Pašvaldības darbības mērķis ir palīdzēt saviem iedzīvotājiem un atbalstīt viņus. Balstoties uz šo atziņu, Rīgas dome arī veic pilsētas izpilddirekciju reorganizācijas reformu un veido Apkaimju iedzīvotāju centrus pilsētas apkaimēs.
Īsumā šo reformu var raksturot tā – turpmāk Rīgas apkaimēs būs pašvaldības iestādes, kuru galvenais uzdevums ir nodrošināt iedzīvotāju saikni ar pašvaldību, nevis iestādes, kas dublē pašvaldības centrālo iestāžu funkcijas, kā tas ir esošajā izpilddirekciju modelī.
Mūsu mērķi ir trīs – piedāvāt iedzīvotājiem saprotamus un nepieciešamus pakalpojumus; nākt tuvāk apkaimēs dzīvojošajiem rīdziniekiem; novērst pašvaldības funkciju dublēšanos un sadrumstalotību.
Kāda ir esošā situācija?
Pašlaik Rīgas dome Austrumu, Ziemeļu un Pārdaugavas izpilddirekciju uzturēšanai tērē trīs miljonus eiro gadā. Vienlaikus tikai nepilni 6% iedzīvotāju ir labi informēti par izpilddirekciju sniegtajiem pakalpojumiem, liecina pētījumu centra SKDS veikta aptauja. Jau šis vien ir būtisks signāls par sistēmisku izmaiņu nepieciešamību.
Ir vērojama izpilddirekciju funkciju dublēšanās ar citām pašvaldības iestādēm. Piemēram, kāpēc par teritoriju uzturēšanu Rīgā atbild gan izpilddirekcijas, gan Teritoriju labiekārtošanas pārvalde? Kāpēc par ielu braucamo daļu kopšanu atbild gan izpilddirekcijas, gan Satiksmes departaments? Kāpēc par pilsētvidi degradējošo ēku apsekošanu atbild gan izpilddirekcijas, gan Īpašumu departaments? Kāpēc par vēlēšanu organizēšanu atbild gan izpilddirekcijas, gan Vēlēšanu komisija?
Teritorijai no Rātsnama līdz AB dambim ir pieci apsaimniekotāji. Kāpēc? Visa šī teritorija pieder pašvaldībai, un visi apsaimniekotāji pārstāv pašvaldību.
Ko darīt?
Nav iemesla izkaisīt atbildību par konkrētu pašvaldības funkciju īstenošanu starp dažādām iestādēm, jo tas nepārprotami ir traucēklis šo funkciju efektīvai izpildei. Mums kā pašvaldībai vajag skaidru atbildīgo par katru Rīgas domes funkciju, nevis atbildības futbolēšanu starp iestādēm.
Esmu dzirdējis, ka izpilddirekciju funkciju nodošana pašvaldības departamentiem pilsētas pārvaldību attālinās no iedzīvotājiem. Šādam uzskatam nav pamata. Tieši pretēji – līdz šim izpilddirekcijās bija lielā mērā koncentrētas funkcijas, ko pašvaldība bija atstājusi “pabērna lomā”. Līdz ar reformu šīs funkcijas tiks pārceltas jau augstākā, departamentu līmenī. Domes vadībai būs arī lielākas iespējas sekot līdzi, cik veiksmīgi šīs funkcijas tiek izpildītas.
Problēma nav darbiniekos, bet sistēmā. Absolūtais vairākums izpilddirekciju ierindas darbinieku savu darbu veic labi, par to man ir pilnīga pārliecība. Nododot izpilddirekciju funkcijas Rīgas domes centrālajām iestādēm, pašas funkcijas jau nekur nepazudīs. Tāpēc arī turpmāk būs nepieciešami darbinieki, kuri tās veic. Pazudīs nevis darbinieki, bet lieka birokrātija.
Pašvaldība – tuvāk iedzīvotājiem
Izpilddirekciju pastāvēšanas mērķis ir pareizs. Rīgas domei ir jābūt tuvākai rīdziniekiem, un viss nedrīkst notikt tikai pilsētas centrā. Dzīvības iedvešana pilsētas apkaimēs ir jaunās Rīgas domes Pārmaiņu koalīcijas prioritāte.
Tāpēc piedāvājam alternatīvu esošajam izpilddirekciju modelim – apkaimēs veidosim vienas pieturas aģentūras jeb klientu centrus, kas uzturēs saikni ar vietējiem iedzīvotājiem, palīdzēs viņiem komunālu problēmu risināšanā, iegūs cilvēkus interesējošās atbildes no departamentiem, konsultēs, un pats galvenais – rūpēsies par aktīvo rīdzinieku ieceru realizāciju viņu apkaimēs.
Būs apkaimju koordinatori, pie kuriem varēs pieteikt praktiskus jautājumus par soliņa izvietošanu kādā vietā; apgaismojuma nodrošināšanu konkrētā parkā; celiņa izbūves nepieciešamību; apkaimes svētku un pasākumu rīkošanu. Vairs nevajadzēs mēģināt panākt šīs ieceres saskaņošanu starp četriem departamentiem un tikpat daudz kapitālsabiedrībām. Apkaimju koordinators būs tas, kurš rūpēsies par šo ieceru virzību uz priekšu. Viena ideja, viens virzītājs un viens, reāls rezultāts, nevis bezgalīgs process.
Kas tālāk?
Pašlaik Rīgas dome ar 20. janvāra balsojumu ir devusi politisku mandātu izpilddirekciju likvidācijai, Apkaimju iedzīvotāju centru veidošanai un apkaimju koordinatoru ieviešanai. Līdz 30. aprīlim darbosies komisija, kas izstrādās detalizētu piedāvājumu par šī pārmaiņu vadības procesa ieviešanu. Un jau šogad sāks strādāt vienas pieturas aģentūras un koordinatori Rīgas apkaimēs.
Patiesībā šīs reformas nepieciešamība nav nekas jauns. Līdzīgi kā Latvijas novadu reforma, tā sākta pirms vairāk nekā 10 gadiem, bet atstāta puspabeigta politiskās gribas trūkuma dēļ. Politikā parādoties jauniem spēkiem, pērn Saeimā pabeigta novadu reforma un šogad pašvaldību vēlēšanas jau notiks lielākās un ilgtspējīgākās administratīvajās vienībās. Jaunās Rīgas domes Pārmaiņu koalīcijas mērķis ir šogad tikpat izlēmīgi pabeigt izpilddirekciju reformu.
Ceram, ka jaunā sistēma sekmēs arī apkaimju iedzīvotāju vēlmi iesaistīties pašvaldības darbā ar savām idejām, jo 60 deputāti vienkārši fiziski nevar izdomāt visu, kas vajadzīgs 600 tūkstošiem rīdzinieku. Mūsu labākajiem palīgiem šajā darbā jābūt tieši pašiem aktīvajiem rīdziniekiem, kuri savu brīvo laiku vēlas veltīt savas apkaimes pilnveidošanai.
Ar visbiežāk uzdotajiem jautājumiem un atbildēm par izpilddirekciju reformu ir iespējams iepazīties šeit: https://ej.uz/IzpilddirekcijuReforma
Pagaidām nav neviena komentāra