Ķīlis pārmet koalīcijai augstākās izglītības reformu novilcināšanu
Valdība ceturtdien uzklausīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par turpmākā darba iecerēm zinātnes un augstākās izglītības reformu jomā, ziņo LETA. Tomēr tas pieņemts tikai zināšanai.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (Vienotība) norādīja, ka valdība šodien konkrētus lēmumus par tajā minēto nepieņem. “Tas ir sākums darbam pie šī reformu plāna,” teica valdības vadītājs.
Savukārt izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis pārmet daļai koalīcijas un daļai nozares augstākās izglītības reformu novilcināšanu. “Kristālskaidrs ir tas, ka izvēlētā taktika ir novilcināšana,” preses konferencē sacīja ministrs.
Pēc ministra domām, sarunas par reformām izglītībā koalīcijas partiju vidū būs ļoti smagas. Turklāt no ministra teiktā noprotams, ka cerības īstenot iecerētās reformas daudz lielākas būtu šīs Saeimas laikā, bet ne pie šīs koalīcijas. Vienlaikus Ķīlis neatbildēja uz jautājumu, vai sagaida, ka šīs Saeimas laikā mainīsies koalīcija. “Es pašlaik to nekomentēšu tālāk,” norādīja ministrs.
Savukārt premjers Dombrovskis nepiekrīt izglītības un zinātnes ministra izteiktajiem pārmetumiem koalīcijai augstākās izglītības reformu novilcināšanā un vērtē tos kā “manipulatīvu paziņojumu”. Šajā gadījumā Izglītības un zinātnes ministrijai ar 11.decembra rezolūciju tika uzdots sagatavot priekšlikumus reformu plānam un beidzot tas ir izdarīts. Dombrovskis uzsvēra, ka pirmo reizi ir dokuments, ko var sākt apspriest. Pati IZM piedāvā dokumenta sabiedrisko apspriešanu īstenot līdz 1.aprīlim un tālāk var gatavot konkrēto reformu plānu un sākt tā skaņošanu ministrijās, teica valdības vadītājs.
IZM ziņojums ietver “Augstākās izglītības un zinātnes reformu īstenošanas rīcības plāna 2013.-2014.gadam” sākotnējo versiju, kuru ministrija ieplānojusi nodot publiskai apspriešanai, kas ilgtu līdz šā gada 1.aprīlim. Plānoto reformu pasākumu projekta sagatavošanā tiks iesaistīti arī Augstākās izglītības padomes, Rektoru padomes un citu nozares nevalstisko organizāciju pārstāvji.
Jautājuma izskatīšana valdības sēdē raisīja plašas debates. Ministrs Ķīlis valdības sēdē sacīja, ka par reformām augstākās izglītības jomā patlaban ir “dubultjāiespringst”, jo lēni soļi reformu virzienā nozīmēs atpalikšanu no Eiropas līmeņa un nepatīkamas sekas ne tikai augstākajai izglītībai, bet arī tautsaimniecībai kopumā.
Augstākās izglītības padomes priekšsēdētājs Jānis Vētra teica, ka līdz ar valdībā skatīto IZM ziņojumu “vismaz ir shēma, par kuru mēs varam diskutēt”. Lai arī Vētra pauda atbalstu IZM noteiktajiem trīs galvenajiem darbības virzieniem augstākās izglītības jomā, taču norādīja, ka, piemēram, IZM piedāvātais augstākās izglītības iestāžu tipoloģijas modelis un arī jautājums par koledžu kā atsevišķu institūciju likvidēšanu vēl ir diskutējams. Tāpat Vētra pārmeta, ka ziņojumā vēl aizvien nav viesta skaidrība, kad tiks sākts studiju virzienu akreditācijas process un kā tiks izmantots starptautisko ekspertu studiju programmu vērtējums.
Latvijas Universitātes rektors Mārcis Auziņš norādīja, ka patlaban diskusijas par reformām augstākajā izglītībā veidojas gaisotnē, ka it kā ideja par reformām būtu tikai tagad parādījusies. Arī par augstākās izglītības iestāžu tipoloģiju diskusijas, pēc Auziņa domām, ir notikušas.
Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) rektors Leonīds Ribickis uzsvēra, ka reformas jāveic kopīgi augstākajā un vidējā izglītībā, jo vidusskolu beidzēji bieži vien pat nav spējīgi RTU iestāties. Arī premjers piebilda, ka vidusskolā jāpievērš īpaša uzmanība eksaktajiem priekšmetiem un šis jautājums jāsaista ar reformām augstākajā izglītībā.
Latvijas Mākslas augstskolu asociācijas pārstāvis, Latvijas Mākslas akadēmijas Senāta priekšsēdētājs un asociētais profesors Andris Teikmanis sacīja, ka priecājas par IZM izstrādāto dokumentu, taču tas nav precīzs visos jautājumos. Arī Teikmanis norādīja, ka vislielākais jaunums dokumentā ir augstākās izglītības iestāžu tipoloģija, kura līdz šim vēl nav pārrunāta un apspriesta ar augstskolu pārstāvjiem.
Savukārt Rēzeknes Augstskolas rektors Edmunds Teirumnieks sacīja, ka piedāvātajā dokumentā nav izvērtēta reģionālo augstskolu nozīme, lai Latviju nepamestu jaunieši, bet gan jautājums skatīts tikai no tautsaimniecības viedokļa.
Informatīvajā ziņojumā IZM skaidro reformu nepieciešamību un norāda augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju sektora reformu virzienus un galvenās veicamās darbības, lai “saskaņā ar Latvijas attīstības plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem augstākās izglītības un zinātnes jomā, kā arī izglītības un zinātnes ministra Roberts Ķīļa iniciētajām reformām sasniegtu galveno mērķi – nodrošinātu kvalitatīvu, starptautiski konkurētspējīgu un zinātnē balstītu augstāko izglītību, ko īsteno efektīvi pārvaldītas institūcijas ar konsolidētiem resursiem”.
Informatīvajā ziņojumā IZM norādījusi uz vairākām problēmām Latvijas augstākajā izglītībā. Ministrija akcentē, ka “Latvijas augstākās izglītības nozaru struktūra neatbilst valsts attīstības vajadzībām, jo ir vērojams pārlieku liels studējošo īpatsvars sociālajās un humanitārajās nozarēs, bet nepietiekams – inženierzinātnēs, dabas zinātnēs”. Tāpat tiek minēts, ka ir sadrumstalots augstākās izglītības iestāžu tīkls un tas pazemina augstākās izglītības kvalitāti un mazina augstskolu iespējas kļūt konkurētspējīgām starptautiskā līmenī.
Pie pašreizējām problēmām norādītas arī vājas augstākā līmeņa studijas. “Augstākās izglītības augstākā līmeņa studiju programmas – maģistrantūra un doktorantūra – nav pietiekami produktīva vide pētniecībai, sagatavoto zinātņu doktoru skaits ir neliels, programmas – fragmentētas,” sacīts ziņojumā.
Tāpat uzsvērts, ka ir nepietiekama starptautiskā konkurētspēja un nepietiekams finansējums, kā arī nepietiekami efektīva augstākās izglītības pārvaldība gan no valsts, gan augstskolu puses.
Augstākās izglītības un zinātnes reformu īstenošanas rīcības plānā kā mērķis ir izvirzīts “pasaules salīdzinājumā kvalitatīva augstākā izglītība, savienota ar augstas raudzes zinātni efektīvi pārvaldītās institūcijās ar konsolidētiem resursiem”.
Ministrija ir iecerējusi koncentrēt rīcības trīs galvenajos virzienos – studiju un zinātniskās darbības kvalitātes paaugstināšanā, augstākās izglītības un zinātnes sektora konsolidācijā un efektīvā resursu izmantošanā, kā arī augstākās izglītības un zinātnes internacionalizācijā un starptautiskās konkurētspējas paaugstināšanā.
Ministrija norādījusi vairākus pasākumus, kas veicami studiju un zinātniskās darbības kvalitātes paaugstināšanai, tostarp ieviest jaunu augstākās izglītības akreditācijas un kvalitātes vadības modeli, kas paredz stingru akreditācijas kārtību, izmērāmus akreditācijas kritērijus, līdzsvarotu komisijas sastāvu un caurskatāmu ekspertu atlasi. Tāpat nepieciešams arī izstrādāt un ieviest jaunu augstākās izglītības finansēšanas modeli, kas nodrošinātu visiem pieejamu kvalitatīvu augstāko izglītību, pakāpeniski pāriet uz pilnīgu doktorantūras studiju finansējumu no valsts budžeta, ik gadu palielinot valsts budžeta finansēto doktorantūras studentu īpatsvaru, atbalstīt maģistru un doktoru sagatavošanu, nodrošinot ES fondu izmantošanas ilgtermiņa pēctecību.
Augstākās izglītības un zinātnes sektora konsolidācijai un efektīvai resursu izmantošanai plānā arī paredzēti vairāki pasākumi. Viens no tiem paredz konsolidēt augstākās izglītības sektora resursus, koncentrējot tos tajās augstākās izglītības iestādēs, kam ir atbilstoša kapacitāte un kvalitāte. Tāpat plānots zinātnes un pētniecības resursus koncentrēt valsts nozīmes pētniecības centros, īstenot projektus, kas paredz privātā sektora un ES finansējuma papildu piesaisti. Paredzēts arī veikt zinātnisko institūciju starptautisku izvērtēšanu un turpmāk piešķirt valsts budžeta līdzekļus tikai konkurētspējīgām valsts zinātniskajām institūcijām, konsolidējot vai integrējot nekonkurētspējīgās zinātniskās institūcijas.
Savukārt augstākās izglītības un zinātnes internacionalizācijas un starptautiskās konkurētspējas paaugstināšanā plānots vienkāršot studējošo un akadēmiskā personāla piesaisti no ārvalstīm, tai skaitā no ārpus Eiropas Savienības valstīm. Iecerēts arī izstrādāt un ieviest starptautiska līmeņa kvalitātes kritērijus akadēmiskā personāla izaugsmei un ievēlēšanai amatā. IZM norāda, ka sadarbībā ar Ārlietu ministriju paredzēts atbalstīt Eiropas līmeņa Baltijas valstu augstākās izglītības, zinātnes un privātā sektora sadarbības platformas izveidi un attīstību tādās jomās kā biofarmācija un organiskā ķīmija, nanostrukturētie materiāli un augstas enerģijas starojums, viedās tehnoloģijas un inženierija.
Komentāri (18)
Uldis Babris 03.01.2013. 17.35
Tur, kur Druviete un viņas varza- tur bēdu ieleja, stagnācija un trulums…
0
janazakovica 03.01.2013. 20.03
rokas nost no kila..vins grib un var.
0
austrisv 03.01.2013. 16.15
Ministrija ir iecerējusi koncentrēt rīcības trīs galvenajos virzienos – studiju un zinātniskās darbības kvalitātes paaugstināšanā, augstākās izglītības un zinātnes sektora konsolidācijā un efektīvā resursu izmantošanā, kā arī augstākās izglītības un zinātnes internacionalizācijā un starptautiskās konkurētspējas paaugstināšanā.
Vai tas ir plāns vai tikai karkass?
Izlasot šo rakstu var piekrist, ka izglītībā darba daudz un , manuprāt, neviens vēl nezina pie kura gala īsti ķerties, jo tik ilgus gadus nav darīts nekas!
Ir jāsāk arī ar vidējās izglītība līmeņa celšanu, jo, kā rakstā pareizi atzīmēts tad tautsaimniecība attīstībā nesaņemam inženierus, jo vienkārši izvēlēties soc zinības ir daudz vieglāk. Darba daudz un tas nebūs vis tik vienkārši! Tā sakot jo dziļāk mežā jo vairāk koku.
2
janis17 > austrisv 03.01.2013. 17.03
Jāsāk ir ar vidējās izglītības apmaksāšanu tikai valsts valodā. Uzreiz atbrīvosies līdzekļi, ko ieguldīt materiāajā bāzē zinātnei un AI.
0
Una Grinberga > austrisv 03.01.2013. 16.29
@Bet
Ir jāsāk arī ar vidējās izglītība līmeņa celšanu, jo, kā rakstā pareizi atzīmēts tad tautsaimniecība attīstībā nesaņemam inženierus, jo vienkārši izvēlēties soc zinības ir daudz vieglāk.
—
Protams, ka vajag, bet tas nebūs izšķiroši, lai jaunieši izvēlētos eksaktās zinātnes. Tas cels sociālajās zinātnēs studējošo kvalitāti, bet ne eksakto zinātņu popularitāti, jo sabiedrībā tiek popularizēts un arī uzskatīts, ka būt par PR speciālistu, finansistu vai HR darbinieku ir viegli un par to saņem labu algu.
Inženieru ir maz un būs maz, kamēr izglītība nenodrošinās daudzpusīgu izglītošanās procesu, kas iekļauj, gan rasēšanu, gan amatu mācību… tos visus IZM ierēdniecība pēdējo 20 gadu laikā pakāpeniski ir izņēmusi no satura, jo tas prasa papildus sagatavotus skolotājus un bērns taču nedrīkst strādāt pie darba galda. Izglītības saturs vispārīgajā izglītībā ir kļuvis vienveidīgs; sagatavo un ieinteresē tikai sociālo zinātņu apgūšanai.
0