Iepirkumu sliekšņa palielināšana vairos korupcijas riskus • IR.lv

Iepirkumu sliekšņa palielināšana vairos korupcijas riskus

21
Foto: Evija Trifanova, LETA
Renārs Krūgaļaužs

Ir īstais laiks, lai diskutētu par izmaiņām Publisko iepirkumu likumā un sakārtotu sistēmu

Plānotās izmaiņas Publisko iepirkumu likumā – tā saucamo mazo iepirkumu sliekšņa palielināšana no 20 tūkstošiem uz 30 tūkstošiem latu – pašreizējā Latvijas ēnu ekonomikas situācijā nav pārdomāts risinājums.

Patlaban Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lemj par izmaiņām Publisko iepirkumu likumā, kur kā viena no būtiskākajām izmaiņām paredzēts palielināt slieksni vienkāršotas procedūras iepirkumiem no 20 tūkstošiem uz 30 tūkstošiem latu.

Mazo iepirkumu slieksni nedrīkst paaugstināt, ja netiek sakārtota iepirkumu uzraudzības sistēma. Šobrīd iepirkumu pārsūdzības, kas attiecas uz mazajiem iepirkumiem, neizskata Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB), bet tās tiek skatītas Administratīvajā tiesā. Līdz brīdim, kamēr tiesa lemj, kurai no pusēm ir taisnība, ir pagājis vismaz gads un “strīda ābols” jau sen ir realizēts, nauda saņemta un tiesas lēmumam vairs nav nekādas jēgas. Faktiski “gaisā karājoties” paliek ne tikai aizdomas par iepirkuma sludinātāja negodprātību, bet arī tiek veltīgi tērēta nodokļu maksātāju nauda.

Mūsu uzņēmuma praksē ir precedents, kad apstrīdējām kādas pašvaldības iepirkuma konkursa rezultātu. Tiesa lēma par labu „Livland”, atzīstot, ka pašvaldība bija pārkāpusi likumu, bet, ņemot vērā procesa laikietilpību, mūsu ieguvums par faktisko lētākās cenas piedāvājumu iepirkuma konkursā bija atmaksāta valsts nodeva pārdesmit latu apmērā. Šis ir pierādījums, ka šādu mazo iepirkumu pārsūdzība ir neefektīva un lieka. Tajā pat laikā šie tā saucamie mazie iepirkumi ir viena no izdevīgākajām iespējām shēmu īstenošanā.

Mazie iepirkumi (līdz 20 tūkstošiem latu) veido vidēji 30-40 procentu valsts iepirkumu.

Patlaban vismaz trešdaļa iepirkumu faktiski ir bez stingas uzraudzības un kontroles mehānisma. Arguments par birokrātijas mazināšanu līdz ar mazo iepirkumu sliekšņa palielināšanu, neiztur kritiku. Protams, sakārtojot sistēmu, tas būtu apsveicams un loģisks solis, bet, šķiet, ka valdība jautājumu risina no otras puses, radot iespējas likuma apiešanai lielākas naudas summas robežās. Ir īstais brīdis, lai diskutētu par izmaiņām Publisko iepirkumu likumā un sakārtotu sistēmu, ņemot vērā arī mazo un vidējo uzņēmumu viedokli un intereses.

Autors ir SIA „Livland” valdes loceklis

 

Komentāri (21)

lismanis 18.04.2013. 15.49

mani fascinē šādi raksti, kur runa ir par likumu vai sistēmas “sakārtošanu”. raksta autors visbiežāk ar “sakārtošanu” domā sava viedokļa nostiprināšanu likumā.

+1
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu