Somijā depozīta sistēma (DS) darbojas kopš 1996. gada, un tās mērķis saglabājies nemainīgs līdz pat mūsdienām – nodrošināt iedzīvotājiem ērtu, pieejamu un pārbaudītu veidu, kā nodot tukšo iepakojumu un padarīt apkārtējo vidi tīrāku. Ja mums nāktos sistēmu ieviest no jauna, teiksim, pēc pusotra gada, mūsu pieeja paliktu tāda pati – sistēmu veidotu pakāpeniski un balstoties uz citu valstu pieredzi.
Tehnoloģijas attīstās visu laiku, taču pudeles atdošanas ideja dzīvo jau gadu desmitiem, tādēļ primāri jādomā par sistēmas ilgtspēju un efektivitāti. Jebkurai depozīta sistēmai jābūt pievilcīgai ne tikai patērētāja acīs – tai jāpārstāv visu depozīta ciklā iesaistīto pušu intereses, jo tikai tādā veidā DS spēs būt finansiāli stabila un kļūs par visa vecuma iedzīvotāju neatņemamu ikdienas sastāvdaļu līdzīgi, kā tas ir pie mums.
Svītrkods – depozīta sistēmas vārtsargs
Viens no veiksmīgas depozīta sistēmas pamatelementiem ir augstas kvalitātes iepakojums, kas tiek nodots taromātos. Ja vēlamies saņemt šo augstvērtīgo materiālu atpakaļ, skaidrs ir viens – svītrkodiem uz iepakojuma jābūt labi salasāmiem, tātad – iepakojums nevar būt būtiski bojāts vai kā citādi deformēts. Sabiedrībai ir jāsaprot, ka visi sistēmā nodotie materiāli ir svarīgs ieņēmumu avots, jo, pārdodot augstas kvalitātes materiālus, mēs varam būtiski samazināt pārstrādes izmaksas un tādējādi turpināt uzturēt depozīta sistēmas darbību un izpildīt nospraustos mērķus vides saudzēšanā.
Iespēja nodot bojātu materiālu varētu pārvērsties par dārgu risinājumu, ko beigās nāktos pārmaksāt ne tikai operatoram, bet pašai sabiedrībai. Turklāt svītrkods ir svarīgs depozīta iepakojuma atpazīšanas aspekts, kas nodrošina, ka patērētāji saņem atpakaļ savu depozītā iemaksāto naudu. Tādēļ, ieviešot depozīta sistēmu, ir svarīgi, lai tiktu ņemti vērā pārredzami un uz pieredzi balstīti noteikumi.
Praksē pārbaudīta sistēma darbojas bez būtiskiem riskiem
Somijas depozīta sistēmas kontrolējošā organizācija Palpa pieder alus darītavām un mazumtirgotājiem, un tieši šī iemesla dēļ sistēma efektīvi darbojas jau nepilnus 25 gadus. Dzērienu ražotāji pievienojas DS operatoram, jo viņi vēlas samazināt negatīvo ietekmi uz vidi, ko rada viņu pašu saražotais iepakojums.
Tā kā depozīta sistēmas līdzīpašnieki ir dzērienu ražotāji, tai jābūt pievilcīgai arī viņu acīs, kas nozīmē – labi funkcionējošai, pārbaudītai un drošai. Tiklīdz sistēma kļūs neefektīva un prasīs papildu resursus, palielināsies pārstrādes izmaksas, kā rezultātā ražotāji varētu atteikties no dalības sistēmā un tas attiecīgi radītu finansiālo slogu un apdraudējumu depozīta sistēmai kopumā.
Ir ļoti daudz pozitīvu depozīta sistēmas piemēru, no kuriem labo praksi var mācīties arī Latvija. Beigu beigās – tikai praksē pārbaudīta sistēma spēs darboties bez riskiem, nodrošināt pircēju iesaisti, kā arī kļūt par daļu no mājsaimniecību dzīvesstila.
Pagaidām nav neviena komentāra