Iekļaujošās komunikācijas zelta atslēdziņas: rīki un attieksme

  • Gunta Anča
  • 10.08.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Komunikācija ir divvirzienu process, un, sazinoties ar cilvēkiem, kuriem ir invaliditāte, ir būtiski izprast, ko īsti nozīmē iekļaujoša komunikācija. Cilvēkam ar invaliditāti tā nodrošina iespēju piekļūt informācijai, un to var panākt, izmantojot dažādus paņēmienus, liekot lietā zināšanas un arī attieksmi.

Iekļaujošajā komunikācijā ir pieejami dažādi rīki, kurus var izmantot, lai cilvēks ar invaliditāti vispār saprastu, ko apkārtējie saka, vai arī varētu ko pateikt citiem. Otra komunikācijas daļa ir saistīta ar attieksmi.

Dažādas pieejas

Invaliditātes veidi ir dažādi – ir psihosociālie, kustību, dzirdes, redzes vai intelektuālās attīstības traucējumi, un saziņai ar katru cilvēku ir savi ieteikumi. Piemēram, ja sarunā piedalās nedzirdīgs cilvēks, tad, nenodrošinot iekļaujošu komunikāciju, viņam saruna šķistu vien kā mutes plātīšana un žestu rādīšana, bet patiesībā tā nav ne iekļaujoša, ne pieejama. Jābūt zīmju tulkam, kurš sarunu pārtulkotu saprotami. Visās situācijās var palīdzēt dažādi rīki, kas saziņu ļauj padarīt iekļaujošu, lai cilvēks ar invaliditāti saprot, ko apkārtējie saka un varētu sazināties ar citiem.

Bailes kā barjera

Runājot par attieksmi, ļoti bieži jārunā par barjerām jeb to, kā apkārtējie redz cilvēkus ar invaliditāti un kā viņi paši redz citus. Apkārtējiem nereti ir dažādas attieksmes barjeras, piemēram, bailes un nespēja droši sākt sarunu ar tiem, kuriem ir invaliditāte. Tāpat barjera ir nezināšana, informācijas trūkums. Brīžos, kad cilvēks kaut ko nezina un nepazīst, pirmā reakcija ir bailes. Cilvēki no komunikācijas baidās. Veids, kā tam tikt pāri, ir vienkāršs: runāt! Attieksme ir pirmā, kas vajadzīga, jo tā ļauj pieeju atrast. Labā ziņa ir tā, ka Latvijā situācija gadu no gada uzlabojas – gan attieksmes, gan rīku ziņā.

Nezināšana saskarsmi neveicina

Darba vide un izglītības iestādes – tajās cilvēks ar invaliditāti uzturas ilgstoši un regulāri, piemēram, katru dienu iet uz darbu. Bet arī šādās vietās ne vienmēr veidojas iekļaujoša komunikācija. Sustento vada dažādus seminārus, un katru reizi, kad runājam ar darba devējiem, mēs sakām: visticamāk, viss neritēs raiti, kad darbavietā sāks strādāt cilvēks ar invaliditāti, jo visam kolektīvam vajadzīga neliela pamācība, skaidrojumi. Tas vajadzīgs tādēļ, lai nezināšanas dēļ neveidotos problēmsituācijas.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Stāsts no dzīves. Darba kolektīvā sāk strādāt vājdzirdīga meitene, ar kuru nav nekādu problēmu sazināties tad, ja sarunājas divi cilvēki. Bet vairāki kolēģi apsēžas pie galda un ļoti vētraini apspriež, kā kopā dosies piknikā. Pēc sapulces vājdzirdīgā meitene atnāk pie mums un raud, jo neko nav sapratusi. Brīdī, kad visi runā vienlaikus, vājdzirdīgs cilvēks nedzird un nesaprot neko. Ja kolēģi šo niansi zinātu, t.i., ja kāds viņiem to būtu pateicis, no šādas situācijas varētu izvairīties pavisam vienkārši – pēc kopīgās sapulces viens no kolēģiem visu svarīgo par pikniku izstāstītu meitenei.

Attieksme veido attieksmi

Runājot par sabiedriskām vietām, mana pieredze ir tāda, ka apkārtējie vienmēr palīdz. Tai pašā laikā ļoti svarīga ir abpusēja sapratne. Ja es dotos uz sabiedrisku vietu un domātu, ka citi nekad man nepalīdzēs, ka es ar ratiņkrēslu tikai braukšu taisni virsū un gan jau visi pavirzīsies malā, tad ir diezgan naivi domāt, ka pārējie to uztvers ar sapratni un prieku. Ja ko tādu gaidi, tad esmu pārliecināta, ka atbilstošu attieksmi arī saņemsi. Bet, ja cilvēkam ar invaliditāti pašam attieksme ir pozitīva, tad arī citi ir saprotoši un atbalstoši. Manuprāt, ļoti liela problēma ir tā, ka cilvēki ar invaliditāti paši nespēj paskaidrot, kādēļ mums kāda palīdzība vai papildus rīki ir nepieciešami. Ir svarīgi runāt.

Baidās būt nepieklājīgs

Iekļaujošajā komunikācijā svarīga ir arī abpusēja sapratne un tolerance. Tomēr cilvēki man ir atzinuši, ka viņi baidās ko jautāt, baidās cilvēku ar invaliditāti aizskart. Nevajag baidīties! Ja šķiet, ka nezini un kaut kas nav skaidrs, labāk pajautāt, nevis baidīties un novērsties. Es vēlētos apgalvot, ka 99,9% cilvēku ar invaliditāti būs ļoti priecīgi paskaidrot, kā ar viņiem var sazināties labāk. Lielākajai daļai tā nav problēma. Piemēram, es ar savu invaliditāti dzīvoju visu mūžu līdzīgi kā ar savu matu krāsu vai kurpju izmēru. To es nevaru mainīt. Tie, kuri invaliditāti ieguvuši samērā nesen, kuriem tā ir jauna pieredze, visticamāk, apvainosies par daudz ko. Tā ir psiholoģiska krīze, un vajadzīgs laiks, lai jauno realitāti pieņemtu.

Lai veicinātu izpratni un zināšanas par iekļaujošo komunikāciju, uzņēmumiem un to darbiniekiem ir iespēja apmeklēt dažādas apmācības, piemēram, dažādības vadības mācības Skatu Punkti, kuras Sabiedrības integrācijas fonds organizē visā Latvijas teritorijā. Tāpat par iekļaujošo komunikāciju ikviens var uzzināt ko vairāk, apmeklējot līdzdalības un savstarpējās palīdzības platformu Dod iespēju, kuras mērķis ir aicināt sabiedrību būt atbalstošākiem pret cilvēkiem ar invaliditāti un vairāk iekļaut šo sabiedrības grupu gan darba tirgū, gan sabiedriskajā dzīvē. Cilvēki ar invaliditāti šeit izklāsta savas aktuālās vajadzības un nepieciešamā atbalsta veidus, bet uzņēmumi un organizācijas sniedz praktisku atbalstu to piepildīšanai un īstenošanai. Vajadzību un atbalsta pieteikumu iesniegšana notiek tīmekļa vietnē www.atvertiba.lv

 

Autore ir Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas Sustento valdes priekšsēdētāja

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā