STEM jomā svarīga zinātkāre, nevis obligātais eksāmens

  • Andrejs Minajevs
  • 20.06.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Pēdējā laikā publiskajā telpā aktīvi tiek diskutēts par obligātā fiziskas eksāmena nepieciešamību vidusskolā, lai sekmētu jauniešu interesi par STEM priekšmetiem. Jāatzīst, ka skolēnu interese par STEM tiešām nav liela, jo pastāv uzskats, ka šie priekšmeti ir grūtāki, sarežģītāki un prasa daudz vairāk laika, nekā citi, tomēr viss atkarīgs no pieejas un domāšanas. Ja turpināsim domāt, ka fizika ir grūta un smagnēja, nelīdzēs arī eksāmens. Vispirms jāsekmē patiesa skolēnu interese un zinātkāre, kā arī jākliedē pastāvošie stereotipi, tad neizpaliks arī rezultāti.

Fizika ir domāšanas veids

Fizika ir priekšmets, kas ikvienam skolēnam palīdz vispusīgi attīstīties. Tā nav domāta tikai tiem, kuri vēlas savu nākotni saistīt ar inženierzinātnēm. Fizika nav tikai tas, ko varam iemācīties no grāmatām vai praktiskajiem darbiem, tas ir domāšanas veids, sistemātiskums. Tas ir veids, kā varam strukturēt savas idejas un raudzīties uz pasauli. Pat, ja, mācoties fiziku, neizdodas demonstrēt spožas sekmes attiecīgajā priekšmetā, pats mācīšanās process radīs virkni ieguvumu. Fiziku viennozīmīgi ir vērts mācīties, taču vienlaikus ir svarīgi sekmēt izpratni, kāpēc tā ir nepieciešama?

Apgalvojums, ka fizika ir jāmācās, jo valstī trūkst speciālistu, lielai daļai jauniešu neradīs īpašu motivāciju, īpaši tiem, kuri jau ir izvēlējušies savu karjeras ceļu un tad nav saistīts ar STEM. Mēs taču neapgalvojam, ka jāmācās svešvalodas tikai tāpēc, lai strādātu par tulkiem vai svešvalodu skolotājiem. Mēs apzināmies, ka svešvalodu zināšanas var paplašināt mūsu iespējas kopumā, neraugoties uz izvēlēto profesiju. Tieši tāpat ir arī ar fiziku, jo tā sniedz pavisam citu skatījumu uz pasauli, ļauj izprast kopsakarības un pieņemt pārdomātākus lēmumus.

Galvenais ir zinātkāre

Ņemot vērā, ka pastāv daudz un dažādi stereotipi un aizspriedumi par šo priekšmetu, motivēt jauniešus nav vienkārši. Tāpēc es gribētu aicināt atkāpties soli atpakaļ. Pirms motivēt mācīties tieši STEM, mums jāsaprot, kā motivēt mācīties kopumā – kā rosināt zinātkāri un vēlmi uzdot jautājumus? Bez vēlmes jautāt un izzināt pat izcilākajai materiāli tehniskajai bāzei nebūs lielas jēgas. Ja skolēni ir gatavi jautāt, nākamais solis jau ir mācību materiālu daudzveidība. Fiziku var mācīties klātienē, laboratorijās, var arī tālmācībā – galvenais, lai būtu zinātkāre. Savukārt pedagoga funkcija ir nevis sagatavot eksāmenam, bet gan vadīt skolēnu pareizās atbildes meklēšanas procesā.

Eksāmens fizikā vai STEM priekšmetos kopumā vairāk būs lietderīgs tiem, kuri vēlas saistīt savu nākotni ar šo jomu. Taču, uzspiežot to radošajiem bērniem, cerētais rezultāts izpaliks. Šajā kontekstā drīzāk jārunā par skolas pārbaudījumu, nevis centralizētu eksāmenu valsts līmenī. Šobrīd panākts kompromiss, ka 2025. gadā, beidzot vidusskolu, būs vienots, obligāts dabaszinātņu eksāmens. Šeit būtiska nozīme būs eksāmena saturam, jo katra no ietvertajām jomām ir ļoti plaša pati par sevi, tāpēc katrā mācību priekšmetā pastāv dažādas nianses.

 

Autors ir Eiropas Tālmācības vidusskolas fizikas skolotājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Pēteris Strautiņš

Rīga sadārdzina Latviju

Gada inflācija oktobrī sasniedza augstāko līmeni kopš 2023. gada augusta, pieaugot līdz 4,3% salīdzinājumā ar 4,1% iepriekšējos divos mēnešos. Mēneša inflācija bija oktobrim tipiska jeb 0,4%. Lai arī vēl nezinām šobrīd notiekošo algu izmaiņu datus, bet nav šaubu, ka šāds cenu kāpums tikai mēreni kaitē pirktspējai - neto algas gada pirmajā pusē auga par desmito daļu, nav ticami, ka algu kāpums varētu pēkšņi “nobrukt” līdzi inflācijas līmenim, jo reģistrētā bezdarba līmenis turpina slīdēt lejup jau no vēsturiski nepieredzētiem līmeņiem.

Viedoklis Andris Kļavinskis

Pasažieru pārvadātāju nozare Latvijā - pārmaiņu krustcelēs

Pēdējā desmitgadē digitālās platformas būtiski mainījušas pasažieru pārvadājumu vidi Latvijā - īpaši taksometru pakalpojumu nozari. Tās ieviesa ērtību, caurspīdīgas cenas un ātrumu, padarot pakalpojumu sabiedrībai pieejamāku nekā jebkad iepriekš.

Viedoklis Didzis Šēnbergs

Kas ir visaugstākā Lāčplēša ordeņa kavalieris Eižēns Žanens?

Mani virsrakstā minētajā jautājumā pamudināja iedziļināties Latvijas Valsts prezidenta institūcija. Piemēram, Triju Zvaigžņu ordenim ik gadu var parādīties jauni I šķiras saņēmēji jeb lielkrusta komandieri. Kā šogad Raimonds Pauls, par ko visi priecājamies. Taču Lāčplēša kara ordeņa kavalieru (L.k.o.k.) skaits ir galīgs, atšķirībā no citiem apbalvojumiem vajadzētu būt skaidrībai par visiem pirmās šķiras saņēmējiem, jo tā piešķirta vienpadsmit cilvēkiem.

Jaunākajā žurnālā