Atklāta vēstule Latvijas amatpersonām
Vēsturnieks Eižens Upmanis, kurš vislabāk pārzināja mūsu dižagaru Panteonu – Rīgas Lielos Kapus, no mums aizgāja 28.septembrī. Dažas nedēļas pirms nāves pie viņa nonāca informācija, kurai bija paredzēts būt slepenai – bija notikušas konsultācijas par tramvaja līnijas būvdarbiem Lielajos Kapos. Viņš šo informāciju nodeva mums, Lielo Kapu draugiem, mēs tālāk – sabiedrībai.
Sabiedrības reakcija bija vētraina. Divi mēneši pagāja, klausoties Rīgas domes (RD) sabiedrības maldināšanu un pretrunu pilnas runas. Sabiedrībai un medijiem tikai apgalvots, ka projekta nav, līdz ar to nav, ko redzēt, kā arī nav vajadzīga sabiedriskā apspriešana. Tajā pat laikā tika izsūtīta informācija par īpašumu atsavināšanu.
Sabiedrības pārstāvjiem domes sēdēs, kur notika balsojumi, vārds netika dots. RD priekšsēdētājs Nils Ušakovs izteica aizskarošas piezīmes sev raksturīgajā ņirdzīgajā manierē, bet otrai pusei netika dota pat iespēja oponēt. Tagad, kad RD ir nobalsojusi par šī visu laiku dārgākā Latvijas pilsētas tramvaja projektu, kura patiesā nepieciešamībai pilsētai ir vairāk nekā apšaubāma, mēs nolēmām lūgt sabiedrības atbalstu.
Atklātā vēstule īsā laikā tika atsaucīgi parakstīta. Spoži Atmodas laika vārdi ievada parakstītāju sarakstu. Visi, kas vēlas, tagad var parakstīties elektroniski portālā manabalss.lv. Mēs neaprobežojamies tikai ar parakstiem. Mēs strādājam tālāk. Ļoti priecāsimies par palīdzību, jo īpaši juridisku. Paldies ikkatram, kas mūs atbalsta.
Esam PAR Lielo kapu aizsardzību un cilvēkiem patiesi nepieciešamu transporta kustības plānojumu. Esam PRET visu laiku dārgāko Latvijas pilsētas satiksmes projektu, tautā sauktu par Kapu tramvaju, kas apdraud Latvijas vēsturisko mantojumu.
Atklāta vēstule amatpersonām Lielo kapu atbalstam
Vēstule adresēta Valsts prezidentam Raimondam Vējonim, 12.Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei, ministru prezidentam Mārim Kučinskim, satiksmes ministram Uldim Augulim, kultūras ministrei Dacei Melbārdei, finanšu ministrei Danai Reizniecei-Ozolai, 12.Saeimas deputātiem, LELB arhibīskapam Jānim Vanagam.
Lielu sašutumu sabiedrībā izsaukusi Rīgas domes iecere par tramvaja līnijas būvniecību Lielo kapu teritorijā. Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova, Rīgas satiksmes departamenta pārstāvju un deputātu dažādie publiskie paskaidrojumi pēc šīs informācijas publiskošanas ietver virkni pretrunu: gan apgalvojumus, ka neviens apbedījums netiks skarts, gan apbūves apstiprināšanu kapu teritorijā. Rīgas domes 11.oktobra sēdē izplatītā tramvaja projekta ieceres shēma apliecina, ka tramvaja līnijai nepieciešamais braucamās daļas paplašinājums neapšaubāmi atradīsies kapos.
Rīgas Lielie kapi ir unikāls Latvijas vēstures objekts. Tos politisku iemeslu dēļ slēdza padomju okupācijas gados. Kapi de facto tika pakļauti sankcionētai un nesankcionētai demolēšanai. Pāri kapu teritorijai tika izveidota Senču iela. Iespējamā tramvaja līnija kapu teritorijā būtu amorālās padomju politikas turpinājums, vēsturiskās atmiņas iznīcināšanas mēģinājums. Tas vērstos pret kapos apbedīto Rīgas un Latvijas cēlāju, brīvības cīņu varoņu un tautas dižgaru piemiņu. Tas dziļi aizskartu tos, kas vēl spilgti atceras notikumus padomju laikos, un tos, kuru tuvinieki ir apbedīti šajos kapos. Tas vērstos pret Latvijas identitāti un vēsturi.
Kategoriski iebilstam pret jebkādu būvniecības ieceri, kas skar Lielo kapu teritoriju vai kādu no apbedījumiem.
Ņemot vērā augšminēto, aicinām:
nekavējoties apturēt šo projektu, līdz juridiski saistoši tiktu dokumentēts, ka tramvaja būves laikā netiks skarta Lielo kapu teritorija, tajā skaitā neviens no apbedījumiem;
pieprasīt Rīgas domei izskatīt citas Rīgas pilsētas un Skanstes rajona transporta attīstības shēmas un tās publiski pamatot;
piešķirt Lielajiem Kapiem nacionālo interešu objekta statusu un veidot atbilstošu aizsargzonu;
atcelt ielu sarkanās līnijas Lielo kapu teritorijā, mazinot apdraudējumu kapiem kā valsts nozīmes arhitektūras piemineklim;
izvērtēt Lielo kapu juridiskās piederības jautājumu un nodrošināt, lai kapi vai to papildu daļa nepārietu pašreizējās Rīgas domes pārziņā;
ciešā sadarbībā ar sabiedrību sākt Lielo kapu atdzimšanas projekta izveidošanu un īstenošanu, ņemot vērā publiski un ekspertu vidū izskanējušās idejas un priekšlikumus;
vēlreiz pārskatīt ES Kohēzijas fondu piešķirtās naudas lietderību tieši Skanstes tramvaja projektam kopumā, ņemot vērā, ka tās izlietošana pretēji Rīgas aktuālām iedzīvotāju transporta vajadzībām grauj projektā iesaistīto pušu reputāciju, uzticību valstij un tās dalībai ES, jo, cita starpā, notikusi bez pienācīgas publiskas vērtēšanas.
Atgādinām, ka šāds projekts nav ietverts Rīgas pilsētas Attīstības stratēģijas 2014.-2020.gadam Rīcības plānā, kurā ir minētas akūtas sabiedriskā transporta vajadzības.
Lūdzam Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa, 12.Saeimas priekšsēdētājas Ināras Mūrnieces un ministru prezidenta Māra Kučinska iesaisti šajā jautājumā. Uzsveram katra šīs vēstules saņēmēja, jo īpaši satiksmes ministra Ulda Auguļa, kultūras ministres Daces Melbārdes un finanšu ministres Danas Reiznieces-Ozolas atbildību šajā jautājumā. Aicinām Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas vadītāju arhibīskapu Jāni Vanagu kā kristīgas organizācijas vadītāju paust savu attieksmi pret Kapu tramvaja plānu.
Rīgā 2016.gada oktobrī
Lielo kapu draugi: [email protected], www.ej.uz/LieloKapuDraugi
Vēstuli sagatavojuši: Rita Eva Našeniece, Antonija Lapsiņa, Anastasija Iļjina, Viktors Dāboliņš, Andris Gobiņš. Vēstules saturam piekrīt un lūdz sevi pievienot kā parakstītāju vairāk nekā 200 cilvēku.
Komentāri (19)
Absints 20.10.2016. 13.53
Par kapiem. Mēs ne par vienu vietu nevaram zināt vai tur kāds nav norakts, Precīzāk, vai tur kāds nav bijis kādreiz norakts. Tas kas notiek Lielajos kapos patreiz, ir tieši tas, ko varētu darīt “tramvajs”- kapa vietu likvidēšna. Īstenībā ir maza starpība, vai ar LELB gādību, vai drīzāk bez tās, kapi sabrūk, vai kādam kapam pāri iztaisa tramvaja sliedi. Es drīzāk teiktu, ka te vietā būtu sabiedrības sašutums pat Lielajiem kapiem, par to, ka tās īpašnieks, luterāņu baznīca, ne tos kopj, ne arī citiem to ļauj darīt. Ķibilds to “Adresēs” smuki izgaaismoja, taču tas palika bez uzmanības.
Problēma ir cita – Rīgas Domes nihilistiskā attieksme, neapdomātā rīcība. Eksperti saka, ka citur tramvaja līnija būtu vajadzīgāka, un nešaubos, ka ir arī citi rajoni, kuriem ir vakadzīgās Eiropas naudas birkas. Ne miņas, ne ziņas par jebkādiem apsvērumiem, eksperīzēm, analīzes.. Viss atkal notiek “savējo” starpā. Tāpēc arī es esmu pret šo projektu. Nu nevar tak ar tanku braukt trauku veikalā. Šķiet Ušakova banda ir sajutusies tik varena, ka var absolūti ignorēt sabiedrības viedokli. Un tas ir nepieņemami.
1
Anonīms > 20.10.2016. 14.08
Naciķu kūrētā KM slepeni parakstīja līgumu ar Aizkraukles banku par modernās mākslas muzeju – slepeni , bļedj – kārtejo reizi sasodītā slepenība, kas automātiski nozīmē, ka nodokļu maksātājus nostādīs fakta priekšā – valsts zaudē to un to … izpildītāji ir …vainīgie un atbildīgie nav
Protams, pēc Citadeles miljonu miljoniem – Ušakovs ar savu šadurska demisiju un kapu tramvaju – nāk kā saukts – ir grēkāzis un vienīgais ļaunums, bet es tā nedomāju . Es domāju, ka Ušakovs tikai centīgi izpilda lielo vīru lēmumus – to vīru, kuri diriģē un komandē gan saeimu, gan valdību
0
rinķī apkārt 20.10.2016. 14.36
Būvēt uz cilvēku kauliem sliežu ceļus, tas jau Krievijas impērijā nav nekas jauns, ierasta lieta.
1
jurisml_inbox_lv > rinķī apkārt 20.10.2016. 16.48
buuveejot staļina vaardaa nosaukto belomorkanal 227 km garumaa ,tas uzbuuveets uz cilveeku kauliem, necilveeciigos apstaakļos gaaja bojaa 25 000 politieslodziito, raka ar rokaam un grunti stuuma ar tačkaam , taa bija boļševiku pecgades triecienceltne , izbuuveeja nepilnos 3 gados.
0
Anonīms 20.10.2016. 13.35
RD priekšsēdētājs Nils Ušakovs izteica aizskarošas piezīmes sev raksturīgajā ņirdzīgajā manierē, bet otrai pusei netika dota pat iespēja oponēt.
Varbūt ir tādi ļaudis, kam šī ņirdzīgā maniere patīk, tomēr ir nožēlojami, ka tāds ir Rīgas mērs. Ļoti, ļoti nožēlojami. Varbūt profesionāļi mediķi varētu šādas rakstura iezīmes paanalizēt, kas tas ir, no kā tas ceļas. Vai tā ir augstprātība, vai gluži otrādi mazvērtības komplekss, bet ne viens, ne otrs par cēlu dvēseli neliecina, un varbūt tieši šīs īpašības N.Ušakovu vedina uz sabiedrību šķeļošiem un kacinošiem lēmumiem. Varbūt līdzsvarotībai kādu ārstniecības kūri iziet.
1
vitalisvita > Anonīms 22.10.2016. 07.35
“Varbūt līdzsvarotībai kādu ārstniecības kūri iziet.”
—————————————————–
Bet…kāda jēga viņu “ārstnieciski kūrēt”, ja aiz viņa stāv “Vienotā Krievija” ar vēl stiprāku impēriskā patriotisma injekcijas devu?
0