Šā gada pavasarī tika publiskots Latvijas Stratēģijas un ekonomikas risinājumu institūta (domnīcas LaSER) pētnieku Dauņa Audera un Ulda Spura sagatavotais pētījums Latvijas nākotnes scenāriji, ieskicējot iespējamās pārvērtības un pārmaiņas mūsu valstī līdz 2040. gadam.
Pētnieki secinājuši, ka “Latvijā ir starptautiski pozitīvi un pat salīdzinoši augsti novērtēta politiskā sistēma un birokrātiskās institūcijas”, savukārt, salīdzinot ar Igauniju un Lietuvu, “Latvijā ir ilgstoši stagnējoša ekonomiskā sistēma, kas jau tagad būtiski atpaliek no tuvākajiem kaimiņiem”. Sabiedrībai un jo īpaši uzņēmējiem tiek piedāvāti četri Latvijas attīstības un izaugsmes scenāriji: Baltijas tīģeris, Ziemeļvalsts Latvija, Gurdenā Latvija un Vientuļā Latvija. Pirmajā scenārijā ieskicēta virzība uz lielāku kapitālismu, dinamiska izaugsme, kopēja Baltijas integrācija un valsts piedāvāto bezmaksas pakalpojumu klāsta samazināšana. Otrais scenārijs paredz virzību uz Skandināvijas labklājības modeli, valstij saglabājot piedāvāto bezmaksas pakalpojumu klāstu. Trešais scenārijs paredz, ka mūsu valsts attīstība turpināsies tāpat kā līdz šim. Ceturtais scenārijs ietver prognozi, ka ar laiku visām pašreizējām valsts funkcijām resursu nepietiks un no tām būs jāatsakās bez dinamiskas izaugsmes. Ja jau mums ir tik labas birokrātiskās institūcijas, kāpēc tik ļoti stagnējam?
Lai kļūtu par tīģeri, jāsāk ar izglītību
Lai kļūtu par Baltijas tīģeri, ja, protams, to vispār vēlamies, vispirms jāsāk ar izglītību. Tas nenozīmē, ka nav jārevidē un jāefektivizē arī daudzas citas jomas, tomēr izglītība būtu jāsakārto vispirms, lai varētu veicināt jebkādu attīstību Latvijā. Jau tikšanās laikā ar Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvjiem 2024. gada maijā Zināšanu ekonomikas padomes pārstāvji norādīja uz būtiskākajiem mājasdarbiem, kuri steidzami jāveic, lai ļautu izglītības sistēmai veikt tās funkcijas, ko no tās sagaida pozitīvām pārmaiņām atvērta sabiedrība.
Tādējādi pirmais mājasdarbs, kas sadarbībā ar nozarēm un, uzklausot iesaistītās puses, jāveic, ir jāmazina birokrātija akreditācijas licencēšanas procesos. Pašreizējā kārtība paredz, ka augstskolu tipoloģijas novērtēšana, zinātniskās institūcijas statusa novērtēšana un institucionālās akreditācijas process notiek atsevišķi (nemaz nerunājot par to ilgumu), taču to būtu lietderīgi apvienot vienā – vairāk autonomi uzticēties augstskolām, padarot šo sistēmu kontrolētu, bet elastīgāku.
Otrs mājasdarbs – ir jāatsakās no profesijas standartu garā cikla saskaņošanas un ieviešanas un jaunu profesijas standartu izveides procesa. Šobrīd tas ir smags, garš, laiku patērējošs un neatbilstošs tam, kas notiek darba tirgū. Prasības darba tirgū attiecībā uz profesijām mainās nepārtraukti, līdz ar to profesiju maiņa ir ļoti nepieciešams, bet ļoti sarežģīts process, un joprojām esam iestrēguši birokrātiskā režīmā.
Trešais jautājums ir saistīts ar mikrokvalifikāciju ieguvi (lielāks kā viens kurss, bet mazāks kā pilna grāda studiju programma, uzsvars uz reālu pielietojamību darba tirgū) un sasaisti ar darba tirgu – tas jāvirza pēc iespējas ātrāk, jo darbaspēks nepieciešams jebkurā nozarē.
Ceturtais – nepieciešamība fokusēties uz profesionālo izglītību, pieaugušo izglītību un mūžizglītību. Tas ir vēl viens virziens, kā veicināt arī bezdarbnieku atgriešanos darba tirgū, pārkvalificēšanos un, iespējams, arī ar imigrācijas politiku, lai spertu soli pretī tiem, kuri ir izbraukuši no valsts.
Mums jābūt daudz ātrākiem!
Līdz ar mākslīgā intelekta aizvien straujāku ienākšanu ikdienas dzīvē ir skaidrs, ka jābūt citām metodēm, kā sadarbojamies dažādos veidos gan zināšanu pārnesē, gan pieredzes apmaiņā, gan jaunuzņēmumu dibināšanā, gan biznesa ideju inkubēšanā – šis ir nākotnes jautājums, lai varētu šādu izglītību sniegt gan jauniešiem, gan citiem, kuri mācās (piemēram, Turībā līdz 65 gadiem).
Pašlaik gan akreditēšanas standarti, gan jaunu programmu licencēšana, gan pat programmu nosaukuma maiņa ir birokrātisks un ilgs process. Mums ir jābūt daudz ātrākiem, darba tirgus prasībām pielāgotiem. Kļūstot ātrākiem un efektīvākiem, mēs varam domāt arī par nākamo ļoti svarīgo soli – izglītības eksportu, vienotas izglītības platformas pozicionēšanu Eiropā un pasaulē. Šis ir līdz galam neizmantots potenciāls, ar kuru mēs varētu krietni vairāk gan nopelnīt, gan parādīt pasaulei, ka varam kļūt par izglītības Meku. Viesojoties citu valstu augstskolās, ir redzams, ka mūsu augstskolas nebūt nav tās sliktākās. Samazinot daudzas birokrātiskās procedūras, varam spert vēl tālejošākus un Latvijas ekonomikai ļoti svarīgus soļus.
Mācīt efektīvi vadīt procesus – jau studijās
Mums ļoti trūkst profesionālu vadītāju un cilvēkresursu publiskajā pārvaldē ar prasmēm un izpratni ekonomikā un cilvēkresursu vadībā. To varu apgalvot, šobrīd darbojoties vienlaikus gan privātajā, gan publiskajā sektorā. Reālistiskas izglītības iegūšana un zināšanu pielietošana ir viens no risinājumiem Latvijas attīstības veicināšanai.
Tāpēc, darot to, kas ir pašu spēkos, biznesa augstskola Turība ir pilnveidojusi maģistra studiju programmu “Publiskā pārvalde” atbilstoši labas biznesa prakses un pārvaldības principiem, piedāvājot apgūt biznesa domāšanas principus arī publiskās pārvaldes vadībā un procesos. Šis ir vēl viens veids, kā veicināt izglītību un tās pienesumu birokrātisko procesu mazināšanā. Ir nepieciešama biznesa domāšana publiskajā sektorā/valsts pārvaldē.
Domnīcas LaSER pētījums Latvijas nākotnes scenāriji, kā arī citi jau iepriekš veikti pētījumi skaidri iezīmē problēmas saistībā ar funkciju dublēšanos ministrijās, pārmērīgu birokrātiju, izglītības un izpratnes tūkumu par vadību un tās procesiem, tātad nepieciešamību pēc profesionālas vadības un efektivitātes valsts pārvaldē. Atbildot uz jautājumu, kā ieviest biznesa domāšanu valsts pārvaldē, atbilde skanētu šādi – piedāvājot tādu izglītību, kas ir reālistiska, atbilstoša darba tirgus prasībām un vērsta uz saimniecisku darbību un attīstību valsts labā.
Autore ir biznesa augstskolas Turība rektore, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Zināšanu ekonomikas padomes priekšsēdētāja
Komentāri (3)
ahinson90572 10.07.2024. 10.42
Mēs piedāvājam personīgos, komerciālos un biznesa aizdevumus ar ļoti minimālām gada procentu likmēm 3% apmērā no 1 gada līdz 50 gadu atmaksas termiņam visā pasaulē. Izsniedzam aizdevumus no €10 000.00 līdz €10.000.000.00. Mūsu aizdevumi ir labi apdrošināti, lai nodrošinātu maksimālu drošību, kas ir mūsu prioritāte. Ieinteresētajām pusēm ir jāsazinās ar mani, izmantojot tālāk norādīto e-pasta adresi.
Aizdevēja e-pasts: [email protected]
INFORMĀCIJA PAR AIZDEVUMU, LAI PIETEIKTIES:-
AIZDEVUMA SUMMA:
ILGUMS:
TĀLRUŅA Nr.:
VALSTS:
OKUPĀCIJA:
0
Artūrs Ozols 09.07.2024. 14.14
Domnīcas pētījums ir klasiska “pačivināšana” ,tāda ķeksīša svītriņa. Nevienas jaunas svaigas domas . Netiek raksturota mūsdienu Rietumu un pārejā pasaule ,šo pasauļu būtiskākie to šķirošie momenti un cēloņi . Galu galā Rietumi tie ir nosacīts miljards ļaužu ,pārējā pasaule 7 miljardi ! Savukārt 105 triljonu IKP gada sadalījums ir pretējs , miljardam – ap 55-60 triljoni ,7 miljardiem tikai 40-45 triljoni dolāru IKP ! Pati būtiskākā atšķirība ir IKP struktūras procentos . Rietumi , tipiska pakalpojumu ekonomika kur IKP struktūrā pakalpojumi veido 70 -80 % IKP summas ,Latvijā ap 72% ! Pārējā pasaulē pakalpojumu ekonomikas devums ir zem 50 % !!! Āfrika ir jau katastrofa ,jo tur ir teritorijas , kur 1 iedzīvotājs iztiek ar 1-2 $ dienā un tādu ir miljoni . Un ūdens , katastrofāli trūkst ūdens ! Latvijai jau būvē tankkuģi ar kuru dzeramo ūdeni eksportēsim uz Persijas līča valstīm ! Un tā, Latvijas valsts pārvalde ! Kāpēc rakstā nav skaitļa kas raksturotu par ko runa ? Viena apskatā lasu ,ka valsts pārvaldes daļa IKP struktūrā veidojot 8,4% ! DSV010c. statistikas tabulā teikts ,ka vidējais atalgojums valsts struktūrās esot 1932 eiro pašvaldību struktūrās -1347 eiro mēnesī . Tabulā par 2024.g. I cet. rezultātiem teikts ,ka IKP esot bijis 9,33 miljardi eiro ,valdības izdevumi 1,845 miljardi eiro , savukārt kopējais individuālais patēriņš valstī bijis 7,011 miljardi šajos 3 mēnešos . Tur arī tabula kas uzrāda būtisku IKP uz 1 nodarbināto kritumu 1 ceturksnī salīdzinot ar 2023.g. 1.cet. 7426 eiro pret 10794 gadu iepriekš ! Te ir par ko domāt jo šos skaitļus pavadīja debates Saeimā , kur “pilnam mutēm” stāstīja par IKP dubultošanu jau tuvākajā nākotnē . Kā tas izdosies ,ja statistika uzrada izstrādes būtisku kritumu strādājošajiem ! Nepieciešama valsts pārvades saturiska reforma , lai samazinātu 1) vismaz par 3/4 likumu , noteikumu un instrukciju kalnus ; 2) vismaz uz pusi “aparātos” strādājošo skaitu ; 3) samazināt līdz 4-5 šobrīd esošās 27 kontrolējošās iestādes kurās darbojas 1570 tieši kontrolieri ! Un vispār, pietiktu ar 5 ministrijām 15 vietā un 70 deputātu Saeimu ! Iedzīvotāju skaits no 2,4 miljoniem ir krities līdz 1,8 miljoniem , to uzraudzītāju visapkārt ir krietni par daudz .
1
Uldis.M42 > Artūrs Ozols 10.07.2024. 10.22
Ja Latvijas valsts pārvaldē nebūtu pastulbās alkatīgās čekistu publiski piesmietās Savicka apteksnes, bankrotējušā Dombrovska biznesa domāšanas, tad zinātu, kāpēc uz Japānas Okinavas salu ar tankeriem neved Baikāla saldūdeni, bet visu saražo uz vietas no bezgalīgā pasaules okeāna un kāpēc transokeāna laineri nevadā līdzi milzīgas ūdens rezerves.
Es esmu nopietni nobažījies par Argentīnas Prezidenta Havjera Mileja, kurš, būtiski samazinot ierēdņu – parazītu skaitu, pus gada laikā samazināja inflāciju vairāk kā 10 reizes, dzīvību, kuru apdraud Obamas – Klintonu kliķe, kas dzen savu valsti dziļi anālā. Paskaidrošu. Viskrieviskākais necilvēks uz planētas, Putins, 2008. 08.08. iebruka Gruzijā ne tāpēc, ka Saakašvili to nosauca par liliputinu, bet tāpēc, ka Gruzija bija piemērs, kā valsts, atsakoties no korumpētās padumjās pārvaldes sistēmas, var ļoti sekmīgi attīstīties. Tas pats ar kara eskalāciju pēc 2022. gada 24. februāra, kad lielai daļai Lugandonijas krievu jau bija pielecis, ko nozīmē, kad pie tiem atnācis krievu miers jeb pasaule (русский мир).
Havjers Milejs ir kā dadzis acī arī mūsu varu sagrābušai prokremliskai kleptokrātijai un sodomijai.
0