Kā mazam uzņēmumam nepazust e-komercijas izplatījumā • IR.lv

Kā mazam uzņēmumam nepazust e-komercijas izplatījumā

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Artūrs Forsts

Ja tu kaut ko ražo, īstais brīdis ir tagad. Ar ko sākt, ja pienācis laiks izvērst sava produkta tirgus mērogu un meklēt laimi ārpus Latvijas robežām? Visefektīvāk iespējams pārdot, zinot, kas jāražo. Mākslīgais intelekts ļoti īsā laikā var sniegt ļoti daudz informācijas, kas palīdz apzināt karstākās pārdošanas vietas un pieprasītākās produktu grupas. Piemēram, ja uzņēmumam pieder laboratorija, principā ir vienalga, kādu uztura bagātinātāju tajā ražot, tāpēc gudrākais ražo to, kas tirgū ir vispieprasītākais. Un to palīdz saprast modernie rīki. Pirms 10 gadiem bija jābūt stratēģim un uz dullo jāmēģina iespraukties tirgū. Šobrīd jāmācās izmantot iespējas, kas ļauj trāpīt desmitniekā ja ne ar pirmo, tad ar otro vai trešo šāvienu noteikti. Pēc tam atradīsies gan stratēģijas un metodes, gan investīcijas. Turpinājumā daži noderīgi ieteikumi, kā dzirdami klauvēt pie jebkurām e-komercijas durvīm – pat pie tāda milža kā Amazon.

Kādi mājasdarbi jāizpilda?

Pirmkārt, e-komercijai vajadzīga platforma. Var veidot savējo, tas pat nav pārāk dārgs prieks, bet var arī meklēt iespējas tirgot savu produktu lielajos starptautiskajos interneta veikalos, piemēram, Amazon. Tomēr, pirms mesties tirgošanā, savs koncepts ir jāpārbauda: te ir produkts, tā tas izskatīsies, šāda būs formula, bet tāda – ražošanas iekārta. Bieži izplatīta kļūda ir uztaisīt veikalu, saražot 100 000 vienību, un tad izrādās, ka viena neparedzēta, bet būtiska trūkstoša detaļa sabojā visu pasākumu. Ir vērts vispirms uztaisīt čaulu, kas izskatās kā īstais produkts, kaut arī neveic funkciju, un pārliecināties, cik liela ir potenciālo pircēju interese un kas to veicina.

Otrkārt, liela nozīme ir lokalizācijai. Vai ir iespējams apgūt Vācijas vai Nīderlandes tirgu ar komunikāciju angļu valodā? Visticamāk, nē – vai vismaz ne pilnvērtīgā apmērā. Protams, visiem tirgiem savu produktu nav iespējams adaptēt, taču tāpēc ir vajadzīga tirgus izpēte, kas šodien pieejama bez maksas ar tādu moderno rīku kā mākslīgais intelekts atbalstu, kā arī pacietību un mērķtiecību, kas mudina pasēdēt ilgāk un parakt dziļāk.

Vai ir būtisks zīmola nosaukums?

Tam ir gana liela nozīme, kaut arī tas ir sarežģītāk, nekā pirmajā brīdī šķiet. No vienas puses, pasaulē ir ārkārtīgi daudz zīmolu, no tiem pa īstam pazīstami ir tikai tie, kuros investēti miljardi. Latvijas vidējais vai mazais ražotājs par to var aizmirst – pircēji tik un tā izvēlēsies produktu, nevis nosaukumu. No otras, tehniskās puses, zīmola nosaukumam algoritmu pasaulē ir milzīga nozīme. Pašam ražotājam nosaukums var šķist ļoti patīkams, atbilstošs, uzņēmuma vērtības iemiesojošs, bet algoritms uz to reaģē slikti. Tāpēc visi iespējamie nosaukumi ir jātestē caur reklāmas platformām, kuras nesīs vēsti par produktu pasaulei un kurās no uzņēmuma URL būs atkarīga ne tikai atpazīstamība, bet arī reklāmas izmaksas. Zīmola nosaukuma tehniskajai efektivitātei būs lielāks svars nekā tam, vai ražotājam pašam nosaukums patīk.

Kuri kanāli reklāmai ir ekonomiski izdevīgākie?

E-komercijā absolūtais līderis šobrīd ir Meta, vismaz tajās kategorijās, kurās ir vislielākais apgrozījums, – mode, veselība un labbūtība, uztura bagātinātāji, mierīga prāta un diētu lietotnes, elektroniskās ierīces, spēles u. tml., tam seko Google un TikTok. Runājot par Google, ja esi iesācējs biznesā, nevarēsi atļauties reklāmu pirmajās lapās, tāpēc Meta ir vispieejamākais kanāls jebkuram biznesam, ikviens tajā var atrast vietu un gūt tūlītēju efektu. Un ir galīgi aplami to uztvert kā lieku apgrūtinājumu: reklāma biznesam ir kā skābeklis. Mēdz teikt – celies agri, ej gulēt vēlu un reklamējies, jo vieglāk ir pārdot zināmu produktu, nekā tirgot nezināmu. Uzņēmumam var būt mazāk zināms zīmols, bet ļoti labs produkts. Taču, ja klients to neredz, viņš pat nenojauš par šāda produkta eksistenci. Var, protams, cerēt, ka izdosies publicēt attēlu Instagram, kuru pārpublicēs Īlons Masks, vai arī iedot savu produktu 100 influenceriem un gaidīt, kad viņi teiks – šitais nu gan ir kaut kas nebijis! Pat organiska bezmaksas reklāma ir reklāma. Bez reklāmas neiztikt. Tāpēc atdeve no tās būs atbilstoša ieguldījumam.

Vai drīkst kļūdīties?

Pieredze rāda, ka, uzsākot tirdzniecību internetā, labāk veicas tiem, kuri nekad iepriekš nav tirgojušies nekādā formātā, bet ir atvērti domājoši un apzinās, ka par tiešsaistes tirdzniecību tā īsti neko nezina. Tāpēc nav pārsteigums, ka pilnīgi iesācēji, salīdzinot ar tiem, kas ir tirgojušies fiziskās, reālās pasaules veikalos, pieļauj mazāk kļūdu. Iesācēji mazāk zina par loģistiku un ražošanu, taču metas e-komercijā kā baltas lapas. Pieredzējuši fiziskās pasaules tirgotāji uz digitālo vidi skatās caur fiziskās pasaules prizmu. Par to jāaizmirst, jo digitālajā pasaulē valda pavisam citi noteikumi. Nereti cienījami zīmoli un veiksmīgas veikalu ķēdes ne tuvu nesasniedz tos pašus rezultātus e-komercijā. Toties jaunieši, kas sāk no nulles, dažu gadu laikā tiek līdz virsotnēm, jo nekautrējas prasīt padomu profesionāļiem, kuri digitālajā vidē orientējas kā zivs ūdenī.

Vai visiem produktiem, kas vēlas iekļūt globālajā tirgū, ir vērts apsvērt Amazon?

Noteikti jā. Tas ir izcils risinājums, ja uzņēmumam ir labs produkts, kvalitāte un spēja saražot tik, cik Amazon prasa. Amazon pēc būtības vienmēr ir koncentrējies uz ātru piegādi un kvalitatīvu produktu. Tāpēc ir viens bauslis, kuru nedrīkst pārkāpt: nekad nekādā veidā nepiečakarēt Amazon! Ražotājam ir jābūt tik pārliecinātam par sevi, lai nebūtu ne mazāko šaubu – visu vienmēr spēsim piegādāt laikus, vajadzīgajā apjomā un atbilstoši visām Amazon prasībām. Un jāapzinās, ka izpildīt šīs prasības būs ļoti grūti, jo neviena cita e-komercijas platforma nav tik sarežģīta un neprasa tik pamatīgus ieguldījumus – arī no reklāmas viedokļa. Šeit nedrīkst atļauties neapmierināt pieprasījumu.

Kāpēc produktu neviens nepamana un nepērk?

Tā kā neviena datora vai telefona ekrāns nav bezizmēra, ir skaidri jāzina, kādu informāciju rādīt potenciālajam pircējam. Un jārāda nevis tas, kas pašam šķiet vispievilcīgākais, bet gan tas, kas algoritmam ir vissaprotamākais. Lai to izprastu, ir svarīgi zināt, kā darbojas Amazon vērtēšanas sistēma. Te noteikti var nākt palīgā mākslīgā intelekta rīki. Ja reklāmdevējs vai ražotājs māk savam intelektam pieslēgt mākslīgo, tas ir lēciens pāri uzreiz desmit efektivitātes un ātruma līmeņiem, kas vienā acumirklī nogādā tālu priekšā konkurentiem. Mākslīgais intelekts lieliski palīdz ātri pieņemt lēmumus, jo lēni lēmumi nozīmē daudz iztērētas naudas un laika. Amazon ir izteikti uz ātrumu un efektivitāti tendēta platforma. Un tur ir pieejama visa ražotājam nepieciešamā informācija – svarīgi, kā spējam to apstrādāt un analizēt, izprast un pamanīt, kad apstāties, lai mēģinātu darīt kaut ko citu.

Vai ir iespējams radīt unikālu produktu?

Visvieglāk ir veiksmīgi pārdot to, ko cilvēki vairāk pērk, kaut arī pasauli pārpludina arvien jaunas idejas un piedāvājumi. Jautājums ir – kāds ir biznesa mērķis: būt unikālam vai pelnīt naudu? Jo būt unikālam ilgi nav iespējams, un laiks, kad ar savu produktu iespējams pelnīt, ir ļoti īss. Labs piemērs ir Pranamat paklājiņi – produkts, kas gūst lieliskus panākumus. Amazon ātri vien to pamanīja un saprata, ka ir vērts uztaisīt savu, uz liela ražošanas apjoma rēķina daudz lētāku variantu. Bet tas jāuztver kā pagodinājums – tātad uzieta zelta dzīsla un piesaistīta giganta uzmanība. E-komercija ir nežēlīgs bizness, bet arī paver milzīgas iespējas. Protams, pastāv niecīga iespēja uztaisīt kaut ko unikālu, tomēr 99% produktu interneta tirdzniecībā ir konceptuāls pakaļdarinājums. Tas ir stabils biznesa modelis e-komercijā – ja kādam labi iet, dari to pašu, un tev arī viss sanāks. Unikāla produkta ceļš ir grūts un vientuļš ceļš, kaut arī, visticamāk, jau ļoti drīz uzradīsies sekotāji.

 

Autors ir reklāmas aģentūras MIXD vadītājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu