Nemācoties no savām kļūdām, riskējam atkal zaudēt miljardus

  • Kārlis Purgailis
  • 12.08.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Strādājot pie nākamā valsts budžeta veidošanas, izskanējušas idejas, kā iespējams reformēt pensiju sistēmu, lai palielinātu esošo pensionāru ienākumus un samazinātu izmaksas darba devējiem. Vai īstermiņa problēmu risināšanā esam gatavi ziedot darbspējīgo iedzīvotāju cerības uz pārtikušām vecumdienām?

Jau kādu laiku tiek runāts par priekšlikumiem veikt izmaiņas pensiju sistēmā, proti, samazināt darba ņēmēja veiktās iemaksas pensiju 2. līmenī. Mērķis – mazināt kopējo darba devēja nodokļu slogu. Pašreizējā sistēma paredz, ka no sociālās apdrošināšanas iemaksām 20% tiek novirzīti pensijas uzkrājumam (14% nonāk 1. līmenī, 6% –  2. līmenī). Šobrīd tiek diskutēts par iespēju samazināt 2. līmeņa iemaksas līdz 4%, novirzot 1% esošo pensionāru pensijas palielināšanai, bet ar atlikušo 1% samazināt darba devēju nodokļu izmaksas.

Vai nemācīsimies no pagātnes kļūdām, un kur palikuši 4 miljardi eiro?

Veidojot Latvijas pensiju sistēmu neilgi pirms 2000. gada, sākotnējā ideja bija sadalīt 10% 1. līmeņa uzkrājumam un finansēt esošos pensionārus, bet atlikušos 10% novirzīt 2. līmenī, kur pensijas uzkrājumu pārvaldnieki tos investē finanšu tirgos. 2001. gadā, kad tika pieņemta pašreizējā trīs līmeņu pensiju sistēma, procentu sadalījums tika veikts pēc proporcijas 18% pret 2% un bija aktīvs līdz 2007. gadam, kad 2. līmeņa iemaksas divu gadu laikā tika paceltas līdz 4% un 8%. Pienākot 2008. gada pasaules finanšu krīzei, valsts atkal lēma par 2. līmeņa iemaksu samazināšanu līdz 2%. Tikai 2013. gadā tika pieņemts lēmums kāpināt likmi uz 4%, 2015. gadā – 5%, bet kopš 2016. gadā joprojām spēkā ir 6% iemaksu likme. Līdz ar to kopš 2001. gada izmaiņas pensiju iemaksu apjomos bijušas ļoti regulāras, bet iepriekš modelētie 10% tā arī nav sasniegti.

Skatoties pagātnē, ar skumjām nākas secināt, ka vairākkārtēja iemaksu likmes maiņa ir atstājusi katastrofālas sekas uz mūsu iedzīvotāju pensiju uzkrājumiem.

Piemēram, 2008. gadā samazinot 2. līmeņa iemaksas uz 2%, tas tika darīts brīdī, kad finanšu tirgi piedzīvoja krīzi un jebkura jauna iemaksa nozīmēja iespēju iegādāties izteikti lētus aktīvus, kuriem pāris gadu laikā vērtība pieauga visstraujāk. Analizējot datus un pagātnes lēmumus par 2. līmeņa iemaksām, rezultāti ir skaudri – ja netiktu veikti iepriekš minētie lēmumi par iemaksu apjoma samazinājumu, tad strādājošo iedzīvotāju iemaksu apjoms būtu nevis 6,3, bet vismaz 9,3 miljardi, savukārt uzkrājumu kopējā vērtība šobrīd būtu vairāk kā 12, nevis 8 miljardi. Diemžēl, cenšoties aizlāpīt budžeta caurumus un domājot par īstermiņa problēmu risināšanu, ir pazaudēta iespēja uzkrāt papildu 4 miljardus eiro mūsu vecumdienām. Pašlaik esam nonākuši situācijā, kad tiek runāts par identisku pagātnes kļūdu atkārtošanu. Tēlaini izsakoties, mēs šobrīd esam gatavi apēst sēklas kartupeļus, kas mums var nest labu ražu jau nākamgad.

Zaudētāji būs lielākā sabiedrības daļa

Prognozes par nākotni nav labas – jau pie pašreizējām iemaksām 6% apmērā nākotnes pensionāri principā var rēķināties ar to, ka ikmēneša pensijas apjoms varētu būt par 60% mazāks nekā pēdējā alga. Līdz ar minētā priekšlikuma ieviešanu situācija varētu kļūt vēl skarbāka – cilvēkiem gluži vienkārši būs mazāk iespēju uzkrāt līdzekļus pensijas 2. līmenī. Tas nozīmē, ka pieaugs pensijas 3. līmeņa nozīme vai arī nepieciešamība krāt un veikt ieguldījumus pašam. Patlaban gan pensijas 3. līmeņa uzkrājuma apjoms Latvijā ir aptuveni 10 reizes mazāks nekā obligātajā 2. līmenī – tas liecina par intereses un disciplīnas trūkumu no krāšanas perspektīvas. Iedzīvotājiem uzzinot, ka viņu pensiju iemaksas tiek samazinātas par trešdaļu, šaubos, ka tas kalpos kā motivācijas instruments krāšanas vai ieguldīšanas aktivitātēm.

Pēc būtības lielākie zaudētāji ar šādu lēmumu būtu visi darbspējīgie iedzīvotāji, kuriem līdz pensijas vecumam atlikuši vairāk nekā 10 gadi. Ņemot vērā, ka Latvijas iedzīvotāji nav tie aktīvākie naudas ieguldītāji un ikdienā reti kurš investē finanšu tirgos, 6% iemaksu apmērs līdz šim nodrošināja, ka ikviens strādājošais ar saviem līdzekļiem piedalās finanšu tirgus norisēs caur pārvaldnieka darbu, taču jaunais priekšlikums šo klātbūtni samazinās par trešdaļu. Pat ja darba devējs izvēlēsies šo atvieglojumu 1% apmērā novirzīt algas palielināšanai, vairums šos pārdesmit eiro, visticamāk, novirzīs ikdienas patēriņam. Šā lēmuma sekas būs jūtamas no vairākām pusēm, piemēram, ir risks, ka izmaiņas var sekmēt ēnu ekonomikas pieaugumu – ja tiek samazinātas sociālās iemaksas, kāds var būt motivēts daļu atalgojuma saņemt aploksnē. Pieaugot uzkrājumu apjomiem, pēdējos gados būtiski kritušās arī pārvaldnieku komisijas maksas, kas nozīmē, ka iedzīvotāju pensiju 2. līmeņa uzkrājumi pieaug arvien straujāk, taču, samazinoties iemaksām, arī komisiju maksu kritums sabremzēsies. Tāpat jāatzīst, ka veidot brīvprātīgos uzkrājumus, izmantojot citus finanšu pakalpojumus un instrumentus, iedzīvotājiem objektīvu apstākļu dēļ izmaksā dārgāk.

Negatīvas sekas šāds lēmums varētu atstāt arī uz Latvijas ekonomiku ilgtermiņā. Pensiju pārvaldnieki noteiktu daļu pensiju 2. līmeņa uzkrājumu iegulda arī vietējā tautsaimniecībā, veicot ieguldījumus dažādos finanšu instrumentos – valsts un uzņēmumu obligācijās,  uzņēmumu akcijās, kā arī alternatīvajos ieguldījumu fondos. Šie līdzekļi tiek ieguldīti dažādos Latvijas ekonomikas sektoros, infrastruktūras atjaunošanā un perspektīvu uzņēmumu kapitālā, stiprinot eksporta attīstību. Šāds lēmums būtiski samazinās kopējo pārvaldīšanā esošo līdzekļu pieaugumu, kas atstās ietekmi arī uz ieguldījumu apjomiem Latvijā.

Kādas ir alternatīvas?

Ja tomēr pensiju 2. līmeņa iemaksu apjoma samazinājums nav izbēgams, nepieciešams rast risinājumu, lai cilvēkiem nodrošinātu iespēju saglabāt līdzšinējo sociālo iemaksu apjomu un neizjauktu iepriekš veidotā pensijas uzkrājuma dinamiku. Iespējams, ir vērts ņemt vērā kaimiņvalsts Lietuvas piemēru. Proti, Lietuvā iedzīvotājs var izvēlēties otrajā pensijas līmenī novirzīt 3% no algas un valsts pievienot iemaksu 1,5% apmērā no vidējās algas valstī. Līdzīgi Latvijā, pēc obligāto iemaksu samazinājuma, varētu iedzīvotājiem dot iespēju brīvprātīgi piemaksāt 1% no savas bruto algas, un tādā gadījumā valsts arī no savas puses piešķir papildu 1% pensijas uzkrājumam (kopā 6%). Šāds risinājums nodrošina alternatīvu izvēli tiem, kuri tomēr vēlas veidot pensijas uzkrājumus līdzšinējā apjomā, pat ja tas nozīmē veltīt pārdesmit eiro no sava atalgojuma.

 

Autors ir bankas Citadele meitasuzņēmuma CBL Asset Management valdes priekšsēdētājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā