Tomēr noraida ideju aizliegt it kā netikumīgus mācību līdzekļus
Saeima otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Izglītības likumā, ar kuriem iecerēts noteikt, ka izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, īpaši tādām kā laulība un ģimene.
Tajā pašā laikā deputāti noraidīja priekšlikumu, kas paredzēja izglītības iestādēs aizliegt tādu mācību līdzekļu un citu materiālu izmantošanu vai izplatīšanu, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību, ziņo LETA.
Tādējādi tika atbalstīta daļa no deputātes Jūlijas Stepaņenko (S) sākotnēji iesniegtajā priekšlikumā paustās idejas.
Stepaņenko piedāvāja Izglītības likumā iekļaut pantu “Izglītība un tikumība”, kurā tiktu noteikts, ka izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kura atbilst Latvijas Republikas Satversmes 110.pantā ietvertajām aizsargātajām un atbalstāmajām vērtībām, kā arī būtu paredzēts, ka mācību līdzekļu un citu materiālu, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko, estētisko, intelektuālo vai fizisko attīstību, izmantošana un izplatīšana izglītības iestādēs ir aizliegta.
Priekšlikums izraisīja plašas diskusijas. Kritiku tam veltīja biedrība “Papardes zieds”, uzsverot, ka, aizliedzot skolās izmantot mācību materiālus, kas “negatīvi ietekmē tikumību”, vairāki politiskie spēki tikumības vārdā vēlas vērsties pret pedagogu un skolēnu brīvību. Pret izmaiņām iestājās arī izglītības ministre Mārīte Seile. Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (V) kritizēja, ka ar grozījumiem tieši tiek kopētas Krievijas ideoloģiskās nostādnes.
Savukārt Latvijas Romas katoļu baznīcas Rīgas arhibīskaps metropolīts Zbigņevs Stankevičs, Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps Jānis Vanags, Latvijas Pareizticīgās baznīcas Rīgas un visas Latvijas metropolīts Aleksandrs un Latvijas baptistu draudžu savienības bīskaps Pēteris Sproģis atklātā vēstulē aicina Saeimas deputātus balsot “par” grozījumiem Izglītības likumā.
Organizācija “Cenzūrai nē” bija sagatavojusi petīciju, kurā aicināja Saeimu nevirzīt tālāk Stepaņenko ideju Izglītības likumā iekļaut neskaidro aizliegumu izglītības iestādēs izplatīt un izmantot materiālus, kuri “var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko, estētisko, intelektuālo vai fizisko attīstību”.
Organizācija uzskata, ka ar šiem likuma grozījumiem tiek pausta neuzticība izglītības iestāžu vadītājiem un pedagogiem. Viņasprāt, likuma grozījumi tiek pieļauti, pamatojot to ar atsevišķu deputātu personiskajām iedomām un bailēm, nevis ar zinātniskiem pētījumiem, kuros tiktu pierādīta noteiktu mācību materiālu neatbilstība skolēnu psiholoģiskajai sagatavotībai. Tā vērš uzmanību, ka grozījumus neatbalsta arī Izglītības un zinātnes ministrija.
Nav saprotams, pēc kādiem kritērijiem turpmāk plāno realizēt mācību līdzekļu izvērtējumu atbilstoši tikumības standartiem, kas par to būs atbildīgs un kā tiks organizēts materiālu izvērtējums Valsts izglītības satura centrā, teikts petīcijā. Domubiedru grupa atgādina, ka jau patlaban nedrīkst izmantot tādus mācību līdzekļus un citus materiālus, kas ir pretrunā ar Satversmi, likumiem un citiem normatīvajiem aktiem. Turklāt par to jau ir atbildīgs pedagogs, kas sagatavo mācību materiālus skolēniem.
Savukārt Stepaņenko publiskā paziņojumā noraidīja “tikumības grozījumiem” veltīto kritiku. Politiķe uzskata, ka pašlaik bērniem, kuri vēl pat nav aizdomājušies par fizisko tuvību, stāsta par slimībām, kuras var iegūt dzimumceļā, un sekss tiek pasniegts kā augstākais attiecību punkts. Bērniem ar nenobriedušu prātu, kuri meklē savu identitāti, tiekot stāstīts par iespēju izvēlēties viendzimuma attiecības. Diemžēl tas notiek ar vairāku nevalstisko organizāciju un fondu palīdzību, norāda Stepaņenko.
Viņa uzskata, ka bērniem ir jāstāsta par intīmām attiecībām, bet gan pasniegšanas veids, gan konteksts ir jāpārskata. “Proti, jāstāsta par to tieši attiecību, ģimenes un laulības kontekstā, bez eksperimentiem ar bērna dzimuma identitāti, nepiesaucot dažādus viendzimuma attiecību variantus un nereducējot seksuālās attiecības uz mehānisku darbību, kurā atbildība izpaužas tikai un vienīgi kā kontracepcijas lietošana,” uzsver politiķe.
