Un Dievs radīja sievieti • IR.lv

Un Dievs radīja sievieti

Galvenajā lomā Emma Stouna, kura par šo darbu jau saņēmusi vairākas gada labākās aktrises balvas, tajā skaitā Golden Globe un kritiķu Critic’s Choice. Publicitātes foto
Kristīne Simsone

Feminisma stāsts krinolīna gubās — krāšņā drāma Nabaga radības

Cerības var sašķaidīt, reālismu — ne; sargā sevi ar patiesību. Šādu vēlējumu filmas Nabaga radības (Poor Things) galvenajai varonei Bellai Beksterei saka uz kruīza kuģa satiktais ceļabiedrs Harijs Estlijs. Par viņu nezinām neko vairāk par to, ka viņš ir ciniķis un neguļ kopā ar savu krietni vecāko kompanjoni vārdā Marta fon Kurcroka. 

Fon Kurcrokas epizodisko lomu nospēlē izcilā vācu aktrise Hanna Šigula, kura bijusi gan Fasbindera mūza, gan spēlējusi pie Godāra. Ikoniskas aktrises parādīšanās nelielā lomiņā, bezgala daudz atsauču uz Mērijas Šellijas Frankenšteinu un pašas rakstnieces dzīvi, kā arī tematiskie «pieskārieni» gan Fellīni, gan Bunjuela daiļradei ilustrē to, ka aiz katras detaļas grieķu režisora Jorga Lantima filmā slēpjas savs nodoms. 

Par jebkuru šī kinodarba ainu var rakstīt garus pārspriedumus, jo tā vēstījums slejas uz bieza jēdzienu un kultūratsauču slāņa. Ir aizraujoši to ķidāt, mēģinot atšķetināt Bellas Beksteres pasaules iepazīšanas un pašatklāsmes odiseju, kas ir filmas stāsta mugurkauls. Turklāt filmas naratīvs ir kristāldzidrs, skatītājam nav īpaši jālauza galva: jauna sieviete, kas «dzimusi» ekscentriska zinātnieka Godvina Bekstera (aktieris Vilems Defo) operāciju telpā, atklāj pasauli, neko nezinot, ka tajā valda tendence apspiest (jaunas) sievietes. 

Bellu, kuru lieliski nospēlē amerikāņu aktrise Emma Stouna, iepazīstam mīklainā pašnāvības brīdī, viņa metas upē no tilta. Auksti zilas gaismas pielietajā ainā viņa atgādina lidojošu tēlu no kāds Marka Šagāla gleznas vai vedina atcerēties Alfrēda Hičkoka slaveno Vertigo. Taču Stounas varonei atšķirībā no Kimas Novakas spēlētās Madlēnas Vertigo ūdenī neviens pakaļ nemetas, un nākamais kadrs pēkšņi ir melnbalts: Bellas skatiens vairs nav rūpju pilns, bet kustības atgādina grīļīgu mazuli, kas sper pirmos soļus. Daudzos filmas aprakstos ir sīki izklāstīts, kā Bella tikusi līdz mazuļa uzvedībai, taču uzskatu, ka šis pavērsiens jāatklāj katram pašam, skatoties filmu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu