Dzeja viņpus valodas

  • Artis Ostups, Domuzīme
  • 23.02.2022.
  • Domuzīme
Žebers. Ceļš pie patērētāja. Neputns, 2021.

Žebers. Ceļš pie patērētāja. Neputns, 2021.

Žurnāls Domuzīme, 2022, nr. 1

Latviešu dzeja pēdējos piecos gados — par atskaites punktu šeit, iespējams, jāņem Eināra Pelša krājums Mīļākais tētis pasaulē (2016) — piedzīvojusi žanra paplašināšanos. Proti, pateicoties Pelša un arī, piemēram, Annas Auziņas, Vasilija Karasjova un Krišjāņa Zeļģa eksperimentiem, par dzeju arvien biežāk dēvējam ne tikai no vārdiem veidotu estētisku objektu, bet arī sintētiskus darbus, kuros teksts vai nu pats kļūst par attēlu (vizuālā dzeja), vai arī kopā ar attēlu rada vienotu mākslas pieredzi (multimodālā dzeja). Vizuālā dzeja latviešu lasītājam ir labi pazīstama no Gijoma Apolinēra kaligrammām izlasē Gājiens (1985) un Leona Brieža «figurālajām dziesmām» (Mariagrammas, 2013). Šie teksti lielākoties pieprasa nelineāru lasījumu un līdzinās poētiskām ideogrammām. Nedaudz citādi ir ar multimodālo dzeju, kas latviešu literatūrkritikā ir jauns termins. 

Jaunākajā žurnālā

Manī runā arī emocijas

«Ar gadiem kļūst aizvien skaidrāks, kādā bezizejā Latvija 1940. gadā atradās,» saka vēsturnieks Aivars Stranga.
  • Proza
  • 26.06.2025.

Gliemežu dienasgrāmatas

Ilustrācija – Agnese Apine
Leja līnijas kalnu grēdā uz dienvidiem no Lantonijas abatijas. Alfrēda Votkinsa foto, Early British Trackways, Moats, Mounds, Camps, and Sites
  • Eseja
  • 26.06.2025.

Labējo maršs

Pie Stepana Banderas pieminekļa Ļvivā Ukrainā viņa 116. dzimšanas dienā. 2025. gada 1. janvāris. Foto – Jurijs Djačišins, AFP/LETA
  • Saruna
  • 26.06.2025.

Tuvāk pamatiem

Janīna Kursīte.
  • Raksts
  • 26.06.2025.

Uz Meksiku pēc grāmatas un saules

Teotivakanas senpilsētā pie piramīdām. No raksta autores personīgā arhīva
  • Dzeja
  • 26.06.2025.

es biju tuvu