Nākamā gada budžeta veidošanas kontekstā rudeņos tradicionāli izskan visdažādākās idejas, kā pareizāk pārdalīt nodokļu naudu, kam dot vairāk, kam – mazāk. Taču ļoti maz tiek meklētas atbildes uz fundamentālo jautājumu – kā palielināt Latvijas valsts ienākumu budžetu, lai naudas pietiktu visām vajadzībām. Vairāku valstu pieredze rāda, ka šis ir pārbaudīts ceļš uz sabiedrības labklājības pieaugumu. Kādēļ gan Latvijai beidzot nesekot šim paraugam?
Atcerēsimies kaut Dienvidkorejas gadījumu, kas, cenšoties pārvarēt Korejas kara sekas, 1960. gados novirzīja uzņēmējiem lielus naudas līdzekļus un radīja labvēlīgus apstākļus visdažādāko biznesu attīstīšanai. Lielā mērā šīs iniciatīvas rezultātā par pasaules līmeņa spēlētājiem šodien kļuvušas tādas Dienvidkorejas kompānijas, kas Samsung, LG, Hyundai, Kia un citas. Tās ienes valsts budžetā iespaidīgus naudas līdzekļus un palīdzējušas padarīt nepilnu 52 miljonu iedzīvotāju valsti par 13. lielāko ekonomiku pasaulē. Viens pats elektronikas gigants Samsung «saražo» ceturto daļu no visa Dienvidkorejas 1,8 triljonu ASV dolāru iekšzemes kopprodukta.
Panākumu pamatā bija korejiešu uzņēmumu neatlaidība un labvēlīgie uzņēmējdarbības vides apstākļi, kas rezultējās augstā uzņēmumu konkurētspējā. Nedrīkst aizmirst arī to, ka gan Dienvidkoreja, gan labklājīgās Eiropas valstis kā Somija un Dānija savulaik ir daudz investējušas jaunās paaudzes izglītībā. Jo īpaši augstākajā. Tas palīdzējis dažās desmitgadēs sagatavot kvalificētus speciālistus, kuri nodrošina inovācijas, zinātnes attīstību un jaunu produktu radīšanu. Tieši tas tagad nepieciešams Latvijas uzņēmumiem – jauni, inovatīvi produkti un lielāka konkurētspēja starptautiskajā tirgū. Diez vai to var panākt, uzkraujot biznesiem lielākus nodokļus vai birokrātijas slogu.
Bet kas uzņēmumiem būtu nepieciešams? Tā vietā, lai minētu, prātīgāk ir pajautāt pašiem uzņēmējiem. Un tieši to mēs arī izdarījām, veicot divu simtu dažāda lieluma Latvijas uzņēmumu aptauju. Atbildes balstās biznesā strādājošo personīgajā pieredzē un ir nepārprotamas.
Vēlme numur viens ir samazināt darbaspēka nodokļus, jo tie jau ilgstoši nostāda mūsu uzņēmumus neizdevīgā situācijā pat uz abu Baltijas kaimiņu fona.
Ja gribam piesaistīt labākus speciālistus, audzēt ražošanas apjomus, pieņemot darbā vairāk strādājošos un maksājot viņiem pievilcīgu algu, darbaspēka izmaksām ir jāsamazinās vismaz uz nodokļu rēķina. Par šī soļa nepieciešamību liecina fakts, ka to par svarīgāko uzdevumu izvirzīja 84,4% aptaujāto uzņēmēju. Salīdzinājumam, nākamā biežāk nosauktā nepieciešamība – pieejamāki banku kredīti – svarīgi šķiet tikai 8,7% respondentu.
Šo skatījumu apstiprina atbildes citā jautājumā. Tajā noskaidrots, ka Iedzīvotāju ienākuma nodokli par novecojušu un Latvijas uzņēmumu konkurētspēju globālajā tirgū bremzējošu uzskata 41,9% respondentu. Savukārt Darba likumā būtiskas izmaiņas vēlētos redzēt 33% aptaujāto. Vēl 27,1% uzskata, ka uzņēmumiem nāktu par labu korekcijas Pievienotās vērtības likumā, 25,6% gribētu grozījumus grāmatvedības likumā, lai atskaitīšanās valstij būtu vienkāršāka un mazāk laikietilpīga, un 22,7% iesaka mainīt arī Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumu.
Savukārt jautājumā par birokrātisko slogu, uzņēmumiem ir svarīgi, lai tiktu vienkāršots veids, kā pārbaudīt partneru datus, lai pret savu gribu nekļūtu par kāda no daudziem darbību ierobežojošiem likumiem pārkāpēju. Tas ir svarīgi 45,1% respondentu.
