No tekstiem pie attēliem – kā mainās komunikācijas paradumi? • IR.lv

No tekstiem pie attēliem – kā mainās komunikācijas paradumi?

Ilustratīvs attēls
Daiga Rugāja

Mūsdienās, kad strauji pieaug informācijas apjomi, aizvien biežāk reaģējam uz attēliem, video, virsrakstiem, mazāk uzmanības pievēršot gariem tekstiem. Lai sasniegtu mērķauditoriju, gan digitālajā vidē, gan prezentācijās izšķiroša nozīme ir tieši vizuālajiem risinājumiem. Ja lielākos uzņēmumos par to atbild komunikācijas nodaļas, pašnodarbinātajiem un individuālajiem komersantiem vai ikvienam, kurš vēlas, lai viņa ziņa vai vēstījums tiek pamanīts milzīgajā informācijas gūzmā, svarīgi apgūt vismaz pamata prasmes, kas digitālajā pasaulē būtiski ietekmē konkurētspēju.

Lai vēstījumu saredz un sadzird

Vizuālā komunikācija jau sen vairs neattiecas tikai uz nozares profesionāļiem – patiesībā, gandrīz ikvienam, kurš vēlas izveidot kādu sludinājumu, lai pārdotu preci vai pakalpojumu, atrastu darbinieku, aicinātu cilvēkus uz kādu pasākumu, nepieciešamas zināšanas, kā veidot vizuālos materiālus. Sociālajiem medijiem un digitālajai komunikācijai mūsu dzīvēs ir aizvien lielāka loma, tajā pašā laikā, lai mūs tajos sadzirdētu un saredzētu, ir nepieciešamas atbilstošas zināšanas.

Ja nepieciešams veidot ilgtermiņa reklāmas kampaņu, iespējams, to labāk uzticēt profesionāļiem, bet, lai izveidotu skaistu un viegli uztveramu prezentāciju, kas pārliecinās mērķauditoriju, vai sludinājumu, kas piesaistīs uzmanību un palīdzēs sasniegt mērķi, iespējams tikt galā arī pašu spēkiem. Publicējot reklāmas un citus vizuālos materiālus dažādos sociālajos medijos, svarīgi atcerēties, ka viens attēls nederēs visiem – katram medijam ir sava specifika, t. sk. tehniskie nosacījumi, kas obligāti jāievēro. Lai vizuālā komunikācija sasniegtu mērķi, nepieciešams apgūt katra sociālā medija attēlu proporcijas, formātus, vēlamos attēlu izmērus u.tml. Lai pārdotu, reklāmai jābūt skaistai un interesantai, vienlaikus tikpat svarīgi ir arī tehniskie aspekti. Reizēm tieši tehnisko detaļu nepārzināšana sabojā ļoti skaistu materiālu un neļauj sasniegt pārdošanas mērķus.

Skaidrs vēstījums, kas notur uzmanību

Kādas bildes izmantot, kur var atrast brīvpieejas foto attēlus, kā izvēlēties piemērotākos izmērus, krāsas un burtu veidus virsrakstiem un citiem tekstiem, lai tie saderētu ar izvēlēto attēlu; kā zināt, cik daudz teksta nepieciešams, lai vēstījums būtu skaidrs, bet vienlaikus varētu noturēt auditorijas uzmanību u.tml.? Šīs ir tikai dažas no lietām, kas jāpārzina, lai veidotu veiksmīgu vizuālo komunikāciju.

Šobrīd, kad ikdiena ir ļoti steidzīga un mūs pavada arī informācijas pārbagātība, aizvien mazāk vēlamies lasīt garus tekstus, dodot priekšroku vizuāli noformētai informācijai. Tātad – lai sasniegtu mērķi, mūsu radītajai informācijai jābūt viegli pamanāmai un ātri uztveramai. Tā ir ne tikai digitālajā vidē, bet arī prezentācijās. Tā vietā, lai katrā prezentācijas slaidā ietvertu ļoti daudz teksta un pēc tam to lasītu auditorijai, daudz vērtīgāk būs pārdomāti izvēlēti attēli, ko papildinās stāstījuma atslēgas vārdi. Lai vizuālie risinājumi būtu pamanāmi, noderēs vairāki pavisam vienkārši padomi, piemēram, uzmanību vienmēr piesaistīs melnās un dzeltenās krāsas salikums – gluži kā ceļazīmēs. Tāpat nevajadzētu aizmirst par kontrastiem – gaiši objekti uz tumša fona vai otrādi.

Radīt attēlus arī bez priekšzināšanām

Mūsdienās pieejamas dažādas platformas (tai skaitā – bezmaksas), ar kuru palīdzību iespējams apgūt vizuālās komunikācijas pamatus arī bez priekšzināšanām, piemēram, dizaina veidošanu un prezentāciju vizuālo noformēšanu ar PowerPoint, bukletu un reklāmas materiālu (arī prezentāciju) veidošanu ar Canva, vienkāršu filmiņu un animāciju veidošanu ar Animiz Animation Maker, 2D animācijas (kadru veidošanu) ar Pencil2D vai 3D objektu veidošanu ar SketchUp. Šie ir tikai daži no rīkiem, kas ikdienā var palīdzēt veidot reklāmas, prezentācijas, banerus, plakātus, nelielas filmiņas u.c. vizuālos materiālus, kas palīdzēs sasniegt komunikācijas un rezultātā arī pārdošanas mērķus.

 

Autore ir Eiropas Tālmācības centra lektore

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu