Viens no mūsdienu lielākajiem izaicinājumiem ir nepieciešamība pēc apzinātām globālām pārmaiņām, mainot gan domāšanas veidu, gan globālās attīstības trajektoriju. Ņemot vērā, ka Zemes ierobežotie resursi nespēj uzturēt neierobežotu progresu, ir skaidrs, ka pasauli gaida pārmaiņas un daudzas lietas būs nepieciešams darīt citādi nekā līdz šim.
Šo izmaiņu kontekstā viens no vadošajiem naratīviem pasaulē ir arī aicinājums izlēmīgi rīkoties klimata pārmaiņu jomā. Lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas, pārejot uz klimatneitrālu ekonomiku, gan Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO), gan Eiropas Savienības (ES) līmenī tiek pieņemti nozīmīgi lēmumi. Tie liecina, ka nepieciešami apjomīgi pasākumi un investīcijas nākotnes infrastruktūrā, arī Rail Baltica, jo daudzējādā ziņā infrastruktūra būs daļa no atbildes klimata krīzei.
Transporta nozare, ietverot autosatiksmes, dzelzceļa, jūrniecības un aviācijas apakšnozares, kā arī pasažieru un kravu pārvadājumu jomu, ir viens no lielākajiem SEG emisiju avotiem ES, un kopš 2011. gada emisijas ir pieaugušas no 19,7% līdz 25%. Pētījumi apliecina, ka transporta nozare turpinās augt, tāpēc mūs gaida būtiskas pārmaiņas. Emisiju samazinājumu nevar panākt tikai ar videi nekaitīgākas degvielas lietošanu, bet jānodrošina arī masveida patēriņa modeļu maiņa un pasažieru un kravu plūsmas pārvirzīšana uz ilgtspējīgu sabiedrisko transportu. Taču, lai to panāktu, mums ir jāpiedāvā ērtas un tikpat ātras transporta alternatīvas un savienojumi.
Daudzas valstis visā pasaulē ir apņēmušās samazināt cilvēku radītās SEG emisijas, un tās cieši saistītas ar transporta nozari, kā vienu no galvenajiem emisiju radītājiem. Ir skaidrs, ka ceļā uz klimata neitralitāti būs nepieciešamas vērienīgas rīcības, un ES līmeņa novērtējumi* apstiprina, ka transporta nozarē neizbēgama būs arī pārvietošanās paradumu maiņa jeb pāreja uz dzelzceļu, ko darbina zaļā enerģija. Tā kā dzelzceļš būtiski veicina ilgtspējas mērķu sasniegšanu, likumsakarīgi, ka klimatu mērķu kontekstā Latvijai un Baltijai ir būtiska arī Rail Baltica ieviešana.
2024. gada jūlijā arī Greenpeace, globāla vides aizsardzības bezpeļņas organizācija, publicēja pētījumu**, mudinot ES un valstu valdības vairāk ieguldīt dzelzceļa infrastruktūrā, jo dzelzceļa transports ievērojami samazina CO2 emisijas. Rail Baltica projekts pētījumā minēts kā piemērs jauna savienojuma izveidei, kādi nepieciešami globālo vides problēmu risināšanai.
Neapšaubāmi, tik vērienīgam projektam kā Rail Baltica, kas prasa pilnīgi jaunas infrastruktūras būvniecību, šķērsojot trīs Baltijas valstis, ir ietekme uz vidi, un tā ir arī negatīva, jo ~ 900 km garas dzelzceļa līnijas izbūve atstāj ietekmi gan uz dabu, gan cilvēkiem. Tādēļ Rail Baltica apņemšanās ir veicināt ilgtspējīgu mobilitāti atbildīgi, un klimata pārmaiņas nav vienīgais Rail Baltica aspekts, par ko tiek domāts saistībā ar ilgtspēju.
Prioritātes ir arī tādi izaicinājumi kā, piemēram, bioloģiskās daudzveidības saglabāšana un līdzsvarota sabiedrības attīstība, un izstrādāti mehānismi, lai pēc iespējas samazinātu ietekmi uz vidi plānošanas, projektēšanas un būvniecības stadijās. Mērķis ir nodrošināt, lai ilgtspējas principi nepaliktu tikai deklarācijas formā, bet tiešām virzītu lēmumu pieņemšanas procesu projekta gaitā. Tās var būt gan lielas apņemšanās, gan mazākas lietas, piemēram, pārdomāta transporta shēmu plānošana vai iepirkuma kritēriju noteikšana materiālu izvēlei, taču rīcības darbojas kumulācijā. Ir svarīgi skatīt lietas perspektīvā – šodienas ieguldījums būs ar nozīmīgu pozitīvu ietekmi nākotnē, radot jaunas iespējas uzņēmējdarbībai, tūrismam un kultūras apmaiņai, jo projekta galvenā būtība ir ilgtspējīga pārvietošanās un atbildīga alternatīva teritoriju sasniedzamībai.
Autore ir RB Rail Ilgstpējas un darba aizsardzības departamenta vadītāja
*Eiropas Komisijas ietekmes novērtējuma ziņojums SWD (2024) 63, kas pievienots Komisijas paziņojumam “Mūsu nākotnes Eiropas 2040. gada klimata mērķa nodrošināšana un ceļš uz klimata neitralitāti līdz 2050. gadam, veidojot ilgtspējīgu, taisnīgu un pārtikušu sabiedrību”.
**Greenpeace pētījums “Connection Failed”.
Komentāri (3)
Artūrs Ozols 28.11.2024. 12.07
Teksts nav slikts ,tikai ,manuprāt, par maz Latvijas transporta nozari raksturojošu skaitļu . Vid tabula par gada atskaitēm (UGP) ziņo , ka 2023.g. atskaitījušies ir 7262 transporta un glabāšanas nozares uzņēmumi . To gada apgrozījums ir 6,5 miljardi eiro . Sauszemes un cauruļvadu transports – 4830 vienības , apgrozījums – 2,84 miljardi eiro , Ūdens transports 115 uzņēmumi , gaisa transports -28 uzņēmumi ar 1,048 miljardu eiro apgrozījumu . transporta palīgdarbības veic 2161 uzņēmums ar 2,224 miljardu eiro gada apgrozījumu . Nozarē pērn ir nodarbināti 63,6 tūkstoši darbinieku . Dzelzceļš ! 163 lokomotīves ,3937 kravas vagoni . Valstī ir 97,1 tūkstotis kravas automašīnu un gada pārvadāti 81 miljons tonnu kravu t,sk, lauksaimniecības – 16,9 miljoni tonnu ,pārtikas – 7,7 miljoni tonnu . Iedzīvotāji pārvietojas ar 769,1 tūkstoti vieglo automašīnu , 235 trolejbusiem un 220 tramvajiem , ir 280 lidmašīnas ,bet gaisa transports gadā pārvadā 14 tūkstošus tonnu kravu . Lūk šajā ikdienas dzīves transporta virpulī tiek plānots uzbūvēt Rail Baltica dzelzceļu – 1335 mm sliežu platums pret esošo 1520 mm sliežu platumu , tā savienojot Baltijas 3 valstis ar Rietumeiropu . Domājot par dabas aizsardzību un ekonomisko efektu , uz jaunās trases vagoniem kaut kur pie Polijas – Lietuvas robežas vajadzētu uzkraut un caur Latviju uz Igauniju nogādāt tos tūkstošus tranzīta kravu automašīnu ,vai tikai konteinerus ,kurus šobrīd piesārņojot gaisu 28 miljonu tonnu gada tranzītā izved caur mūsu valsti . Uzskatu, ka tikai šāds uzstādījums jauno trasi var pārvērst par pelnošu uzņēmumu , kas spētu atmaksāt celtniecības kredītus .
0
Uldis.M42 28.11.2024. 12.21
Cik es saprotu, ka ne tik svarīgs ir pats RailBaltic, bet gan lai Skonto būve un Binders īpašnieki varētu atvērt Latvijas miljardieru sarakstu, jo savādāk ir neizskaidrojamas megaceltnes: Rīgas stacija un būve lidostā un līnija uz lidostu. Iespējams, ka mums nemaz neradīsies iespēja ar vilcienu aizbraukt uz Berlīni, bet vienalga Linkaits un Briškens savu melno darbu būs padarījuši.
1
Artūrs Ozols > Uldis.M42 02.12.2024. 12.13
Virsmērķis ! Šis projekts un tā problēmas izgaismo daudz nopietnāku un sarežģītāku jautājumu loku . It ka pēkšņi priekšplānā ir “izlecis” budžeta deficīta un valsts parāda masas jautājumi . Izrādās tā nebūt nav tikai Latvijas problēma . Pasaules Banka savā jaunākajā ziņojumā par nabadzību un nevienlīdzību uz planētas ,raksta ” Kopējā pasaules labklājības izaugsme ir apstājusies” !!! Nabadzībā uz planētas dzīvojot 67% iedzīvotāju . Viena no sarežģītākajām problēmām ir dzīve uz parāda un procentu maksājumu straujš kāpums , veidojot valstu budžetu deficītus. Tiek izteikts jautājums , vai šī modeļa uzņēmējdarbība un ekonomika kopumā spēj vispār izkļūt no parāda ? Plaši tiek analizēti parāda veidošanās cēloņi kā budžeta deficīts ,kas ir parāda veidošanās un sistemātiska tā pieauguma virzītājspēks . Kā panākt fiziskā un finanšu kapitālu ienesīguma proporciju sabalansētību . Latvijā šis nesamērīgums izpaužas ļoti spilgti . Acīmredzot no runām atsevišķu nozaru interešu skatījumā ,ir jāveic kompleksa scenāriju analītika precīzi izskaitļojot to strukturālo spēku kompleksu , kuri veido nākotni . Kompleksi strukturāli vienoti ir jāanalizē vismaz 4 parametri . Demogrāfija ,vide ,ekonomika ,tehnoloģijas . Vairākas stundas lasot stat.gov., VID ministriju un asociāciju gada pārskatus , secinu ,ka katra no šīm institūcijām analizē nozares situāciju no kāda sev zināma skata punkta . Datu ir daudz ,bet viens un tas pats apzīmējums tiek skaitliski aprakstīts dažādi . Piemēram , Valsts pārvalde . Tabula UZS011 teic ,ka Latvijā ir 217 valsts budžeta iestādes un 243 pašvaldību budžeta iestādes . Valsts iestāžu sarakstā uz 1.07.24 . uzskaitītas tikai 128 vienības , uzrādot 43795 nodarbinātos .Tur arī 15 ministrijas ar 3342 darbiniekiem . VID UGP teikts ,ka par 2023 .gadu atskaitījušās ir 1794 izglītības sistēmas vienības un 2168 veselības un sociālas aprūpes iestādes . Un tabula DSN060m. ziņo ,ka O-R (NACE 2. redakcija )valsts pārvalde + 7 nosaukumi , nodarbināti 228 927 cilvēki . ZM raksta ,ka lauksaimniecībā nodarbināti 59,3 tūkstoši cilvēku , stat.gov .raksta ,ka augkopībā un lopkopībā nodarbināti 10866 , mežsaimniecībā un mežizstrādē – 11727 , bet zivsaimniecība – 787 darbinieki . Ne tuvu 59 tūkstošiem ! Visai savdabīgi dīvainas ir dažādās darba samaksu raksturojošas tabulas. ZM krāsainā grafikā zīmē ienākumu uz 1 nodarbināto lauksaimniecībā pērn , tas esot bijis – 9708 eiro gadā ??? proti – 809 eiro mēnesī ! Vidējo valstī skatiet paši ,bet tv “Kas notiek Latvijā ” tabulā ir ierakstīts viena FM valsta sekretāra VIETNIEKA atalgojums – 7952 eiro katrā no pirmajiem 7 mēnešiem šogad ! Zemniekam , izrādās , ir jānostrādā 10 mēneši ,lai saņemtu ko līdzīgu . Lūk strukturālās nevienlīdzības klasisks piemērs.
0