Nodokļu palielinājumu sola tādu, lai neiznīcinātu nozari un saglabātu tās konkurētspēju
Ja nodokļu reformas gaitā nepalielinās akcīzes nodokli, tad zaudētājs būs valsts budžets, šorīt intervijā Latvijas Radio sacīja finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS), citē aģentūra LETA. Viņa skaidroja, ka nodokļu reforma paredz palielināt azartspēļu un akcīzes nodokli, lai kompensētu budžeta ieņēmumus, kas samazināsies ar citiem reformas soļiem.
“Palielinājums ir plānots tāds, ka tas neiznīcinās nozari, kā arī saglabās konkurētspēju,” teica ministre. Reizniece-Ozola uzsvēra, ka akcīzes nodokļa palielinājums ir vērtēts Baltijas valstu kontekstā. Arī kaimiņi ir plānojuši akcīzes nodokļa pieaugumu, tādēļ, ja Latvijā akcīzes nodoklis netiks palielināts, tad cenas pieaugs neskatoties uz to, jo tās, izmantojot situāciju, palielinās tirgotāji. Tādejādi zaudētājs būs tikai valsts budžets, bet ieguvējs – tirgotāji.
Pēc ministres teiktā, tādēļ Latvijai šī situācija ir jāizmanto un akcīzes nodoklis jāpalielina, lai izlīdzinātu likmes ar pārējām Baltijas valstīm. Tāpat šāda rīcība palīdzēs pārnest nodokļu slogu no darbaspēka uz patēriņa nodokļiem. Jau ziņots, ka nodokļu reformas ieviešanas rezultātā radušos nodokļu ieņēmumu zudumus iecerēts kompensēt ar akcīzes nodokļa celšanu degvielai, cigaretēm un alkoholam.
Svinu nesaturoša benzīna akcīzes nodokli par 1000 litriem plānots paaugstināt par 7,8% – no 436 eiro līdz 470 eiro 2018.gadā. Svinu saturoša benzīna akcīzes nodokli par 1000 litriem plānots paaugstināt par 24% – no 455,3 eiro līdz 564 eiro. Dīzeļdegvielas akcīzi no 2018.gada plānots palielināt par 11% – no 341 eiro līdz 378 eiro par 1000 litriem. Savukārt sašķidrinātās naftas gāzes akcīzes nodokli iecerēts palielināt par 12% – no 206 eiro līdz 231 eiro par 1000 litriem.
Akcīzes nodokļa likmi cigaretēm plānots celt par 5,5% – no 67 eiro par 1000 cigaretēm patlaban līdz 70,7 eiro no 2018.gada 1.jūlija. Vīna akcīzes nodokli plānots celt par 18% – no esošajiem 78 eiro par par 100 litriem līdz 92 eiro. Akcīzes nodoklis alum varētu augt par 24% – no esošajiem 4,5 eiro par katru absolūtā spirta tilpumprocentu līdz 5,6 eiro.
Alkohola starpproduktiem no 15 līdz 22 tilpumprocentiem plānots celt akcīzi par 15% – no esošajiem 130 eiro par 100 litriem līdz 150 eiro. Savukārt pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem plānots celt akcīzes nodokli par 15% – no esošajiem 1450 eiro par absolūtā spirta procentu līdz 1670 eiro. Izmaiņas alkoholisko dzērienu akcīzes nodokli varētu stāties spēkā 2018.gada 1.martā.
Komentāri (28)
klusais 26.04.2017. 10.47
FM kuluāru informācija gan stāsta par bažām , ka kompensācijas mehānismi ir nepārdomāti un kopējais efekts beigās var būt ar mīnuss zīmi .
Es no savas puses varu piemetināt , ka spelēšanās ar akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu ir bīstama nodarbe pie atvērtām ekonomiskajām robežām un Latvijas gadījumā nopietni jāpadomā par sekām , jo patreiz kasi pilda akcīzes nodokļi ,kas nāk ne no Latvijas ( igauņu alko tūrisms , arī degviela mums lētāka ) , šī ieņēmumu daļa draud sarukt un iespejams mainīt virzienu , ja nodokļu atšķirības būs mums nelabvēlīgas. Interesanti vai kāds to ir parēķinajis.
Un vēl – kapēc Reizniecei ir jāmelo par to , ka Baltijas valstis veido kopēju akcīzes nodokļu politiku un tos paaugstinās , kamēr skaidri zināms , ka Igaunija 2016. gada nogalē pieņēma lemumu nepaaugstināt akcīzes nodokli benzīnam un samazināt dīzeļdegvielai.
Par degvielas akcīzes paaugstināšanas ietekmi uz inflāciju , ražošanas izdevumu palielināšanos un citām pašsaprotamām lietām es te pat paplašināti nepieminu.
14
basta > klusais 26.04.2017. 13.48
Andrejs
“Mūsu valdība acīmredzot tā neuzskata…”
Paldies Dievam, ka pēc Piebalga, Kreitusa, Meļņika, Godmaņa, Bērziņa, Dombrovska, Slaktera un Reira ir finanšu ministrs, kurš nav naidā ar aritmētiku. Ļoti bēdīgi, ka arī šī valdība baidās ķerties klāt dabasgāzei, laikam jau Savickis būs iedzinis pamatīgu respektu.
0
basta > klusais 26.04.2017. 15.31
to klusais
Kāds ceļa fonds? Kamēr SM nav likvidēta Šlesera, Roņa un Matīsa iedibinātā kārtība, nekas nemainīsies.
0
andrejs > klusais 26.04.2017. 13.08
to klusais
90-to sākumā neilgu laiku strādāju ministrijā. Tieši tobrīd bija tā trakā inflācija un cēlās arī degvielas cenas. Tolaik uzņēmumi skrēja pie Godmaņa ar baigām sūdzībām cik drausmīgi viņu produkcijas pašizmaksu un pāŗdošanas cenas ietekmē degvielas cenu paaugstināšana. Bija tāda sajūta, ka atsevišķām uzņēmumu grupām degviela bija gandrīz vai vienīgais izmaksu postenis… :)
Mūsu valdība acīmredzot tā neuzskata…
0
andrejs > klusais 26.04.2017. 14.54
to klusais
Es jau tieši par to pašu runāju. 90-tajos degvielas cenas bija bubulis ar ko baidīt pat mājsaimnieces, kas veikaliņā pirka maizīti un pienu. Tagad akcīze degvielai ir budžeta caurumu lāpīšanas instruments.
0
cabulis > klusais 26.04.2017. 16.26
Vai tad akcīzes nodoklis uz dzelzceļu arī attiecas? Man šķiet, ka ne. Tāpat uz kuģiem, motorlaivām, lidmašīnām un pat lauksaimniecības tehnikai varēja dabūt citas krāsas degvielu bez akcīzes. Akcīze ir tiem, kas pārvietojas pa koplietošanas ceļiem. Bet varbūt es kļūdos.
0
klusais > klusais 27.04.2017. 06.12
Ebenemezers – Nordekai īsti gan nemana Šķēles roku …
0
basta > klusais 26.04.2017. 13.44
to Ebenemezers
Biļešu cenas? Kad degvielas cenas bija augstākas kā šodien, Rīgā sabiedriskais transports maksāja 60 centus, bet privātie mikriņi veda par 50. Tātad nav tiešu sakarību.
0
jurisml_inbox_lv > klusais 26.04.2017. 17.19
Rīgas satiksmē valda vispārējs haoss, es domāju par starppilseetu pārvadājumiem , kur pamatā jau šķeeles ģimenes business./
0
klusais > klusais 27.04.2017. 09.26
Sērijas turpinājums , kas parāda , ka reforma tomēr nav līdz galam izkalkulēta … –
“Nodokļu reformas ietvaros iespējams ne tikai akcīzes nodokļa kāpums cigaretēm, alkoholam un degvielai, bet arī citu nodokļu pieaugums, ceturtdien LNT raidījumā “900 sekundes” teica finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola. “
0
klusais > klusais 27.04.2017. 05.50
cabulis – maksā gan dzelzceļš , gan motorlaivas , gan arī piemēram tehnika , kas iegūst kūdru un strādā karjerā . Kuģiem ir bezakcīzes degviela , ja nekļūdos tad arī tiem upes “tramvajiem” . Krāsotā degviela ir kurinašanai un lauksaimniecības tehnikai . Lauksaimnieki arī maksā nelielu akcīzi.
Savulaik kūdras ieguvēji cīnijās par bezakcīzes degvielu , bet viss atdūrās “lobistos” un viņu pieprasītajā atalgojumā , lai izbīdītu likumu caur Saeimu :)
0
jurisml_inbox_lv > klusais 26.04.2017. 11.53
ar degvielu saistīta visa loģistika ,no kā izriet visu preču cenas ,biļešu cenas , tākā pārsteigumi vēl gaidāmi.
0
klusais > klusais 26.04.2017. 15.13
Par budžeta lāpīšanas instrumentu ir viena sīka piebildīte ar domu par divkosību – ik pa laikam presē runājot pa ceļu kvalitāti rāda ar pirkstu Repšes virzienā , ka viņš nolikvidēja ceļu fondu un tapēc viss tagad ir slikti , bet interesanti ka neviens no nosacītajiem oponentiem – tai skaitā Kalvītis , Godmanis , tagad Kučinskis pat nepiemin iespēju atjaunot Ceļu fondu , kaut tāda iespēja pastāv . Bet nāks vēlēšanas un uz galvošanu atkal dziedās veco dziesmu. Iemesls patiesībā ir absolūti vienkāršs – neviens nav gatavs atteikties no akcīzes nodokļa pamatbudžetā .
P.S. Pie pārvadājumiem – degvielas izmaksas tarifā iekšējos pārvadājumos sastāda +- 30 % .
0
klusais > klusais 26.04.2017. 13.57
andrejs – šeit ir vairāki aspekti , kas jaņem vērā . Mēginasu ar piemeriem .
Teiksim situācija ar alko tūrismu . Patreiz ir tā , ka pierobežā – Ainažos , Valkā norit diezgan intensīva tirdzniecība kā rezultatā igauņu ( arī somu ) nopelnītā nauda PVN un akcīzes nodokļa formā ieplūst mūsu valsts budžetā , summas nemaku teikt , bet domāju , ka tās varētu būt respektējamas , tas pats notiek arī ar degvielu , jo igaunijā tā akcīze ir lielāka un līdz ar to arī cena augstāka. Arī tranzīta kustība visticamāk uzpildīsies Latvijā , jo gan Lietuvā , gan Igaunijā degviela ir dārgaka. Kas notiek ,ja akcīzes nodokļu Latvijā pieaug vairāk kā kaimiņos ? Acīmredzot procesi var pārvērsties pretejos virzienos un arī nodokļu plūsma. Vai kāds ir parēķinājis šo fiskālo efektu ?
Otrs piemērs , teiksim daudz spriestais stāsts par rūpniecības attīstību . Ok , Rīgas tuvumā tas nebūs stipri jūtams , bet ja teiksim gribam attīstīt rūpnīcu Aizkraulē , Līvānos vai Madonā , tad jo talāk no rūpnieciskā un loģistikas centra , jo lielāka ietekme transporta izdevumiem uz konkurētspēju , kas rezultatā nonak pretrunā ar deklarēto vēlmi attīstīt ekonomisko aktivitāti tai skaitā reģionos , kur verojama strauja depopulācija.
Trešais punkts – inflācija kā rezultāts loģistikas izdevumu pieaugšanai un kura noedīs daļu ieguvumu , ko sniegs darba spēka nodokļu samazināšana.
Manuprāt valdībai vajag nopietnāk skatīties PVN shēmu virzienā un tas varētu būt nopietnāks kompensācijas mehānisms , jo tieši PVN iekasēšanā mēs pamatīgi atpaliekam no kaimiņiem igauņiem.
0
klusais > klusais 26.04.2017. 12.07
Tas skaidrs tāpat. Viens no lielākajiem degvielas patērētajiem Latvijā ir LDz RSS , kam pārņemt no Lietuvas Baltkrievijas kravas traucē augstaki tarifi , kas pie akcīzes paaugstinašanas tikai pieaugs. Tāpat sabiedriskais starppilsētu transports … vai nu jāceļ cenas biļetēm vai lielākas dotācijas . Tad starptautiskie autopārvadajumi – pielej pilnu baku tur , kur letāks dīzelis . Vietējā loģistika … un tā var uzskaitīt tālāk un tālak .
Starp citu interesanti , ka visi ir aizmirsušī par akcīzes sasaisti ar ceļa fondu … tas ir kārtējais stāsts par liekulību …
0
jurisml_inbox_lv 26.04.2017. 09.35
https://www.vestnesis.lv/wwwraksti//2001/130/B130/LA4.JPG
interesanti vai piepildīsies Šveika pareģojums arī šoreiz : “Tā valdība , kura paaugstina alum cenas , ilgi nenoturās!”
2
andrejs > 26.04.2017. 12.57
šī valdība mācās no Dombrovska. Veiksmes stāsta laikā, samazinot algas un iesaldējot pensijas, vienlaikus cēla nodokļus pat pārtikai un elektrībai, un… nekas – paklausīgais latvietis norija krupi bez šķobīšanās.
0
cabulis > 26.04.2017. 10.22
Akcīzes nodoklis alum varētu augt par 24% – no esošajiem 4,5 eiro par katru absolūtā spirta tilpumprocentu līdz 5,6 eiro.
Bet uz kādu tilpumu šitais cipars ir ? Vai ie runa par tiem pašiem 100 l, kas iepriekšējā teikumā? Vai par 1 litru ?
Ja par 1 litru: Tātad 5% alum šobrīd akcīze sanāk ~1/20 no 4.5 EUR = 22 centi/l = 11 centi uz pudeli (vai tā ir ?), turpmāk būs: 14 centi uz pudeli. Jeb tomēr 100 reiz mazāk?
0
Janka 27.04.2017. 07.32
Man, kā strādājošam pensionāram un autogāzes lietotājam, no šitā visa atkal būs jācieš zaudējumi. Tas nelielais ieguvums no mazāka ienākumu nodokļa nekā nevar nosegt autogāzes cenas kāpumu, visu preču ievērojamu cenu kāpumu sakarā ar degvielas akcīzes nodokļu celšanu, bet citi minētie nodokļu samazinājumi man nepienākas. Manuprāt tā ir kārtējā ZZS populistu pirmsvēlēšanu blēdība. Redz kādi mēs labiņi, bet tajā pašā laikā pensionāriem atkal būs jākompensē izzagtā valsts kase, tāpat kā es joprojām maksāju par izzagto Parex banku un visi mēs maksājam ar saviem pensiju nodokļeim par pašvaldību darboņu brīvo un nekontrolēto saimniekošanu ar iedzīvotāju nodokļu naudu. Pašvaldības šodien zagļiem no to domēm ir īsta zelta ādere, vai īsta Klondaika, vēl klāt arī meli par rūpēm par iedzīvotājiem. Es domāju ka to visu ir jāņem vērā balsojot par šiem neliešiem no premjeru partijām. Nost ar šim premjeru zagļu partijām, ir jādomā ka kāda no jaunajām partijām varbūt būs godīgāka.
0