To sākotnēji mērīs ar obligāto eksāmenu indeksu
Skolu tīkla sakārtošana būs viena no Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) prioritātēm nākamajā gadā, un šajā procesā uzsvars tiks likts uz skolu kvalitāti, nevis skolēnu skaita kritēriju sasniegšanu, intervijā “Latvijas Avīzei” sacījis izglītības ministrs Kārlis Šadurskis (V).
“Nākamā mācību gada laikā gatavosimies pārmaiņām, kuru īstenošana jau stipri nokavēta. Un tā ir skolu tīkla kārtošana. Jānovērš šī dīvainā situācija: Latvija no visām Eiropas Savienības valstīm iegulda no valsts budžeta vislielāko procentu izglītībā, bet vienlaikus te skolotājiem ir viszemākās algas visā ES,” uzsvēris politiķis.
Kvantitatīvie jeb skolēnu skaita kritēriji absolūti nebūšot noteicošie lēmumos par vienas vai otras skolas likvidēšanu. “Ja skolā ir laba kvalitāte, ir ļoti pieļaujamas atkāpes no kvantitatīviem kritērijiem,” solījis ministrs, “runājot par kvalitātes kritērijiem, uzskatu, ka vismaz pagaidām tajos būtu jāiekļauj tikai obligāto eksāmenu indekss.”
Pēc Šadurska vārdiem, valstij neesot pašmērķis pārņemt no pašvaldībām vidusskolas. “Mērķis ir, lai abas izglītībā iesaistītās puses – gan valsts, gan pašvaldība – rīkotos saskaņoti, paturot fokusā izglītības kvalitāti un skolēnu.”
No valdības draudi pašvaldībām par šo jautājumu reizēm tiekot izteikti, jo pašvaldības nereti vispār neieklausoties un darot pa savam. “Katrā ziņā rudenī sarunās ar visām pašvaldībām piedāvāsim ideālo skolu tīklu. Mēs diskutēsim, taču ceram, ka iegūs gan pašvaldības, gan valsts. Pašvaldības ietaupītos līdzekļus, kas radīsies, optimizējot skolu tīklu, varēs ieguldīt izglītības iestādēs, bet valsts varēs novirzīt naudu pedagogu algu tālākai celšanai. (…) Es negribu jau iepriekš spekulēt ar to, kas būs, ja sarunas būs neveiksmīgas. Ļaujiet man būt optimistam!”
Sarunās ar pašvaldībām fokuss būšot uz vidusskolu tīkla sakārtošanu, tāpēc IZM vispirms runās ar tām pašvaldībām, kurām šajā ziņā “būs vairāk darba”, raksta LETA.
Šadurskis atzinis, ka skolu tīkla izmaiņas kavē pašvaldību savstarpējo norēķinu sistēma, kuras ietvaros pašvaldībai, kurai vairs nav skolas, jāmaksā par savu bērnu mācīšanu pašvaldībai, kurai tā ir. “Jādomā par kādu noteikumu pieņemšanu, jo spēkā esošā pašvaldību savstarpējo norēķinu sistēma liek tām turēties pie katras mazākās skolas līdz pēdējam. Ja skolu slēgs, labumu gūs cita pašvaldība, kas dabūs gan skolēnu, gan naudu. Tā ir netaisnība, kas būtu jānovērš.”
Komentāri (27)
dzeris49 22.08.2017. 09.20
Nu kaut vai internetā iepazīstaties ar Somijas IS, apskatāties, kādi tai rezultāti, un dariet kaut ko, lai ietu šinī virzienā, mums visas reformas notiek permanenti, bet, bezjēdzīgi, un pēc būtības neko nemaina.
No otras puses, pret ŠAdurski sevišķas pretenzijas būt arī it kā nevarētu, it kā jau Šadurskis mēģina ko darīt arī šinī virzienā, un par to viņam paldies!
Jo ko radikālāku – kurš tad viņam to ļaus, reāli pie varas mums taču ZSS, SC un NA koalīcija ar arhaisku domāšanu, kas dzīvo pagātnē un pat nedomā pieļaut ko tādu, kas cilvēkus darītu izglītotākus un domājošākus, jo tas reāli nozīmētu šo triju aizvēsturisku politisku dinozauru beigu sākumu.
Un par pāreju uz izglītību latv. valodā – protams, tas jādara ( un bija iespējas jau izdarīt daudz vairāk), tāpat un tādā veidā, kā tas notiek Igaunijā, un, starp citu, taisni Šadurskis un “nepatriotiskā” V to reāli iesāka darīt, vēlāk gan viss nobremzējās pārējo partiju politiskās gribas trūkuma dēļ.
3
basta > dzeris49 22.08.2017. 10.51
to dzēris49
“reāli pie varas mums taču ZSS, SC un NA koalīcija ar arhaisku domāšanu”
Par to, ka pie ietekmīgākām silēm ir saskaņieši: Rinkēvičs un Kazlovskis, nevienam, kaut nedaudz domājošam cilvēkam, šaubu nebija, bet to, ka latviskām: ZZS un NA, varētu būt kas kopisks ar “bļjaģinaja rossija” pārstāvošo neostaļinisko ekstrēmistu un kolorādu, SC, to nu gan tu, organism ar īpaši īpašām vajadzībām, būsi no piedzēruša čekista sūdainā daikta izzīdis.
0
Anonīms > dzeris49 22.08.2017. 09.59
Beidz gaudot džeri.
Ir jāprasa no saeimas atbildība. To mēs nedaram. Tik uzturam šos sliņķus un neliešus.
Vai mums -sabiedrībai vispār ir kāda vīzija,kādai jābūt izglītībai Latvijā? Vai par to ir sarunas?
Skolu skaitu samazina,ministrija turpina slīgt taukos…es saku,ka izglītības reformai jāsākas ar ministrijas reformēšanu un sabiedrības iesaistīšanu
0
dzeris49 > dzeris49 22.08.2017. 10.49
Skaisle – ko tu domā ar “sabiedrībai jābūt kādai vīzijai”?
Mums ir vēlēšanas, un sabiedrība nobalso par politiķiem, kuriem ir sabiedrības daļai atbilstoša vīzija, kuri ir pārsvarā, to vīzija arī tiek īstenota.
Kas tev nav skaidrs?
Birokrātija, saprotams, jāmazina, mums tā ir neefektīga, pārblīdusi, un tas nav tikai IM, bet – kurš to darīs, tie paši ar partijām saistītie birokrāti?
Nu, noreformēsim to ministriju, samazināsim birokrātu kaitu uz pus, un ko tas mainīs, ja tiem tik un tā nebūs nekāda skaidra vīzija par IS nākotni, un tiem nebūs politiķu atbalsta pat tad, ja tā vīzija tiem būs?
Pie situācijas, galu galā, gribi vai negribi, patīk vai nepatīk, vainīgi politiķi un tie, kas viņus vēlē.
Tu, Skaisle, neapšaubāmi esi emocionāla sieviete, jo sieviete savādāka pat būt nevar, jo vairāk emocijas, jo sieviete ir interesantāka, un tu esi ļoti intersanta, bet, arī tavi spriedumi brīžam ir emocionāli.
Bet, tas nebūt nenozīmē, ka tie ir muļķīgi, vai neatbilst patiesībai, taisni otrādi, tavi emocionālie spriedumi bieži vien ir daudz adekvātāki par it kā racionāliem.
Bet, šis tavs spriedums, ka es “gaudoju”, drīzāk pārāk emocionāls, šoreiz tu nepadomāji.
Bet, īstai sievietei tas piedodams, tāpat, kā daudzi citi “trūkumi”, nevis trūkumi.
0
jurisml_inbox_lv 22.08.2017. 09.05
kad beidzot izglītiba valstī tiks finansēta apmācībai tikai valsts valodā, tas nav normāli , ka mums izglītibā pastāv divvalodiba, līdz arto tā darbojas arī dadzīvē , uz ielas , darba vietās , ofisos , veikalos utt
1
Anonīms > 22.08.2017. 10.00
Piekrītu.
0
Absints 22.08.2017. 14.54
Par to, ka pirmajā vietā vajag likt kvalitāti, ne kvantitāti esmu nenogurstoši malis nepārtraukti. Tur piekrītu un atbalstu. Un runāsim tieši – tā rezultātā būtu jāatlaiž 1/3 skolotāju. Loģika te vienkārša- ja Čehijā būtu tāda pati skolnieku skolotāju proporcija, tad čehu skolotājs saņemtu mazāk kā latviešu. Mūsus izglītības sistēma ir kā sociālais atbalsta fonds, izdzīvošanas minimumu maksā katriem 3 skolotājiem, tā vietā, lai normālu algu maksātu diviem. Un paturēt vajag labākos, tā palielinot apmācības kvalitāti, IZM gan nenāk noformulēt, kas ir labs skolotājs…
Tajā pašā laikā nesaprotu citas kārtējās IZM reformas – sešgadnieku apmācību un “konceptu izglītību”
Par sešgadniekiem – ideja jau kārtējo reizi laba- jo agrāk bērnus sāk mācit, jo labāk, tomēr nesaprotu domu par bērnu dārza infrastruktūras pārnešanu uz skolām – bērni tādā vecumā vislabāk visu uztver ar rotaļām, tiem jāguļ pusdienas laiks utt. Es nesaprotu IZM tantukus, jo racionālāk tak būtu investēt pirmskolas iestādēs, un tad ieguvēji būtu visi, nevis skolām tagad pirkt gultas, un iekārtot rotaļu istabas.. Bija taču šāds eksperiments jau – un .. neveiksmīgs. Kāpēc IZM tantuki atkal kāpj uz tā paša grābekļa? Misijas apziņa?
Otrs – uz konceptiem bāzēta apmācība. Man liktos, ka pa priekšu būt normālā stāvoklī jādabū esošā sistēma, lai to reformētu. Bet IZM atkal visu reformēs- klibu pārtaisot par aklu. “No visa pa druskai, no visa par virsu”- tā var raksturot jauno konceptu. Man pazīstami skolotāji berzē rokas – viņiem privātskolnieku skaits pieaugs, jo vecāki tak gribēs, lai bērni ir konkurētspējīgi, zin matemātiku, fiziku, ķīmiju, literatūru… Otrs – ir tāda iestāde -IKVD. Tā skurpulozi pārbauda vai skolotājs nav atkāpies no programmas. Solis pa labi, solis pa kreisi un… Atcerieties Vienotības izraisīto lielo skandālu Franču Licejā, par to, ka bērniem jaraksturo pašvaldību labie darbi. Par cik pašvaldība bija Rīga, kurai galvgalī Ušakovs, bija liels troksnis. IKVD gan vēlāk klusām atzina, ka viss ir bijis pēc programmas. Un tas ir pretrunā ar jauno konceptu, kur neizbēgami ir jāpieļauj kaut kāda brīvība, lai klasisko izglītību guvušie skolotāji to vispār spētu mācīt. Jaunā sistēmā ir iebūvēta zināma fleksibilitāte, jo citādi var iznāk, ka standartā būs jāmācās par liniem, bet nebūs par kokvilnu, piemēram, jo IZM visām dzīves realitātēm standartu formā izlēkāt spēt nevarēs. Jo ideja jau ir “aptvert konceptus”. Tad būs IZM saraksts/standarts, kuri tie ir? Manuprāt, tomēr sākumā vajadzētu panākt, lai mūsu absolventus tomēr Kembridžā uzņem, nevis to atkal visu pārmaisīt.
Bet IZM tantuki zin labāk. Viņas neklausās argumentos, tik mauc. Jo viņas vienīgās ir tās gudrās, kas zin, kā pareizi. Un tā jau 25 gadus..
0