Kura telpa vajadzīga mākslai?

  • Gunārs Nāgels, laikraksta "Latvietis" palīgredaktors
  • 14.09.2021.
Darbs Brīvības ielas liepu alejā. Foto no interneta

Darbs Brīvības ielas liepu alejā. Foto no interneta

"Mākslai vajag telpu" – fonds ar šādu nosaukumu ir uzstādījis sev mērķi "panākt Latvijas modernās mākslas muzeja izveidi Rīgā, lai vienkopus un pastāvīgi izstādītu mākslas darbus, kas tapuši no 1945. līdz 1991. gadam, un radītu pilnvērtīgu priekšstatu par Latvijas mākslas mantojumu".

Pie reizes tas rūpējas par dažādu mākslas darbu izstādīšanu Rīgas publiskajā ārtelpā. Jaunākais un lielu ažiotāžu izraisošais fonda organizētais mākslas darbs ir monumentāla izmēra murālis Veltījums Džemmai Skulmei Akas ielā uz Rīgas 40. vidusskolas sienas. Reakcija ir segusi visu diapazonu no "tas traumēs bērnus" (arī ticis minēts sātanisms) līdz visaugstākajai slavas dziesmai.

Maza atkāpe: vārds "murālis" radies no spāņu valodas, kad 1906. gadā mākslinieks un publicists Dr. Atl aicināja attīstīt monumentālo publisko mākslu Meksikā. Viņš to nosauca par pintura mural – latviski "sienas gleznojums".

Nesaprašanu ir izraisījis šajās dienās iekārtotā Latvijas Mākslas akadēmijas studentu darbu ekspozīcija Brīvības alejā. Goda vietā, gandrīz tur, kur kādu laiku stāvēja Ļeņins, ir tēlnieka Egona Peršēvica 2015. gada darbs Brīvību Brīvībai – sēdoša Brīvības pieminekļa Brīvības figūra ar kājām, sakrustotām lotosa pozīcijā, bet rokām izstieptām tā, kā Brīvības piemineklī, un ar visām trim zvaigznēm.

Tēlnieka paskaidrojums šim darbam bija, ka tas ir pamatots ar tēzi - šodienas pasaules uztvere spēcīgi atšķiras no tā, kā to uztvēra cilvēki, kuri lika mūsu valstij pamatus.

Kamēr jāpiekrīt mudei "Mākslai vajag telpu", tomēr var uzdot pretjautājumu: kuru telpu vajag mākslai?

Vai ir korekti uzlikt ļoti redzamu mākslas darbu uz ēkas sienas, nesaskaņojot to ar ēkas lietotājiem, šajā gadījumā – ar skolu? Vai aleja no Brīvības pieminekļa līdz Elizabetes ielai ir pareizā vieta izstādīt visādus mākslas darbus, lai cik jauki tie nebūtu? Atgādināšu, ka visa aleja ir Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, un Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likums nosaka: "Ja vides dizaina objekts, vizuālā informācija vai reklāma nepārveido vai neietekmē minēto pieminekļu vizuālo fonu vai uztveramību, to pieļaujams izvietot ne ilgāk par vienu mēnesi, ja pašvaldības institūcija, pieņemot attiecīgo lēmumu, saņēmusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes pozitīvu atzinumu."

Māksla un mākslinieki nav svēta govs, kurai piešķirta visatļautība publiskā telpā. Ja daži mākslinieki ir "sliekas, kurām jāirdina zeme", kā izteikts Džemmas Skulmes citējumā uz murāļa, tad ir arī citi, kuriem slavas iegūšanas filozofija ir vienkārša - jo trakāk, jo labāk. Ne vienmēr var atšķirt irdinātājus no otrajiem, kuri nekā laba nepienes.

Mākslai patiešām vajag telpu, un zeme jāirdina, bet tieši par kuru telpu – draudzīgi jāvienojas.

Līdzīgi raksti

Viedoklis Lauris Borodovskis

Latvijai pēdējā iespēja kļūt par līderi kapitāla tirgus digitālajā transformācijā

Blokķēdes tehnoloģija vairs nav nākotne – tā ir realitāte, kas jau tagad maina pasaules finanšu arhitektūru.

Viedoklis Juris Alberts Ulmanis

310 ukraiņu karavīri izglābti un būs vēl

Laiks paveic neiedomājamas lietas. Jau trīsarpus gadus ilgstošais karš Ukrainā valsts austrumdaļā dzīvojošos tik ļoti pieradinājis pie ik dienu dzirdamajiem šāvieniem un sprādzieniem, ka tas kļuvis par ikdienas fona troksni. Cilvēki ir pielāgojuši dzīvi draudīgajiem apstākļiem un turpina ikdienas gaitas pat zinot, ka kuru katru brīdi būs jāmeklē patvērums.

Viedoklis Rasmuss Pētersons

Restorāni kā labklājības spogulis: ko tie atklāj par ekonomiku?

Lai izprastu tautsaimniecības attīstības virzību, ekonomisti visbiežāk paļaujas uz objektīviem rādītājiem – bezdarba līmeni, inflāciju un citiem ekonomikas rādītājiem. Taču ir vēl kāds, bieži vien mazāk pieminēts, bet ļoti jutīgs indikators – sabiedriskās ēdināšanas nozare. Kafejnīcas un restorāni ir kā barometrs, kas uztver ekonomikas svārstības vēl pirms tās atspoguļojas oficiālajā statistikā.

Viedoklis Ģirts Greiškalns

Ūdeņradis – Latvijas enerģētikas un mobilitātes balsts: realitāte un nākotnes virziens

Ūdeņradis nav jauna mode vai tehnoloģisks jaunums. Šī gāze ķīmiskajā rūpniecībā tiek izmantota jau vairāk nekā simt gadus. Taču šodien mēs redzam būtisku pārmaiņu – ūdeņradis no šauras rūpnieciskas nišas kļūst par enerģētikas un transporta nākotnes balstu. Pieaug pielietojumu daudzveidība, un tas, kas vakar vēl bija eksperiments, šodien jau notiek reālos apstākļos arī Latvijā.

Jaunākajā žurnālā