniekiem jau savlaicīgi plānot liftu risku novēršanas pasākumus, kā arī veidot uzkrājumus, kas palīdzētu segt izmaksas. Ja remontdarbi un tiem paredzētie tēriņi tiek laicīgi plānoti, šādu un vēl apjomīgāku uzlabojumu veikšana nav nekas nepaceļams! Jāpiebilst, ka iedzīvotāju interesēs varētu būt fakts, ka lifta nomaiņa pret jaunu, gluži kā citi ēku modernizācijas darbi, ceļ mājas vērtību, līdz ar to aug arī dzīvokļa cena.

Runa jau nav tikai par finanšu resursiem. Arīdzan ieguldītais darbs veco liftu modernizācijā ir līdzvērtīgs to nomaiņai pret jauniem. Taču būtiska ir atšķirība rezultātā, kur vienā gadījumā saņemat jaunu, drošu, mūsdienīgu liftu, bet otrā gadījumā turpiniet lietot liftu, kuram krietni sen beidzies ekspluatācijas laiks, tikai ir nomainītas atsevišķas komponentes, lai tas izpildītu drošības prasības. Mūsu profesionālā pieredze, atjaunojot un modernizējot vecos liftus, darbos ieguldot ap 33 000 eiro, apliecina, ka galu galā nav sajūtas, ka tas ir jauns lifts. Jā, drošības prasības tiek izpildītas, taču mēs tāpat turpinām braukt ar žiguli, kas vienkārši nokrāsots citā krāsā un tam pievienotas drošības jostas.

Kā noprotams, esmu pret veco liftu fonda modernizāciju. Esmu par to pilnīgu nomaiņu. Te nav iespējams kompromiss. Te ir jābūt kategoriskiem. Tā vietā, lai līdz 2040. gadam veiktu liftu uzlabošanas darbus, uzskatu, ka ir nepieciešama stingra valsts nostāja – tuvāko 10-15 gadu laikā jāveic veco liftu nomaiņa pret jauniem, pretējā gadījumā vēl gadu gadiem brauksim ar šiem vecajiem vrakiem.

Noslēgumā viela pārdomām. Mēs taču it kā dzīvojam modernā tehnoloģiju laikmetā valstī, kuru dēvē par izgudrotāju un radītāju tautu. Lepojamies ar ātrāko internetu, panākumiem mākslīgā intelekta jomā, kvantu tehnoloģijās un citās augstās zinātnēs. Taču, vai zinājāt, ka bez Latvijas vēl tikai Kazahstānā ir tāds padomju laikos ražoto liftu apjoms?

 

Autors ir AS Civinity Mājas dzīvojamo ēku apsaimniekošanas daļas vadītājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā