Zīmolu Talented Indra Komarova nolēma izveidot, lai darinātu apģērbu cilvēkiem, kuriem, līdzīgi kā Indrai pašai, ļoti patīk savs darbs
Tā nav tikai vizuāla spēle, ka modes zīmola Talented logotipā otrais «t» apgāzts otrādi. Pirms pieciem gadiem, kad sāka veidot kolekcijas, Indra Komarova (iepriekš Miklāva) saprata, ka viņu — cilvēku ar stingru darba disciplīnu un vēlmi vienmēr visu paveikt perfekti — interesē modeļos ienest «mazas nepareizības», kas tos padarītu neparastus. Piemēram, kreklā iešūt vienu pogu, atšķirīgu no citām. Indra sāka strādāt modes biznesā ar kreklu konstruktoru I’M Your Shirt, kas nu pārtapis zīmolā Talented.
Uzņēmēja darbojas divos virzienos: rada modes kolekcijas — jaunāko no tām rādīs šāgada Riga Fashion Week, kā arī strādā ar korporatīvajiem klientiem. Tas nodrošina stabilitāti un apgrozījumu. Ja īsi jāformulē mērķis, Indrai tas ir: slīpēt savu produktu aizvien labāku, kā arī pavērt nākotnē savam biznesam aizvien plašāku eksporta ceļu.
Sakoncentrēt enerģiju
Tas bija vesels iemesls kopums, kas pēc Mākslas akadēmijas Dizaina nodaļas absolvēšanas Indrai lika apdomāt iespējas izveidot savu modes biznesu. «Tajā laikā nebija iespējas strādāt uzņēmumos kā modes dizaineram,» viņa stāsta. Iemesls? Latvijā nebija vērā ņemamas modes industrijas. Situāciju nevarēja salīdzināt ar Eiropas lielajām valstīm, kurās strādā modes nami pat ar gadsimtiem senām tradīcijām un jaunajiem dizaineriem ir plašas iespējas tajos praktizēties.
«Latvijā tagad esam ceļa sākumā. Situācija mainījusies — ir modes industrijas iedīgļi,» Indra saka. Tieši viņas paaudzes dizaineri ir tie, kuri industriju sākuši veidot. Indra piemin celmlaužus, kas iedvesmoja viņas paaudzi: Bruno Birmani, kurš 80. gadu nogalē sarīkoja elpu aizraujošo Nepieradinātās modes asambleju, kā arī Asnāti Smelteri, Ingrīdu Drāznieci, kuras veidoja savas kolekcijas 90. gados un modes mākslinieku aprindās tiek respektētas aizvien. Indra pati modes jomā ar klientiem strādāja jau studējot: jaunās tūkstošgades sākumā šuva līgavu kleitas, ziemas mēteļus, strādāja par stilisti, piedalījās TV raidījumu veidošanā.
Sāka veidot arī Mākslas akadēmijas modes nodaļas studentu darbu skates. Bija krīzes laiks, grūti piesaistīt finansējumu. «Mākslas akadēmijas skates bija pēdējā vieta, kur cilvēki tajā laikā vēlējās ieguldīt naudu,» Indra atceras. Kopā ar domubiedriem viņa apņēmās skates tomēr veidot. Atklāja sevī organizatoriskas spējas. Lielisks treniņš, kas pēcāk noderēja biznesā, vadot darbu savā uzņēmumā.
Kā modes māksliniece nonāca līdz lēmumam mesties uzņēmējdarbībā? «Vienā brīdī sapratu, ka enerģiju, ko izšķaidu daudzos projektos, varu sakoncentrēt vienā,» viņa stāsta. «Šķita, ka tad būs arī labāks rezultāts.» Šķetinot savas radošās aktivitātes, Indra secināja, ka krekli un blūzes ir tas, kas viņai padodas vislabāk. Ļoti patika kokvilnas kreklu audumi, ar kreklu pasvītrot cilvēka personību. Tā tapa kreklu konstruēšanas bizness I’M your shirt. Nosaukums ietvēra Indras iniciāļus, bet interesantā nianse bija tāda, ka kreklu katrs klients varēja sev izveidot unikālu, izmantojot Indras piedāvāto konstruktoru.
«Visu laiku ir jāmācās. Jāmeklē dažādi mentori,» Indra atceras, kas bija nozīmīgi biznesa pirmsākumos. Par mentoriem viņa dēvē ne tikai modes ekspertus, bet visdažādākos padomdevējus. «Arī tos, kuri palīdzēja iekārtot darbnīcu ar labām šujmašīnām.» Vēl kāda Indras atziņa: veidojot savu uzņēmumu, jāatrod partneri, ar kuriem vari strīdēties. «Tikai tad var nonākt pie laba kompromisa rezultāta. Ja esi vienīgais — tāds auns, kurš izdomā, ka vislabāk ir tā, kā esi iztēlojies, — un nav, ar ko savas idejas izdiskutēt, ar laiku vairs nesaproti, kāpēc no tevis neviens neko nepērk. Savs ego biznesā ir jāizaicina nepārtraukti.»
Pēc audumiem jaunajam uzņēmumam Indra sākotnēji devās uz izstādi Milānā. Uzvilka visērtākos apavus un gāja pie neskaitāmajiem stendiem pētīt, veidot biznesa attiecības. «Lielie ražotāji var pat neatbildēt, ja saprot, ka pasūtīsi tikai paraugus un pazudīsi,» viņa stāsta. Tas nozīmēja vēl kādas svarīgas prasmes attīstīšanu — izprast cilvēka psiholoģiju. Pasniegt savu biznesa plānu tā, ka ar tevi vēlas sadarboties labākie. Pēc izstādes Milānā Indras uzņēmums sāka sadarbību ar angļu audumu ražotāju — ģimenes uzņēmumu, kurš specializējas tieši kreklu audumos. Bija būtiski, ka pieejami dažādu krāsu audumi, kurus var kombinēt, nebaidoties no balēšanas, sakrāsošanās veļasmašīnā. Tagad uzņēmumam ir audumu piegādātāji arī Spānijā, Itālijā, Japānā.
Modes biznesā strādāt ir sarežģīti arī tādā nozīmē, ka radošajam lidojumam, veidojot kolekcijas, jāpievieno zināms aprēķins — ko labi pirks, kas patiks. Indra stāsta — ja domā, ko un cik varēs pārdot, kolekcija izdodas sliktāka. Savukārt, «kad taisu kleitu, nedomājot, cik daudz auduma izlietošu, tā beigās ir visvairāk pirktā kleita». Kā viņa savā uzņēmumā risina šo dilemmu? Deleģējot katram no trim vadības cilvēkiem savas kompetences. Indra pati veido kolekcijas, ar finansēm un menedžmentu strādā viņas vīrs Kaspars Komarovs, bet zīmola vizuālo tēlu un komunikāciju vada Indras draudzene grafiskā dizainere Marta Bula, kas dzīvo Barselonā. Ceturtais uzņēmuma dalībnieks ir investors, kurš noticēja šai biznesa idejai.
Lai uzņēmums taptu, tā veidotāji izmantoja atbalsta mehānismus. Sākuma kapitālu saņēma no investora, «tas nebija liels, bet pietiekams, lai nopirktu iekārtas un sāktu darbu», Indra atklāj. Tad vienu gadu izmantoja Creative Andrejsala biznesa inkubatora piedāvājumu. «Ļoti labs atspēriens!» Saņēma finansējumu arī no LIAA. Indra uzskata, modes biznesiem Latvijā tas ir lielisks atbalsta mehānisms, jo dod iespēju braukt uz izstādēm, dažādiem prezentācijas pasākumiem ārpus Latvijas. Vēl likts lietā Altum aizņēmums uzņēmējdarbības atbalstam. Indra piemin vēl kādu labu iespēju, kas var interesēt jaunos un savulaik noderējis pašai: eksporta atbalsta kustība Red Jackets. Caur to viņa tikusi pie mentoriem, kuru skatījums devis jaunas zināšanas. Viņa vienmēr bijusi gatava paplašināt pieredzes laukumu, «citādi nav nemaz vērts biznesā strādāt»!
Uzņēmuma biznesa plāns kopš pirmsākumiem paredzēja katru gadu kāpināt apgrozījumu. To līdz šim izdevies realizēt. «Augam lieliem soļiem,» uzņēmēja saka. Zīmols pērn septembrī tika pārdēvēts par Talented, bet uzņēmums I’M Shirts turpina darbu un aizvadītajā gadā apgrozīja apmēram 70 tūkstošus eiro. Zīmola maiņu veicināja realitāte: paplašinoties biznesā no kreklu konstruēšanas uz pilnu kolekciju, vajadzēja jaunu identitāti. «Bikses, ko ražojis I’M Shirts skanētu jocīgi,» Indra lakoniski paskaidro.
Viņai ir vēl kāda laba atziņa, kopš izveidojusi biznesu: ja cilvēkam kaut kas izdodas viegli, tā ir sava potenciāla izšķērdēšana, jo nozīmē, ka vari vēl daudz vairāk!
Ar feminisma vēstījumu
Jaunā Talented rudens/ziemas kolekcija veidota, izpētot 20. gadsimta amerikāņu aviācijas pionieres Amēlijas Ekhārtas garderobi. «Viņa bija tik ļoti cool!» Indra saka. Uzņēmējai šķiet svarīgi, ka apģērbs ir ne tikai valkāšanai, bet atspoguļo sava laika sociālo procesu. Feminisma jautājumi pirms gada pasaulē kļuva akuāli noteiktā griezumā saistībā ar Trampa ievēlēšanu ASV prezidenta amatā. Tāpēc ar savu kolekciju pacelt tēmu par sievietēm — spēcīgām personībām, kas spējušas daudz sasniegt, — Indrai šķita svarīgi. Ir patīkami redzēt, ka apģērbam piemīt virsvērtība — globāli nozīmīga tēma, par kuru mākslinieks rosinājis domāt, izsakot to modes valodā.
