Teksti un zīmējumi uz sienām sāka ieņemt nozīmīgu vietu pasaules mākslā 20. gadsimta otrajā pusē. Tas bija tiešākais un īsākais veids, kā ielu māksliniekiem sazināties ar sabiedrību. Uz žogiem, pamestām ēkām, sabiedriskā transporta un citiem pilsētas objektiem radās attēlu galerijas. Īpašu nozīmi ielu māksla ieguva kara laikā, kad tā ir vēl viens veids, kā paust politiskos uzskatus un kā iemūžināt no vardarbības cietušo pieredzi. Ielu mākslai ir nozīmīga loma arī Ukrainas pretestībā Krievijas agresijai, kas sākās pirms deviņiem gadiem.
Grafiti kara laikā var būt dažāda nozīme un tos var izmantot dažādiem mērķiem. Piemēram, kara laikā grafiti var tikt izmantoti kā līdzeklis politisko uzskatu, ideoloģiskās pārliecības paušanai un valdības vai pretinieka kritizēšanai. Grafiti var izmantot arī, lai nodotu svarīgus vēstījumus – informāciju par drošību, patvēruma vietu un humāno palīdzību, un to aktīvi izmanto visā Ukrainā. Turklāt grafiti var izmantot kā psiholoģiskās cīņas līdzekli. Piemēram, grafiti var izmantot, lai demonstrētu varu un ietekmi un destabilizētu pretinieku, atgādinot tam par zaudējumiem un postījumiem, ko tas rada. Dažos gadījumos grafiti var kalpot kā morāla atbalsta līdzeklis saviem karavīriem, uzmundrinot viņus un demonstrējot cerību uz uzvaru. Tomēr ir vērts atzīmēt, ka kara laikā šādus grafiti var uzskatīt par nelikumīgu rīcību, jo īpaši, ja tie veikti uz privāta vai valsts īpašuma. Grafiti var būt arī bīstami tiem, kas tos veido, jo zīmējumi var piesaistīt ienaidnieka uzmanību un kļūt par vajāšanas iemeslu.
Kā politiskās konfrontācijas veidu ielu mākslu ukraiņi pirmo reizi sāka aktīvi izmantot Ukrainas austrumos laikā, kad Krievijas karaspēks 2014. gadā okupēja Doneckas un Luhanskas reģionus. Toreiz vietējais mākslinieks Sergejs Zaharovs nodibināja mākslas grupu Murzilka. Tās mērķis bija izvietot zīmējumus, kuros bija attēlota ukraiņu protesta kustība pret jauno režīmu. Zaharovs visus darbus sagatavoja mājās un pēc tam izvietoja instalācijas okupētās teritorijas dzīvākajās vietās. Mākslinieks darbus fotografēja un fotogrāfijas izplatīja sociālajos plašsaziņas līdzekļos, lai cilvēki ārpus DNR varētu redzēt, ka pilsētā protestē pret Krievijas okupāciju. Tajā laikā tādas platformas kā Facebook, Instagram un Twitter bija praktiski vienīgais saziņas līdzeklis, lai gan dažviet bija lielas problēmas ar internetu.
Viens no slavenākajiem attēliem tajā laikā bija ar Igoru Girkinu Strelkovs (tolaik pašpasludinātais DNR aizsardzības ministrs). Kara noziedznieks bija attēlots ar ieroci pie deniņiem un nepārprotamu uzrakstu “Vienkārši to izdariet”. Tāpat zīmējumos parādījās kaujinieks ar Novorosijas karogu un klauna degunu, rokās turot ložmetēju. Cits “separātists” skatījās uz garāmgājējiem ar citplanētieša acīm, zīmējums bija veltīts arī notriektajai Malaizijas pasažieru lidmašīnai, bet citā blakus milzīgai līgavai smaidīja nobružāts kaujinieku komandieris ar iesauku Motorola. Visi šie zīmējumi parādījās pārpildītās Doneckas vietās. Sergejs Zaharovs par šiem darbiem samaksāja ar divu mēnešu nebrīvi DNR pagrabos.
“Es gribēju pārbaudīt, kā reaģē cilvēki. Un man patika reakcija: cilvēki nāca klāt, sāka fotografēt. Šobrīd situācija ir tāda, ka neviens nerunā pret DNR, it kā visi būtu par to. Izrādījās, ka joprojām ir cilvēki, kas domā citādāk, kas ir pret to, kas notiek,” pēc izkļūšanas no ieslodzījuma žurnālistiem stāstīja Sergejs Zaharovs. Drīz vien mākslinieks pameta okupēto teritoriju un turpināja par Krievijas režīmu stāstīt, rīkojot izstādes frontes pilsētās un Eiropas valstīs.
2022. gada februārī ielu māksla Ukrainā atkal aktīvi pievērsās Krievijas noziegumu tēmai, lai gan zīmējumu un instalāciju teritorija jau bija izplatījusies pa visu Ukrainu: Čerņihiva, Sumi, Kijiva un daudzas citas neatkarīgās valsts lielās pilsētas ieguva jaunus mākslas objektus uz sienām un žogiem. Sevišķi daudz jaunu attēlu un uzrakstu pastāvīgi parādās uz Harkivas namu sienām. Dažādi darbi ir redzami uz pašām ēkām vai uz saplākšņa dēļiem, kas aizsedz Krievijas raķešu uzbrukumos bumbu radītos caurumus sienās, logos un pat uz asfalta – līdzās naidnieka šāviņu izrautajiem krāteriem. Autors ir viens no slavenākajiem Ukrainas ielu māksliniekiem Hamlets Zinkovskis. Pilsētā ir aptuveni simts viņa darbu, kas piesaistījuši ne tikai ukraiņu, bet arī starptautiskās sabiedrības uzmanību, kas mākslinieku nodēvējusi par ukraiņu Banksiju.
“Es nevaru izlikties, ka nekas nenotiek. Novērtēju to vīru ieguldījumu, kuri aizsargā patiesībā arī mani. Viņi aizsargā valsti un mani. Esmu daļa no valsts,” intervijā saka Harkivas mākslinieks Hamlets Zinkovskis.
Pazīstamais harkivietis nolēmis neapstāties un turpina veidot dažādus mākslas objektus pilsētā, lai gan agrāk viņa zīmējumus pilsētas komunālie dienesti centās aizkrāsot. Tagad autors sociālajos tīklos saņem ziņas no iedzīvotājiem: “Hamlet, tik patīkami redzēt, kā ar tevi Harkivā atgriežas pati dzīve”.
Lai piesaistītu līdzekļus Ukrainas armijai, Hamlets dažus savus darbus un gleznas pārdod labdarības izsolēs. Viena no viņa instalācijām – bruņu plākšņu rīvētājs, kuru Hamletam uzdāvināja militārpersonas – tika pārdota par 260 000 grivnu. Par iegūtajiem līdzekļiem tika nopirkts 41 ziemas formas tērpu komplekts Ukrainas karavīriem. Hamlets savu instalāciju parakstīja: “Visi krievi skatās uz šo rīvētāju”.
Kas notiek Ukrainas galvaspilsētā?
Vēl viens ielu mākslas veids, kas dokumentē kara ar Krieviju notikumus, ir sienas gleznojumi. Viens no slavenākajiem ir Svētā Džavelīna Kijivas centrā Antonoviča ielā. Šo sienas gleznojumu pēc slavenā mēma skices izveidoja ukraiņu izcelsmes kanādiešu žurnālists Kristians Boriss (Christian Borys). Kara sākumā tieši šis mēms palīdzēja Kristianam savākt miljonu dolāru fondam Help us Help, kas atbalsta vardarbības upurus Ukrainā. Madonna tur prettanku raķešu sistēmu FGM-148 Javelin.
Vēl viens slavens Kijivas murālis ir “Karavīrs, kas šuj Ukrainas karogu”. Tā autors ir mākslinieks Oleksandrs Korbans. Zīmējums izvietots Oboloņā. Tajā attēlotas kareivja rokas, kas šuj Ukrainas karogu, tā simbolizējot valsti. Gleznojums tika radīts Irpiņas un Bučas atbrīvošanas laikā, un tagad tā ir nozīmīga tūrisma vieta vietējiem iedzīvotājiem, viesiem, ārvalstu tūristiem un starptautiskajiem žurnālistiem, kuri šā objekta fonā raida tiešraides savu televīzijas kanālu skatītājiem.
Visi fotoattēli: instagram.com/christianguemy
Kā Ukraina ir saistīta ar pasaules ielu mākslu?
Arī starptautiskās ielu mākslas zvaigznes bieži ierodas, lai paustu atbalstu ukraiņiem. Slavenais ielu mākslinieks no Francijas Kristians Gemī, pazīstams ar pseidonīmu C215, ir atstājis virkni proukrainisku grafiti uz izpostītām ēkām Ļvivā, Žitomirā un Kijivas reģionā. Vienā no tiem Gemī pat attēlojis savu dēlu Gabinu, tērptu izšūtā ukraiņu kreklā.
Ļvivā Kristians atstāja grafiti dubultnieku. Viņa prototips ir sienas gleznojums, ko mākslinieks 2022. gada marta sākumā izveidoja uz kādas mājas sienas Parīzes 13. rajonā. “Šī siena, kas tika apgleznota pēc manas iniciatīvas, lai atbalstītu ukraiņu bēgļus, siena, kas mani toreiz martā, vēlāk aprīlī, aizveda uz Ukrainu, siena, kas mainīja manu dzīvi,” Gemī rakstīja savā sociālajā tīklā.
Kristians Gemī pie sava darba Parīzē. Instagram.com/christianguemy
Savam ukrainietes portretam mākslinieks ir pievienojis Ukrainas prezidenta Volodimira Zelenska citātu: “Es patiešām vēlos, lai jūsu birojos nebūtu manu attēlu, manu portretu, jo prezidents nav ne ikona, ne elks, prezidents nav portrets. Pakariniet tur savu bērnu attēlus un skatieties viņiem acīs pirms katra lēmuma.” Starp citu, viena no Gemī gleznām – Delakruā gleznas Brīvība vada tautu adaptācija, ko mākslinieks gleznojis zilās un dzeltenās krāsās, paužot atbalstu Ukrainai, nesen nonāca Francijas Nacionālās asamblejas kolekcijā.
Instagram.com/christianguemy
Vēl viens pasaulslavens grafiti mākslinieks, kurš ieradās atbalstīt Ukrainu, bija brits Benksijs. Viņš tiek uzskatīts par veiksmīgāko ielu mākslinieku pasaulē. Pēdējo divdesmit gadu laikā viņš ir kļuvis par nozīmīgu mākslas pasaules figūru. Daudzi viņu pat uzskata par 60. gadu “revolucionāru” Endija Vorhola un The Velvet Underground likumīgo pēcteci. 11. novembrī mākslinieks savā Instagram profilā publicēja fotogrāfiju ar sienas gleznojumu no Borodjankas. Zīmējumā Benksijs attēlojis vingrotāju virs cauruma ēkas sienā. Attēlā redzamā vingrotāja ir korsetē un dejo ar lenti. Kopumā mākslinieks Ukrainā radījis septiņus grafiti – savus darbus viņš atstājis uz Krievijas sabombardētajām mājām Borodjankā, pie kontrolpunktiem un Kijivas galvenajās ielās.
Foto – NURPHOTO//GETTY IMAGES
Vienu no Benksija grafiti uz nopostītās mājas sienas Borodjankā Ukrainas pasts kā pastmarku izdeva Krievijas pilna iebrukuma gadadienā. Pastmarkā attēlots vīrietis, kas līdzinās Vladimiram Putinam, kurš lido uz tatami pēc sava konkurenta – jauna zēna – metiena. Pastmarkas kreisajā apakšējā stūrī ir sešu burtu saīsināts necenzēts vēstījums, kas adresēts Krievijas prezidentam. Pastmarkas tirāža ir 250 tūkstoši lapu ar 6 pastmarkām. Pastmarku lapas cena ir 180 grivnu, no kurām 42 grivnas ir labdarības ziedojums. Iegūtie līdzekļi tiks novirzīti Krievijas raķešu uzbrukumos nopostīto izglītības iestāžu atjaunošanai.
Foto – Ukrainas pasta preses dienests
Benksija grafiti Ukrainā nav pirmā reize, kad brits atbalstījis Ukrainas tautu. Pagājušā gada martā izsolē par 106 505 ASV dolāriem tika pārdots viens no mākslinieka slavenākajiem pretkara darbiem CND Soldiers reprodukcija. Visus līdzekļus Benksijs ziedoja bērnu slimnīcai Kijivā.
Diemžēl kara laikā ielu māksla māksliniekiem kļūst mazāk pieejama un mazāk droša. Konflikta vietās, kur valda nestabilitāte un briesmas, cilvēkiem bieži vien nav iespēju vai vēlēšanās apstāties un baudīt mākslu. Turklāt kara laikā ir risks, ka ēkas, uz kurām izvietoti mākslinieku darbi, var tikt bojātas, galu galā šie darbi var tikt zaudēti. Tomēr, neraugoties uz grūtībām, ielu māksla var būt spēcīgs izteiksmes līdzeklis konflikta laikā. Mākslinieki var izmantot savus darbus, lai pievērstu uzmanību konkrētām problēmām, aktualizētu jautājumus par vardarbību un atbalstītu cīņu par brīvību. Laikā, kad vārda un izteiksmes brīvība ir ierobežota, ielu māksla var būt spēcīgs līdzeklis cīņā par tiesībām un brīvībām.
Ukrainas gadījumā ielu māksla ir spēcīgs līdzeklis, lai pievērstu uzmanību Krievijas agresijai un atgādinātu pasaulei, ka karš vēl nav beidzies. Ar saviem drosmīgajiem un izteiksmīgajiem vizuālajiem tēliem ielu māksla iedvesmo, rosina diskusijas un rīcību Ukrainas tautas atbalstam. Tāpēc Ukrainai šodien ielu māksla nav tikai vēl viens mākslas veids. Tā ir būtiska kultūras un vēstures liecību daļa, kas fiksē tagadni un palīdz veidot nākotni. Visa ielu māksla, ko mākslinieki radīja Krievijas kara laikā Ukrainā, jau ir kļuvusi par mūžīgu atgādinājumu kara laika realitātei, grūtībām un Ukrainas tautas drosmei.
Autors ir Ukrainas žurnālists
Raksts tapis ar VKKF atbalstu
Pagaidām nav neviena komentāra