Meiteņu spēlītes, karalieņu nopietnība • IR.lv

Meiteņu spēlītes, karalieņu nopietnība

Abas karalienes ir pilnīgi pretstati — Danas Bjorkas staltā, kustībās skopā Elizabete un Jekaterinas Frolovas sīkā, atsperīgā Marija. Pbulicitates foto
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Izrādei Lai dzīvo karaliene, vivat! Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī ir stiprs kodols – lielisku aktrišu pārliecinošas lomas

Kaut arī Sergejs Golomazovs ir Krievu teātra galvenais režisors jau gadus piecus un iestudējis krietni vairāk par desmit izrādēm, bija grūti uztaustīt kādu viņa daiļrades tēmu, rokraksta savdabību. Šajā ziņā stāsts par Skotijas Mariju Stjuarti un Anglijas Elizabeti Tjūdoru Roberta Bolta lugas Lai dzīvo karaliene, vivat!  iestudējumā krietni vien palīdzēja, ļaujot saskatīt režisora paņēmienu kopumu. (Starp citu, daudzi būs šo lugu redzējuši pagājušā gadsimta 90. gados Nacionālajā teātrī, kur to iestudēja Mihails Kublinskis. Toreiz Lāsma Kugrēna un Indra Roga dublējās, spēlēdamas abas karalienes.)

Pieķerot klāt Golomazova uzvestās izrādes Stepančikovas ciems, Tilts Rīga – Holivuda, 1900. Leģenda par pianistu, atklājas, ka spēle, pat spēlēšanās vai rotaļāšanās ir viens no režisora galvenajiem skatuves dzīves organizēšanas principiem. Šis ir tikai teātris, un aktieri ar skatītājiem vienojušies, ka uz dažām kopā pavadītām stundām pieņems spēlēšanos par īstenību. Tālāk jau režisors šo īstenību veido, izmantojot palaikam ļoti daudzus spēles kauliņus jeb aktierus. Ikvienam kā tādam ričurača metamkauliņam ir sava vērtība — kādam divnieks, citam piecnieks — un sava ierobežota vieta kopējā ainavā. Vai «kauliņam» izdosies pārvarēt stingro hierarhiju un ne mazāk stingro vienas raksturiezīmes rāmīti, tas jau ir atkarīgs no aktiera personības, pievilcības un izdomas. Pieņemu, ka režisors šajā ziņā nevienam palīdzēt negrasās.

Toties — un tas ir šo izrāžu vinnests — izrādes viducī vienmēr ir spēcīgs aktiermākslas kodols, un tam netiek žēlotas ne spēles krāsas, nedz režisora komandas spēki. Arī izrādē Lai dzīvo karaliene, vivat! viss vērsts uz to, lai atbalstītu un izceltu Mariju Stjuarti, ko spēlē Jekaterina Frolova, un Elizabeti, kuras lomā ir Dana Bjorka: Mihaila Kramenko funkcionālā, lakoniskā scenogrāfija, Kristīnes Pasternakas mūsdienīgie tērpi ar smalku vēsturisku piesitienu, Oskara Pauliņa dramatiskās gaismas un Artūra Skuteļska varones raksturojošā kustību partitūra.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu