Tikai „mazliet“ šmaukties • IR.lv

Tikai „mazliet“ šmaukties

23
Autoavārijā. Foto: Ieva Čīka, LETA
Gunārs Nāgels

Par mūsu arvien nemainīgo nespēju ievērot likumus un noteikumus

Ja „gāze grīdā” taisās atgriezties Latvijas politikā, tad tomēr ir mēģinājums samazināt „gāzi grīdā” uz Latvijas autoceļiem.

Latvieši ir spējīgi izrādīt lielu disciplinētību – piemēram, dziedāšana korī, – bet tūliņ, kad piesēžas pie automašīnas stūres, tad arī var pazust paškontrole un mēra sajūta.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) tagad ir izteikusi vēlmi sodīt arī tos autovadītājus, kas atļauto braukšanas ātrumu pārsniedz par 10 km/h. Līdz šim ir bijis Ls 10 sods par ātruma pārsniegšanu līdz 20 kilometriem stundā apdzīvotā vietā, bet ārpus tās – uz šosejām – pieci lati. Un bieži nekāds sods, ja pārsniedz atļauto ātrumu „tikai” ar 10 km/h.

Šis apsveicamais solis ir Latvijas medijos izraisījis tādus virsrakstus kā „Autovadītājus grib sodīt arī par niecīgu atļautā ātruma pārsniegšanu.” Man jāsecina, ka tāpat kā nevēlēšanās Latvijā lietot drošības siksnas mašīnā, šī pretkampaņa ir pa daļai izskaidrojama ar fizikas un bioloģijas faktu nezināšanu.

Vai šis „niecīgais” pārkāpums patiešām ir tik niecīgs? Kādas varētu būt sekas? Protams, bez tā, ka mums jau ir ieaudzināta tendence „niecīgi” zagt, „bišķiņ” pamelot, „mazliet” šmaukties – gan ikdienas dzīvē, gan biznesā, gan celtniecībā…

Bet dažreiz ir tieši šis „niecīgais”, „bišķiņ”, „mazlietiņ” ir tas, kas nosaka robežu starp dzīvību un nāvi.

Austrālijas pavalsts Viktorija jau sen izcēlās pasaules mērogā ar kampaņu par ceļu satiksmes drošību. Kā pirmā valsts pasaulē, tā jau 1970.gadā ieviesa obligāto drošības jostu lietošanu, tādā veidā redzami samazinot autoavārijās izraisītos nāves gadījumus. Šai kampaņai bija divas daļas – sodi par jostu nelietošanu un turpinoša izglītības kampaņa, skaidri parādot jostu neizmantošanas sekas. (Jāpiebilst interesantu, daudziem nezināmu faktu, ka fizikas un bioloģijas likumi ir tieši tādi paši mašīnas aizmugures sēdeklī sēdošajiem, kā priekšā sēdošajiem).

Kampaņas „Samazini par 5″ (Wipe off 5) ietvaros tiek visādi demonstrēts, kā pat piecu km/h ātruma atšķirība var būt liktenīga. Piemēram, apdzīvotā vietā risks iekļūt avārijā, kurā ir cietušie, dubultojās ar katriem pieciem km/h, ar ko pārsniedz 60 km/h. Smagi bremzējot no 60 km/h ātruma, mašīna apstāsies aptuveni pēc 45 metriem. Bet, smagi bremzējot no 65 km/h ātruma, tā pēc 45 metriem vēl kustēsies ar aptuveni 32 km/h. Tā ir ļoti liela atšķirība.

ASV pētījumi rāda, ka, ietriecoties gājējā ar 32 km/h ātrumu, apmēram 5% gadījumu cilvēks nomirs. Ar lielākiem ātrumiem nāves varbūtība ātri paaugstinās: 48 km/h – 40%, 64 km/h – 80% un 80 km/h – gandrīz 100%. (Neapaļie ātrumi ir tādēļ, ka ASV mēra jūdzēs, un tie iznāktu 20, 30, 40 un 50 jūdzes stundā).

Es ceru, ka Latvijā neīstenosies cita virsraksta pareģojums: „Ieviešot jaunos naudas sodus, jāmaksā būtu gandrīz visiem autobraucējiem,” jo naudas sodu ieviešana ir ar mērķi mainīt cilvēku attieksmi.

Visi gājēji jutīsies drošāk, ja autovadītāji atcerētos, ka gāzes pedālis var arī kļūt par nāves pedāli.

Būsim uzmanīgāki un iecietīgāki!

Autors ir laikraksta „Latvietis” redaktors Austrālijā

 

Komentāri (23)

lindapastare 16.12.2013. 09.59

Autor, šis ir abpus griezīgs nazis. Mēģinot parādīt, ka pārkāpt satiksmes noteikumus ir tik pat noziedzīgi kā zagt, melot un šmaukties, tiek netieši pateikts, ka zagšana, melošana un šmaukšanās ir tik pat maznozīmīgs pārkāpums kā neliela ātruma pārsniegšana uz taisnas, tukšas un labi pārredzamas šosejas.

+13
-4
Atbildēt

3

    janisvaivods63 > lindapastare 16.12.2013. 12.56

    Mūsu galvenā problēma ir pārliecība, ka nav nekas ļauns “bišķiņ nozagt” vai “bišķiņ pārkāpt noteikumus”. Diemžēl šis “bišķiņ” katram ir savs un rezultātā atkāpes no normas var sanākt ļoti lielas un sekas – traģiskas.

    Tāpēc vienīgais risinājums, manuprāt, ir tomēr ievērot noteikumus un neattaisnot nekādus pārkāpumus. Ja ir slikti noteikumi, tad tie ir jākoriģē, nevis katram pašam jāizlemj, cik lielā mērā tos ievērot.

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    kristaps_drone > lindapastare 16.12.2013. 14.48

    “Ja ir slikti noteikumi, tad tie ir jākoriģē, nevis katram pašam jāizlemj, cik lielā mērā tos ievērot.” – interesanti, kā ierindas autobraucējs var koriģēt sliktus noteikumus?

    +5
    -1
    Atbildēt

    0

    Ojārs > lindapastare 16.12.2013. 21.59

    Baigi principiālais! Es ceru, ka Nāgels nekad nebalsos par Vienotību, jo Zaķis nedaudz šmaucās ar nodokļiem. Sīkums, bet nepatīkami, vai ne? :)

    +4
    0
    Atbildēt

    0

janis17 16.12.2013. 17.24

Autors nesaprot policijas “augsto morāli”. Latvijā, kā arī neizprot kosmisko lāzertehnoloģiju fotoradara mērījuma precizitātes atbilstību mana auto spidometra raustīgi vibrējošās bultiņas precizitātei un atbilstībai riepu izmēram ziemas un vasaras riepām, spiedienam riepās utt….
Ne jau tāpēc, ka kāds grib neievērot likumu, ir šie 10 km/h vajadzīgi, bet gan mērījumu precizitātei. Ja jau lāzerradaram ir +- 3 km/h kļūda, tad cik ir VW golf spidometram, atkarībā no riepu izmēra?
Ja kāds man netic, tad lai pamēģina reālā satiksmē ar GPS noturēt precīzu ātrumu ilgāk par minūti!
Braukt ievērojami lēnāk, lai neuzrautos uz radara, apdraud satiksmi vēl vairāk, jo sākas apdzīšanas, papildu stress.

+5
0
Atbildēt

0

Uldis Šneiders 16.12.2013. 10.12

Raksts būtu jāsāk ar to, ka autors ir Austrālijā dzīvojošs latvietis, kas ļauj labāk izprast viņa domu. Tur, zaļajā kontinentā attieksme pret likumiem un noteikumiem droši vien ir citāda, jo cilvēki tajos orientējas un tie, cerams, ir ciešā saistībā ar loģiku un saprātu un, kas svarīgi, darbojas cilvēku labā. LV ir pilnīgi pretēji…
Kas attiecas uz braukšanu – vai sods ir tas, kas liek domāt par ātrumu? Nez vai… Pieļauju, ka sodu pastiprināšana iereibušiem braucējiem ir ko mazinājusi (datus neesmu redzējis), bet, nemainoties kopējai lietu uztverei un skatam, nekas nemainīsies. Policisti kasēs naudu, Valsts Kase pildīsies, mašīnas sāks konfiscēt un labums būs joprojām 0 tuvumā. Atskaitēs brīnišķi rakstīsim, ka.. Bet faktiski nekas nemainīsies. Patlaban visas akcijas, kas aicina palielināt sodus, ir prasta un stulba Valsts kases pildīšana, neko nemainot pēc būtības. (Ja nemaldos, valdība ne tik sen jau palielināja ieņēmumu prognozes sodiem par ātruma pārsniegšanu – izcila stratēģija!!!!) Tikpat labi mēs varam cītīgi ārstēt bronhītu slimniekam, kas ik dienu pie ārsta ceļu mēro basām kājām (arī ziemā).

+6
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu