Pliko skrējiens nav Baznīcas tradīcija • IR.lv

Pliko skrējiens nav Baznīcas tradīcija

16
Doma baznīcas gailis. Foto: Ieva Lūka, LETA
Jānis Vanags

Baznīca ir atvērta visiem, taču ne visam

Nesenais Rinalda Gulbja raksts “Nakts pār baznīcu” bija tik izteiksmīgi izdaiļots ar manu foto, ka gandrīz dara mani par galveno protagonistu. Stāsts bija par to, ka Rīgas Sv. Pestītāja anglikāņu draudzei un Pestīšanas armijai atteikta līdzdalība Baznīcu nakts pasākumos. Patiesībā ne publiski, ne privāti neesmu izteicies pret šo draudžu piedalīšanos. Salīdzinot ar kolēģiem, man ir priekšrocība jau sen pazīt Sv. Pestītāja anglikāņu draudzes jauno ganītāju Jānu Jērumu – Grīnbergu. Pazīstu viņu kā taktisku un pieredzējušu vadītāju, kas necentīsies vienmēr pārbaudīt ekumenisko attiecību izturības robežas, kā to mēdza darīt viņas priekšgājējs.

Baznīcu naktī arī nenotiek kopīgi dievkalpojumi, kas prasītu stingrāku izvērtēšanu. Man tādēļ nebija striktas nostājas pret šīs draudzes piedalīšanos, tomēr es ar izpratni uztveru to, ka iebildumi varēja rasties citiem un atstāju viņu ziņā, vai tādus izteikt. Domāju, ka raksta autoram vai fotogrāfijas izraudzītājiem bija iespēja un varbūt pat atbildība pirms publikācijas noskaidrot faktus. Vairāk par to man nekas nebūtu piebilstams, taču R.Gulbja rakstā nedaudz moralizējoši ir locīti vārdi “ekumenisms”, “tradicionāls” un “atvērtība”. Pie tiem gribu nedaudz pakavēties.

Tikai sarunvalodā tradicionāls skaitās tas, kas pastāv gana ilgi un regulāri atkārtojas. Piemēram: “Jau 14. reizi Jāņu naktī Kuldīgā pāri vecajam ķieģeļu tiltam notika tradicionālais pliko skrējiens.” Reliģijā tradīcijai ir cita nozīme. Vārds ir cēlies no latīņu “trans” – pāri un “dare” – dot. Tradīcija ir mācības, reliģiskās prakses un vērtību tradēšana jeb nodošana no paaudzes paaudzei. Tradicionāla ir baznīca, kas dod tālāk to pašu, ko saņēmusi no Kristus, no apustuļiem un no Baznīcas atzītām autoritātēm.

Lai teiktu, ka baznīca ir tradicionāla, ar senuma mērauklu nepietiek. Nupat dibināta draudze var būt nevainojami tradicionāla, bet tā, kas pastāvējusi gadsimtiem ilgi, kādu dienu var rīkoties pavisam netradicionāli. Viena un tā pati baznīca var turēties pie senām liturģijas formām un sekot radikāli revidētai mācībai. Sarunvalodā “netradicionāls” mēdz nozīmēt – svaigs, radošs, interesants, taču Baznīcas valodā tas pirmkārt nozīmē atteikšanos no līdzšinējiem uzskatiem par labu citiem.

Pilnīgi hipotētisks piemērs: iedomāsimies mācītāju, kurš publiski piedalās San Mjan Mūna Apvienošanās baznīcas “Svētā vīna ceremonijā”. Mūns māca, ka Jēzus neizpildīja savu misiju, jo ļāva sevi piesist krustā, nevis apprecējās un radīja Dievam pēcnācējus. Tādēļ Dievs esot sūtījis īsto mesiju – Mūnu. Visiem, kas grib būt īstie Dieva bērni un pēcnācēji, jāpieņem Mūns un viņa sieva par “īstajiem vecākiem”, izdzerot svētā vīna glāzīti. To šis hipotētiskais mācītājs arī izdara TV kameru priekšā un vēl aizlūdz par Mūna misijas sekmēm.

Tradicionāla baznīca to novērtētu kā Kristus atzīšanu par neveiksminieku, un par sekošanu citam mesijam. Tā to skaidro pats Mūns. Neviens, kurš sper šādu soli, nevar pretendēt ne uz kādu tradicionalitāti. Ja kāda draudze šo mācītāju aicina par savu ganu, tas nozīmē, ka pieņem un atbalsta viņa uzskatus. Ko tas liecina par draudzes tradicionalitāti, neskatoties uz dievnama vecumu un arhitektūru? Tālāk par diecēzi – ja atbildīgais bīskaps zina par šo situāciju, bet neveic episkopālas pārraudzības pasākumus, tad acīmredzot nesaskata tur neko aplamu, ka viņa diecēzes garīdznieki seko citam mesijam. Ko tas liecina par diecēzi? Ko tas saka par baznīcu, kam šī diecēze pieder? Tādēļ labi, ja šādi gadījumi vienmēr paliek tikai hipotētiski piemēri. Reālajā dzīvē tie paceļ nopietnus ekumeniskus jautājumus un stipri apgrūtina sadarbību. To rāda ekumeniskās kustības nedienas visā pasaulē.

Mūsdienu ekumene nereti līdzinās Penelopei, kura naktī izārda to, ko pa dienu noaudusi. Seno pretrunu jautājumos, kas reiz izraisīja baznīcas šķelšanos, tiek panākta saprašanās, ir pieņemti nozīmīgi dokumenti.

Taču vietā tiek radīti jauni šķēršļi, kas atņem cerību sasniegt ekumenisma tradicionālo mērķi – redzamu vienību. Vismaz atvirza to par gadsimtiem. Homoseksuālā dzīvesveidā atklāti dzīvojošu personu iesvētīšana par priesteriem un bīskapiem ir smagi ievainojusi pašas anglikāņu kopienas vienotību pasaulē. Par katru jaunievedumu baznīcas praksē vajadzētu jautāt, kas tas ir – apustuliskās mācības svaigāka, radošāka tālākdošana vai atteikšanās no agrāko Baznīcas paaudžu vērtībām?

Pretrunās ar Bībeli un tradīciju baznīcas mēdz nonākt ne ļaunā nolūkā, bet cenšoties būt atvērtas. Jēzus aicina: “Nāciet pie manis visi, kas esat nopūlējušies un zem smagas nastas, un es jūs atvieglināšu.” Ja viņš saka “visi”, kā lai baznīca nebūtu atvērta visiem?

Tomēr starp tradīciju un atvērtību nav pretrunas, ja atceras vienkāršu patiesību: Baznīca ir atvērta visiem, taču ne visam.

Jēzus aicina visus pliko skrējiena dalībniekus, bet ne jau turpināt skrējienu baznīcā. Viņš aicina visus, kas apzinās savus grēkus, tos nožēlo un nopūlas ap savas dzīves labošanu – nāciet pie manis, es jūs atvieglināšu. Viņš grēkus izpērk un piedod, bet nedod svētību tajos dzīvot.

Mūsu baznīcai pārmet homofobiju? Mēs labprāt piedāvātu LGBT ļaudīm rekolekcijas, kurās neviens viņus necenstos strostēt vai “naturalizēt”, bet būtu droša vieta lūgšanai, Rakstu lasīšanai un sarunai ar Dievu. Mēs varam kalpot viņiem ar Kristus dotajiem žēlastības līdzekļiem. Bet mēs nevaram viņus salaulāt. Mēs esam atvērta, taču tradicionāla luterāņu baznīca, kas uzskata par savu misiju glabāt un dot tālāk to, ko esam saņēmuši no Kristus, no apustuļiem un no reformatoriem. Atvērti visiem, taču ne visam. Domāju, ka ap šo principu var veidoties laba ekumeniska sadarbība starp baznīcām, kas domā līdzīgi.

Diskusijā neminēta palikusi Pestīšanas armija un klusējot ir pagriezusi otru vaigu. Manuprāt, tā ir viena no cienījamākajām kristīgajām organizācijām pasaulē, kas veic apbrīnas vērtu sociālo darbu tur, kur “tradicionālās” baznīcas bieži nevēlas doties. Ja šis notikums tai piederīgos ir aizskāris, man par to ir ļoti žēl. Kristus starp mums!

Autors ir Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskaps

 

Komentāri (16)

kristaps_freimanis 12.05.2015. 12.54

Vanags uzbāzīgi oponē Cālītim, kas šajā diskusijā tieši nav iejaukts. Murdziņus par Mūnu mēs jau esam dzirdējuši vairākkārt.

=

Var jau būt, ka anglikāņi palika aiz borta inerces pēc.

=

Piekrītu, ka ne katra tradīcija ir kopšanas vērta, sieviešu neordinācija nav, paša Vanaga izveidotais austrumnieciskais/katoliskais spilgtais tēls nav netik…

+10
-3
Atbildēt

0

lama 12.05.2015. 23.07

kristaps_freimanis Nu jau Tu gan jauc striķi ar desu…

____________________

kristaps_freimanis gan – visām pudelēm par korķi un visās kāzās par brūti nemainīga un stabila IR vērtība.

+4
-1
Atbildēt

0

Kalvis Apsītis 12.05.2015. 16.00

Dievs ļauj atpazīt cilvēkus pēc viņu darbības augļiem. Ir cilvēki, kuriem viss ir šausmīgi “skaidrs” – viņi savu pārliecību vicina kā neandertālieša cirvi un gatavi visiem sadot, jo viņi tak sev šķiet tik ļoti garīguma pilni. Un ja sarodas daudz tādu, teiksim, intelektuāli paviršu ļaužu, tad brīžam šķiet drošāk, ja kaimiņos mīt Richard Dawkins stila ateisti vai arī mūsu pašu “Mozaīkas” aktīvisti un partnerattiecību legalizētāji – viņi vismaz ievēro civilizētas uzvedības normas.

Bet pasaulē parasti uzvar nevis trulākais, bet tas, kurš ved sabiedrību pretī kaut kam sarežģītākam, skaistākam, paradoksālam. Arī kristietība savās labākajās izpausmēs ir reliģija, kas ir ironiska un paradoksāla. Mācība par to, ka nevajag visiem sadot – ka ir citi veidi kā uzvarēt. Mācība par to, ka nāve nav pats sliktākais, kas ar cilvēku var notikt. Spēja noticēt arī kaut kam absurdam (Tertuliāns, “De carne Christi”: “The Son of God was born: there is no shame, because it is shameful. And the Son of God died: it is wholly credible, because it is unsound. And, buried, He rose again: it is certain, because impossible.”)

Es gan esmu katolis, bet mani ļoti iepriecina LELB vadītāju spēja parādīt plašākai sabiedrībai kristietības netriviālo, paradoksālo dabu. Būtībā cīņa notiek mūsos pašos – vai mēs spēsim ne tikai domāt, bet arī savā sirdī just tuvākmīlestību pret visiem cilvēkiem? Vai arī pārtapsim par kristiešu karikatūrām, kas jauc kopā paštaisnumu ar Dieva gribas pildīšanu.

+7
-4
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu