STEM jomā svarīga zinātkāre, nevis obligātais eksāmens

  • Andrejs Minajevs
  • 20.06.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Pēdējā laikā publiskajā telpā aktīvi tiek diskutēts par obligātā fiziskas eksāmena nepieciešamību vidusskolā, lai sekmētu jauniešu interesi par STEM priekšmetiem. Jāatzīst, ka skolēnu interese par STEM tiešām nav liela, jo pastāv uzskats, ka šie priekšmeti ir grūtāki, sarežģītāki un prasa daudz vairāk laika, nekā citi, tomēr viss atkarīgs no pieejas un domāšanas. Ja turpināsim domāt, ka fizika ir grūta un smagnēja, nelīdzēs arī eksāmens. Vispirms jāsekmē patiesa skolēnu interese un zinātkāre, kā arī jākliedē pastāvošie stereotipi, tad neizpaliks arī rezultāti.

Fizika ir domāšanas veids

Fizika ir priekšmets, kas ikvienam skolēnam palīdz vispusīgi attīstīties. Tā nav domāta tikai tiem, kuri vēlas savu nākotni saistīt ar inženierzinātnēm. Fizika nav tikai tas, ko varam iemācīties no grāmatām vai praktiskajiem darbiem, tas ir domāšanas veids, sistemātiskums. Tas ir veids, kā varam strukturēt savas idejas un raudzīties uz pasauli. Pat, ja, mācoties fiziku, neizdodas demonstrēt spožas sekmes attiecīgajā priekšmetā, pats mācīšanās process radīs virkni ieguvumu. Fiziku viennozīmīgi ir vērts mācīties, taču vienlaikus ir svarīgi sekmēt izpratni, kāpēc tā ir nepieciešama?

Apgalvojums, ka fizika ir jāmācās, jo valstī trūkst speciālistu, lielai daļai jauniešu neradīs īpašu motivāciju, īpaši tiem, kuri jau ir izvēlējušies savu karjeras ceļu un tad nav saistīts ar STEM. Mēs taču neapgalvojam, ka jāmācās svešvalodas tikai tāpēc, lai strādātu par tulkiem vai svešvalodu skolotājiem. Mēs apzināmies, ka svešvalodu zināšanas var paplašināt mūsu iespējas kopumā, neraugoties uz izvēlēto profesiju. Tieši tāpat ir arī ar fiziku, jo tā sniedz pavisam citu skatījumu uz pasauli, ļauj izprast kopsakarības un pieņemt pārdomātākus lēmumus.

Galvenais ir zinātkāre

Ņemot vērā, ka pastāv daudz un dažādi stereotipi un aizspriedumi par šo priekšmetu, motivēt jauniešus nav vienkārši. Tāpēc es gribētu aicināt atkāpties soli atpakaļ. Pirms motivēt mācīties tieši STEM, mums jāsaprot, kā motivēt mācīties kopumā – kā rosināt zinātkāri un vēlmi uzdot jautājumus? Bez vēlmes jautāt un izzināt pat izcilākajai materiāli tehniskajai bāzei nebūs lielas jēgas. Ja skolēni ir gatavi jautāt, nākamais solis jau ir mācību materiālu daudzveidība. Fiziku var mācīties klātienē, laboratorijās, var arī tālmācībā – galvenais, lai būtu zinātkāre. Savukārt pedagoga funkcija ir nevis sagatavot eksāmenam, bet gan vadīt skolēnu pareizās atbildes meklēšanas procesā.

Eksāmens fizikā vai STEM priekšmetos kopumā vairāk būs lietderīgs tiem, kuri vēlas saistīt savu nākotni ar šo jomu. Taču, uzspiežot to radošajiem bērniem, cerētais rezultāts izpaliks. Šajā kontekstā drīzāk jārunā par skolas pārbaudījumu, nevis centralizētu eksāmenu valsts līmenī. Šobrīd panākts kompromiss, ka 2025. gadā, beidzot vidusskolu, būs vienots, obligāts dabaszinātņu eksāmens. Šeit būtiska nozīme būs eksāmena saturam, jo katra no ietvertajām jomām ir ļoti plaša pati par sevi, tāpēc katrā mācību priekšmetā pastāv dažādas nianses.

 

Autors ir Eiropas Tālmācības vidusskolas fizikas skolotājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Viedoklis Jānis Lucaus

Trīs lietas, ko valsts uzņēmumi var mācīties no privātā sektora

Latvijas publiskajā telpā regulāri uzvirmo diskusijas par valsts uzņēmumu modernizāciju un nepieciešamību veicināt caurspīdīgu pārvaldību un konkurētspēju. Privātajā sektorā mēs ikdienā redzam, ka tirgus kļūst arvien dinamiskāks, un, lai spētu turēt tam līdzi, nemitīgi ir jādomā par to, kā būt maksimāli efektīviem, kā ieviest inovācijas un nodrošināt nevainojamu klientu pieredzi.

Viedoklis Jānis Uzulēns

Kāpēc būvniecības gaita Latvijā ir sarežģīta un ilgstoša?

Tiesiskā valstī būtisks elements ir skaidra un nepārprotama normatīvo aktu piemērošana. Būvvaldēm kā pašvaldības pārraudzībā veidotām iestādēm ir svarīga loma būvniecības procesā. Pasaules Bankas veidotais “Doing Business” reitings, kas tiek izmantots kā novērtēšanas rīks, salīdzinot būvniecības administratīvo procedūru skaitu un izpildes ilgumu, ļauj secināt, ka Latvijā būvniecības gaita ir sarežģīta un ilgstoša. Taču caurspīdīga, pārraugāma un profesionāli organizēta būvniecības kontrole ir kritiski svarīga gan publiskajiem, gan privātajiem pasūtītājiem, jo tā visiem labāk un lētāk. Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kā būvvaldes var padarīt efektīvākas.

Jaunākajā žurnālā