Kura telpa vajadzīga mākslai?

  • Gunārs Nāgels, laikraksta "Latvietis" palīgredaktors
  • 14.09.2021.
Darbs Brīvības ielas liepu alejā. Foto no interneta

Darbs Brīvības ielas liepu alejā. Foto no interneta

"Mākslai vajag telpu" – fonds ar šādu nosaukumu ir uzstādījis sev mērķi "panākt Latvijas modernās mākslas muzeja izveidi Rīgā, lai vienkopus un pastāvīgi izstādītu mākslas darbus, kas tapuši no 1945. līdz 1991. gadam, un radītu pilnvērtīgu priekšstatu par Latvijas mākslas mantojumu".

Pie reizes tas rūpējas par dažādu mākslas darbu izstādīšanu Rīgas publiskajā ārtelpā. Jaunākais un lielu ažiotāžu izraisošais fonda organizētais mākslas darbs ir monumentāla izmēra murālis Veltījums Džemmai Skulmei Akas ielā uz Rīgas 40. vidusskolas sienas. Reakcija ir segusi visu diapazonu no "tas traumēs bērnus" (arī ticis minēts sātanisms) līdz visaugstākajai slavas dziesmai.

Maza atkāpe: vārds "murālis" radies no spāņu valodas, kad 1906. gadā mākslinieks un publicists Dr. Atl aicināja attīstīt monumentālo publisko mākslu Meksikā. Viņš to nosauca par pintura mural – latviski "sienas gleznojums".

Nesaprašanu ir izraisījis šajās dienās iekārtotā Latvijas Mākslas akadēmijas studentu darbu ekspozīcija Brīvības alejā. Goda vietā, gandrīz tur, kur kādu laiku stāvēja Ļeņins, ir tēlnieka Egona Peršēvica 2015. gada darbs Brīvību Brīvībai – sēdoša Brīvības pieminekļa Brīvības figūra ar kājām, sakrustotām lotosa pozīcijā, bet rokām izstieptām tā, kā Brīvības piemineklī, un ar visām trim zvaigznēm.

Tēlnieka paskaidrojums šim darbam bija, ka tas ir pamatots ar tēzi - šodienas pasaules uztvere spēcīgi atšķiras no tā, kā to uztvēra cilvēki, kuri lika mūsu valstij pamatus.

Kamēr jāpiekrīt mudei "Mākslai vajag telpu", tomēr var uzdot pretjautājumu: kuru telpu vajag mākslai?

Vai ir korekti uzlikt ļoti redzamu mākslas darbu uz ēkas sienas, nesaskaņojot to ar ēkas lietotājiem, šajā gadījumā – ar skolu? Vai aleja no Brīvības pieminekļa līdz Elizabetes ielai ir pareizā vieta izstādīt visādus mākslas darbus, lai cik jauki tie nebūtu? Atgādināšu, ka visa aleja ir Brīvības pieminekļa aizsardzības zonā, un Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likums nosaka: "Ja vides dizaina objekts, vizuālā informācija vai reklāma nepārveido vai neietekmē minēto pieminekļu vizuālo fonu vai uztveramību, to pieļaujams izvietot ne ilgāk par vienu mēnesi, ja pašvaldības institūcija, pieņemot attiecīgo lēmumu, saņēmusi Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomes pozitīvu atzinumu."

Māksla un mākslinieki nav svēta govs, kurai piešķirta visatļautība publiskā telpā. Ja daži mākslinieki ir "sliekas, kurām jāirdina zeme", kā izteikts Džemmas Skulmes citējumā uz murāļa, tad ir arī citi, kuriem slavas iegūšanas filozofija ir vienkārša - jo trakāk, jo labāk. Ne vienmēr var atšķirt irdinātājus no otrajiem, kuri nekā laba nepienes.

Mākslai patiešām vajag telpu, un zeme jāirdina, bet tieši par kuru telpu – draudzīgi jāvienojas.

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Viedoklis Jānis Lucaus

Trīs lietas, ko valsts uzņēmumi var mācīties no privātā sektora

Latvijas publiskajā telpā regulāri uzvirmo diskusijas par valsts uzņēmumu modernizāciju un nepieciešamību veicināt caurspīdīgu pārvaldību un konkurētspēju. Privātajā sektorā mēs ikdienā redzam, ka tirgus kļūst arvien dinamiskāks, un, lai spētu turēt tam līdzi, nemitīgi ir jādomā par to, kā būt maksimāli efektīviem, kā ieviest inovācijas un nodrošināt nevainojamu klientu pieredzi.

Viedoklis Jānis Uzulēns

Kāpēc būvniecības gaita Latvijā ir sarežģīta un ilgstoša?

Tiesiskā valstī būtisks elements ir skaidra un nepārprotama normatīvo aktu piemērošana. Būvvaldēm kā pašvaldības pārraudzībā veidotām iestādēm ir svarīga loma būvniecības procesā. Pasaules Bankas veidotais “Doing Business” reitings, kas tiek izmantots kā novērtēšanas rīks, salīdzinot būvniecības administratīvo procedūru skaitu un izpildes ilgumu, ļauj secināt, ka Latvijā būvniecības gaita ir sarežģīta un ilgstoša. Taču caurspīdīga, pārraugāma un profesionāli organizēta būvniecības kontrole ir kritiski svarīga gan publiskajiem, gan privātajiem pasūtītājiem, jo tā visiem labāk un lētāk. Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kā būvvaldes var padarīt efektīvākas.

Jaunākajā žurnālā