Jēgpilna saruna • IR.lv

Jēgpilna saruna

Katrīna Ošleja

Ikgadējās pārrunas var kļūt par vērtīgu sarunu arī pašam vadītājam, ja ir drosme pavaicāt darbinieka viedokli par sevi

Gada sākumā uzņēmumā vajadzētu būt noformulētiem stratēģiskajiem mērķiem nākamajam periodam, no kuriem parasti izriet katras organizācijas struktūrvienības un tālāk katras nodaļas un darbinieku individuālie mērķi. To apspriešanai uzņēmēji tradicionāli pievēršas ikgadējās darbinieku novērtēšanas un attīstības pārrunās. It kā viss skaidri un vienkārši. Tomēr bieži vien mācībās par šo tēmu vadītāji uzdod jautājumus par dažādiem izaicinājumiem saistībā ar šīm pārrunām.

Ļoti bieži nākas sastapties arī ar viedokli, ka pārrunas ir bezjēdzīgas — tikai formāla procedūra, kurā jāaizpilda anketas vai jāievada sistēmā uzdevumi. Kaut kādā ziņā varu piekrist. Ja ikdienas komunikācijā veltām saviem darbiniekiem gana daudz laika individuālām sarunām, lai vienotos par darba izpildes mērķiem, lai saprastu, kas vēl jāmācās un jāattīsta darbinieka kompetencēs, atbalstām viņus šajos centienos, sniedzam cits citam atgriezenisko saiti un radām abpusēju skaidrību, kas ir nākamie soļi tuvākajam laikam, tad tiešām ikgadējās pārrunas var būt tikai formalitāte. Tās ir kā kopsavilkums visam, ko esam piedzīvojuši pagājušajā gadā, kā arī ieskats nākamajā ar konkrētiem, izmērāmiem mērķiem.

Diemžēl ikdienas saskarsme ne vienmēr ir tik jēgpilna un regulāra. Vadītāji ir ierauti operatīvo jautājumu risināšanā, nav laika paskatīties plašāk, kur nu vēl sniegt citiem vai prasīt atgriezenisko saiti. Jēgu šīm sarunām mēs piešķiram paši ar veidu, kā tās vadām un veidojam.

Manuprāt, pirmais solis jēgpilnu pārrunu radīšanā ir dot iespēju darbinieka refleksijai. Nevis skriet pa priekšu ar savu vērtējumu, bet uzdot jautājumus, kas palīdz darbiniekam pašam domāt par to, kas ir vai nav sasniegts, ko no šīs pieredzes viņš ir mācījies, ko sapratis un ņems vērā nākotnē. Refleksija ir būtiska daļa no attīstības procesa, kurai ikdienā neatliek laika. Te minēšu dažus jautājumus iedvesmai: «kā tu pats vērtē šo gadu», «kas izdevās, ar ko esi mazāk apmierināts», «kādu iespaidu vai sekas tava rīcība radīja», «kādu iespaidu tu vēlies radīt», «ko tu nākamreiz gribētu darīt citādi, lai izdotos tas, ko gribi sasniegt», «kāds atbalsts tev ir nepieciešams», «kādas prasmes, zināšanas vai personības iezīmes attīstot, tev tas kļūtu iespējams».

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu