Par uzņemšanu vidusskolā jeb Vai mums ir vajadzīgi izglītoti cilvēki?

  • Kristīne Rubene
  • 20.07.2023.
Foto - Ivars Soikāns, LETA

Foto - Ivars Soikāns, LETA

Vēlos dalīties ar savām pārdomām. Mana meita, sauksim viņu par Annu, šogad beidza 9.klasi. Viņai mācības nepadodas viegli, tāpēc jau laikus sākām gatavoties eksāmeniem. Īpaši ņemot vērā nervus prasošo pieredzi pēc sākumskolas beigšanas, kad ilgi nezinājām, vai atradīsies kāda vieta un kur, jo visas skolas jau bija piepildītas.

Meita piedzima “treknajos gados”, kad dzimstība Latvijā bija samērā laba. Visu gadu Anna papildus mācījās matemātiku un angļu valodu, pēdējos mēnešus pat atteicās no deju nodarbībām, lai vairāk laika veltītu mācībām. Saņemot eksāmenu rezultātus, bijām ļoti priecīgas – matemātikā 81%, angļu valodā 85%, latviešu valodā varēja būt labāk - 60%, bet pārāk par to neuztraucos, jo Anna ir grāmatu lasītāja, un agrāk vai vēlāk valodas izjūta uzlabosies. Mierīgu sirdi iesniedzu dokumentus apkārtnes skolās, kurās likās jauki mācīties – 64. vidusskolā, Rīgas Centra humanitārajā vidusskolā, 6. vidusskolā, 49. vidusskolā, bet Teikas vidusskolā jau jūnija sākumā beidzās dokumentu pieņemšana.

Sākām gaidīt rezultātus, un liels bija mans apjukums, kad parādījās uzņemšanai ieteiktie bērni, jo mana meita nevienā skolā nebija. Ne tikai uzņemšanai ieteikto sarakstā, bet pat rezervē. Izmisīgi sāku meklēt, kur vēl 28.jūnijā var pieteikties. Izrādījās, ka, par laimi, Juglas vidusskolā un Natālijas Draudziņas vidusskolā vēl var dokumentus iesniegt, jo gan 84., gan 45. jau bija par vēlu.

Visu nākamo dienu pavadīju, raudot par valsti, kurai īsti nav vajadzīgs, ka dzimst daudz bērnu un viņi grib mācīties, jo tas viss prasa budžeta līdzekļus. Problēmas ar ķīmijas, fizikas un citu skolotāju trūkumu tiek risinātas, slēdzot vidusskolas klases un skolas. Vēl pagājušajā gadā 64. vidusskolā bija četras vidusskolas paralēlklases, šogad tikai divas, jo nav skolotāju. Beidzās viss relatīvi labi. Nekad nebiju domājusi, ka būšu tik laimīga, ieraugot, ka vismaz Juglas vidusskolā Anna ir uzņemta. Protams, uz skolu būs jābrauc ar diviem transportiem un jāpavada ilgāks laiks, bet vismaz būs iespēja mācīties. Es zinu, ka formāli arī manā apkārtnē ir vidusskolas, kurās var mācīties – krievu skolas, jo mācībām vidusskolā jānotiek latviešu valodā, bet diez vai manai maigajai meitai, kura nezina nevienu vārdu krievu valodā, tā būtu piemērota vide un uzlabotos viņas latviešu valodas zināšanas.

P.S. Man visdziļākā pārliecība ir - kamēr neieguldīsim izglītībā, nebūs ne plaukstošas ekonomikas, ne arī kas cits. Piemērs ir Polija. Es kā augstskolas pasniedzēja esmu bijusi daudzās Eiropas universitātēs, bet tik daudz naudas, cik Polija iegulda savās augstskolās, nekur neesmu redzējusi. Viņu universitātes burtiski peldas naudā jau sen. Un, ja kāds ir bijis Polijā, tad redz, kā tās ekonomika plaukst un zeļ, viss attīstās. Piemērs no mūsu pašu vēstures – 19.gs. beigās un 20.gs. sākumā tagadējā Latvijas teritorija bija visizglītotākā visā reģionā. Šeit septiņu klašu izglītība jau tad bija obligāta, un es domāju, ka tāpēc mums ir jūgendstila mājas un viss skaistais un varenais centrs, kā arī uzplaukums Latvijas brīvvalsts laikā, atšķirībā no Igaunijas, kur tāda centra nav. Tā varētu minēt vēl un vēl, kā izglītības kvalitāte un apjoms ir tieši saistīti ar valsts uzplaukumu vai atpalicību. Arī mūsu pašreizējā atpalicība ir vislielākajā mērā saistīta ar haosu un badu izglītībā. Tas atstāj iespaidu uz visām sfērām, arī to, kādus politiķus ievēlam. Es nezinu nevienu valsti, kura plauktu un zeltu ar neizglītotu sabiedrību vai kur būtu izglītota sabiedrība, bet atpalikusi valsts.

Ja tiek teikts, ka valstij nav naudas, var noklausīties interviju ar airBaltic vadītāju Martinu Gausu radio šeit.

 

Autore ir Latvijas Mākslas akadēmijas docente

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā