Cik vēl ilgi haoss Flotes ielā apdraudēs cilvēkus un kavēs biznesu? • IR.lv

Cik vēl ilgi haoss Flotes ielā apdraudēs cilvēkus un kavēs biznesu?

Ilustratīvs attēls no interneta
Artūrs Veispāls

“Reiz, senos laikos…” Ar šādiem vārdiem sākas daudzas pasakas, stāsti un teikas. Par šādu nebeidzamu un arī bīstamu stāstu Rīgā kļuvusi Flotes ielas atjaunošanas iecere Daugavgrīvā. Mazās, bet Rīgas ostas attīstībai svarīgās ielas avārijas stāvokļa dēļ jau vairākus gadus apdraudēts ir ne vien ostas uzņēmumu bizness, bet arī apkārtnes iedzīvotāju drošība.

Skumjais stāsts aizsākās tālajā 2014. gadā, kad pēc stividorkompānijas SIA WT Terminal aicinājuma Rīgas domes Satiksmes (tagad – Ārtelpas un mobilitātes) departaments izsniedza projektēšanas uzdevumu Flotes ielas rekonstrukcijai.

Sausais atlikums šodien, pēc gandrīz desmit gadiem, ir joprojām nekāds – Flotes ielas rekonstrukcijas projekta pārstrādātais variants vēl aizvien nav pabeigts.

Flotes iela pa visiem šiem dīkā aizlaistajiem gadiem grimst rudens dubļos, ziemas sniega putrās un pavasara slapjdraņķos. Vasarā put vēja un kravas furgonu uzjundītas smilšu un putekļu vērpetes, kas tiek mestas acīs Bolderājas un Daugavgrīvas iedzīvotājiem, kuriem Flotes iela ir tuvākais ceļš uz pludmali.

Citiem vārdiem, Flotes iela jau sen kliedz pēc rekonstrukcijas. Smagā transporta intensīvajai plūsmai neatbilstošā, bedrainā un pārāk šaurā iela ir liels šķērslis gan kravu pārvadājumu biznesa attīstībai, gan drauds vietējo iedzīvotāju veselībai un drošībai. Lai spētu samainīties, furgoniem nākas iebraukt pamatīgas risas turpat blakus zemsedzē, pa kuru cilvēki ar bērniem, ratiņiem dodas uz jūru. Nav arī šādas funkcijas ielai piemērotas papildus infrastruktūras – ielas malā rindās gaidošo furgonu šoferiem nav pieejamas normālas tualetes, kur vēl sapņot par tādu “ekstru” kā labiekārtots stāvlaukums.

Katra laba pasaka liek risināt arī kādu mīklu, uzdod jautājumus, arī Flotes ielas stāstā tādu netrūkst. Vēroju Jelgavu ar tās atjaunotajām ielām aktīvajās rūpnieciskajās teritorijās. Vēroju Liepāju ar tās nu jau vairākiem industriālajiem parkiem (Kapsēdes iela, kur bāzējas viens no tiem, ir tāda pati iela pilsētas nomalē kā Flotes iela Rīgā, bet – atjaunota, pārasfaltēta, ar bruģētu ietvi un veloceliņu). Vēroju Ventspili, Valmieru un citus labos Latvijas mazpilsētu piemērus. Tallinu un Viļņu, kas būtu patiesās Rīgas svara kategorijas konkurentes, labāk nemaz neminēt, un nekādi nesaprotu… Kāpēc tieši galvaspilsētai – vietai ar visaugstāko biznesa attīstības potenciālu – jābūt tai, kur par to tiek vismazāk domāts?

Kamēr citur Latvijā saprot, ka komercteritorijas ir vienas no primāri attīstāmajām, jo ar laiku ne tikai atpelnīs sevi, bet ļaus uzplaukt visai pilsētai, Rīgā šī aksioma aizvien ir jāpierāda.

Rīgas ostā strādājošo uzņēmumu pienesums Latvijas ekonomikai 2022. gadā bija ap 250 miljoniem eiro – tas ir vairāk nekā pusprocents no iekšzemes kopprodukta. Kopumā tranzīta biznesā joprojām turpinās krīze, kas aizsākās ar Covid pandēmijas izraisīto loģistikas ķēžu sabrukumu un turpinājās ar Krievijas iebrukumu Ukrainā. Kopējais Rīgas ostā pārkrauto kravu apjoms turpina sarukt, bet tieši uz Flotes ielas termināļiem pārvadātās kravas pieaug (piemēram, WT Terminal apgrozījums pērn audzis par 21%). Ir svarīgi, lai neizmantojamas infrastruktūras dēļ nepazaudējam patlaban perspektīvākos tranzīta virzienus. Visu cieņu ostas attīstības vīzijai par digitālo tehnoloģiju un pētniecības klasteriem, taču bez atbilstošiem pievedceļiem, pa kuriem pārvadāt kravas, ostas pamatbizness tomēr nav iespējams.

Kā jau vienmēr šādos gadījumos, arī Flotes ielas stāstā, ir, protams, objektīvas un mazāk objektīvas, formālas un neformālas jeb tikai kuluāru sarunās izskanējušas atrunas, kāpēc projekts tik ilgi kavējies un kāpēc arī šajā brīdī netiek virzīts uz priekšu pienācīgā ātrumā un ar patiesu politisko gribu.

Jā, protams, Rīgā šobrīd brūk tilti pār Daugavu un maģistrālās ielas. Tā visa labošanai nepieciešami lieli līdzekļi. Taču jāatceras, ka Flotes ielas gadījumā nav runa ne par simtiem, ne par desmitiem, bet vien par pāris miljoniem eiro pašvaldības budžeta naudas. Rēķinot paredzamo atdevi pret projekta izmaksām, Flotes ielas projekts varētu būt viens no svarīgākajiem un izdevīgākajiem Rīgā. Diemžēl domes ierēdņu publiski paustais, ka projektu beidzot “paredzēts iekļaut investīciju plānā” un, “ja vien tas saņems politiķu atbalstu”, tad “kaut kad” nonāks arī līdz būvniecības iepirkuma izsludināšanai, īpašu pārliecību par noteiktu un ātru virzību uz priekšu nerada. Bolderājas un Daugavgrīvas uzņēmēju un iedzīvotāju viedoklis ir skaidrs – Flotes ielas pārbūvei finansējums Rīgas domes budžetā ir jāparedz jau šajā gadā un arī darbiem  jāsākas šogad.

Pasakas ar laimīgām beigām parasti noslēdzas ar “Viņi dzīvoja ilgi un laimīgi”. Arī Flotes ielas gadījumā gribētos cerēt, ka šis brīdis reiz pienāks – kravas automašīnu vadītāji ērti pārvadās preces, iedzīvotāji civilizētos apstākļos dosies uz pludmali un ilgā kavēšanās ar projekta realizāciju kļūs vien par nepatīkamām atmiņām, no kurām paņemt vērtīgas pieredzes, lai tās pašas kļūdas neatkārtotu citur.

 

Autors ir SIA WT Terminal padomes priekšsēdētājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu