Vai 2024.gadā influenceru izmaksas samazināsies mākslīgā intelekta sniegto iespēju dēļ? • IR.lv

Vai 2024.gadā influenceru izmaksas samazināsies mākslīgā intelekta sniegto iespēju dēļ?

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Toms Briedis

Influenceru mārketinga tirgus 2023. gadā arvien turpināja augt, un tiek plānots, ka tas sasniegs 21,1 miljardu ASV dolāru vērtību. 2023. gadā ne tikai turpināja augt nozares vērtība, bet arī turpinājās dažādi Latvijas satura veidotāju pārkāpumi Latvijā, TikTok platforma tika aizliegta dažādās pasaules valstīs, un būtiski iezīmējās mākslīgā intelekta nozīme. Womstar veiktā aptauja pārsteidza ar rezultātiem, ka Latvijas digitālā satura autori nejūtas mākslīgā intelekta apdraudēti. 

Pārkāpumi influenceru mārketingā turpinās

2022. gads influenceru mārketingā Latvijā iezīmējās ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vairākiem sodiem satura veidotājiem. Tie bija saistībā ar reklāmas norāžu neizmantošanu un negodīgas komercprakses praktizēšanu. Lai gan 2023. gadā PTAC vēstījis, ka situācija ir uzlabojusies un informētība un izpratne par normatīvo aktu prasībām šajā jomā ir pieaugusi, pastiprinātas pārbaudes turpinājās. Tika konstatēts, ka pagājušajā gadā īpaši populāras kļuva influenceru reklāmas par mākslīgajiem maisījumiem zīdaiņiem. Lai gan pie publikācijām tika ievērotas reklāmas norādes, PTAC vērsa uzmanību, ka ražotājiem un izplatītājiem ir aizliegts apgādāt satura veidotājus ar mākslīgā maisījuma zīdaiņiem dāvanām vai cita veida bezmaksas paraugiem reklāmas nolūkos un satura veidotājiem ir aizliegts publicēt šo produktu reklāmas sociālajos tīklos.

TikTok bums turpinās

Pēdējos gados TikTok platforma ir kļuvusi arvien populārāka, taču 2023. gadā šķita, ka TikTok ir pienākuši krīzes laiki. Tika sāktas vairākas tiesas prāvas ASV, noteikti aizliegumi lietot TikTok platformu politiskajās institūcijās dažādās valstīs, piemēram Eiropas Parlamentā un Ekonomikas ministrijā Latvijā, kā arī no 2024. gada 1. janvāra ASV Montānas štatā tika aizliegta TikTok izmantošana privātajās ierīcēs. Tas ir pirmais štats ASV, kas ir pieņēmis šādu aizliegumu.

Taču TikTok platforma nav cietusi neveiksmi. Tieši pretēji, tā ir kļuvusi par visvairāk izmantoto platformu 2023. gadā, pārspējot pat Instagram un Youtube. TikTok platformu globāli katru mēnesi viens lietotājs vidēji izmanto 31 stundu un 14 minūtes, savukārt populāro platformu Instagram tikai 13 stundas un 49 minūtes. Tas liek secināt, ka uzņēmumi ieguldīs arvien vairāk līdzekļu TikTok satura veidotājos, kā arī veidos TikTok uzņēmuma profilus, kas jau 2023. gadā bija liels trends uzņēmumu vidū. 2023. gadā, atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, novērojām būtisku pieaugumu klientu interesei tieši par influenceriem, kuri veido saturu TikTok platformā. Lai gan klienti joprojām ir ļoti piesardzīgi, jo TikTok platformā ievietotā satura rādītāji un reakcijas no lietotājiem ir neparedzamas un nav zināms, kā monetarizēt reklāmas, interese ir būtiski palielinājusies.

Mākslīgā intelekta ietekme

2023. gadā mākslīgais intelekts (MI) strauji ienāca gan cilvēku, gan uzņēmumu ikdienā, kļūstot par nu jau ikdienas rīku, ko izmantojam dažādām vajadzībām. MI ietekmēja arī influenceru mārketingu 2023. gadā, piedāvājot ar ChatGPT palīdzību izvēlēties īstos satura veidotājus noteikta produkta reklāmai. Turklāt satura veidotāju tirgū ir ienākuši MI influenceri, kuri ir virtuāli satura veidotāji, kas izveidoti ar AI palīdzību. Virtuālie influenceri sociālajos tīklos strādā tāpat kā ierastie influenceri – publicē mākslīgi izveidotu ikdienu un sadarbības publikācijas.

MI satura veidotāji raisa uztraukumu par ierasto influenceru nākotni, jo jau tagad ir redzams, ka virtuālie influenceri spēj piedāvāt gandrīz trīs reizes lielākus iesaistes rādītājus nekā ierastie, arī arvien vairāk populāru uzņēmumu izvēlas tieši AI influencerus. Ir paredzams, kā šī tendence saglabāsies. Veicot aptauju Latvijas satura veidotāju vidū, noskaidrots, ka aptaujātie saskata risku MI straujajā attīstībā. Uz jautājumu, vai satura veidotāji paši izmanto MI rīkus, vienotas atbildes nebija, bet tie, kas ir izmantojuši, norādīja, ka saturs kļūst bezpersoniskāks. Citi aptaujātie atbildēja: “Izmantoju MI, lai ģenerētu satura idejas, taču tas neattaisno cerības.” Jautāti, vai viņi savu saturu aizsargā, lai izvairītos no satura zagšanas, piemēram, ar ūdenszīmēm (watermarks), influenceri atbildēja vienbalsīgi – “nē”, daži no aptaujātajiem atzinās, ka par šādu iespēju nemaz nav iedomājušies vai ka neviens tāpat neizmantos viņu saturu, balsi vai identitāti, jo pasaules mērogā viņu sekotāju skaits nav tik liels. Jāmin arī tas, ka pasaulē tiek arvien vairāk runāts, ka influenceru cenām, iespējams, vajadzētu sākt kristies, jo tiek izmantoti MI rīki un daudzi satura veidotāji atsakās no menedžeriem. Domāju, ka tādu lietu kā cenu kritums Latvijā, ņemot vērā, ka influenceri plaši neizmanto MI piedāvātās iespējas, mēs nepieredzēsim. Vēl viens iemesls ir tirgus lielums, kur trūkst kanālu, kā uzņēmumiem sasniegt noteiktu mērķauditoriju.

Ilgtermiņa sadarbības pieaugums

2022. gadā cerējām, ka pieaugs ilgtermiņa sadarbības un gan influenceri, gan uzņēmumi arvien vairāk strādās roku rokā ilgstoši, tādējādi paaugstinot reklāmas publikāciju efektivitāti. 2023. gadā tas ir noticis, un ilgtermiņa sadarbības kļūst arvien populārākas. Galvenais iemesls ilgtermiņa sadarbības pieaugumam ir tas, ka uzņēmumi ir sapratuši, ka pat satura veidotājam ar lieliskiem rādītājiem pārdošana ar vienu publikāciju nevar būt tik veiksmīga, kā veidojot vairākas publikācijas ilgtermiņā. Tādejādi veidojas sekotāju uzticība un pārdošanas rādītāji pieaug.

 

Autors ir sabiedrisko attiecību aģentūras Womstar vadītājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu