Cilvēks ir pārejošs

  • Kristīne Simsone
  • 27.11.2019
  • IR
Filmas ainā Džo Peši (pa kreisi) un Roberts de Niro.
publicitātes foto

Filmas ainā Džo Peši (pa kreisi) un Roberts de Niro. publicitātes foto

Gangsteru elēģija — tāda ir Mārtina Skorsēzes jaunā filma Īrs 

Es dzirdēju, ka jūs nodarbojaties ar māju krāsošanu — filmā Roberta de Niro spēlētajam varonim jautā kāds varasvīrs. Māju krāsošana mafijas slengā nozīmē slepkavību, ciniski apzīmējot sienu notašķīšanu ar asinīm. Minētā varasvīra — Ala Pačīno spēlētā arodbiedrības vadītāja — jautājums ir it kā patiesos notikumos balstītā bestsellera nosaukums (I Heard You Paint Houses). Kriminālromānu sarakstījis kādreizējais izmeklētājs Čārlzs Brants, un tas publicēts 2004. gadā pēc reālā «īra» Frenka Šīrana nāves. 

Šīrana, ilggadēja itāļu mafijas rokaspuiša, stāsti par saviem netīrajiem darbiem nereti tiek apsaukti par izdomājumiem. Taču Skorsēzes filmā Branta romāna patiesums nav no svara — šis nav ne dokumentāls, ne atmaskojošs stāsts, kaut arī visiem varoņiem ir reāli prototipi. Filma Īrs (The Irishman) nav arī mafiju un tās locekļus glorificējošs stāsts, drīzāk liecība tam, ka lielākais un nepielūdzamākais pretinieks ir laiks. Arī tiem, kuru rokās uz īsāku vai garāku mirkli nonākusi vara, tāpat kā tiem, kas tai pieslējušies. De Niro (anti)varonis šajā ziņā ir noslēpumains: no vienas puses, viņš nav cinisks aukstasiņu slepkava; no otras — viņā nav ne mazākās nožēlas par pastrādātajiem noziegumiem. 

Jaunākajā žurnālā