Augstās sfērās • IR.lv

Augstās sfērās

Ronalds Briedis. Nulles summa. Neputns, 2022.
Sintija Kampāne, Domuzīme

Žurnāls Domuzīme, 2022, nr. 2

Laikā, kad kopš februāra pāri pasaulei gulst draudu ēna, vairumam latviešu biežākā lasāmviela ir ziņu kanāli un skats uz nākotni tonēts politiski apokaliptiskā noskaņā, izdevniecībā Neputns izdots Ronalda Brieža ceturtais dzejoļu krājums Nulles summa. Tas noslēdz tetraloģiju Oroboro (pie tās pieder arī iepriekšējie dzejkrājumi Asaru gāze, Karaoke un Zāles pret nemirstību). Oroboro, kas pasaules mitoloģijā tēlota kā čūska, kas aprij savu asti, un simbolizē laika turpinātību, ir ievīts katrā Brieža dzejas krājumā gan kā poētisks paņēmiens, gan kā metatēls, no kā izriet citu atkārtoto motīvu kombinācijas. Jaunā grāmata ir tekstuāli apjomīgāka nekā iepriekšējās; tā ietver arī iepriekšējo krājumu laikā uzrakstītus, bet tajos neiekļautus dzejoļus. Grāmata strukturēta septiņās daļās.

Dzejkrājuma kompozīciju raksturo matemātiskā loģikā veidots paralēls izkārtojums. Grāmatas pirmā daļa Cikls: Priekšvārds kā pavediens savieno iepriekšējo grāmatu ar šo, ietverot līdzīgus tēlus un turpinot naratīvus par carieni, mērkaķi, pūķi. Hiasmam raksturīgā pārstatījuma noskaņa sasaucas ar grāmatas izsmalcināto pēdējo daļu Pēcvārds: Sonetu vainags ar nosaukumu Oroboro un rokoko. Otrā daļa Pirmā grāmata: Izrautās lappuses ir sava veida «oroboro» jeb atgriešanās pie pirmsākuma — aforistiskie, īsie dzejoļi un arī jūras motīvi asociējas ar pirmo dzejkrājumu Asaru gāze. Paralēli nostājas grāmatas apjomīgākā daļa Izklīdinātais gājiens: Pēdējā grāmata, ko veido četras kompozīcijas vienības jeb telpas: Mitosfēra, Metasfēra, Mikrosfēra un Makrosfēra. 

Otrā daļa sasaucas ar iedaļu Makrosfēra, kurā dzejoļiem arī raksturīga orientācija uz ārpusi — refleksijas par citiem kultūrtekstiem, veltījumi un pilsētas tēlojumi. Savukārt Mitosfēra aptver mītiskus slāņus, ceļojumus starp senlaiku vēstures relikvijām. To var salīdzināt ar Mikrosfēru, kurā, gluži tāpat kā liriskais varonis Arvja Vigula dzejkrājumā Blusu cirks, arī Brieža krājuma liriskais varonis dodas ekskursijā uz bērnību, pagātnes atmiņām, taču nogurst laika vienvirzībā (113).

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu