Skolotājam jārada aizrautīga interese par mācīšanos

  • Linda Daniela
  • 15.07.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Skolotājs ir viena no svarīgākajām profesijām, ko nevar aizvietot. Bez labiem un iedvesmojošiem skolotājiem mums, iespējams, nebūtu arī talantīgu profesionāļu citās jomās, jo skolotājs rada aizrautību mācīšanās procesā. Viņa uzdevums ir gan iedvesmot tos, kas ir “pazaudējušies”, gan motivēt tos, kas uzskata, ka mācīties nav interesanti. Skolotājam arī jāspēj izsekot līdzi zināšanu apguvei, jo mācīšanos mēs varam salīdzināt ar mājas celšanu. Ir svarīgi, kādā secībā ķieģeļi tiek likti. Ja mēs zināšanas dodam nepareizos “ķieģelīšos”, tad izpratne par lietām ir fragmentāra un nerodas spēja saredzēt kopsakarības vai analizēt lietu kopumu. Līdz ar to arī “māja” nebūvējas tāda, kādu mēs to gribētu redzēt.

Liels izaicinājums šajā aspektā skolotājiem ir digitālā vide. Tur informācija ir pieejama, mēs paši to varam likt kopā, bet kas no tā sanāk? Vai spējam to patstāvīgi izanalizēt, izvērtēt? Tāpēc ir vajadzīgs skolotājs, kurš izved cauri visiem šiem procesiem, liek domāt un skatīties līdzi un atbalstīt mācīšanos gan klases vidē klātienē, gan izmantojot digitālās vides plašās iespējas.

Par skolotājiem kļūst, dažādu mērķu vadīti

No studentiem mēs bieži vien dzirdam dažādus iemeslus, kāpēc izvēlēta tieši pedagoga profesija. Kādam vecāki bijuši skolotāji, kādam atmiņā palikusi iedvesmojoša skolotāja vai skolotājs, kas pamudinājis uz šādu profesijas izvēli. Vēl kādam skolotājs bijis cilvēks, kas vienīgais saredzējis viņā potenciālu un motivējis to izmantot. Šādus stāstus nācies dzirdēt no cilvēkiem, kas nākuši no sociāli nelabvēlīgām ģimenēm, un kam skolotāja radītā motivācija bijis kā atspēriena punkts, lai tiktu laukā no “apburtā loka”. Tagad, lai palīdzētu arī citiem saskatīt sevī potenciālu, šie cilvēki paši vēlas kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem.

Protams, ir arī tādi cilvēki, kas vispirms pamēģinājuši studēt ko citu, bet pēc tam pievērsušies pedagoģijai. Tāpat ir arī tādi, kas izvēlas šo profesiju, jo zina, ka būs garantēts darbs, bet kam nav pārāk lielas intereses par pedagoģiju. Taču pētījumi liecina, ka arī šādi cilvēki var kļūt par lieliskiem skolotājiem, līdz ar to mūsu uzdevums ir studiju procesā cilvēkam šo interesi radīt.

Par pedagoģiju intereses netrūkst

Pie mums, Latvijas Universitātē, par pedagoģijas studiju programmām intereses netrūkst. Turklāt tas attiecināms uz visiem trim studiju līmeņiem – bakalauru, maģistru un doktorantūru. Dati liecina, ka katru gadu studētgribētāju skaits nedaudz pieaug. Taču diemžēl pieaugums joprojām nav tik liels, lai spētu novērst Latvijā esošo skolotāju trūkumu.

Lai piesaistītu lielāku studentu skaitu, programmas regulāri tiek uzlabotas un papildinātas, lai atbilstu jaunākajām nozares tendencēm. Kā vienu interesantu piemēru var izcelt profesionālo studiju programmu “Skolotājs”. Tā sastāv no dažādiem moduļiem, kas var noderēt gan tiem studentiem, kas vēl tikai kļūst par skolotājiem, gan tiem, kas jau ir kāda mācību priekšmeta skolotāji, bet vēlas apgūt vēl ko papildus. Proti, studiju programmā ir iespējams izvēlēties vairākus moduļus, kļūstot par vairāku mācību priekšmetu skolotāju vienlaikus. Piemēram, apgūt visu, kas vajadzīgs, lai kļūtu gan par latviešu valodas, gan dizaina un tehnoloģiju skolotāju. Tādējādi studentam, jau sākot studiju gaitas, ir iespējams plānot savu nākotnes noslodzi, izvēloties priekšmetus, ar kuriem pēc tam, strādājot skolā, ir lielāka vai mazāka slodze.

Ja skolotāja pedagoģiskā izglītība jau ir, vēlreiz apgūt visu četru gadu programmu vairs nav vajadzīgs. Tā vietā tālākizglītības kursos ir iespējams koncentrēties uz kādu konkrētu mācību priekšmetu. Ja plānotais mācību priekšmets ir radniecīgs tam, kurā skolotājs jau specializējas, kursa ilgums ir 160 akadēmiskās stundas, bet, ja izvēlētais mācību priekšmets nav radniecīgs, tad kursa ilgums ir 240 akadēmiskās stundas.

Ļoti plaši varētu runāt par katru no pieejamajām studiju programmām un katru ir iespējams atsevišķi izcelt. Ļoti populāras ir studiju programmas “Pirmsskolas skolotājs” un “Sākumizglītības skolotājs”. Jaunveidotā maģistra studiju programma “Tehnoloģiju inovācijas un dizains izglītībai” dod iespēju iegūt mūsdienīgas zināšanas, lai daudzveidīgotu pieeju izglītībai. Turklāt nepārtraukti tiek strādāts pie tā, lai programmas būtu kvalitatīvas, vērtīgas un studentiem saistošas. Tāpat nemainīgi liela interese ir par otrā līmeņa profesionālo augstākās izglītības studiju programmu “Skolotājs”, kur tiek uzņemti interesenti, kam jau ir augstākā izglītība un kuri vēlas kļūt par skolotājiem, vienlaikus studējot un strādājot skolā. Šo darba vidē balstīto studiju programmu plašāk pazīstam ar nosaukumu “Mācītspēks”.

Par profesionālo bakalaura studiju programmu “Skolotājs” plašāka informācija pieejama šeit.

Par studiju iespējām pedagoģijas un izglītības zinātņu jomā Latvijā iespējams uzzināt plašāk internetvietnē www.esiskolotajs.lv.

 

Autore ir Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne profesore

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā