No tekstiem pie attēliem – kā mainās komunikācijas paradumi?

  • Daiga Rugāja
  • 29.06.2023.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Mūsdienās, kad strauji pieaug informācijas apjomi, aizvien biežāk reaģējam uz attēliem, video, virsrakstiem, mazāk uzmanības pievēršot gariem tekstiem. Lai sasniegtu mērķauditoriju, gan digitālajā vidē, gan prezentācijās izšķiroša nozīme ir tieši vizuālajiem risinājumiem. Ja lielākos uzņēmumos par to atbild komunikācijas nodaļas, pašnodarbinātajiem un individuālajiem komersantiem vai ikvienam, kurš vēlas, lai viņa ziņa vai vēstījums tiek pamanīts milzīgajā informācijas gūzmā, svarīgi apgūt vismaz pamata prasmes, kas digitālajā pasaulē būtiski ietekmē konkurētspēju.

Lai vēstījumu saredz un sadzird

Vizuālā komunikācija jau sen vairs neattiecas tikai uz nozares profesionāļiem – patiesībā, gandrīz ikvienam, kurš vēlas izveidot kādu sludinājumu, lai pārdotu preci vai pakalpojumu, atrastu darbinieku, aicinātu cilvēkus uz kādu pasākumu, nepieciešamas zināšanas, kā veidot vizuālos materiālus. Sociālajiem medijiem un digitālajai komunikācijai mūsu dzīvēs ir aizvien lielāka loma, tajā pašā laikā, lai mūs tajos sadzirdētu un saredzētu, ir nepieciešamas atbilstošas zināšanas.

Ja nepieciešams veidot ilgtermiņa reklāmas kampaņu, iespējams, to labāk uzticēt profesionāļiem, bet, lai izveidotu skaistu un viegli uztveramu prezentāciju, kas pārliecinās mērķauditoriju, vai sludinājumu, kas piesaistīs uzmanību un palīdzēs sasniegt mērķi, iespējams tikt galā arī pašu spēkiem. Publicējot reklāmas un citus vizuālos materiālus dažādos sociālajos medijos, svarīgi atcerēties, ka viens attēls nederēs visiem – katram medijam ir sava specifika, t. sk. tehniskie nosacījumi, kas obligāti jāievēro. Lai vizuālā komunikācija sasniegtu mērķi, nepieciešams apgūt katra sociālā medija attēlu proporcijas, formātus, vēlamos attēlu izmērus u.tml. Lai pārdotu, reklāmai jābūt skaistai un interesantai, vienlaikus tikpat svarīgi ir arī tehniskie aspekti. Reizēm tieši tehnisko detaļu nepārzināšana sabojā ļoti skaistu materiālu un neļauj sasniegt pārdošanas mērķus.

Skaidrs vēstījums, kas notur uzmanību

Kādas bildes izmantot, kur var atrast brīvpieejas foto attēlus, kā izvēlēties piemērotākos izmērus, krāsas un burtu veidus virsrakstiem un citiem tekstiem, lai tie saderētu ar izvēlēto attēlu; kā zināt, cik daudz teksta nepieciešams, lai vēstījums būtu skaidrs, bet vienlaikus varētu noturēt auditorijas uzmanību u.tml.? Šīs ir tikai dažas no lietām, kas jāpārzina, lai veidotu veiksmīgu vizuālo komunikāciju.

Šobrīd, kad ikdiena ir ļoti steidzīga un mūs pavada arī informācijas pārbagātība, aizvien mazāk vēlamies lasīt garus tekstus, dodot priekšroku vizuāli noformētai informācijai. Tātad – lai sasniegtu mērķi, mūsu radītajai informācijai jābūt viegli pamanāmai un ātri uztveramai. Tā ir ne tikai digitālajā vidē, bet arī prezentācijās. Tā vietā, lai katrā prezentācijas slaidā ietvertu ļoti daudz teksta un pēc tam to lasītu auditorijai, daudz vērtīgāk būs pārdomāti izvēlēti attēli, ko papildinās stāstījuma atslēgas vārdi. Lai vizuālie risinājumi būtu pamanāmi, noderēs vairāki pavisam vienkārši padomi, piemēram, uzmanību vienmēr piesaistīs melnās un dzeltenās krāsas salikums – gluži kā ceļazīmēs. Tāpat nevajadzētu aizmirst par kontrastiem – gaiši objekti uz tumša fona vai otrādi.

Radīt attēlus arī bez priekšzināšanām

Mūsdienās pieejamas dažādas platformas (tai skaitā – bezmaksas), ar kuru palīdzību iespējams apgūt vizuālās komunikācijas pamatus arī bez priekšzināšanām, piemēram, dizaina veidošanu un prezentāciju vizuālo noformēšanu ar PowerPoint, bukletu un reklāmas materiālu (arī prezentāciju) veidošanu ar Canva, vienkāršu filmiņu un animāciju veidošanu ar Animiz Animation Maker, 2D animācijas (kadru veidošanu) ar Pencil2D vai 3D objektu veidošanu ar SketchUp. Šie ir tikai daži no rīkiem, kas ikdienā var palīdzēt veidot reklāmas, prezentācijas, banerus, plakātus, nelielas filmiņas u.c. vizuālos materiālus, kas palīdzēs sasniegt komunikācijas un rezultātā arī pārdošanas mērķus.

 

Autore ir Eiropas Tālmācības centra lektore

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Viedoklis Jānis Lucaus

Trīs lietas, ko valsts uzņēmumi var mācīties no privātā sektora

Latvijas publiskajā telpā regulāri uzvirmo diskusijas par valsts uzņēmumu modernizāciju un nepieciešamību veicināt caurspīdīgu pārvaldību un konkurētspēju. Privātajā sektorā mēs ikdienā redzam, ka tirgus kļūst arvien dinamiskāks, un, lai spētu turēt tam līdzi, nemitīgi ir jādomā par to, kā būt maksimāli efektīviem, kā ieviest inovācijas un nodrošināt nevainojamu klientu pieredzi.

Viedoklis Jānis Uzulēns

Kāpēc būvniecības gaita Latvijā ir sarežģīta un ilgstoša?

Tiesiskā valstī būtisks elements ir skaidra un nepārprotama normatīvo aktu piemērošana. Būvvaldēm kā pašvaldības pārraudzībā veidotām iestādēm ir svarīga loma būvniecības procesā. Pasaules Bankas veidotais “Doing Business” reitings, kas tiek izmantots kā novērtēšanas rīks, salīdzinot būvniecības administratīvo procedūru skaitu un izpildes ilgumu, ļauj secināt, ka Latvijā būvniecības gaita ir sarežģīta un ilgstoša. Taču caurspīdīga, pārraugāma un profesionāli organizēta būvniecības kontrole ir kritiski svarīga gan publiskajiem, gan privātajiem pasūtītājiem, jo tā visiem labāk un lētāk. Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kā būvvaldes var padarīt efektīvākas.

Jaunākajā žurnālā