Šopavasar NPK Expert kuģī uz Burkinafaso aizpeldināja savu rekordkravu – 26 000 tonnu minerālmēslojuma. Pliki skaitļi Ģirtu Cēlāju neinteresē, tāpēc viņš paralēli sācis attīstīt Smart Farmhouse
Ģirts ir ļoti enerģisks. Rokas spiedienam viņš atvēzējas un pa minerālmēslu pakošanas ražotni Liepājā pārvietojas futbolista cienīgā ātrumā. Ar vārdiem piespēlē, atspēlē – labi jūt sarunas biedru. Labi jūt arī sevi. Ātri vien kļūst skaidrs, kāpēc Ģirtam Cēlājam izdevies noslēgt miljoniem vērtus darījumus Āfrikā un citviet pasaulē. «Visa pamatā ir mīlestība pret pasauli. Pret cilvēkiem, ar kuriem strādā. Tieši tik vienkārši,» viņš atbild un skaļi sasit plaukstas. «Aiziet, nākamais jautājums!»
Ģirts smaida un mīņājas kā uz starta. Ar ko NPK Expert atšķiras no citiem minerālmēslu piegādātājiem? «Mūsu priekšrocība ir tā, ka darbojamies kā aptiekāri – uztaisām precīzu recepti un laikā nogādājam klientam. Faktiski esam kā liels bārmenis, kas taisa kokteiļus uz pasūtījumu. Un to nedara daudzi. Ražošana ir vienkārša, galvenais ir atlasīt izejvielas.» Tās tiek iepirktas Krievijā, taču augsni bagātinošos «kokteiļus» sajauc Liepājā.
Izpērk uzņēmumu
Dažādas «kokteiļu» receptes vajadzīgas tāpēc, ka arī augsnes ir dažādas. Un, jo precīzāk paņemti augsnes paraugi un pielāgots konkrēts minerālmēslu savienojums, jo labāk aug konkrētā kultūra, piemēram, kukurūza. Receptes raksta Ģirts. «Iepriekš strādāju bankā, jo man ir atbilstoša izglītība. Kā finanšu konsultants iesaistījos minerālmēslu loģistikas uzņēmumā,» Ģirts stāsta par Liepājā bāzēto uzņēmumu NPK Terminālis. Tajā viņš pirms desmit gadiem sastapa savu mentoru – ķīmiķi no Krievijas, kurš iepazīstināja ar minerālmēslu uzbūvi un parādīja ceļu pie pirmā klienta Āfrikā.
«Vajadzīgos cilvēkus var satikt tikai kustoties: lidojot ciemos, iepazīstot valstis un tirgus. Braucu uz konferencēm, izstādēm, tikos ar vēstniekiem un investīciju departamentu pārstāvjiem.» Ģirts meklēja uzņēmumus, kuri būtu ieinteresēti minerālmēslu iegādē. Čada bija pirmā Āfrikas valsts, uz kuru notika piegāde, un ik pa diviem trim gadiem kaut ko joprojām turp aizsūta. «Tagad mazāk, jo valsts ir uz bankrota robežas,» nosaka Ģirts.
NPK Terminālis piederēja astoņiem akcionāriem no dažādām valstīm. Ieguldīt eksporta attīstībā viņi bija kūtri. «Sapratu, ka jāveido cits modelis – nevis loģistikas, bet ražošanas uzņēmums,» stāsta Ģirts. Katalizators šim lēmumam bija darījums ar Japan Tabacco International – otro lielāko tabakas ražotāju pasaulē. «Svarīgs pagrieziena punkts bija mūsu komandas lēmums izpirkt uzņēmumu un strādāt tā, kā tagad.» Lai arī kolēģiem uzņēmumā nav daļu, tieši komandas intelektuālo devumu Ģirts vērtē ļoti augstu. NPK Expert īpašnieks viņš ir kopš 2012. gada, un rūpnīca darbojas ēkā, kur agrāk tika ražoti dzelzsbetona bloku paneļi. Nomaļā vieta izvēlēta, jo blakus ir dzelzceļš un iespējams piekraut 60 vagonus.
«Minerālvielas, gluži tāpat kā vitamīnus, apzīmē ar burtiem,» Ģirts skaidro, ko nozīmē trīs lielie burti NPK uzņēmuma nosaukumā. N (slāpeklis), P (fosfors) un K (kālijs) ir viņu «kokteiļu» pamatsastāvdaļas. Visvairāk tiek izmantots slāpeklis. Izejvielas uzņēmums lielākoties iepērk Krievijā un Baltkrievijā. «Re, tas divdesmit, un tas – trīsdesmit oksīdi, ko pārtaisīsim uz septiņpadsmit elementiem,» Ģirts saka un nosauc sevi par praktizējošu ķīmiķi agronomu. «Kokteiļu» recepšu rakstīšanu viņš apguvis ne tikai pie minētā ķīmiķa, bet arī speciālos kursos un zināšanas atjaunojis minerālmēslu izstādēs. «Sēdi un klausies. Kad agronomi un ķīmiķi beidz uzstāties, ņem pie rokas un izjautā.» Vaicāts, vai cilvēkam viņa gados un bez ķīmiķa izglītības tiešām iespējams kvalitatīvi rakstīt formulas, Ģirts aiz piktuma gandrīz vai pielec no krēsla. «Kas tas tāds bija! Jebko var apgūt un jebkurā vecumā! Arī apakšveļu šūt, ja tas ieper un var redzēt biznesu. Pilna pasaule ar ideāliem augstskolu beidzējiem, kuri pēc darba iet mājās televizoru skatīties. Bet pēc pieciem taču ir brīva vēl puse dienas!»
Ar Āfriku nav grūti
Patlaban NPK Expert eksporta apjoms vidēji gadā ir 60-80 tūkstoši tonnu, un tās aizceļo uz 25 valstīm. Eiropā visvairāk uz Zviedriju un Somiju, Dienvidamerikā – uz Dominikānu un Gajānu, Āzijā līdere ir Japāna. Lielāko daļu pīrāga aizņem Āfrika: Čada, Senegāla, Gvineja, Ruanda, Mozambika, Bur-kinafaso. Uz šo valstu tirgu iets ļoti mērķtiecīgi un ilgstoši. Divu gadu darbs līdz līguma noslēgšanai ir saprātīgs laika posms, jo atdeve ir trīs miljonu vienošanās.
«Man nav grūti strādāt ar Āfriku. Nemaz, jo daru to gadiem. Sākumā vienkārši ir jāpieņem dažas dīvainības, un viss.» Grūtāk Ģirtam klājas tieši ar tuvā tirgus spēlētājiem: no Āfrikas neviens nav parādā, toties Eiropā – gan somi, gan šveicieši. Stāstot par pēdējiem, Cēlājs beidzot zaudē smaidu. Uzņēmums Šveicē esot liels, ar 100 miljonu apgrozījumu, un ejot uz bankrotu. Nāksies piedzīt parādu tiesas ceļā. «Bet naudas zaudēšanu nevajag pārdzīvot. Ar laiku to iemācās. Ne jau nauda cilvēku veido, bet cilvēks veido naudu. Lielāka kļūda ir zaudēt klientu, nevis naudu.»
Pašos pirmsākumos NPK Expert apgrozījums svārstījās ap diviem miljoniem, un tā bija klientu nauda. Pašu uzkrājumu – nekādu. Piecu gadu laikā apgrozījums izaudzis līdz 15 miljoniem, un peļņa pērn bija 400 000 eiro. Cēlājs uzskata, ka biznesa pamatā ir laba cena, kvalitatīva piegāde, taču galvenais ir cilvēciskās attiecības. «Ar tām mēs atšķiramies, jo izejvielas jau visur ir vienādas. Tāpat kā vitamīni – vienalga, kur tos pērkat.»
Lieli spēlētāji minerālmēslojuma eksporta tirgū ir krievi, amerikāņi, marokāņi un norvēģi. «Bet mēs, maza valsts būdama, iekabinām,» Ģirts stāsta, ka izdevies pārdot speciālu formulu golfa un zālienu apsaimniekotājam Zviedrijā, kam iepriekš piegādātājs bijis Amerikas zālāju mēslošanas līderis pasaulē, amerikāņu zīmols Scotts. Savukārt valsts, uz kuru pārdots vismazāk, ir Nigērija. «Nezinu, kā viņiem tikt klāt, dzīvo savā pasaulē,» stāsta Ģirts, kura uzņēmumam ir pārstāvniecības Dominikānas Republikā, Somijā, Togo, Kamerūnā, Sudānā un Gvinejā.
Rīsi, kukurūza, kokvilna, ananasi, kakao un citas kultūras ir tās, kuras Āfrikā pabaro NPK Expert. Šā gada rekordkrava bija kokvilnas audzēšanai – 26 000 tonnu minerālmēslu tika nosūtīti uz Burkinafaso. Tā bija lielākā pakotā krava, kas līdz šim iekrauta Liepājas ostā – 24 000 tonnu, bet vēl 2000 aizceļoja caur Klaipēdu. Process ilga divas nedēļas. Šī nav ostas rekordiste, jo tonnu skaita ziņā lielāks ir, piemēram, graudu eksports vai metāls, taču minerāli ir čempioni pakoto kravu kategorijā.
Pašdarbināmās mājiņas
Pirms pāris gadiem Ģirtam nenāktu prātā veidot produktu attīstības departamentu. Tagad tāds uzņēmumā ir un strādā pie jauniem minerālmēslu produktiem. Piemēram, speciāliem nanoapvalkiem, kas izdala minerālvielas tieši tad, kad augsnei tas vajadzīgs. Šis produkts, Smart Fertilizers, tapis sadarbībā ar amerikāņu izgudrotāju Alanu Amronu. Plānots, ka produkta noieta tirgus būs Amerikā. Tas ir jauns un efektīvs minerālmēslu uzsūkšanas veids.
Otrais produkts ir Smart Farmhouse. Maza un saliekama mājiņa, kas spēs pabarot divus hektārus zemes ar minerālmēslojumu un izaudzēt visu vajadzīgo. Māja darbināma ar saules paneļiem, tai ir savs ūdens pumpis un automātiskā mēslojuma padeves sistēma. «Arī sēklu padeve jau iestrādāta. Atliek izdomāt, ko audzēt, saprogrammēt, nolikt uz zemes un ļaut mājai strādāt,» stāsta Ģirts. Amerikāņi strādājot pie līdzīga prototipa, un Cēlājs saredz produktā milzīgu potenciālu. «Esam spiesti domāt par pievienoto vērtību, jo ar minerālmēsliem vien ir par maz. Krievija vēlas lielās kravas pārkraut caur savām ostām, tāpēc jādomā par alternatīviem risinājumiem, nišas produktiem.» Un par to visu galvas lauza NPK Expert 20 cilvēku kolektīvs. Ražošanā un pakošanā atkarībā no apjoma darbojas 20-80 cilvēku. Šogad plānots uzstādīt robotu, kas aizstās nakts maiņu. Arī transportieru lentes un granulēšanas iekārtas būs jaunas, taču nākamgad. «Visvairāk mums izmaksā loģistiska un izejvielas. Kuģis, ko īrējam, lai sūtītu kravu uz Āfriku, – ap miljonu,» saka īpašnieks.
Attīstība plānota arī eksporta paplašināšanā. Nesen Ģirts kopā ar Latvijas uzņēmējiem un Ārlietu ministrijas pārstāvjiem izlidojies pa Etiopiju, Keniju un Ganu. Daudziem uzņēmējiem tā bijusi pirmā reize šajās Āfrikas valstīs. Apjautuši, cik milzīgas iespējas paveras. «Es sešus gadus visās kamerās, asociācijās un ministrijās stāstu, lai ver vaļā vēstniecības Āfrikā. Manī neklausās,» saka Ģirts. Kā piemēru viņš min Krievijas vēstnieka aktivitātes Mozambikā. Kad tur uzietas gāzes atradnes, vēstnieks dalījis Gazprom vizītkartes.
Ģirts arī pēc stundu garās sarunas ir ļoti enerģisks. Cik ilgi stiepjas viņa darbdiena? «Padsmit stundas. Bez problēmām! Es nevarētu uztaisīt ātro kredītu biznesu un vienkārši slaukt naudu. Not my thing*. Tas man nesagādātu baudu un prieku.» Bet kokteiļi prieku sagadā, un Cēlājs tajā dalās, ziedojot Liepājai – sportam un fondam Dižvanagi, kas rūpējas par bērniem ar īpašām vajadzībām. Sarunas beigās Ģirts stāsta, ka viņam ļoti gribētos izdarīt kādu labu darbu: saglābt katru sakarīgu latviešu dvēseli – vispirms jau bērnus, lai tie nenonāk bērnunamos.
* Tā nav mana lieta – angļu val.
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Komanda, peļņa un jaunrade.
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Akla uzticēšanās Rietumvalstu biznesam un partneriem.
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Arī kļūdoties der atcerēties, ka nauda neveido cilvēku. Cilvēks veido naudu. Kļūdas un zaudējumus pieļauj visi, taču tajos nedrīkst kavēties, līdzīgi kā sportā.
Komentāri (35)