Kvalitatīvi un atšķirīgi • IR.lv

Kvalitatīvi un atšķirīgi

24
Paade Mode īpašniece Linda Raituma.
Anda Burve-Rozīte

Bērnu luksusa modes zīmols Paade Mode sākotnēji tika radīts Latvijas tirgum, bet veiksme atnāca, kad to pamanīja slavena franču modes blogere. Sākās pasūtījumu birums no visas pasaules

Jutos pārsteigta, šopavasar vienā no lielākajiem interneta luksusa modes veikaliem Luisaviaroma ieraugot latviešu zīmola Paade Mode 2017. gada pavasara un vasaras kolekciju bērniem. Tas šķita vērā ņemams sasniegums, zinot, kā modes zīmoli kaujas par savas produkcijas izvietošanu un izdevīgiem noteikumiem tādās vietnēs kā Net-a-porter, Farfetch, Luisaviaroma, Matchesfashion, kur diendienā ienāk un pirkumus izvēlas simtiem tūkstošu luksusa cienītāju. Modes preces no interneta iecienījušas arī šovbiznesa un mākslas pasaules zvaigznes – tas nozīmē diskrētumu. Kad Luisaviaroma atsūtīja sadarbības piedāvājumu Paade Mode, īpašniece Linda Raituma nekavējās teikt «jā».

Būt saskaņā ar sevi – šķiet, populārais sauklis vairāk piestāvētu vienkāršai, klusinātai dzīvei bez ambīcijām. Nevis aktīvam cīniņam biznesā. Taču Paade Mode izveidotāja Linda par sevi saka tieši tā. Kad pirms sešiem gadiem viņas ģimenē tika sagaidīts otrais bērns, Linda nolēma pielikt punktu gandrīz 15 gadus ilgajai karjerai finanšu jomā. Un pievērsties ģimenes biznesam – kvalitatīvu, oriģinālu bērnu modes kolekciju izveidei. Linda nav vienīgā savā paaudzē, kas pēc labas karjeras krasi mainījusi nodarbošanos. Pati atzīst, ka paziņu lokā ir daudz četrdesmitgadnieku, kuri tikuši pie sirdij tuva darba, kas saistīts ar radošumu – fotogrāfijas mākslas vai sava zīmola izveides. Lindas stāsts ir interesants ar to, ka modes biznesā viņa veiksmīgi darbojas bez akadēmiskām zināšanām un pieredzes mākslās. Kad iecerēja savu Paade Mode, bija studējusi psiholoģiju, ilgus gadus strādājusi Swedbank mārketingā, tad apdrošināšanas kompānijā Balta. Pēc tam sekoja lielais pagrieziens.

Paldies par neaizdošanu!

«Iepriekšējā karjeras pieredzē, Swedbank, biju ieguvusi pārliecību par saviem spēkiem. Jūra līdz ceļiem! Vienīgais, ko vajadzēja, – dabūt punus, jo viss pārējais manā pieredzē jau bija,» Linda stāsta.

Kad domāja par savu biznesu, prātoja, kas tieši tas varētu būt. Vēlējās ražot ko tādu, kam varētu nodoties ar visu sirdi. Bērnu mode šķita pievilcīga iespēja, jo Lindas ģimenē auga divi bērni. Kā viņiem un citiem bērniem radīt skaistas, stilīgas lietas? Linda veica tirgus izpēti: kā bērnu modes pasaulē trūkst, kā ir pārpārēm, kas cilvēkiem patīk, kas – ne īpaši. Plānoja pirmos divus gadus strādāt Latvijas tirgū, testēt klientu ieinteresētību. «Viss bija izrēķināts kā pēc grāmatas, bet plāni izgāzās,» uzņēmēja atceras biznesa pirmsākumus pirms pieciem gadiem. Izrādījās, ka Paade Mode radīto produkciju Latvijā notestēt nav iespējams, tam vajadzīga plašāka mērķauditorija. Turklāt Latvijas pircējiem nereti bija iebildumi pret salīdzinoši augsto cenu. «Lai gan tā bija objektīva cena Eiropā radītam produktam,» saka uzņēmēja, kuras darinātie bērnu apģērbi lielākoties maksā 80-220 eiro.

Sākumā viens no Lindas uzstādījumiem bija ražot tikai Latvijā no Eiropā tapušiem audumiem. «No šodienas perspektīvas raugoties, pirmajā gadā visu izdarījām pareizi: bija laba kolekcija, fotosesijai tika pieaicināta Santa Pīlēna, kas, manuprāt, Latvijā vienīgā [no stilistiem] labi saprot bērnu modi, kā arī fotogrāfe Aiga Rēdmane – nemainīgi laba profesionāle,» Linda saka. Kopā viņas paveica līdz tam bērnu modes pasaulē kaut ko nepieredzētu: nevis vienkārši ietērpa smaidošus bērnus skaistās drēbēs, bet izveidoja kustību un mīmikas spēli – vizuāli spēcīgu vēstījumu. Paade Mode apģērbos bērni izdzīvoja veselu stāstu, turklāt savdabīgā vidē.

Lielais starptautiskās publicitātes izrāviens notika ar Paade Mode otro kolekciju 2013. gadā. Pēc fotosesijas stiliste Santa Pīlēna bildes ievietoja savā blogā Kidsgazette, kur jau ilgāku laiku rakstīja par labu stilu un bērniem. Santas blogs tobrīd jau bija pamanīts arī ārpus Latvijas robežām. Tā ierakstu par Paade Mode un neparastās fotosesijas bildes pamanīja slavena franču modes blogere. Viņa par tām pavēstīja saviem sekotājiem. Tam bija lavīnveida efekts: luksusa modes preču veikali dažādās pasaules malās pieprasīja Paade Mode kolekcijas apģērbus. Nācās saspringt ar ražošanas apjomiem.

No tā brīža uzņēmums sāka strādāt divos virzienos: Latvijas mazumtirdzniecības klientiem, kā arī starptautiskajiem pasūtītājiem. Stratēģiski bizness tika virzīts uz eksportu. Lielu lomu nospēlēja sociālie tīkli un digitālais mārketings – Paade Mode jaunumiem klienti visā pasaulē varēja dinamiski sekot līdzi. Zīmolu sāka tirgot veikalos ASV, Lielbritānijā, Kanādā, Austrālijā, Beļģijā, Itālijā, Vācijā, Francijā, Japānā, Honkongā, Dienvidkorejā, Izraēlā, Kuveitā, Saūda Arābijā. Kopumā vairāk nekā 20 valstīs 38 tirdzniecības vietās. Latviešu uzņēmējiem bija patīkami atskārst, ka Paade Mode pasaulē tiek tirgota vienā ielā ar lielajiem modes pasaules zīmoliem, piemēram, Gucci un līdzīgiem. Līdzās šo flagmaņu reklā-mām modes žurnālos redzami arī Paade Mode izstrādājumi.

Latviešu bērnu modes zīmols tika izveidots, neņemot kredītus, nepiesaistot investorus. Kā tas bija iespējams? Linda kopā ar dzīvesbiedru, Paade Mode veidojot, pirmajās divās kolekcijās ieguldīja nelielu privāto kapitālu – summa neesot pārsniegusi desmit tūkstošus. Ģimenē naudu bija uzkrājuši, strādājot labi atalgotu darbu finanšu institūcijās. Ražošanu sāka, sadarbojoties ar pieredzējušiem labas reputācijas uzņēmumiem Latvijā. Lai sagatavotos jaunās kolekcijas izstādēm ārvalstīs, izmantoja LIAA finansējumu. «Esmu pateicīga bankām, ka tās bija aukstas, neieinteresētas pret mūsu biznesu. Tas mums tikai palīdzēja,» Linda tagad saka. 2015. gadā uzņēmums jau strādāja ar peļņu. Salīdzinājumam – pirms četriem gadiem apgrozījums bija tikai 3000 eiro, savukārt, ik gadu to līdzsvaroti kāpinot, 2016. gadu Paade Mode pabeidza ar gandrīz 300 tūkstošu eiro apgrozījumu. Nu katru nākamo modes kolekciju līdzfinansē klienti, izstādēs pasūtot gatavās kolekcijas apģērbus. Visa peļņa tiek investēta.

No pārvaldības viedokļa raugoties, Paade Mode ir ļoti mazs uzņēmums – kopā ar Lindu un viņas dzīvesbiedru Paade Mode vadības komandā strādā tikai vēl viens cilvēks. Sadarbības partneri? Linda lēš – tādu ir divdesmit ar savām komandām. Kopā – vairāki simti cilvēku. «Esam maza, mobila komanda. Domāju, tas arī ir viens no veiksmes aspektiem,» spriež uzņēmēja. Reizēm viņa pasapņo par savu ražotni, kur varētu eksperimentēt. Taču tas nozīmētu lielu finansiālu slogu uzņēmumam, ražošanas jaudas kāpināšanu. Sava ražotne uzņēmējas plānos ir, bet – tad, kad bizness būs nostabilizēts.

Pati veido kolekcijas

«Ikviens var jebko, ja vien vēlas,» Lindas biznesa stāstā šim amerikāņu sapni atgādinošajam uzstādījumam bija sava loma. Sākotnēji viņa vēlējās Paade Mode kolekciju veidošanai piesaistīt Latvijas modes dizainerus. Taču sadarbība izrādījās neveiksmīga – radās problēmas ar skiču nodošanas termiņiem. «Trīs dienu laikā radīju kolekciju pati – kā patika un kā jutu, ka vajag, izgāju no situācijas bezizejā,» viņa stāsta. Par krāsu salikumiem, faktūrām, formām Lindai nebija akadēmisku zināšanu. Taču ar savu izjūtu viņa trāpīja mērķi – modeļi pircējus un modes pasaules zinātājus uzrunāja. Tagad jau piecus gadus Linda ir dizainere savā uzņēmumā, kā arī pārvalda ražošanu. Viņas vīrs vada Paade Mode finanses un pārdošanu. Savukārt māksliniece Edīte Ķirse līdzdarbojas dizaina radīšanā, kā arī strādā ar Paade Mode sociālajiem tīkliem, mārketingu.

Šogad kolekcijā ir 180 apģērbu. Linda atzīst, ka grūtākais ir saprast, kas cilvēkus interesēs pēc gada, kad viņi ieraudzīs saražoto preci, pie kuras dizaina komanda strādā jau patlaban. Pasaule ir apaļa – šāds nosaukums dots 2017. gada rudens un ziemas kolekcijai. Linda iedvesmojusies no ziemīgajiem mežiem, vietējās kultūras un arhitektūras tradīcijām, kā arī Ģertrūdes Stainas bērnu grāmatas The World is Round estētikas. «Es nezīmēju – to neprotu,» atzīstas Linda. «Roka» viņas idejām ir kolēģe Edīte. Taču katra no kolekcijām saistīta ar kādu būtisku pārdomu, inspirācijas posmu Lindas dzīvē. Uzņēmēja vērtē, ka pirmās kolekcijas izdevušās salīdzinoši piezemētas. Taču bijis dzinulis – katru nākamo radīt aizvien labāku. «Tas mums arī izdodas,» viņa rezumē. Svarīgs arī ekoloģiskais aspekts – uzņēmums turas pie patlaban pasaulē populārā uzstādījuma «mazāk ir vairāk». Tas nozīmē kvalitāti, atbildīgu ražošanu vērtēt augstāk par pelnīšanu uz kvantitātes, lētuma rēķina, nesamērīgi patērējot dabas resursus. Ekoloģiskā domāšana modes biznesā ir populāra tendence. Masu modes zīmoli pat praktizē atvainošanos par resursu šķērdēšanu, solās izmantot pārstrādājamus materiālus, ētiski izturēties pret darbaspēku un tamlīdzīgi. «Mūsu klienti ir cilvēki, kuriem šie jautājumi ir svarīgi,» saka latviešu bērnu modes zīmola izveidotāja Linda. «Tāpēc viņi nebrīnās par cenu, saprot, ka zemāka tā vienkārši nevar būt.»

Pēdējos trīs gadus Paade Mode eksportē lielāko daļu savas produkcijas – 98%. Pirmo izrāvienu tirdzniecībai ārvalstīs nodrošināja 2014. gada vasaras kolekcija, ar kuru Paade Mode pirmoreiz aizbrauca uz Parīzes bērnu modes izstādi. Bieži jauniem zīmoliem jācīnās vairākus gadus, lai viņu kolekcijas tiktu pamanītas starptautiskajās izstādēs. Paade Mode saņēma pasūtījumus jau pēc pirmās. «Protams, arī paši meklējām kontaktus ar veikaliem, kuriem varētu piedāvāt mūsu apģērbu,» Linda stāsta. Atpazīstamību bērnu modes gardēžu vidē veicināja arī prestižā franču modes balva MilK Fashion Award, ko zīmols ieguva par 2015. gada rudens un ziemas kolekciju. Nesen pieprasījumu jaunās kolekcijas pirkumam atsūtījusi maza amerikāņu filmzvaigzne Makenna Greisa (McKenna Grace) – viņas tēlojumu filmā Gifted maijā kinoteātros varēs redzēt arī Latvijas skatītāji. «Mēs tikai skatāmies instagramā – atkal viņa uz filmas prezentāciju bijusi kādā no mūsu apģērbiem,» priecājas latviete.

Vēl kāda nianse, ko grūti nosaukt citādi kā par biznesa veiksmes zīmi: kontaktu vietnē LinkedIn ar Lindu vēlējušies sazināties profesionāļi no Zara globālās vadības tīkla. Cilvēki mūsdienu pasaulē meklē interesanto, atšķirīgo. Un Linda ar savu bērnu modes biznesu tāda ir.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Vēlme pārsteigt, radīt ko jaunu, izaicināt un pārspēt sevi!

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Inovatīvam uzņēmējam nevajag pārlieku uztraukties, ja kāds viņa produktu kopē, bet gan vairāk koncentrēties uz kā jauna, vēl neredzēta radīšanu. Esi tendenču radītājs, nevis kopētājs!

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Likums «mazāk ir vairāk» strādā! Koncentrējies, atmet lieko un ātrāk nokļūsi, kur vēlies!

Komentāri (24)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu