Centralizēto eksāmenu pamatjēga nav būt iestājeksāmenam augstskolās, ne arī par sodu vai iebaidošu motivācijas rīku
Atbilde ir: „Jā, Latvija var būt starptautiski konkurētspējīga bez fizikas un ķīmijas obligātā eksāmena, jo šis eksāmens tieši neveicinās ne dabaszinātņu izglītības kvalitātes pieaugumu un tieši neveicinās fizikas, ķīmijas un informācijas tehnoloģiju studiju reflektantu skaitu”. Jāatgādina, ka vidusskolu beidzot gan ķīmijas, gan fizikas centralizētie eksāmeni jau ir, bet izšķirīga un tieša ietekme gan uz starptautisko konkurētspēju, gan uz dabaszinātņu zināšanu līmeņa pieaugumu tiem nav.
Argumenti
Pirmkārt, starptautiskā konkurētspēja ir atkarīga no veiksmīgām investīcijām fundamentālajā zinātnē, lietišķajā pētniecībā, kā arī inovāciju un tehnoloģiju pārneses sistēmās, kuras rada arvienu pieaugošu augstas pievienotās vērtības tendenci. Šādos apstākļos arī augstas pievienotās vērtības tautsaimniecības segmenta ietvaros būtiska ir intelektuālās komponentes pieaugšana attiecībā pret gatavo inženiertehnisko ražošanu.
Šā gadsimta sabiedrībā nebūs 20.gadsimta vidus izpratnes par šaurām profesijām, kurās „sagatavo speciālistus”: augstskolu mērķis ir dot absolventiem jaunākos zinātnes un profesionālos sasniegumus, sagatavojot vispusīgi intelektuāli spēcīgu Latvijas nacionālo eliti, proti, zinošus cilvēkus, kas ir spējīgi pilnvērtīgi adaptēties un pielāgoties dažādiem apstākļiem. Izņēmums ir dažas reglamentētās profesijas. Taču šauri konkrēta profesionālā pielāgotība un arodmācība industrijai – līdzīgi kā rūpnieciskais intelektuālais īpašums – ir konkrētā komersanta kompetence.
Augstskolu uzdevums savukārt ir veidot personības, kuras spējīgas uz radošu, netradicionālu domu, problēmu noteikšanu, risinājumu atrašanu, nevis marķēt „speciālistus” konkrētām darba tirgus prognozēm, kas var izrādīties arī neprecīzas. Dabaszinātņu un inženierzinātņu studijas ir būtiskas mūsu Latvijas nākotnes redzējumā, taču obligātu eksāmenu ieviešana vidusskolās nedod nekādu pamatu uzskatīt, ka tam tuvosies.
Starptautiskai konkurētspējai Latviju tuvinās:
1) mērķtiecīgi uzlabojumi Latvijas zinātniskās darbības, inovāciju un tehnoloģiju pārneses institucionālā sistēmā;
2) koncentrēts un pārdomāts Eiropas Savienības plānošanas perioda līdz 2020. gadam pētniecības un attīstības ieguldījums zinātniskajā darbībā un inovatīvo tehnoloģiju platformā;
3) stratēģiskas valsts pētījumu programmas un zinātnisko institūciju bāzes finansējums, kas nākotnē novērstu situācijas, ka intelektuālā īpašuma tiesības uz izciliem atklājumiem – kā pretvēža medikamenti – vairs nepieder Latvijas personām sākotnējās nabadzības dēļ;
4) finansējuma pieaugums zinātniskajai darbībai no valsts budžeta līdz vienam procentam no iekšzemes kopprodukta, kas sekmētu divu procentu ieguldījumu no privātā sektora;
5) koncentrētas promocijas padomes, labi finansēta doktorantūra universitātēs, kvalitāte un motivācija pārejā uz valsts budžeta studiju modeli valsts dibinātās augstskolās.
Otrkārt, centralizēto eksāmenu pamatjēga nav būt iestājeksāmenam augstskolās, ne arī par sodu vai iebaidošu motivācijas rīku. Centralizēto eksāmenu uzdevums ir vispārējās un profesionālās vidējās izglītības rezultatīvo rādītāju mērījums. Eksāmena esība pati par sevi nevar ne paaugstināt izglītības līmeni konkrētos priekšmetos – vienalga vai to kārto pamatskolā, vidusskolā vai visi pilsoņi līdz ar ikgadēju ienākumu deklarāciju. Eksāmens ir kā analīzes laboratorijā, kas palīdz diagnozē, bet neko pats neārstē.
Jāņem vērā, ka laika periodā līdz 2020.gadam centralizētais eksāmens vispār varētu izbeigties kā iestājeksāmena forma augstskolās. Prakse pierāda, ka obligātais matemātikas eksāmena ieviešana nav paaugstinājusi skolēnu zināšanas piecos gados.
Cilvēka motivācija ir daudz sarežģītāka par vienu pārbaudījumu; teiksim, ir jāsaprot, ka visi autovadītāja tiesības ieguvušie ir likuši eksāmenu, bet pārbaudes esība vēl nerada attieksmi, ķibeles uz ceļiem notiek. Fizikas un ķīmijas pārbaudījuma obligātums tikai sagrautu to, ka 87% skolēnu patlaban apgūst fiziku, ķīmiju un bioloģiju, jo tā vietā izvēlētos apgūt vien integrēto dabaszinātņu priekšmetu, pēc kura – vien humanitārs vai sociāls ceļš. Vēl vairāk: vai obligāta fizikas un ķīmijas eksāmena idejas absolutizētāji un apoloģēti var droši ne vien apgalvot, bet arī pierādīt, ka tas nemazinās vidusskolas beidzēju skaitu laikā, kad vidējā izglītība pati nav obligāta?
Treškārt, nav pamata uzskatīt, ka visa vispārējās un profesionālās izglītības sistēma ir jāorientē tikai uz konkrētu medicīnas vai inženierzinātņu profesiju reflektantiem augstskolās. Izglītības mērķis ir sagatavot cilvēku dzīvei sabiedrībā, tās uzdevumi ir gan attieksmju veidošana, gan personības izaugsme, gan arī sagatavošana darba tirgum. Tomēr jāuzsver, ka sagatavošana darba tirgum ir tikai viens no uzdevumiem, savukārt, sagatavošana inženierzinātņu profesiju darba tirgum ir vēl šaurāks uzdevums, kuram nevar pakļaut visu plašo profesiju spektru, kāds nepieciešams ikvienā attīstītā valstī – sākot ar lauksaimniekiem, mežsargiem beidzot ar režisoriem, aktieriem un mūziķiem, sākot ar armiju un policistiem, beidzot ar tulkotājiem, vēsturniekiem, skolotājiem, bibliotekāriem.
Virkne jauniešu nekad neizvēlēsies inženiera darbu par savu iecerēto dzīves ceļu, uzspiežot eksāmenu ieguvums var būt tikai viens – vispārējo rezultātu samazināšanās, esošo iespēju atņemšana virknei nākotnes profesionāļu. Fiziku kārto ap 8% jeb 1235 skolēni, jāuztraucas par to, ka franču valodu – 58 skolēni pret krievu valodu, kuru kārto sešdesmit reizes vairāk jeb ap 18%; tas nu gan var izvērsties kā reāls drauds konkurētspējai.
Ceturtkārt, izceļot pārbaudījumu un konkrētus priekšmetus netiek ņemti vērā Eiropas Savienības izglītības pētījumos konstatētie fakti un kopīgā pieredze dabaszinātņu izglītības risināšanā. Patlaban skolēnu sekmes vērtē divi lieli Eiropas pētījumi TIMSS, kas nosaka, ko skolēni zina 4. un 8.klasē, kā arī PISA, kas vērtē kā 15 gadus veci skolēni zināšanas spēj lietot. Latvijas skolēnu rezultātus dabaszinātnēs var vērtēt kā vidēju, bet nekādā gadījumā ne sliktus. Piemēram, Latvijā un Austrijā vidējais punktu skaits 2009.gadā bija 494, kas ir vairāk ne kā Itālijā, Spānijā, Grieķijā, Luksemburgā, Portugālē, pat Beļģijas valoņu kopienā, protams, lielāka kā Slovākijā, Bulgārijā, Rumānijā.
Salīdzināsim, ar kādu finansējumu mūsu pedagogi to ir sasnieguši! Turklāt, lai arī Latvijas rezultāts pavisam nedaudz atpaliek no Francijas vai Zviedrijas vidējā līmeņa, tomēr Latvijā nav Francijai, Austrijai, Zviedrijai raksturīgās smagās problēmas ar izglītības sistēmas nevienlīdzību dabaszinātņu jomā, kad skolēnu rezultāti ir valsts iekšienē ir krasi atšķirīgi. Proti, mūsu sistēma ir pietiekami vienlīdzīga dabaszinātņu jomā un ir pamats uzskatīt, ka kvalitāti var celt esošās sistēmas ietvaros.
Piektkārt, ja attīstītajās valstīs kopumā – šajā gadījumā mērķis nāk no OECD – ir svarīgi samazināt tādu skolēnu daļu, kuriem ir zemi sasniegumi dabaszinātnēs, proti, panākt, lai 15 gadus vecu skolēnu, kam ir zemi rezultāti dabaszinātnēs, būtu zem piecpadsmit procentiem īpatsvarā – šo mērķi ir būtiski pārsniegušas tikai Beļģija, Somija, Igaunija, Polija. Savukārt Latvijas rezultāti (14,7%) ir līdzīgi Vācijai un Lielbritānijai jau tagad ir ap 15%, kas ir kopīgais mērķis. Arī šajā rādītājā Latvija jau 2009.gadā bijā aizsteigusies priekšā ne vien Čehijai, bet arī Francijai (19,3%), Itālijai (20,6%), Zviedrijai (19,1%), Dānijai, Spānijai, Austrijai, Portugālei un Luksemburgai.
Vienlaikus nav noliedzams, ka Francija un Zviedrija veiksmīgi īsteno savu industriālo politiku, veic tehnoloģiskas inovācijas; te vērts minēt, ka fona spēki – tiesiskās vides trūkumi (kā reiderisma neapkarošana tiesās) un starptautiskā drošība – arī ietekmē ārvalstu ieguldītāju izvēli, to izcelsmi, pašu pilsoņu uzņēmējdarbības vēlmi, tātad – mūsu starptautisko konkurētspēju.
Jāmin, ka savulaik TIMSS pētījumā 2007. gadā ceturtajā klasē lielākais vidējais punktu skaits Eiropā bija Anglijas un Latvijas skolēniem (542 punkti), kas daudz neatpalika no Japānas un Dienvidkorejas. Ievērojot iepriekš minēto jāsecina, ka nav tiešas korelācijas starp skolēnu dabaszinātņu rezultātiem vispārējā un profesionālajā vidējā izglītībā un augstas pievienotās vērtības rūpniecību un pētniecībā balstītām tehnoloģiju inovācijām. Protams, dabaszinātņu apguve ir ļoti svarīgs faktors, taču tas nav vienīgais un pārbaudījumu rezultāti nav izšķirošais spēks.
Sestkārt, virkne respektablu Eiropas Savienības pētījumu rāda, ka galvenie ar dabaszinātņu apguvi saistīti faktori nav saistīti ar eksāmenu kā motivāciju. Nepārprotami faktori ir tādi kā:
* Ģimenes faktori, piemēram, grāmatu skaits mājās, vecāku profesijas ietekme;
* Labvēlīga sociālekonomiskā, tajā skaitā tiesiskās stabilitātes, vide;
* Interese par dabaszinātņu profesiju, piemēram, pretēji mītam tieši Dienvideiropas skolēni izrāda lielāku interesi par dabaszinātņu profesijām kā Skandināvijā;
* Atšķirības starp skolām (trešdaļa ietekmes) bieži ir lielākas par atšķirībām starp valstīm (desmitdaļa ietekmes), kā jau minēts Latvijā atšķirības starp skolām ir mazas.
Septītkārt, izpētot Eiropas valstu pieredzi eksistē virkne paņēmienu kā uzlabot dabaszinātņu rezultātus skolēniem un vienota nacionālā stratēģija negarantē rezultātus atšķirīgos apstākļos. Šīs metodes, kas atzītas kā iedarbīgākas par pārbaudījumiem, ir vienkāršas, taču tieši tādēļ darbietilpīgas:
* Pozitīvas pieredzes veicināšanas par dabaszinātnēm sabiedrībā;
* Partnerība starp skolām, komersantiem, augstskolām un pētniecības centriem;
* Dabaszinātņu pedagoģiskās izglītības pilnveidošana – balstīšana izziņas procesā;
* Valodas uzlabošana dabaszinātņu priekšmetos – diskusija, dialogs, argumentācija, zinātniskā ideju apmaiņa, analīze un zinātnes kopienas ētikai raksturīga uzvedība skolas valodā;
* Vērtēšanas sistēmas izmaiņas, vadlīnijas un vērtēšanas atskaišu nolūkā robežas;
* Dzimumu aspekta risināšana: karjeras izglītības metodes, īpaši meitenēm, izvēlēties profesiju – speciālu uzmanību sievietēm piešķir tieši tādas industriālas valstis kā Nīderlande, Norvēģija un Vācija, piemēram, Nacionālais pakts par sievietēm MINT profesijās vāciešiem;
* Zinātnes komunikācija – zinātnes vēstures, dabaszinātņu kultūras veicināšana, kas īpaši ir attīstītas ar programmām Spānijā (stipendijas), Īrijā un Nīderlandē;
* „Pētniecības apmācības” fakultatīvi izvēles kursi vidusskolēniem zinātnes karjerai;
* Dabaszinātņu konkursi un neformālas sacensības, apdāvināto īpaša balstīšana;
* Nacionālā dabaszinātņu centri studentu interesei par dabaszinātnei, proti, veicinot augstskolu esošo studentu otro izvēli;
* Zinātnes atbalstīšana, zinātnes un kultūras integrācija sabiedrībā.
Visi minētie paņēmieni ir Eiropas Savienībā aprobēti un derīgāki virzībai uz dabaszinātņu zināšanu pieaugumu, dabaszinātņu studentu skaita palielināšanos, kas sekmētu augstas pievienotās vērtības ekonomiku, pētniecības un inovāciju gudru izaugsmi, ne kā viena eksāmens obligātums visiem.
Autorsa ir izglītības un zinātnes ministres padomnieks
Komentāri (79)
Ieva 10.09.2014. 17.50
Problēma nav tajā- likt vai nelikt eksāmenus, problēma ir tajā, ka šobrīd ir “dead end” variants- vieglprātīgi pieņemts lēmums vidusskolā iet pa vieglākās pretestības ceļu, tā sev aizslēdzot iespēju studēt eksaktās profesijas. Skolnieki nav tik nobrieduši, lai šajā vecumā (pēc 9.klases) spētu būt korekti un izvēlētos savu turpmāko dzīves ceļu. Tāpēc būtu jāvirzās uz vienādu apmācību, lai kāda tā būtu.
Savukārt, par autora argumentāciju – droši vien taisnība, bet tikpat labi tā varētu būt arī taisnība par to, ka humanitārie priekšmeti nekorelējas ar sasniegumiem kultūrā, piemēram. Tas, vai Latvijas skolās pastiprināti māca vai nemāca dziedāšanu nav nekādi saistāms ar koru kultūru, piemēram, ar koru olimpiādi vai sekmēm Kannu kinofestivālā. Jeb, vispārinot, skolu priekšmetu struktūra maz ietekmē valsts sekmes vienā vai otrā nozarē. Un ja tā, tad autora argumentācija zaudē spēku, jo tās ir maz saistītas lietas. Tipa paspriežam par to vai ir dzīvība uz Marsa, un, par cik liekas, ka nav, pieņemam lēmumu izmaksāt lauksaimniekiem kompensācijas par Krievijas sankcijām…
Man gan liekas, ka Latvijas vidusskolām būtu jāsagatavo skolnieks tā, lai visas iespējamās durvis būtu vaļā. Savukārt, pa kurām iet, būtu viņa ziņā.
Un centralizētie eksāmeni atvērs vairāk durvis kā tagad.. un kā filozofs teica- brīvība ir tad, kad vari izvēlēties..
0
Ieva 11.09.2014. 10.27
Tipiskai arguments – kāpēc man mācīties fiziku vai ķīmiju, ja man to nevajadzēs, jā, tāpat kā nevajadzēs zināt notis, ja nekļūsi par mūziķi, vai zināt to, ko Rainis darīja Šveicē, ja nekļūsi par literātu, vai to kad notika Saules kauja, ja nekļūsi par vēsturnieku.
Pilnīga taisnība. Nevajadzēs. Tad nemācam? Pēc šeit esošo komentētāju loģikas tā sanāk. Atkal gribam būt gudrāki par citām tautām. Tās māca. Dumjāki par mums?
Atbilde ir vienkārša, to jau izteicu iepriekšējā komentārā- vidusskolai ir jādod vispusīgas zināšanas, tā, lai absolvents var izvēlēties jebkuru dzīves ceļu. Arī strādājot eksaktajās profesijās. Specializācija pēc 9. klases ir pāragra. Neiedot eksaktās zināšanas būtu tikpat muļķīgi kā neiedot humanitārās.
10
Jānis Derkusovs > Ieva 11.09.2014. 10.37
Strīds jau nav par mācīšanu vai nemācīšanu. Rakstā ir teikts, ka pāri par 80% mācās vidusskolā šos priekšmetus.
Strīds ir par to, vai eksāmens ir līdzeklis skolēnu zināšanu līmeņa celšanai.
Lai gan uzlikt eksāmenu , protams, ir daudz vieglāk, kā uzlabot programmas , metodikas un skolotāju profesionālo kvalifikāciju. Tikai vai nu tas eksāmens iedos rezultātu…Matemātikā neiedeva.
0
Jānis Derkusovs > Ieva 11.09.2014. 13.49
Nu matemātikā jau 5 gadi ir eksāmens. Un? Problēmas atrisinātas? Viss ir kārtībā? Rezultāti ir?
0
Guntis Zemîtis > Ieva 11.09.2014. 14.37
Ja eksāmena matemātikā nebūtu, jūs tiešām domājat, ka skolnieki mācītos matemātiku? Ja tā domājat, tad jums droši vien nav bērnu. Protams ir neliels procents 9.klases skonieku, kuri jau skolas laikā skaidri zina, kādu ceļu viņi izvēlēsies, centīgi mācās eksaktos priekšmetus, brauc uz starptautiskajām olimpiādēm utml. Taču lielākā daļa tāda vecuma bērnu ir hormonu pārņemti, viņi nezina – kas viņi grib būt, kur grib stādāt, ko izvēlēties. Lielākā daļa sāk aptuveni aptvert, ko viņi gribētu darīt pirms 12.klases pēdēja zvana. Esmu dzirdējusi, kā Medicīnas akad. Pasniedzēji šausminās, ka ir jaunieši, kuri pēc vidusskolas pēkšņi izdomā mācīties par ārstu, atnāk uz iestājeksāmeniem, kur atklājās, ka viņiem ir vāja saprašana par to, kas vispār ir ķīmija. Un es esmu pārliecināta, ka pieaugušie, kuri sava mīļā miera labad ir gatavi atstāt visu pašplūsmā, sakot: “Ai, nu ko tur plēsties! Tāpat viņš/viņa nemācīsies, ja viņu tas neinteresēs”, bezatbildīgi nodara pāri bērnu nākotnei.
0
garausiitis > Ieva 11.09.2014. 17.37
jautājums – “PSRS komandas sastāvā 1991.gadā Andris Ambainis ieguva 1.vietu ar maksimālo iespējamo punktu skaitu” un pēc gadiem … – http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/450891-latvijas_zinatnieks_ambainis_sanem_prestizo_eiropas_petniecibas_grantu
Manuprāt izcila zvaigzne … pasaule par viņu vēl runās …
0
Karolina Ļaudobele > Ieva 11.09.2014. 17.52
No personīgās pieredzes – vidusskolā mācījos humanitāra novirziena skolā, bet pēc pirmā kursa universitātē mācoties angļu val.filoloģiju sapratu, ka tas man galīgi neinteresē… pārmetos uz savu sirds lietu – IT un nu jau 10+ gadus esmu laimīgs ar savu izvēli – ir gan darbs, gan prieks to darīt. Uzskatu ka līdz vidusskolas pabeigšanai izglītībai jābūt minimāli specializētai.
0
Ieva > Ieva 12.09.2014. 12.19
jā, wikipēdijā smuki ir uzskaitīti olimpiāžu uzvarētāji.
Tomēr liekas, rakstu cik gribi, domu neuztverat. Atkārtoju vēlreiz:
1) Ir jānovērš situācijas, kad izvēle izdarīta kļūdaini, 9. klasi beigušo bērnu prāts nav tik nobriedis, lai uz to paļautos, tajā brīdī svarīgāki šķiet vieglas dzīves kritēriji. Tāpēc visi būtu jāmāca vienādi- pēc vienas programmas.
2) Eksāmeni, tajā skaitā centralizētie, dod bērniem papildu motivāciju. Tiem ir jābūt tāpēc, un ne tāpēc, ka vieni vai otri uzlabo attiecīgās tautsaimniecības nozares zināšanu līmeni (kā rakstā tas ir teikts)
3) Centralizētie eksāmeni, savukārt, vajadzīgi tāpēc, ka tie ir centralizēti, un darbu labošana notiek anonīmi, novērš subjektivitāti, ļauj ranžēt skolas, skolotājus…
Jūs man visu laiku apgalvojat, ka, par cik CE neuzlabo vispārējo zināšanu līmeni tautsaimniecībā, tos nevajag. Un es visu laiku piekrītu tam, ka skolu programmu struktūra nekorelē ar zināšanu pielietojumu tautsaimniecībā.. Bet Jūs man atkal, un atkal to atkārtojat… Un tad ir tā kā manis minētajā piemērā. Paspriežam par to, vai ir dzīvība uz Marsa, un izlemjam par kompensācijām lauksaimniekiem…
0
Jānis Derkusovs > Ieva 11.09.2014. 14.44
Par starptautisko matemātikas olimpiādi
————————
Latvijas skolēni Starptautiskajā matemātikas olimpiādē piedalās katru gadu kopš 1992. gada.[1] 2007. gads ir vienīgais, kad nevienam dalībniekam no Latvijas komandas neizdevās iegūt kādu no medaļām. Vienīgo zelta medaļu Latvijas komandas sastāvā Starptautiskajā matemātikas olimpiādē ir izcīnījis Deniss Čebikins 1999. gadā.[2] PSRS komandas sastāvā 1991.gadā Andris Ambainis ieguva 1.vietu ar maksimālo iespējamo punktu skaitu.[3] Visvairāk medaļu Latvijas komandas sastāvā Starptautiskajā matemātikas olimpiādē ir izcīnījuši Zigmārs Rasščevskis (viena sudraba un divas bronzas medaļas)[4] un Artūrs Verza (trīs bronzas medaļas).[5] Līdz šim veiksmīgākais gads Latvijas komandai ir 1997., kad kopumā tika iegūti pieci apbalvojumi — viena sudraba un četras bronzas medaļas.[6] Kandidātu atlase konkrētajai Starptautiskajai matemātikas olimpiādei notiek Valsts olimpiādes ceturtajā kārtā.[7]
(dati internetā, varat pārbaudīt)
————————————————————-
Nu? Un kāds tams sakars ar CE matemātikā?
Ko 1.ģimnāzijā matemātiku nemācijās pirms CE ieviešanas?
0
Jānis Derkusovs > Ieva 12.09.2014. 12.40
>Ķips
Jūs kā CE matemātikā ieviešanas rezultātu uzrādījāt olimpiādes sasniegumus, es Jums loģiski oponēju, ka korelācijas nav, uzrādot rezultātus par gadiem, kad CE nebija ieviests.
Un es piekrītu, ka CE var izmantot skolu ranžēšanai, bet tas neuzlabo skolēnu zināšanas. Tad varbūt arī korekti vajag norādīt pasākuma mērķus un sagaidāmos rezultātus? Jo CE , starp citu, ir visai dārgs pasākums.
Tad nevajag maldināt sabiedrību, piesolot zināšanu kvalitātes līmeņa paaugstināšanu.Tad sakiet, kā ir -skolu ranžēšanai un izglītības darboņu finansēšanai un izpriecām.
0
Ieva > Ieva 11.09.2014. 14.23
Ir,
1) bērniem ir motivācija mācīties;
2) Latvija šogad starptautiskā matemātikas olimpiādē ieguvusi sudraba un bronzas medaļas, kā arī atzinības rakstu;
0
Ieva > Ieva 11.09.2014. 11.41
tieši tā teicu iepriekšējā komentārā – nav tik svarīgi vai eksāmens ir vai nav. Svarīgi, lai visiem mācītu vienādi.
Savukārt, bez eksāmena pazūd motivācija, tāpēc skolniekiem mērķim ir jābūt, citādi skola būs tikai vieta, kur atsēdēt laiku. Un tas neattiecas tikai uz fiziku un ķīmiju. Eksāmenam būtu jābūt visos priekšmetos (jo citādi – “kāpēc man mācīties, ja man to nevajadzēs, un pat eksāmena nav”)
0
Juris Dzelme 11.09.2014. 08.59
fizika un ķīmija ir Pasaules uzbūves pamatzinātnes, un ja kāds tās negrib, tad vidusskolā un ģimnāzijā nav ko iet !!! cita lieta ir ka nav profesionālu skolotāju svarīgajās jomās, un skola pārvēršas par laika nosišanas vietu…
1
Guntis Zemîtis > Juris Dzelme 11.09.2014. 09.47
Piekrītu!
0