Liela daļa uzņēmēju atzīst, ka rūpīgi seko līdzi valstī varas gaiteņos notiekošajam un labprāt iesaistītos kvalitatīvu likumu veidošanā, taču viņiem nav faktiski nekādu iespēju piedalīties šajā procesā. 67,6% respondentu regulāri seko līdzi Ministru kabineta un Saeimas oficiālajiem resursiem, lai iegūtu informāciju par apspriežamajiem likumprojektiem un pieņemtajiem lēmumiem, taču iespēja ietekmēt šos lēmumus ir mazāk nekā septītajai daļai no visiem. 5,2% aptaujāto uzņēmumu piedalās ministriju un nozaru lielo asociāciju veidotajās darba grupās, un vēl 8,1% regulāri sniedz priekšlikumus profesionālajām asociācijām. Citiem vārdiem sakot, vairākuma uzņēmēju balss netiek sadzirdēta, un tas izskaidro, kādēļ uzņēmējdarbības vides uzlabošana nenotiek tādā virzienā, kādā to vēlētos redzēt paši valsts budžetam naudu pelnošie cilvēki.
Šī plaisa starp privāto biznesu un valsts pārvaldi uzskatāmi parādās jautājumā par uzticību valsts iestādēm kā viedokļu līderēm. Varas institūcijas tiek vērtētas ārkārtīgi zemu. Visaugstāk novērtētā no visām – Valsts ieņēmumu dienests (VID) – izpelnījies tikai 26,1% uzņēmēju uzticību. Pārējo reitings ir vēl krietni zemāks. Valsts darba inspekcijā kā vērā ņemamā avotā ieklausās 17,2% un Valsts kontrolē – 16,7% aptaujāto. Tas spilgti parāda, ka valsts pārvaldē strādājošajiem ir par ko padomāt. Vismaz par komunikāciju ar cilvēkiem, kuri pienes lauvas tiesu naudas valsts budžetā, jau nu noteikti.
Autors ir Jumis Pro vadītājs
Komentāri (4)
Uldis.M42 09.11.2023. 16.28
Likvidēt 80% kontrolējošo un regulējošo dienestu, kuru vienīgais darbs ir attaisnot savu eksistenci. Tie, kas sevi lepni sauc par liberāļiem, patiesībā ir liberasti, kuri pastāvīgi izdomā visādus ierobežojumus un aizvien jaunus nodokļus, lai padarītu dzīvi neciešamu visiem sabiedrības slāņiem. Liberāļi bija Niksons, Reigans, Tečere, Kols, liberālis ir Tramps, kuri visi vilkuši savas valsti laikā no grāvja, kur tos iedzinuši liberasti. Nebūtu nekāds ļaunums, ja visi JV un A/Par radi un zilie draudziņi, kuru parazitēšanai tika radītas simtiem ierēdņu vietu, atbilstoši saviem talantiem raktu grāvjus, vai slaucītu ielas. Kurš morālais kroplis, kurš bija pelnījis barot tārpus vēl mātes vēderā, vai kura čekas kurators izdomāja šmarai, LKP, LC, LPP un PLL biedrenei Pētersonei Saeimas ģenerālsekretāres amatu? https://www.youtube.com/watch?v=mOzNlSF3WHE Katreiz, kad atceros, ka aiz nezināšanas biju sarokojies ar Streipuli, vienmēr apstrādāju rokas ar H2O2. Ko man būtu darīt, ja būtu iekodis tā fiziskā, garīgā un morālā invaļida ceptā pankūkā, ar sērskābi dezinficēt muti un barības vadu?
Pateikšu priekšā tiem, kas skolā mācību vietā vairāk nodarbojās ar komjaunatnes lietām, vai sapņoja tikt apmīļotam no Švarcenegera vai Stalonnes, ka labākai nodokļu iekasēšanai, ir jāceļ ar nodokļiem neapliekamais minimums.
0
kolpants 09.11.2023. 15.29
В продолжении проблемы не знающих бизнес чиновников-они еще и уверены, что деньги на их зарплаты берутся просто из бюджета. А откуда в бюджете деньги-им уже не интересно. А бизнесмены в их понимании-хапуги и бездельники, которые много получают и своими действиями только мешают чиновникам жить спокойно и тихо.
Утрирую, но в целом такое ощущение.
0
kolpants 09.11.2023. 15.22
Есть одна фундаментальная проблема-наши чиновники живут в некоем своем оторванном мире. И такое ощущение, что с предпринимателями контактируют только некоторые из них, и то в вопросах, которые близки уголовно наказуемым делам.
Касательно Южной Кореи-этот пример нужно использовать крайне аккуратно, учитывая такие факты как чеболи и коррупцию: напомню не такой и давний скандал
январь 2021. Суд Центрального округа Сеула в понедельник приговорил вице-президента и фактического руководителя корпорации Samsung Electronics Ли Чжэ Ёна к двум с половиной годам заключения. 52-летний бизнесмен признан виновным в подкупе экс-президента Южной Кореи Пак Кын Хё, которая ранее сама была отстранена от власти и находится в тюрьме за коррупцию.
а в августе 2022 его помиловали, чтобы “В правительстве считают, что лидер крупнейшей компании страны снова нужен у руля, чтобы восстановить экономику после пандемии.”
Да, с одной стороны можно сказать “смотрите, вот было дело и посадили”, а с другой – это же какой там уровень коррупции, что глава холдинга подкупает президента
0