Divu ātrumu princips Rīgas attīstībai

  • Inese Andersone, Rīgas domes Attīstības komitejas vadītāja, Jaunā Vienotība
  • 01.09.2021.
Ilustratīvs attēls. Foto: Zane Bitere, LETA

Ilustratīvs attēls. Foto: Zane Bitere, LETA

Iedzīvotāji pērn ir ievēlējuši jaunu Rīgas vadību un var saprast, ka viņi pārmaiņas vēlas uzreiz. No mūsu - politiķu - puses ir jāspēj salāgot gan finanšu un laika resursi, kas vajadzīgi jebkādu uzlabojumu ieviešanai, gan arī visu darbību salāgošana ar pilsētas attīstības plāniem un likumīgiem pārvaldības procesiem.

Ņemot šo vērā, mēs ikdienā runājam par to, ka strādāsim divos ātrumos. Proti, kamēr tiek izstrādāta  ilgtermiņa pieeja un sistēmas, mēs meklējam iespējas īstermiņa risinājumiem.

Piemēram, jau šovasar popularitāti ieguvušie stabiņi ir veids, kā ātri uzlabot gājēju drošību un ērtību, kamēr ielu un krustojumu pārbūve prasīs laiku projektēšanai un budžetu būvniecībai. Tā Esplanādes parkam vajadzētu rekonstrukcijas projektu, bet jāsāk ar ātrāko -  avārijas stāvoklī esošo celiņu salabošanu. Vai cits piemērs - kamēr izstrādājam stāvvietu politiku visā pilsētā, kurai pielāgosim elektromobilitātes uzlādes modeli, ir izstrādāta ceļa karte elektrouzlādes uzstādīšanai.

Daudzās jomās līdz šim pietrūcis plānveidīgas pieejas. Tie paši bērnu laukumi – tādi izbūvēti milzīgi Lucavsalā, Imantā un Barona ielā, bet Bieriņu apkaimē nav pat neliela laukumiņa publiskajā telpā.

Pamazām izvērtēsim katru apkaimi, lai tajās būtu vienmērīgāks pakalpojumu nodrošinājums, kas arī samazinās nepieciešamību pārvietoties ar privāto auto.

Var, protams, vēlēties lielāku ātrumu, bet Rīga ir kā kuģis, nevis motorlaiva, kura kursu esam sākuši mainīt, bet kuģi nevar pagriezt pārāk krasi, lai neuzskrietu uz sēkļa. Un tagad par virzienu, kādā Rīgu vēlamies virzīt līdz 2027.gadam, un otro ātrumu - Rīgas Attīstības programmu.

Rīgai ir jākļūst par Ziemeļeiropas metropoli, kurā ir pārdomāta, ērta un klimatam draudzīga mobilitāte, mūsdienīga pilsētvide un zaļa publiskā ārtelpa, labiekārtoti mājokļi, konkurētspējīgs atalgojums un kvalitatīva izglītība. Pilsēta, kurā par visu cilvēku vajadzībām ir padomāts.

Jūs teiksiet: “Ko tu sapņo!” Nē, es nesapņoju, šis ir virziens, kas mums ir definēts Rīgas Attīstības programmā, un mūsu investīcijām un rīcībai jābūt tādai, lai mēs katru gadu soli pa solim virzītos tuvāk šim mērķim.

Lai šim stāstam par labāku Rīgu piešķirtu realitātes garšu, kā piemērs ir jāmin investīcijas, kas tiks veiktas, lai uzlabotu mobilitāti pilsētā. Nākamo gadu laikā tiks izbūvēts metrobuss uz Dreiliņiem, labiekārtotas dzelzceļa stacijas, izveidota jauna dzelzceļa līnija uz Bolderāju, izbūvēti jauni velomaršruti, arī velo tilts pāri Zunda kanālam un Kīleveina grāvim, kā arī labiekārtota Mūkusalas promenāde un centra apbraukšanai pabeigta Austrumu maģistrāle.

Kopā ar Rail Baltica būvniecību pilsētā būs ne tikai jauna Rīgas centrālā stacija, kas mūs savienos ar galvaspilsētām Baltijā un Eiropā, bet arī uzlabota publiskā ārtelpa Rīgas sirdī, jauns velo/gājēju tilts pār Daugavu, veloceļu tīklojums un jaunas reģionālās stacijas. Savukārt, ieviešot zemo emisiju zonu, Rīgas centrā uzlabosies gaisa kvalitāte un samazināsies trokšņu līmenis.

Kopā ar mobilitātes uzlabojumiem pilsētā ir jāienāk arī mūsdienīgai publiskajai ārtelpai un vienu pēc otra ir jāsakārto mūsu skvēri, laukumi, ūdensmalas, parki un apkaimju centri.

Attīstībai ir jānotiek visos virzienos visā pilsētā - gan centrā, gan apkaimēs. Un tas ir Attīstības programmas uzdevums - šos virzienus definēt un pārvērst jau rīcībā un investīcijās. Mūsu kā politiķu uzdevums ir sekot līdzi, ka attīstība nepaliek uz papīra, bet projekti tiek īstenoti.

Pilsētas Attīstības programma un Rīgas teritorijas plānojums septembrī ir nodoti publiskajai apspriešanai. Mums ir svarīgi dzirdēt iedzīvotāju viedokli, kādiem soļiem Rīgai iet uz priekšu. Aicinu ikvienu iesaistīties!

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Viedoklis Jānis Lucaus

Trīs lietas, ko valsts uzņēmumi var mācīties no privātā sektora

Latvijas publiskajā telpā regulāri uzvirmo diskusijas par valsts uzņēmumu modernizāciju un nepieciešamību veicināt caurspīdīgu pārvaldību un konkurētspēju. Privātajā sektorā mēs ikdienā redzam, ka tirgus kļūst arvien dinamiskāks, un, lai spētu turēt tam līdzi, nemitīgi ir jādomā par to, kā būt maksimāli efektīviem, kā ieviest inovācijas un nodrošināt nevainojamu klientu pieredzi.

Viedoklis Jānis Uzulēns

Kāpēc būvniecības gaita Latvijā ir sarežģīta un ilgstoša?

Tiesiskā valstī būtisks elements ir skaidra un nepārprotama normatīvo aktu piemērošana. Būvvaldēm kā pašvaldības pārraudzībā veidotām iestādēm ir svarīga loma būvniecības procesā. Pasaules Bankas veidotais “Doing Business” reitings, kas tiek izmantots kā novērtēšanas rīks, salīdzinot būvniecības administratīvo procedūru skaitu un izpildes ilgumu, ļauj secināt, ka Latvijā būvniecības gaita ir sarežģīta un ilgstoša. Taču caurspīdīga, pārraugāma un profesionāli organizēta būvniecības kontrole ir kritiski svarīga gan publiskajiem, gan privātajiem pasūtītājiem, jo tā visiem labāk un lētāk. Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kā būvvaldes var padarīt efektīvākas.

Jaunākajā žurnālā