Mobilitātes iespējas reģionos – ekonomiskās izaugsmes atslēga

  • Gvido Princis
  • 04.03.2024.
Starppilsētu autobuss. Foto - Evija Trifanova, LETA

Starppilsētu autobuss. Foto - Evija Trifanova, LETA

Mobilitāte ir 21. gadsimta ekonomikas konkurētspējas priekšrocība. Tā ir kā starta kapitāls gan indivīda, gan arī uzņēmuma vai organizācijas mērogā. Un tas attiecināms uz ekonomiku ne vien galvaspilsētā, bet arī  reģionos. Es pat gribētu teikt, ka reģionos jo īpaši, jo tieši sasniedzamība ir reģionālo apkaimju un centru ekonomikas dzinējspēks. Taču, kamēr valstī esošā kārtība sabiedriskā transporta pakalpojumu jomā turpinās likt šķēršļus privāto pasažieru pārvadātāju ienākšanai  reģionu tirgū, uz mobilitātes iespēju paplašināšanu un līdz ar to ekonomisko  izaugsmi nevaram cerēt.

Mobilitātes trūkums ierobežo

Peļņu nesoša uzņēmējdarbība nenoliedzami tiek uzskatīta par vienu no ekonomiskās izaugsmes faktoriem valstī un tiek asociēta ar pilsētvidi. Tikmēr nereti reģionu apkaimēs un nomalēs, kur iedzīvotāju blīvums ir mazāks, iespējas izveidot veiksmīgu biznesu ir ierobežotas un nākas saskarties ar lielākiem izaicinājumiem. Lai arī pēdējos gados plaši izskanējis, ka arvien vairāk iedzīvotāju darbspējīgā vecumā labprāt pārceļas uz Pierīgas reģioniem, apliecinot, ka interese dzīvot ārpus galvaspilsētas ir, tās īstenošanu ietekmē dažādi faktori, kuru pamatā ir mobilitātes trūkums.

Mēs jau šobrīd redzam, ka pakalpojumu pieejamība attīstības centros ir labāka nekā perifērijā, tāpēc pieaugoša konkurence pasažieru pārvadājumos reģionos būtu ne vien apsveicama, bet arī veicināma, kas redzams problemātikā ar pēdējā gada laikā atceltajiem pasažieru reisiem. Ja cilvēkiem netiks nodrošinātas papildu iespējas reģionālajā mobilitātē, nekas nemainīsies. Ne velti dažādās Latvijas pilsētās darbspējīgu iedzīvotāju skaits sarūk, jo teikšu tā: dzīvība ir tur, kur ir kustība.

Autobusu komercreisi reģionu attīstībai

Autobuss nemainīgi Latvijā ir izplatītākais pasažieru pārvadājumu transportlīdzeklis, bez kura reģioni nav iedomājami. Prognozējami kustības grafiki, dažādu transportu veidu, piemēram, dzelzceļa, savienošana ir primārās autobusa priekšrocības. Tikmēr ne mazāk svarīga ir cena un tas, ka maršrutus un pieturvietas var pielāgot atbilstoši vidējā termiņā mainīgajai situācijai un pieprasījumam. Es pats, izmantojot sabiedriskā transporta pakalpojumus, galveno uzmanību pievēršu ceļā pavadītajam laikam, pilsētas un reģionālā transporta savienojumam, un komfortam. Komercreisu ieviešana starp pilsētām sniegtu būtisku pienesumu reģioniem un to attīstībai. Kā piemēru minēšu Liepāju, kas 2027. gadā būs Eiropas kultūras galvaspilsēta. Jauni maršruti prognozējamu un paaugstināta komforta pasažieru pārvadājumu segmentā tikai pozitīvi ietekmēs Kultūras galvaspilsētas pieejamību  un pasākumu apmeklētību, kā arī kopumā veidos pamatu jauniem tūrisma projektiem un uzņēmējdarbībai nākotnē.

Esmu dzirdējis, ka šobrīd Latvijā interesi par jaunu reģionālo komercreisu maršrutu ieviešanu ir izrādījuši privātie autobusu pārvadātāji, kas līdz šim ir nodrošinājuši starptautiskus reisus. Līdz ar to ceru, ka valsts dos iespēju privātajiem pārvadātājiem ienākt esošajā tirgū, lai dotu izvēles iespējas pasažieriem un veicinātu mobilitāti starp Latvijas pilsētām. Patlaban, lai ērti un komfortabli nokļūtu uz koncertu Lielajā Dzintarā, man nav citas izvēles, kā vien braukt ar savu auto. Taču, ja būtu pieejams ērts, kvalitatīvs augsta servisa autobuss, es izskatītu iespēju braukt ar to. Un esmu pārliecināts, ka neesmu vienīgais.

 

Autors ir bijušais Rīgas pilsētas galvenais arhitekts, UrbanComm valdes priekšsēdētājs

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā “Origo” izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā