“Ir tikai viens veids, kas ļauj patiesi nomērīt uzņēmēja sviedru, stresa un smaga darba pilnos gadus: tā ir uzņēmuma vērtība. To vienmēr ir bijis ellīgi grūti noteikt, – tas ir, bija grūti noteikt līdz šim,” par Oaklins partnera ASV Rīda Filipsa (Reed Phillips) grāmatu, kas veltīta uzņēmumu novērtēšanai, saka pazīstamā biznesa medija Fast Company izpilddirektors Ēriks Šurenbergs (Eric Schurenberg).
Uzņēmumu vadītāji, kuri zina sava uzņēmuma vērtību jebkurā brīdī, ir konkurētspējīgāki. Tāpēc šī grāmata[1] piedāvā efektīvu un vienkāršu metodi, kas uzņēmumu vadītājiem un īpašniekiem ļauj noteikt uzņēmuma vērtību (Enterprise Value) ātri un pašu spēkiem.
Grāmatas pamatā ir tā dēvētā QuickValue (ātrā novērtējuma) pieeja. Šī pieeja nodrošina skaidru, uzticamu veidu, kā īpašniekiem un vadītājiem pašu spēkiem noteikt uzņēmuma vērtību reāllaikā, pārvēršot vērtēšanu no reaktīvas, vienreizējas darbības par aktīvu, neaizstājamu ikdienas darbību sastāvdaļu. Grāmata novērš neskaidrības un sniedz uzņēmumu vadītājiem un uzņēmējiem efektīvu pamatu svarīgu lēmumu pieņemšanai, kas audzē viņu biznesa vērtību.
Kāpēc kļūdās labi vadītāji?
Veltījumu biznesa novērtēšanas tēmai Rīds Filipss iesāk ar atskatu savā aptuveni 30 gadus ilgajā darbībā M&A un investīciju jomā. Un viena no galvenajām atziņām – uzņēmumu īpašniekiem un vadītājiem lielākoties ir tikai aptuvens priekšstats par to, kas īsti nosaka uzņēmuma vērtību ilgtermiņā. “Esmu to redzējis atkal un atkal: nereālistiskas idejas par uzņēmuma vērtību un tādu instrumentu un procesu trūkums, kas ļautu novērtēt to patiesi. Šis ir izplatītākais iemesls, kāpēc labi vadītāji pieņem kļūdainus lēmumus,” norāda R. Filipss.
Biznesa vadītājiem un īpašniekiem jāmēģina godīgi atbildēt uz trim jautājumiem, kas pašiem palīdzēs saprast savu informētības un izpratnes līmeni. Pirmkārt, vai skaidri zināt, kāda ir uzņēmuma vērtība šodien? Otrkārt, cik lielu vērtību uzņēmums radīja pagājušā gada laikā? Treškārt, vai varat precīzi noteikt, kādās jūsu biznesa jomās papildu vērtība tika radīta un kādās tā samazinājās? Kā liecina R. Filipsa novērojumi, uz šiem jautājumiem atbildēt var tikai retais.
Rezultātā tiek pieņemti daudz kļūdainu lēmumu – īpašnieki nepārdod biznesu pat, ja piedāvātā summa ir daudz virs patiesās uzņēmuma vērtības; vadītāji veic ieguldījumus biznesa jomās, kas neuzlabo uzņēmuma vērtību vai attīsta virzienus, kas investoru acīs nav pievilcīgi.
Reāls skats “spogulī” ar trīs soļu pieeju
Uzņēmuma vērtēšana parasti saistās ar tā pārdošanu vai apvienošanos, taču mūsdienās, pieaugot konkurencei, regulāra sava biznesa novērtēšana ir attīstības un konkurētspējas jautājums. QuickValue pieeja balstās tajā, ka tiek noteikti uzņēmuma vērtības galvenie virzītājspēki, kas nozīmē, ka nerunājam tikai par vidējiem rādītājiem nozarē, bet arī par pašu nozīmīgāko konkrētajam uzņēmumam.
Trīs soļu pieeja šajā vērtēšanas metodē nozīmē: identificēt galvenos biznesa vērtības virzītājspēkus; salīdzināt savu uzņēmumu ar līdzīgiem nozarē (lai precīzi noteiktu multiplikatoru); apvienot iepriekš minēto informāciju, lai noteiktu pašreizējo uzņēmuma vērtību. Visbiežāk izmanto apgrozījuma un EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas) reizinātājus (multiplikatorus), ko nosaka balstoties uz apjomīgu datu analīzi par konkrēto biznesa nozari un tajā strādājošajiem uzņēmumiem visā pasaulē. Pareiza multiplikatora noteikšana parasti vērtētājiem sagādā lielākās galvassāpes, jo no vienas puses ir paša uzņēmuma vadības un īpašnieku izteikti “rožainais” skats uz savu nākotni, bet no otras – konkurences apstākļi, pasaules izaicinājumi un investoru viedoklis par nozari, kas dažkārt uzņēmuma vērtību neilgā laika posmā ir samazinājuši uz pusi pašiem biznesa īpašniekiem to pat nenojaušot.
Oaklins ir viens no pasaulē vadošajiem M&A un investīciju konsultantiem, – pēdējo piecu gadu laikā esam kopīgi noslēguši 1700 darījumus. Tāpēc mūsu rīcībā ir plaši dati par uzņēmumu vērtību pārmaiņām un esam izveidojuši bezmaksas online datu bāzi Oaklins Valuation Index (ņemot vērā S&P Global Market Intelligence sniegtos datus, pamatojoties uz informāciju par konkrētās nozares reprezentatīvākajiem globālajiem uzņēmumiem). Oaklins Valuation Index, kas pieejams ikvienam reģistrējoties šeit, var atrast apgrozījuma un EBITDA multiplikatorus 70 dažādās nozarēs.
Šie dati ļaus katram pašam nonākt pie reālistiska sava biznesa novērtējuma. Īpaši vērts akcentēt vārdu “reāla”, jo dažādi no plašāka konteksta izrauti vienkāršoti vērtēšanas modeļi (ieņēmumi, klientu skaits, EBITDA, peļņa utml.) var sniegt visai izkropļotu skatu uz patieso uzņēmuma vērtību. Šā iemesla dēļ mūsu pieeja balstās gan datos par nozari, gan arī paša uzņēmuma veiktiem aprēķiniem.
Baltijas valstu uzņēmējiem pašiem izmēģināt QuickValue pieeju ir īpaši aktuāli, jo, kā liecina Oaklins pieredze, priekšstats par uzņēmuma vērtību pie mums mēdz būt vēl greizāks, nekā t.s. vecās Eiropas valstīs un ASV. Iemesls ir gluži vienkāršs – mūsu izpratne par finanšu pasauli, uzņēmumu novērtēšanu ir krietni zemāka, jo nav tradīciju ieguldījumu veikšanā biržas uzņēmumos. Šie ieguldījumi ir labākais “treniņš”, kas veicina izpratni par vērtības rašanos biznesā.
“Īpašnieki un vadītāji zina daudz. Viņiem ir jāzina. Viņi taču dzīvo un elpo kopā ar saviem uzņēmumiem, rūpējas par to attīstību, kā arī par saviem darbiniekiem. Tomēr zināt visu var vien dievi. Ir īpašības, kas līderim ir vēl vērtīgākas, piemēram, saprast to, ko tu nezini, kas tev ir jāuzzina, kā arī saglabāt ieinteresētību to noskaidrot,” par Rīda Filipsa grāmatu saka Forbes Media izpilddirektors Maiks Perlis (Mike Perlis). Tas ir noderīgs ieteikums visiem uzņēmumu īpašniekiem un vadītājiem, jo arī tad, ja savu uzņēmumu pārdot negrasāties, patiesa izpratne par to, kas veicina un traucē uzņēmuma attīstību, ir labākais ceļš uz pamatotiem, racionāliem un viediem lēmumiem.
[1] QuickValue: Discover Your Value and Empower Your Business in Three Easy Steps. McGraw Hill, 2021.
Autore ir Oaklins partnere Latvijā un Oaklins globālās izpildkomitejas pārstāve
Pagaidām nav neviena komentāra