Vai Latvija sekos Ziemeļvalstu paraugam elektroauto revolūcijā? • IR.lv

Vai Latvija sekos Ziemeļvalstu paraugam elektroauto revolūcijā?

3
Foto - Edijs Pālens, LETA
Juhans Harms (Juhan Härm)

Nesen Stokholma izziņoja, ka no 2025. gada pilsētas centrā tiks aizliegts braukt ar benzīna un dīzeļa transportlīdzekļiem. Tas ir tikai viens no piemēriem, kā Eiropas valstīs aktīvi cīnās pret gaisa piesārņojumu. Šādi ierobežojumi kļuvuši par normu daudzviet, sekojot globālajām tendencēm un pārejot uz videi draudzīgiem transportlīdzekļiem. Tiesa gan, Latvija šajā ziņā krietni atpaliek.

Valstu iniciatīvas un dažādi ierobežojumi transporta jomā saskan ar Eiropas Savienības (ES) projektu Fit for 55, kura mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt automašīnu radītās emisijas par 55%, salīdzinot ar 2021. gada līmeni. Tāpat jāpatur prātā, ka no 2035. gada ES oficiāli tiks aizliegts pārdot jaunas automašīnas, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju. Tas nozīmē, ka laikus jāsāk domāt par alternatīvām un elektroauto uzvaras gājiena veicināšanu.

Katrai valstij savs risinājums

Eiropas pilsētās situācija tiek risināta dažādi. Parīze ir izstrādājusi plānu, lai līdz 2030. gadam pilnībā atbrīvotos no automašīnām, kas darbināmas ar benzīnu. Citās Francijas pilsētās jāiegādājas atļauja, lai pārvietotos ar auto, kas darbināmi ar iekšdedzes dzinēju. Līdzīga situācija ir arī Vācijā. Savukārt Madridē, Spānijā, ir noteiktas “nulles izmešu zonas”, kur aizliegts iebraukt ar veciem transportlīdzekļiem, kas piesārņo vidi. Tikmēr Londona ir paplašinājusi savu īpaši zemo emisiju zonu (ULEZ), iekasējot lielas maksas no tiem, kas šajā apgabalā pārvietojas ar novecojušiem transportlīdzekļiem. Šo sarakstu varētu turpināt, jo jaunas iniciatīvas tiek pievienotas katru mēnesi vai pat biežāk.

Ziemeļvalstis līdera pozīcijā

Ziemeļvalstis šajā jautājumā ir soli priekšā citām Eiropas valstīm. Skaidru līdera pozīciju ieņem Norvēģija, kur jau 2021. gadā vairāk nekā puse no jauno automašīnu pārdošanas apjoma bija elektroauto. Pašlaik tie ir jau 86%. Šo lielo izmaiņu noteica ne tikai plašā uzlādes infrastruktūra, bet arī nodokļu, pilsētas nodevu atvieglojumi un autobusu joslu izmantošanas priekšrocības pārslogotās vietās.

Savukārt Zviedrija papildus savas galvaspilsētas lēmumam par benzīna un dīzeļa transportlīdzekļu aizliegšanu pilsētas centrā apņēmusies līdz 2030. gadam uz ceļiem redzēt miljonu elektroauto. Tas nav tikai vērienīgs skaitlis, bet gan apņemšanās, ko atbalsta dažādi stimuli, piemēram, pirkumu subsīdijas, nodokļu samazinājumi un prioritāras braukšanas joslas.

Latvijā elektroauto skaits pieaug

Latvijā vēl nav tik attīstīti atbalsta un ierobežojumu jautājumi, bet elektroauto daudzums palēnām pieaug. Kā liecina statistika, līdz 2023. gada 3. ceturkšņa beigām kopējais Latvijā reģistrētais elektroauto skaits ir 5938. Salīdzinājumā ar gada sākumu, skaits palielinājies par 15%. Viens no iemesliem šādam pieaugumam ir valsts atbalsta programma un nodokļu atvieglojumi. Svarīgas ir arī auto uzlādes iespējas. Pēdējo gadu laikā uzlādes vietu skaits ir pieaudzis, un pašlaik Latvija ir priekšā gan Igaunijai, gan Lietuvai, taču, pieaugot elektroauto skaitam, jāturpina domāt arī par jaunu uzlādes vietu vai iespēju izveidi. Īpaši svarīgi tas ir, piemēram, mikrorajonos pie daudzdzīvokļu ēkām.

Nepieciešama visaptveroša stratēģija

Kaut gan gada laikā novērojams pieaugums, elektroauto ir tikai 0,5% no kopējā Latvijas autoparka. Kā rāda Ziemeļvalstu pieredze, lai situāciju mainītu, nepietiek tikai ar dažādiem stimuliem, vajadzīga arī visaptveroša stratēģija – gan valsts iesaistes ziņā, gan steidzamai nepieciešamībai attīstīt publisko elektroauto infrastruktūru.

Ziemeļvalstu paraugs mums māca – lai panāktu elektroauto revolūciju valstī, vajadzīgas gan lejupejošas politikas pilnvaras, gan vietējā līmeņa kultūras pārmaiņas. Pāreja uz atjaunojamo resursu izmantošanu var būt izaicinoša, bet Latvija var izmantot citu valstu zināšanas un pieredzi, lai veicinātu videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu.

 

Autors ir uzņēmuma VOOL līdzdibinātājs un izpilddirektors

Komentāri (3)

kolpants 24.11.2023. 16.36

Кстати, тоже важный момент отмечен в комментарии выше-можно запрещать въезд в центр, когда уже есть объезды грамотные. А если у нас сейчас просто запретить через центр ехать, пока не сделаны все магистрали? Будет только коллапс. И в итоге машины будут дымить еще сильнее в пробках-но просто уже не в центре

0
0
Atbildēt

0

Ivars Dzērve 24.11.2023. 14.41

Zviedrija nupat atcēla pēdējās priekšrocības, t.s. “klimatbonus” beigsies 2024. gada aprīlī. Protams, gada nodeva ir 0, salīdzinājumā ar 1100 SEK gadā manam 9 gadus vecajam dīzelim, kas tāpat ir sīkums un mani nu nekādi nemotivē pat skatīties EV virzienā. Tas, ka Stokholmas centrā nevarēs iebraukt ar ICE no 2025. gada, neko nenozīmē, jo tur jau tagad nav vērts iebraukt, jo auto tāpat nav kur atstāt. Un cauri braukt nav vajadzības.

0
0
Atbildēt

0

kolpants 24.11.2023. 10.25

Норвегия, конечно, замечательный пример! Но есть как минимум два “но”:
1. насколько слышал, Норвегия уже отменяет льготы, потому что электроавто стало достаточно много.
2. уровень доходов. Норвегия очень хорошо заработала на нефти и газе. А уж в 2022 так вообще неприлично много (правда, отказалась скинуть цены, когда ЕС попросил пойти настречу. Ответ был-ну вы же сами хотели свободный рынок и спотовые цены). При одинаковых ценах на само авто сравнивать уровень зарплат в Норвегии и Латвии, мягко говоря, не очень корректно.
Да и с другими скандинавскими странами. А тем более если брать зарплаты по нашим регионам: в Латгалии согласно официальной статистике зарплата почти в 2 раза ниже, чем в Риге. И поэтому там и покупают т.н. “мусорники”-машины старше 10 лет и с пробегом от 150 тыс и выше. А еще их покупают, потому что сеть автобусов весьма слабая, а на работу как-то надо добираться. И ребенка в школу возить. Да, можно и на автобусе самоуправления. Просто тогда некоторым вставать около 5-6, потому что автобус по кругу детей собирает ( мне кажется, об этом и тут на ИР статья была)

Так что если Латвия просто слепо сейчас запретит покупку старых авто, то это еще бОльший удар по населению тех же регионов. И получится, что одной рукой Латвия стимулирует “оставайтесь в регионах”, а другой-делает все, чтобы люди оттуда уезжали

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu