ētika
- Eksperta viedoklis
- 05.08.2025.
Influenceru mārketinga ABC


- Viedoklis
- 18.10.2024.
Atbildība par mākslīgā intelekta ētisku attīstību jāuzņemas visām iesaistītajām pusēm

- Viedoklis
- 10.06.2024.
Ētikas dilemmas zinātnes “Ēdenes dārzā”

- Psiholoģija
- 02.06.2024.
Morāle digitālajā laikmetā

- Analīze
- 20.03.2024.
- Ieva Jakone
Viņš man lika justies creepy*

- Eksperta viedoklis
- 05.08.2025.
Influenceru mārketinga ABC
Kā veidot abpusēji izdevīgu sadarbību ar viedokļu līderiem

- Viedoklis
- 01.05.2025.
Kad sistēma klusē: šķēršļi akadēmiskajai godprātībai
Kas traucē risināt akadēmiskā godīguma problēmsituācijas Latvijā? To analizējam šajā ‒ jau trešajā ‒ Latvijas Jauno zinātnieku apvienības (LJZA) rakstā.

- Viedoklis
- 18.10.2024.
Atbildība par mākslīgā intelekta ētisku attīstību jāuzņemas visām iesaistītajām pusēm
Efektīva regulēšana un apdomīga tehnoloģiju uzraudzība ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka mākslīgā intelekta (MI) attīstība nes labumu visām sabiedrības grupām, neradot nevēlamas sekas ilgtermiņā. Pašlaik MI attīstās ļoti strauji, un tas var radīt kā būtiskus ieguvumus, tā arī riskus, tādēļ nepieciešama paplašināta izpratne un piesardzība gan lietotāju, gan izstrādātāju vidū.

- Viedoklis
- 10.06.2024.
Ētikas dilemmas zinātnes “Ēdenes dārzā”
Latvijā jau vairāku gadu desmitu garumā ir nepietiekams valsts finansējums zinātnei, un, iespējams, var kļūt apnicīgi par to dzirdēt atkārtoti. Tomēr tie, kuri atrodas akadēmiskajā vidē, var piekrist, ka nepietiekama finansējuma apstākļos tiekties pēc akadēmiskās izcilības nozīmē radīt auglīgu augsni ētikas dilemmām. Ētikas pārkāpumu riski ir apstākļu kopums, kas zema finansējuma, augstas konkurences un uz kvantitāti mērķētu vērtēšanas kritēriju apstākļos liek radīt skaitliski vairāk zemas kvalitātes rezultātu. Riskus rada arī neinformētība un zināšanu trūkums par situācijām, kas potenciāli uzskatāmas par akadēmiskā godīguma pārkāpumiem.

- Psiholoģija
- 02.06.2024.
Morāle digitālajā laikmetā
Vai varam strādāt kopā, ja nevaram vienoties par darba ētikas pamatprincipiem?

- Analīze
- 20.03.2024.
- Ieva Jakone
Viņš man lika justies creepy*
Nepiedienīgas ziņas sociālajos tīklos, seksistiski komentāri. Seksuāla uzmākšanās augstskolās nav jaunums, un tā notiek ne tikai Mūzikas akadēmijā. Kā izmainīt šo sistēmu?

- Viedoklis
- 18.12.2023.
Datorzinātnieka izglītība


- Viedoklis
- 08.02.2023.
Godprātīga personas datu izmantošana nav tikai juridisks, bet arī morāls pienākums


- Labsajūta
- 16.02.2022.
- Marija Leskavniece
No pupiņas līdz tāfelītei

- Analīze
- 08.12.2021.
Dr. Vajadzēs Noģērbties

- Viedoklis
- 18.12.2023.
Datorzinātnieka izglītība
Diskusijās par mākslīgo intelektu (MI) vārdu "cilvēks" dzirdam tikpat bieži, cik vārdu "tehnoloģija". Antropocentrisks jeb uz cilvēku vērsts mākslīgais intelekts, cilvēcīga tehnoloģija, MI atbilstība cilvēciskajām vērtībām - saraksts ir garš. Lai gan termins "cilvēks" šajās frāzēs tiek lietots tik plaši, ka diez vai mēs spētu vienoties par tā nozīmi, visi šie termini norāda uz stingru vēlmi potenciāli nekontrolējamu tehnoloģiju pārvaldīt cilvēku interesēs. Cilvēka iesaistīšanās šajā procesā ir būtiska, bet tā automātiski nenodrošina cilvēcīgu tehnoloģiju. MI uzņēmumu ekosistēmā ilgtspēju un ētikas atbildīgajiem ir nozīmīga loma, taču kā ar inženieriem, izstrādātājiem un datu zinātniekiem? Lai padarītu tehnoloģijas cilvēcīgākas, viņiem ir jāiegūst atbilstoša izglītība, pirms viņi uzsāk karjeru. Mums ir jāpārskata datorzinātņu studentu izglītība, lai, tehnoloģijām attīstoties, tiktu ievērotas cilvēciskās vērtības un tiktu veicinātas demokrātiskās vērtības.

- Pasaulē
- 18.12.2023.
VIDEO: Eiropa vēlas regulēt mākslīgo intelektu
Eiropas Savienība vienojas par likumu, kas regulēs mākslīgo intelektu, bet kādi ir mākslīgā intelekta riski un priekšrocības? Šonedēļ Eiropas raidsabiedrības ARTE apskatā - no veselības aprūpes un izglītības līdz politikai, mākslīgā intelekta iespējas uzlabot vai apdraudēt dzīvības. Eiropa panākusi vēs

- Viedoklis
- 08.02.2023.
Godprātīga personas datu izmantošana nav tikai juridisks, bet arī morāls pienākums
Personalizācija biznesā ir kļuvusi par spēcīgu mārketinga rīku, mainot veidus, kā uzņēmumi mijiedarbojas ar klientiem un otrādi. Arvien biežāk redzam uzņēmumus, kuri izmanto dinamiskos cenu noteikšanas algoritmus, kas izrēķina, cik mēs katrs maksāsim par konkrēto produktu vai pakalpojumu. Šāda cenu piemērošanas stratēģija raisījusi sabiedrības diskusijas par personalizācijas ētiku, jo radušās bažas par negodprātīgu klientu datu izmantošanu. Lai saglabātu patērētāju uzticību, uzņēmumiem ir svarīgi veidot skaidru un visiem pieejamu personalizācijas politiku, kas nodrošina līdzsvaru starp peļņas palielināšanu un klientu apmierinātību.

- Viedoklis
- 01.11.2022.
Izglītības jomā ir iestājusies pieklājības un cieņpilnas attieksmes krīze
Pieklājība un cieņpilna attieksme ir jebkuru attiecību pamatā. Taču diemžēl realitāte ir tāda, ka arvien vairāk nākas saskarties ar pieklājības trūkumu. Šāda tendence satraucošos apjomos novērojama arī izglītības jomā.

- Labsajūta
- 16.02.2022.
- Marija Leskavniece
No pupiņas līdz tāfelītei
Pasaulē aizvien lielāku popularitāti gūst amatšokolāde jeb Bean-to-Bar koncepts kakao kāruma gatavošanā

- Analīze
- 08.12.2021.
Dr. Vajadzēs Noģērbties
Četras sievietes apsūdzēja ārstu seksuālā izmantošanā. Kāpēc šī Latvijas mērogam unikālā lieta beidzās ar neko?