Komentāri (51)
DD1 23.04.2015. 17.22
Tumsonības triumfs. Un es domāju, ka tas iespējams tikai Krievijā…
3
Normunds > DD1 23.04.2015. 17.42
netikums ir gaisma?
0
aivarsk > DD1 23.04.2015. 20.17
Curikiem netikums vai tikums – viss viens, nespēj atšķirt, kas labs, kas slikts…
0
Zasulaux > DD1 24.04.2015. 05.28
KATRS, KAS Nemīl pederastiju, ir putinists un Kremļa aģents.
0
canoss 23.04.2015. 16.21
Un sakiet vēl kad Latvijā nav cenzūras. Vienu gan nespēju saprast, kāda te ir teikšana baznīcu kungiem? Viņi visi ir atbrīvoti no nodokļu maksāšanas un arī ir atdalīti no politiskās dzīves. Bet nez kāpēc jaucas valsts politikā? Jeb deputāti cenšas izpatikt visiem? Pasaulē ir pēdējā laikā uzliesmojusi sērga, ka nu jācīnās pret seksu. Tak nevarat bērnam liegt dzīvot pēc dabas likuma, jo kad bērns sasniedz dzimumbriedumu, tad viņam par to rodas spēcīga interese un neviens deputāts, ne ar baznīcu kungs nespēs aizliegt to izpētīt.
Vai ar domājiet, kad ja bērnam skolā mācīs veselības audzināšanā, kas notiks ar viņu ja lietos apdullinošas vielas? Vai kad izskaidros dzimuma atšķirības? Bērns kam nav dzimuma briedums un viņa ķermenis nav sācis izstrādāt smadzenēs uzbudinošās vielas, ar par tādām tēmām nebūs ieinteresējams, taisni panāks pretējo. Tāpēc to var mācīt tikai kad ir sasniegs briedums, bet ar likumu ko aizliegt ir pilnīga tumsonība. Un daudzās valstīs ir izstrādāts elementārs princips, kad vecākiem ir jāparaksta attiecīga atļauja ka viņa atvasei var mācīt, kādu no tām lietām par ko te Latvijā tā šūmējas. Ja vecāki grib kad viņu atvasei māca kas ir apreibinošas vielas, vai kas ir dzimuma lietas, vai kas ir baznīcu lietas, tad paraksta attiecīgu atļauju un ar to viss ir kārtībā. Bet pieņemt slimus vidus laika likumus 21 gadsimtā ir vienkārši marazms.
2
Ēriks > canoss 23.04.2015. 17.25
Tad tu gribi,lai kaimiņš savam dēlēnam iemāca lietot narkotikas un alkaholu,lai pēc tam viņš reibumā tev uzbrauktu virsū ar vecāku mersi?
0
canoss > canoss 18.06.2015. 00.33
>>Ēriks<< Vai esi ko saēdies kad šādus murgus raksti? Nav nekad neko tādu rakstījis un teicis.
0
traductrice 23.04.2015. 16.06
būtu paredzēts, ka mācību līdzekļu un citu materiālu, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā […] intelektuālo […] attīstību, izmantošana un izplatīšana izglītības iestādēs ir aizliegta.
—
Šito es interpretētu daudz plašāk. Izglītojamā intelektuālo attīstību var kavēt un kavē daudzi krievu propogandas mācību līdzekļi.
2
canoss > traductrice 23.04.2015. 16.32
Ja jau cenzūrē tad cenzūrē riktīgi. Ja ko vaig aizliegt tad krievu valodas mācīšanu skolās! Jo tieši šis ir klupšanas līdzeklis tam kad krieviski runājošie, nevēlas integrēties. Tas nav liegums šo valodu apgūt ārpus skolas, bet nevajag to mācīt skolā un vēl par budžeta naudu. Jo tagad ir noliegtas citas valodas, kas ES teritorijā dzīvojošiem daudz vairāk noder kā krievu valoda. Neuzskatu kad pret valodu būtu jācīnās, bet ir jādomā stratēģiski pareizi, pašlaik deputāti nāk un iet, šodien ar putainu muti atbalsta nacionālās intereses, bet jau pēc kāda laika iemetas pretējā pusē un jau cīnās par kādas citas valsts interesēm.
Tā vietā lai domātu par vajadzīgākiem lēmumiem mērkaķojas ar kaut kādu tur saskaņas iesniegto likumu.
0
traductrice > traductrice 23.04.2015. 17.56
skola jau ir segregācijas otrais solis. Pirmais ir bērnudārzs, kur pa lielam bērns vispār iemācās runāt – vienā, divās vai varbūt pat vairākās valodās, nemaz nezinot, ka mācās. Tas vienkārši notiek.
Latvijā ir jābūt tikai viena veida valsts dārziņiem – latviešu valodā. Un viss. Tad krievs 1. klasē aizies, mākot 2+2 sarēķināt latviski, nevis tulkojot “no dzimtās”. Bet dzimto neviens neliedz runāt ģimenē.
0