Ko dod ātrākais internets, ja mums ir vecākie lifti!?

  • Gatis Roze
  • 31.05.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Pirms diviem gadiem stājās spēkā jauns normatīvais regulējums liftu un vertikālo cēlājplatformu drošības un tehniskajai uzraudzībai - noteikumi Nr. 679. Tie maina lietošanā esošo liftu, sevišķi to, kas uzstādīti līdz 2000.gada 1. septembrim, tehnisko uzraudzību, un liek rēķināties ar augstākām liftu drošības prasībām. Atkarībā no liftu tipa un bīstamības pakāpes, risku novēršanas vai samazināšanas pasākumi jāveic 5-15 gadu laikā līdz 2040. gadam, kas ir maksimālais termiņš.

Sērijveida daudzdzīvokļu māju liftu ekspluatācijas laiks ir 25 gadi. Patlaban Latvijā gandrīz pusei no lietošanā esošajiem liftiem jau ir beidzies lifta ražotāja noteiktais lietošanas termiņš.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzturētā Bīstamo iekārtu reģistra (BIR) dati liecina, ka pašlaik reģistrēti un tiek izmantoti aptuveni 3800 lifti, kuri uzstādīti līdz 2000. gada 1. septembrim.

Nav jābūt nedz liftu ekspertam, nedz matemātiķim, lai saprastu, ka padomju laikos celto māju liftu mūžs sen jau nokalpots. Daudzi no tiem darbojas vairāk nekā 30-40 gadus, kas nozīmē, ka lielākā daļa mehāniskās un elektriskās komponentes ir aizvēsturiskas un lifti kopumā ir morāli un fiziski novecojuši, kā arī neatbilst mūsdienu cilvēku ikdienas lietošanas prasībām.

Ja laiks veikt liftu risku novēršanas vai mazināšanas pasākumus jeb sauksim to vienkāršāk par modernizāciju dots līdz 2040. gadam, loģisks šķiet jautājums – kādā stāvoklī būs šie lifti tad, kad to ekspluatācijas laiks būs beidzies nu jau ne tikai pirms 25, bet jau turpat 40 gadiem? Vai tiešām šis ir tas gadījums, kad iespējams kaut ko modernizēt, uzlabot?

Teikšu atklāti, tas izklausās komiski. Pieliekot žigulim Volvo drošības spilvenus, tas automātiski nekļūs par drošāko auto. Nemaz nerunāsim par to, ka padomju laika daudzdzīvokļu nami un to lifti ir ne vien fiziski, bet arī morāli novecojuši. Jā, iespējams, kādā senā ēkā tajā esošajam liftam ir vēsturiska vērtība, bet to noteikti nevar attiecināt uz sērijveida dzīvokļiem.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Padomju liftiem nav nekādas vērtības - tie ir savu laiku nokalpojuši un tiem vairs nav vietas 21. gadsimtā.

Veco liftu apkope ir dārga un sarežģīta. Ir grūti atrast rezerves daļas, turklāt padomju laika liftu detaļas lielākoties tiek ražotas Krievijā un Baltkrievijā. Turpinot modernizēt vecos liftus, mēs atbalstām un investējam agresorvalstu ekonomikās. Man šķiet, ka šis vien ir pietiekams arguments liftu nomaiņai.

Taču, ja ētiskie apsvērumi nešķiet gana skaļi, tad tādas varētu būt finanšu aplēses. Veicot liftu uzlabošanas darbus, jārēķinās arī ar nesamērīgām izmaksām. Vecā lifta modernizācija varētu izmaksāt ap 35 000 eiro, kamēr jauna lifta ierīkošana izmaksātu ap 50 000 eiro (atkarībā no aprīkojuma un stāvu skaita). Vai tas nešķiet absurdi?

Turpinot par ekonomiju, piebildīšu, ka jauni lifti tiek ražoti, ņemot vērā atbilstību mūsdienu prasībām, kas atvieglo to uzturēšanu un samazina apkopes izmaksas. Turklāt jauni lifti bieži vien ir energoefektīvāki, izmantojot mazāk enerģijas salīdzinājumā ar vecajiem liftiem. Tas var krietni samazināt kopējās ēkas ekspluatācijas izmaksas ilgtermiņā.

Vairumā gadījumu, kad ēkās jāveic kādi ievērojamus finanšu līdzekļus prasoši darbi, pie kādiem pieskaitu arī liftu nomaiņu, ēku iedzīvotāju argumenti kaut kā nedarīšanai ir: “Mums nav naudas.” Uzskatu, ka šo kārti izspēlēt vairs nedrīkst. Naudu atrast var un vajag! Atcerieties, ka tas ir jūsu īpašums, jūsu un jūsu tuvinieku mājas, bet, kas vēl svarīgāk, tā ir jūsu drošība!

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Jā, lifti lielākajā daļā gadījumu ir ēku iemītnieku kopīpašums, līdz ar to izmaksas gulsies uz dzīvokļu īpašnieku pleciem. Taču, izmantojot ALTUM programmu “Aizdevums daudzdzīvokļu īres māju renovācijai”, kuras finansējums ir paredzēts arī liftu modernizācijai vai nomaiņai, finanšu palīdzību iespējams saņemt arī no valsts. Arīdzan PTAC izteicis aicinājumu dzīvokļu īpašniekiem jau savlaicīgi plānot liftu risku novēršanas pasākumus, kā arī veidot uzkrājumus, kas palīdzētu segt izmaksas. Ja remontdarbi un tiem paredzētie tēriņi tiek laicīgi plānoti, šādu un vēl apjomīgāku uzlabojumu veikšana nav nekas nepaceļams! Jāpiebilst, ka iedzīvotāju interesēs varētu būt fakts, ka lifta nomaiņa pret jaunu, gluži kā citi ēku modernizācijas darbi, ceļ mājas vērtību, līdz ar to aug arī dzīvokļa cena.

Runa jau nav tikai par finanšu resursiem. Arīdzan ieguldītais darbs veco liftu modernizācijā ir līdzvērtīgs to nomaiņai pret jauniem. Taču būtiska ir atšķirība rezultātā, kur vienā gadījumā saņemat jaunu, drošu, mūsdienīgu liftu, bet otrā gadījumā turpiniet lietot liftu, kuram krietni sen beidzies ekspluatācijas laiks, tikai ir nomainītas atsevišķas komponentes, lai tas izpildītu drošības prasības. Mūsu profesionālā pieredze, atjaunojot un modernizējot vecos liftus, darbos ieguldot ap 33 000 eiro, apliecina, ka galu galā nav sajūtas, ka tas ir jauns lifts. Jā, drošības prasības tiek izpildītas, taču mēs tāpat turpinām braukt ar žiguli, kas vienkārši nokrāsots citā krāsā un tam pievienotas drošības jostas.

Kā noprotams, esmu pret veco liftu fonda modernizāciju. Esmu par to pilnīgu nomaiņu. Te nav iespējams kompromiss. Te ir jābūt kategoriskiem. Tā vietā, lai līdz 2040. gadam veiktu liftu uzlabošanas darbus, uzskatu, ka ir nepieciešama stingra valsts nostāja – tuvāko 10-15 gadu laikā jāveic veco liftu nomaiņa pret jauniem, pretējā gadījumā vēl gadu gadiem brauksim ar šiem vecajiem vrakiem.

Noslēgumā viela pārdomām. Mēs taču it kā dzīvojam modernā tehnoloģiju laikmetā valstī, kuru dēvē par izgudrotāju un radītāju tautu. Lepojamies ar ātrāko internetu, panākumiem mākslīgā intelekta jomā, kvantu tehnoloģijās un citās augstās zinātnēs. Taču, vai zinājāt, ka bez Latvijas vēl tikai Kazahstānā ir tāds padomju laikos ražoto liftu apjoms?

 

Autors ir AS Civinity Mājas dzīvojamo ēku apsaimniekošanas daļas vadītājs

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā