Vai glāze ir līdz pusei pilna vai tukša daudziem eiropiešiem, kuri atsakās no alkohola janvārī, šajā nedēļas video apskatā noskaidro Eiropas raidsabiedrība ARTE. No 10
Kamēr aiz loga puteņo, ekrāna otrā pusē spīd saule — Darja un Jegors Grabari sarunai pieslēgušies no kāda Honkongas parka. Tur viņi mēģina Kuldīgā ražoto tējas sēnes dzērienu Rudy’s Kombucha ienest Āzijas tirgū. Pirms kāda laika Liepājas restorānā iepazinušies ar latviešiem, kam Honkongā pieder picērija, beķereja un neliels veikals. Tagad Grabari devušies ciemos, lai prezentētu savu produktu arī citu restorānu, bāru un veikalu saimniekiem.
Dzērienu tirgū visstraujāk aug «bezalkoholisko alkoholisko» dzērienu niša
Alkohola un tabakas izstrādājumu patēriņam Latvijā pretēji Eiropas tendencēm joprojām ir novērojams pieaugums. Kā norāda Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD), Latvijā ir lielākais reģistrētā alkohola patēriņš Eiropā (2019). Līdzīga situācija novērojama smēķēšanas izplatībā — pēc Eurostat datiem Latvija ierindojas ceturtajā vietā Eiropā (2020), smēķējot katram trešajam (32%) Latvijas iedzīvotājam. Turklāt šī statistika atspoguļo arī jauniešus vecumā no 15 gadu vecuma. Viens no veidiem, kā šo problēmu risināt, ir stingrāka vecuma pārbaude, iegādājoties alkohola un tabakas izstrādājumus. Automātiskās vecuma atpazīšanas tehnoloģijas var palīdzēt mazumtirgotājam novērtēt pircēju vecumu un vienlaikus risināt šo problēmu ilgtermiņā.
Pasaulē aizvien lielāku popularitāti gūst amatšokolāde jeb Bean-to-Bar koncepts kakao kāruma gatavošanā
Kotletes bez kartupeļiem?
Kā ierasts, budžeta pieņemšanas laikā arī plašsaziņas medijos izskan dažādi viedokļi par to, kā budžetu veidot labāk. Nereti - emocionāli viedokļi. Jāsaka, ka pie šādas koalīcijas tas arī ir gandrīz neizbēgami, t.sk., arī tāpēc, ka tuvojas vēlēšanu laiks. Tomēr, vismaz tiktāl, cik tas skar budžetu, un ņemot vērā, ka Covid-19 pandēmijas dēļ mūs nesagaida ekonomikas izaugsmes gadi, gribētos, lai politikas veidotāji vairāk pieņem pierādījumos balstītus lēmumus.
Galvenās atziņas
Pasaulē un Latvijā mūsu ikdiena mainījusies kardināli – gada sākumā iepazinām Covid-19 pandēmiju, kad ierobežojumi, izolācija un tamlīdzīgi liekvārdi (buzzwords) kļuva par mūsu ikdienu. Mainījās arī mūsu ikdiena un dzīves stils, patēriņa paradumi. Dažas no pārmaiņām šķiet atnākušas uz ilgstošu palikšanu, kā attālināts darbs, telekonferences ekstensīvu biznesa ceļojumu vietā, interneta iepirkšanās paradumu maiņa, dabiska – vairāk izteikta sociālā distancēšanās ikdienā.
Pērnā gada vasarā tika pieņemts pēkšņs lēmums par būtisku stiprā alkohola akcīzes nodokļa likmju samazināšanu. Argumentācija, ka jāaizstāv Latvijas pierobežas uzņēmēji, jau toreiz tika pakļauta plašai sabiedrības kritikai. Savukārt tagad jau parādās viedokļi, ka uz laiku samazinātā likme ir jāatstāj neskarta, vai, kā uzskata Finanšu ministrija (FM), tās kāpumam jābūt pakāpeniskam. Latvijas Ārstu biedrības (LĀB) ieskatā šāda nostāja ir pretrunā ar sabiedrības veselības ilgtermiņa interesēm un liedz valstij gūt papildu ieņēmumus, kas katastrofāli nepieciešami veselības aprūpes budžeta palielināšanai.
Reti kurš bankets 20. gadu Latvijā iztika bez Jēkaba Otlana brūzī tapušajiem liķieriem. «Kas vienreiz Otlanu dzer, tas vienmēr no jauna to tver!» sludināja reklāma, un vēlāk arī trimdas literāta Oļģerta Liepiņa romānā Stirnas pār kalniem kāds varonis atzīst: «Jā, stipri un mīlīgi ir Otlāna liķieri!»
Pamazām tuvojas Latvijas rudens kulminācija – novembris – politiķu mutēs kaismīgi saukts par patriotu mēnesi. Tas ir laiks, kad esam pieraduši runāt un uzstāties par aizgājušo laiku varoņiem, bet kā būtu parunāt par mūsu dienu varoņiem – ražotājiem un darba dēvējiem, kuri ik dienu cīnās par Latvijas marku un tās atpazīstamību; darbavietām galvaspilsētā un reģionos, neļaujot uz svešatni aizplūst mūsu cilvēkiem un iznīkt apdzīvotām vietām? Kā būtu pieminēt mūslaikos kritušos varoņus – nevienlīdzīgajā konkurences cīņā bankrotējušās vai globālajām koorporācijām pārdotās nacionālās ražotnes?
Ja vēl neesi reģistrējies, ir.lv reģistrējies šeit vai ienāc spiežot uz sociālo mediju ikonām zemāk.
Aizmirsi paroli?
Ja jau esi reģistrējies, pievienojies šeit.
Piekrītu Pakalpojumu sniegšanas noteikumiem un Privātuma politikai
Piekrītu saņemt izdevniecības jaunumus un satura vēstkopas.
Uz Jūsu norādīto e-pasta adresi %email%, tika nosūtīts apstiprinājuma kods.
Ievadiet kodu
Lūdzi ievadiet saņemto kodu, lai apstiprinātu e-pasta adresi.Mirkli pacietības, lūdzu. Visbiežāk šis kods jums atnāks uz e-pastu uzreiz, tomēr var būt gadījumi, kad tas aizņem vairākas minūtes.
Lūdzu pārbaudiet e-pastu un pārliecinieties, ka ierakstījāt kodu pareizi.Nepieciešamības gadījumā pieprasiet jaunu kodu.
Kļūda. Mēģinat vēlreiz.
Paroles maiņa sekmīga!