Paralēli Talented kolekciju veidošanai Indra strādā arī ar korporatīvajiem klientiem. Lepojas, ka radījusi apģērbu mobilo sakaru operatora Bite tirdzniecības salonu darbiniekiem, a/s Dzintars veikalu pārdevējām un strādā pie Lido korporatīvā apģērba. Nu sadarbosies ar uzņēmumu Rīgas Satiksme.
Kā modes radītājai Indrai mīļa tēma ir apģērbu piegrieztne, ko var pilnveidot bezgalīgi. «Vienalga, cik lieliska ideja ir pamatā, ja apģērbs uz cilvēka labi nesēž, labi nekrīt, tas neiznes ideju un nav patīkams,» viņa saka. Indra pati uzņēmumā konstruē pirmmodeļus, kas tiek šūti viņas nelielajā studijā Pārdaugavā. Pēcāk tie nokļūst ražošanā. Talented kā ārpakalpojumu piesaista Latvijas šūšanas uzņēmumus un vēlētos dot darbu tiem arī tad, kad apgrozījums ievērojami pieaugs. Kolekciju realizācijai izvēlēta uzņēmuma internetvietne, kā arī latviešu dizaina veikals Paviljons. «Internetā mūs labi pērk, arī citu valstu klienti,» Indra stāsta. Interesantākais pasūtījums bijis no Angolas. Klienti ar interneta starpniecību iepērkas arī Dienvidkorejā, Japānā, Francijā, ASV, Kanādā, Lietuvā, bet ne Igaunijā — toties zīmols ir pārstāvēts divos Igaunijas veikalos, Indra piebilst.
Ar klientiem saistīts arī uzņēmuma jaunais nosaukums: pētot, ko pērk uzticamākie — pēc kāda veida precēm tie vairākkārt atgriežas —, Talented izveidotāji secinājuši, ka tie ir cilvēki no visdažādākajām jomām, piemēram, komponisti, zinātnieki, mūziķi, grāmatveži, kuri katrs savā jomā daudz sasnieguši un ir sava ceļa gājēji. Drēbes talantīgajiem? «Jā,» atbild Indra. «Tā noformulējām nosaukumu — Talented.»
Uzņēmēja nealkst būt tikai ideju radītāja. Viņa salīdzina — «arhitekts taču arī uztaisa maketu, kurā iemieso savu ideju, un tad seko līdzi projekta tehniskajai realizācijai». Atšķirībā no masu produkta — kleitām, svārkiem —, kas dažu minūšu laikā top uz konveijera, Indras radītajos modeļos tiek ieguldīts roku darbs. Tas nozīmē nesalīdzināmi garāku, sarežģītāku procesu un pavisam citu modes mākslinieka iesaisti un atbildību. Kvalitātes latiņa lielā mērā nosaka produkta salīdzinoši augsto cenu. Turklāt maksā arī mākslinieka oriģinālā ideja un zināšanas.
Indra uzskata, ka modes biznesā strādā ļoti interesantā laikā, kad mainās izpratne par modi un statusu, ko mode par cilvēku spēj signalizēt. «Agrāk apģērbs bija reglamentēts. Pēc tā varēja pateikt, ko tu strādā, pie kāda sociālā slāņa piederi. Līdz pat absurdam vēsturē, ka bija jāmaksā sods, ja uzvilki apģērbu tādā krāsā, kas neatbilst tavai kārtai. Tagad, ja tev kājās treniņbikses, tas nenozīmē neko, izņemot to, ka tās valkāt tev patīk. Mainās arī darba vides etiķete, tā kļūst brīvāka.» Tas dod jaunas ideju iespējas arī modes māksliniekiem. Interesantas drēbes interesantiem cilvēkiem. Vai, kā to ar savu zīmolu noformulējusi Indra, — talantīgajiem.
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Apmierināti klienti, protams! Un, ka pasaules slavenību stilists pajautā, kur mums Londonā vai Losandželosā ir veikals, jāpaņem krekli videoklipa filmēšanai.»
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Sākumā visādi mēģinājām apiet ierasto modes industrijas kārtību — netaisījām sezonālas kolekcijas, bildējām produktus uz «parastiem», nesagrimētiem cilvēkiem. Tas nedeva rezultātus, mūs neatpazina kā modes zīmolu. Katrai industrijai ir sava sistēma un jāizvērtē, kurā brīdī var sākt nespēlēt pēc tās noteikumiem.»
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Tas ir pavisam vienkārši — ja vēlies sasniegt vairāk nekā citi, ir jāizdara vairāk nekā citiem.»
Pagaidām nav neviena komentāra