Ar cieņu vienam pret otru • IR.lv

Ar cieņu vienam pret otru

Katrīna Ošleja

Nav jāvairās no konfliktiem profesionālajā vidē, tomēr skaidri jāsaprot, par ko tieši strīdamies

Konflikti ir viena no populārākajām tēmām manās sesijās ar klientiem. Samilzusi neapmierinātība, ignorētas vajadzības — labāk runāt vai noklusēt? Kas notiks, ja pateikšu, ko domāju? Kāda būs mana un kolēģu reakcija? Vai varēšu tikt ar to galā? Ja nu beigās būs katastrofa? 

Daļa cilvēku bailēs no konflikta izvēlas noklusēt savu viedokli, tādējādi liedzot iespēju komandai apzināties svarīgus riskus un ieraudzīt jaunas perspektīvas. Tomēr pārsvarā šīs bailes sakņojas mūsu fantāzijās par konflikta rezultātu. Protams, var sacīt, ka iespējamo sliktāko scenāriju ļauj iztēloties mūsu iepriekšējā pieredze līdzīgās situācijās. Tomēr daudz auglīgāk ir apdomāt, kas šoreiz būtu jādara citādi konflikta procesā, nevis uzreiz jāpieņem, ka notiks ļaunākais.

Ja konflikts tiek risināts profesionāli un produktīvi, tas var palīdzēt sasniegt labākus rezultātus. Atšķirīgi viedokļi un alternatīvi skatījumi dod iespēju pieņemt kvalitatīvākus lēmumus, jo problēma ir aplūkota no vairākām perspektīvām. Turklāt labi risināti konflikti dīvainā kārtā uzlabo attiecības. Ja mēs sāksim strīdu un spēsim to atrisināt, mēs jutīsimies tuvāki, jo būsim kopīgi pārdzīvojuši kaut ko grūtu, ko spējām pārvarēt. Varu atzīties, ka man vistuvākie cilvēki ir manas māsas. Un tieši ar viņām esmu visvairāk strīdējusies, taču pārvarējusi domstarpības.

Vairums no mums konfliktus uztver personīgi, jo piedzīvojam daudz nepatīkamu emociju — bailes, vilšanos un necieņu. Tomēr jāatceras, ka darba vidē pārsvarā strīdiem ir citi iemesli, tikai ar laiku tie var pāraugt attiecību konfliktos. Pirmkārt, tie ir uzdevuma konflikti, kad nevaram vienoties, kas jādara. Piemēram, mārketings vēlas ātrus rezultātus, bet ražošana — investēt vairāk laika kvalitatīva produkta izveidē. Otrs tips ir procesa konflikti, kad nevaram vienoties par to, kā kaut ko veikt. Teiksim, mārketings vēlas agresīvi un strauji rīkoties, bet ražošana — pakāpenisku, pedantisku procesu ievērošanu. Trešais tips ir statusa konflikti, kad projektā nenonākam pie kopsaucēja, kurš būs gala lēmumu pieņēmējs — daudzos uzņēmumos mārketinga un pārdošanas departamenti stīvējas, kurš ir noteicējs. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu